Permalänk
Medlem

Fan, hade glömt bort att Talismanligan börjar imorgon när jag tackade ja till att jobba extra i helgen och då dessutom långa pass
Får försöka hinna med ett par timmar under helgen iaf

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Fan, hade glömt bort att Talismanligan börjar imorgon när jag tackade ja till att jobba extra i helgen och då dessutom långa pass
Får försöka hinna med ett par timmar under helgen iaf

Tråkigt. Du får ta längre julledighet för att kompensera för den missade speltiden. Själv kommer jag inte heller kunna köra så mycket direkt. Jag har oturligt nog en regel att alltid prioritera att träffa folk över att stanna hemma för att spela.

Jag hade ändå inga planer på att rusha high level content för att kunna sälja crafting-baser eller atziridelar medan det fortfarande är värt något. Jag kommer ändå lyckas samla ihop en mindre förmögenhet till slut.

För mig blir det Self cast Crit Blade Vortex Shadow. Förhoppningsvis suger den inte.

Permalänk
Moderator
Moderator

Patchad och glad, nu är det bara att bestämma vilket av mina halvkorkade men roliga byggen jag skall köra på. Iofs räknar jag med att dö innan kartor och ligan varar i tre månader men jag blir alltid så stressad så här i elfte timmen när jag sitter och skyfflar noder för att lyckas lösa pussel där bitarna saknas.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Kommer skippa Talismans eftersom diablo s5 kommer släppas kring Januari.
Det ser ganska bra ut men vettefan hur ska toppa Darkshrines. Helt klart bästa ligan någonsin.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kommer skippa Talismans eftersom diablo s5 kommer släppas kring Januari.
Det ser ganska bra ut men vettefan hur ska toppa Darkshrines. Helt klart bästa ligan någonsin.

Äsch, bara å köra tills s5 drar igång
Själv brukar jag tröttna efter 3-4 veckor ändå så det blir förhoppningsvis perfekt timing.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

För någon som är halvt nyfiken på spelet, hur ser modellen med F2P ut? Inget pay to win antar jag, men hur ser progression ut om du inte pröjsar?

Dessutom, för någon som inte kommer från Diablo och aldrig lirat de spelen, hur ser PvE samt PvP:n ut i spelet? Av det jag förstår så är det inget casual spel men hur mycket bakgrund måste man ha? Lirade gamla RPG:n som KOTOR back in the day och smålirat WoW till och från med polare när de hade gamecards över. Men annars inte så mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

För någon som är halvt nyfiken på spelet, hur ser modellen med F2P ut? Inget pay to win antar jag, men hur ser progression ut om du inte pröjsar?

Dessutom, för någon som inte kommer från Diablo och aldrig lirat de spelen, hur ser PvE samt PvP:n ut i spelet? Av det jag förstår så är det inget casual spel men hur mycket bakgrund måste man ha? Lirade gamla RPG:n som KOTOR back in the day och smålirat WoW till och från med polare när de hade gamecards över. Men annars inte så mycket mer.

Det enda du kan spendera pengar på som inte är 100% kosmetiskt är större stash och fler character slots, du kan klara dig på original stashen men gillar man spelet är det helt klart värt att spendera lite och utöka stashen samtidigt som du gynnar GGG direkt utan mellanhänder.
POE är ett PvE spel, visst finns PvP implementerat men majoriteten av spelare kör PvE, du behöver inte ha någon som helst bakgrund inom ARPGs överhuvudtaget men var beredd på att skillträdet kan se skrämmande ut när man öppnar upp det första gången.
Du kan kolla på t.ex denna video https://www.youtube.com/watch?v=_by-r2rX5WY

Edit: OT men fan va seg pathofexile.com är just nu, märks att det är en ny liga på G
Edit2: glömde att man kunde köpa fler character slots, uppdaterat min text för att reflektera detta!

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Äsch, bara å köra tills s5 drar igång
Själv brukar jag tröttna efter 3-4 veckor ändå så det blir förhoppningsvis perfekt timing.

Pallar inte lägga tiden bara för att sluta just före lvl100 igen när alla slutar spela.
Spela t.ex poe utan att ha lvl100 som mål går fan inte imo.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det enda du kan spendera pengar på som inte är 100% kosmetiskt är större stash och fler character slots, du kan klara dig på original stashen men gillar man spelet är det helt klart värt att spendera lite och utöka stashen samtidigt som du gynnar GGG direkt utan mellanhänder.
POE är ett PvE spel, visst finns PvP implementerat men majoriteten av spelare kör PvE, du behöver inte ha någon som helst bakgrund inom ARPGs överhuvudtaget men var beredd på att skillträdet kan se skrämmande ut när man öppnar upp det första gången.
Du kan kolla på t.ex denna video https://www.youtube.com/watch?v=_by-r2rX5WY

Edit: OT men fan va seg pathofexile.com är just nu, märks att det är en ny liga på G
Edit2: glömde att man kunde köpa fler character slots, uppdaterat min text för att reflektera detta!

Tack för svar. Men vad är alla dessa ligor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Pallar inte lägga tiden bara för att sluta just före lvl100 igen när alla slutar spela.
Spela t.ex poe utan att ha lvl100 som mål går fan inte imo.

Haha ok, själv kunde jag inte bry mig mindre om level 100.

Skrivet av Umbrellas:

Tack för svar. Men vad är alla dessa ligor?

Du har 2 permanenta ligor, Standard och Hardcore. I standard kan du dö hur mycket som helst dock förlorar du xp varje gång du dör.
I hardcore så om du dör blir du flyttad till Standard.
Sen har vi temporära ligor som är det som de flesta väljer att spela dels för att de alltid introducerar något nytt men också för att få en fräsch ekonomi, alla temporära ligor finns i både Standard och Hardcoreutförande och när ligorna tar slut flyttas din stash och dina karaktärer till de permanenta ligorna.
De temporära ligorna varar upp till 4 månader men titt som tätt poppar det upp 1-månadsligor eller 1-veckasrace.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

För någon som är halvt nyfiken på spelet, hur ser modellen med F2P ut? Inget pay to win antar jag, men hur ser progression ut om du inte pröjsar?

Jag kan tillägga att stash tabs som är det man bör köpa, ofta dyker upp för lägre pris ungefär varannan helg. Det gäller både normal och premium tabs.

Character slots har du MASSOR av (24 st). Du kommer antagligen aldrig behöva köpa fler.

PoE är inte heller ett väldigt lätt spel att komma in i, speciellt om man inte har tidigare erfarenhet från APRG-spel. Passa på att ställa frågor här eller så kan du lägga till mig i spelet (IGN: formerself).

Permalänk

Intressant start på denna liga. Har spelat mycket mindre än vanligt (bara level 71 än), men efter 3 dagar hade jag redan 2 exa (från att sälja en nästan perfekt Greed's Embrace) och en 6-link (en båge).

Blade Vortex var fantastiskt bra att levla med, men nu börjar min build kännas sämre. Leech gör väldigt lite pga kombinationen av låg skada per blade och leech-avrundningar. Jag har svårt att tro att denna klarar av maps av högre tier, så jag ska nog levla en ny gubbe för att utnyttja min 6L-båge.

Permalänk
Medlem

Variation är kung, lirade ett par timmar igår och det var ju sköj igen. Startade en ny char på talisman.

Har de ändrat drop rate så det blir mindre chat spam för trade? Många gällande detta tycks ha mycket starka åsikter för eller emot. Själv vill jag vara självförsörjande och inte lägga timmar på att spamma i chat eller leta med de skumma lite dryga indixerar-websidorna.

Något speciellt som hänt det senaste halvåret eller så?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Variation är kung, lirade ett par timmar igår och det var ju sköj igen. Startade en ny char på talisman.

Har de ändrat drop rate så det blir mindre chat spam för trade? Många gällande detta tycks ha mycket starka åsikter för eller emot. Själv vill jag vara självförsörjande och inte lägga timmar på att spamma i chat eller leta med de skumma lite dryga indixerar-websidorna.

Något speciellt som hänt det senaste halvåret eller så?

Många Uniques är mycket enklare att hitta, speciellt på låg level.
Men spela selffound är knappast realistiskt imo. Kan ju kriga kring lvl95 utan att få sista delen som behövs för att gå länge smidigt

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Många Uniques är mycket enklare att hitta, speciellt på låg level.
Men spela selffound är knappast realistiskt imo. Kan ju kriga kring lvl95 utan att få sista delen som behövs för att gå länge smidigt

Ok tack, bra att veta.
Rätt synd tycker jag eftersom onödigt mycket spilltid då går åt till trading då vilket är.. imo sjukt drygt i detta lir.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Ok tack, bra att veta.
Rätt synd tycker jag eftersom onödigt mycket spilltid då går åt till trading då vilket är.. imo sjukt drygt i detta lir.

Tiden som läggs på trading är ju inget jämfört med tiden man slösar av att sakna vikta delar i sin gear.

Kör man med Acquisition med bra tabs och söker på t.ex http://poe.trade/ går det inte mycket tid.
Går ju att göra mycket fina söktermer för att hitta perfekta items. Bara spara länken och trycka f5 ibland
Under Darkshrine la jag 30-60min per dag på trading (söka items, prissätta items och tradea), spelade dock 16h~ och var kring top10. Hade totalt kring 60ex när vi slutade (efter två veckor).

Under Darkshrine hittade jag ingen av de uniques mina builds behövde (Voltaxic, Lightning coil, Alpha howl, Static electricty, Taste of Hate och Hungry abyss). Och jag var lvl97 när jag slutade.
Våran grupp hittade en Voltaxic två dagar efter jag köpt en. Hade varit många ele/physreflect maps vi fått skippa om jag inte köpt min

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tiden som läggs på trading är ju inget jämfört med tiden man slösar av att sakna vikta delar i sin gear.

Kör man med Acquisition med bra tabs och söker på t.ex http://poe.trade/ går det inte mycket tid.
Går ju att göra mycket fina söktermer för att hitta perfekta items. Bara spara länken och trycka f5 ibland
Under Darkshrine la jag 30-60min per dag på trading (söka items, prissätta items och tradea), spelade dock 16h~ och var kring top10. Hade totalt kring 60ex när vi slutade (efter två veckor).

Under Darkshrine hittade jag ingen av de uniques mina builds behövde (Voltaxic, Lightning coil, Alpha howl, Static electricty, Taste of Hate och Hungry abyss). Och jag var lvl97 när jag slutade.
Våran grupp hittade en Voltaxic två dagar efter jag köpt en. Hade varit många ele/physreflect maps vi fått skippa om jag inte köpt min

Jag vill lira och planera builds etc och egentligen inte byteshandla alls, tycker det är synd att det behövs. Att då lägga mer än några minuter på byteshandeln känns fel och onödigt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag vill lira och planera builds etc och egentligen inte byteshandla alls, tycker det är synd att det behövs. Att då lägga mer än några minuter på byteshandeln känns fel och onödigt.

Nå välja bort mer än halva spelet är lite konstigt imo. Trading är ju en huvudfunktion av PoE. Köra utan trading är ju som att spela cs:go utan pistol.
Finns ju diablo3, där kan du inte byta med folk. Du kan fortfarande spela hundratals timmar utan att få det du behöver.

Trading behövs ju ej, men inte ens jag som spelar 10-16h per dag räknar med att hitta mina saker inom loppet av en månad.
Och en månad är tiden det tar att ta lvl100 om man håller på med trading. Utan lär alla tre månaderna av en liga gå åt.
Vi använde 200-300 chaos om dagen bara på maps i Darkshrine, något man aldrig kan hålla igång med self found =D
Hade dock oändligt med t13/t14 maps och 30~ t15 maps eftersom allt vi körde hade hög quality/quantity.

Eller hur planerar du builds? Antar att du inte räknar med några uniques alls eftersom det kan ta bra jävla länge innan du hittar rätt?

As of version 2.1.1 there's a total of 493 unique items

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Nå välja bort mer än halva spelet är lite konstigt imo. Trading är ju en huvudfunktion av PoE. Köra utan trading är ju som att spela cs:go utan pistol.
Finns ju diablo3, där kan du inte byta med folk. Du kan fortfarande spela hundratals timmar utan att få det du behöver.

Trading behövs ju ej, men inte ens jag som spelar 10-16h per dag räknar med att hitta mina saker inom loppet av en månad.
Och en månad är tiden det tar att ta lvl100 om man håller på med trading. Utan lär alla tre månaderna av en liga gå åt.
Vi använde 200-300 chaos om dagen bara på maps i Darkshrine, något man aldrig kan hålla igång med self found =D
Hade dock oändligt med t13/t14 maps och 30~ t15 maps eftersom allt vi körde hade hög quality/quantity.

Eller hur planerar du builds? Antar att du inte räknar med några uniques alls eftersom det kan ta bra jävla länge innan du hittar rätt?

As of version 2.1.1 there's a total of 493 unique items

Byteshandel huvudfunktionen av PoE? Det var den sämsta delen av d2.
Är man med i guild kan jag tänka mig att det blir mer dock.
Går jag in i en vägg så kommer jag byteshandla eller rerolla / grinda boss.
Detta är dock inget huvudfokus för mig och några 16h/dag är jag inte intresserad av och inte heller hållbart med jobb, vänner osv.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Byteshandel huvudfunktionen av PoE? Det var den sämsta delen av d2.
Är man med i guild kan jag tänka mig att det blir mer dock.
Går jag in i en vägg så kommer jag byteshandla eller rerolla / grinda boss.
Detta är dock inget huvudfokus för mig och några 16h/dag är jag inte intresserad av och inte heller hållbart med jobb, vänner osv.

Ja trading är en huvudsak i PoE. Tror du de lägger in 20 olika valutor om de inte tänkt att trading osv ska vara viktigt?
Det var också en mycket stor del i D2 och saknas stort av folk i D3 (sen de tog bort AH). Sämsta delen i D2 var att det krävdes 5500~ Baalruns för lvl99. Dvs om man inte buggade übers.
Chris har t.om sagt att de inte kommer lägga in fullt AH (som efterfrågats ofta) för att de vill att man ska byta saker med varandra. Inte genom ett system.

Jag spelar så mycket för jag är tyvärr arbetslös, spelar dock med vänner och träffat fler genom spelet.
Gjorde en gubbe i talisman för två dagar sen, eftersom det blev sen start kunde jag köpa en Storm Cloud direkt på lvl9 (hittade en alch tidigt). Hade den till lvl50 då jag hittade bättre båge. Snart kan jag köpa en Voltaxic fast jag inte kan använda den än
Trading<3

Kolla på mängden materials som behövs för t.ex masters. Ett till system gjort för att främja trading (ingen jävel hittar ju t.ex 1500 fusings på 2-3 månader).

Bara ha en tab för t.ex 1fusing st items, en 1c, 2c, 3c, 4c, 5c, 10c, 15c, 20c, 25c, 1ex och en där man har fri prissättning (1ex+).
Blir kanske några tabs för 1fus/1c/1alch/20 alts lite senare beroende på hur mycket skit man gillar att spara. Sen efter varje map kommer någon och köper saker. Är aldrig i tradechat själv. Kör allt genom Acquisition bara.
Tar lite tid första kvällen att fixa alla tabs sen rullar det bara på
Behöver man nå så öppnar man poe.trade, 2min senare har man sitt item oftast.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Eller hur planerar du builds? Antar att du inte räknar med några uniques alls eftersom det kan ta bra jävla länge innan du hittar rätt?

Säger inte att du har fel på något sätt. Men alla har vi olika sätt att spela. Jag har snart lagt ned ungefär 500 timmar på spelet (Låter inte så mycket men över 100 av dem är de senaste två veckorna) och jag har inte köpt, bytt eller sålt något ännu. Hittar jag en unique som gör en build möjlig så får jag väl levla en karaktär för just den om jag känner för det. Hittade en fin Soul Mantle som ett exempel och skapade en build med den som grund och har riktigt kul med den (level 70 i standard league). Hade jag hittat någon annan hade jag kanske skapat en build från det jag hittat då. Det är lite av charmen för mig. Ser inte alls charmen med att köpa exakt det jag behöver och min/maxa. Sedan är inte mitt mål att bli bäst heller utan att ha roligt på den lilla fritid jag har. (Mycket tid går åt till studierna på högskolan).

I builden jag kör nu (Dual RF totem i Talisman league) har jag inte planerat att använda någon specifik unique alls. Klart att det finns några som passar in men inga måsten enligt mig. Skulle tycka det var ganska tråkigt att köpa best in slot gear och sedan aldrig få uppgradera mitt gear. Skulle kännas så mycket bättre att själv hitta det. Kände precis samma sak när auction house fanns i D3. Hade lätt kunna köpa just det jag behövde men det var mycket roligare att själv hitta det och därför köpte jag inget där.

Skrivet av BergEr:

"Köra utan trading är ju som att spela cs:go utan pistol."

Jämför det hellre med t.ex. World of Warcraft där du kan köpa gear i spelet på auction house istället för att få tag på det genom raids. Du kan i dag få tag på (ungefär) samma gear bara att det ena tar längre tid. Jag har knappt använt auktionshuset under mina 10 år i Wow och jag har haft lika roligt för det. Och det är också "en huvudfunktion" av spelet. Du ska bara veta hur lång tid jag väntade på drops från vissa bossar i Vanilla... Alla har inte bråttom med att få "rätt" gear eller komma högt i en liga. Jag kommer i.a.f. fortsätta spela med items jag själv hittat (eller items som vänner hittat när jag spelat med dem).

Edit:

Skrivet av BergEr:

Gjorde en gubbe i talisman för två dagar sen, eftersom det blev sen start kunde jag köpa en Storm Cloud direkt på lvl9 (hittade en alch tidigt). Hade den till lvl50 då jag hittade bättre båge. Snart kan jag köpa en Voltaxic fast jag inte kan använda den än

Själv har jag under min tid i Talisman league (Min Templar är level 60 och han började där för någon dag sedan) hittat en Storm Cloud och en Death's Harp. Utan trading! Har även en Craghead som underlättar för levlandet om jag vill levla en sådan karaktär.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gavelinus:

Säger inte att du har fel på något sätt. Men alla har vi olika sätt att spela. Jag har snart lagt ned ungefär 500 timmar på spelet (Låter inte så mycket men över 100 av dem är de senaste två veckorna) och jag har inte köpt, bytt eller sålt något ännu. Hittar jag en unique som gör en build möjlig så får jag väl levla en karaktär för just den om jag känner för det. Hittade en fin Soul Mantle som ett exempel och skapade en build med den som grund och har riktigt kul med den (level 70 i standard league). Hade jag hittat någon annan hade jag kanske skapat en build från det jag hittat då. Det är lite av charmen för mig. Ser inte alls charmen med att köpa exakt det jag behöver och min/maxa. Sedan är inte mitt mål att bli bäst heller utan att ha roligt på den lilla fritid jag har. (Mycket tid går åt till studierna på högskolan).

I builden jag kör nu (Dual RF totem i Talisman league) har jag inte planerat att använda någon specifik unique alls. Klart att det finns några som passar in men inga måsten enligt mig. Skulle tycka det var ganska tråkigt att köpa best in slot gear och sedan aldrig få uppgradera mitt gear. Skulle kännas så mycket bättre att själv hitta det. Kände precis samma sak när auction house fanns i D3. Hade lätt kunna köpa just det jag behövde men det var mycket roligare att själv hitta det och därför köpte jag inget där.

Jämför det hellre med t.ex. World of Warcraft där du kan köpa gear i spelet på auction house istället för att få tag på det genom raids. Du kan i dag få tag på (ungefär) samma gear bara att det ena tar längre tid. Jag har knappt använt auktionshuset under mina 10 år i Wow och jag har haft lika roligt för det. Och det är också "en huvudfunktion" av spelet. Du ska bara veta hur lång tid jag väntade på drops från vissa bossar i Vanilla... Alla har inte bråttom med att få "rätt" gear eller komma högt i en liga. Jag kommer i.a.f. fortsätta spela med items jag själv hittat (eller items som vänner hittat när jag spelat med dem).

Dold text

Edit:
Själv har jag under min tid i Talisman league (Min Templar är level 60 och han började där för någon dag sedan) hittat en Storm Cloud och en Death's Harp. Utan trading! Har även en Craghead som underlättar för levlandet om jag vill levla en sådan karaktär.

Problemet kommer senare, fram till lvl80~ göra vafan man vill och det fungerar. Man behöver inte ens undvika saker om man har bra med hp/es & resist. 1-80 går också att ta på en dag.
Dock är det ju normen att inte klara merciless. Tänker alltid att alla iaf kört några t15 maps (lvl82 maps). Är ju vid maps spelet börjar imo.
Vänta på drops, köra random builds osv blir jävligt svårt när man börjar köra svårare maps (speciellt om man inte har t.ex quadcurser med sig).
När mapsen är min/max, curse immune, elereflect/phys reflect, no regen, bloodmagic så blir det antingen dyrt att rolla om dem eller så har man rätt gear
Saker som t.ex Lightning coil blir nästan ett krav för att överleva om man är life/evasion based. Många som t.om kör med armour kör den också för att slippa dö.
shavronne's wrapping för lowlife+es osv

Ja de är båda vanliga, därför man har råd att köpa en Storm cloud när man är lvl9. Att däremot hitta en när man levlar t.ex ranger med bowskills på så låg level händer nästan aldrig. Hittade så klart ett tjugotal av båda i late game i förra ligan =D

AH i wow säljer dock inga items som gör att du kan ta bort hela delar av bossfighter (buggar/"exploits" borträknat). Det är helt enkelt items med mer mainstat och stamina. Med nästan 500 uniques i poe (många jävligt rare, även om man spelat 3000h är det inte säkert man hittat alla) så finns det alltid något som är mycket bra för det man själv gör och "behöver".

Köpa BiS gear i PoE är inget du behöver oroa dig för direkt. Vi pratar 100+ exalted ($1500+), många hundra timmar med målinriktat spelande för att nå dit. Fan bara headhunter kostar över 100 exalted

Jag köpte ett item som är nära BiS under Darkshrine. Handskar med 85 life, 45% fire res, 45% cold res, 40% lightning res och en fri stat så la till mer armour. Hade kunnat använda exalt på dem för mer men hade ej varit värt.
Min Alpha howl var också ganska bra, men hade helt klart kunnat hitta en bättre
Alla andra slots (och jewel slots 5st) kunde få upgrades även fast jag var lvl97 och köpt gear för 15ex~

Största delen av all valuta gick till att rolla maps. Den jävligaste kartan vi hade tog 30 chaos att få bra. Sen 10c extra för Dominion från Zana. 5-6 extra maps för att offra i shrines (5-6 regals = 15-18c). Några chaos för sacrifice fragments och chisels.
Allt som allt, närmare 60 chaos bara för en karta.

När man är där märker man hur stort och viktigt trading är. En kompis jag spelar med gjorde hundratals trades om dagen. Han höll dock också med en majoritet av valutan för att ens kunna spela på en ok nivå (höga maps).

Min första gubbe var self found, blev lvl70 (direkt när spelet gick live efter beta). Fick grinda docks/solaris för att det inte gick att hålla en stadig map pool.
Ha 100 chaos i stashen lät som en omöjlighet. Nu använder jag det per dag =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja trading är en huvudsak i PoE. Tror du de lägger in 20 olika valutor om de inte tänkt att trading osv ska vara viktigt?
Det var också en mycket stor del i D2 och saknas stort av folk i D3 (sen de tog bort AH). Sämsta delen i D2 var att det krävdes 5500~ Baalruns för lvl99. Dvs om man inte buggade übers.
Chris har t.om sagt att de inte kommer lägga in fullt AH (som efterfrågats ofta) för att de vill att man ska byta saker med varandra. Inte genom ett system.

Jag spelar så mycket för jag är tyvärr arbetslös, spelar dock med vänner och träffat fler genom spelet.
Gjorde en gubbe i talisman för två dagar sen, eftersom det blev sen start kunde jag köpa en Storm Cloud direkt på lvl9 (hittade en alch tidigt). Hade den till lvl50 då jag hittade bättre båge. Snart kan jag köpa en Voltaxic fast jag inte kan använda den än
Trading<3

Kolla på mängden materials som behövs för t.ex masters. Ett till system gjort för att främja trading (ingen jävel hittar ju t.ex 1500 fusings på 2-3 månader).

Bara ha en tab för t.ex 1fusing st items, en 1c, 2c, 3c, 4c, 5c, 10c, 15c, 20c, 25c, 1ex och en där man har fri prissättning (1ex+).
Blir kanske några tabs för 1fus/1c/1alch/20 alts lite senare beroende på hur mycket skit man gillar att spara. Sen efter varje map kommer någon och köper saker. Är aldrig i tradechat själv. Kör allt genom Acquisition bara.
Tar lite tid första kvällen att fixa alla tabs sen rullar det bara på
Behöver man nå så öppnar man poe.trade, 2min senare har man sitt item oftast.

Har vänner som jag kör andra lir med så, därav kommer det inte bli fullt ut detta när jag lirar.

Byteshandel kan vara roligt, men i och med att systemstöd saknas för själva byteshandel så är det chat spam och det blir riktigt dåligt och drygt. Det borde finnas ett AH eller att du har en typ av kö där du kan söka upp det du vill ha och kryssar i att du är intresserad av att bli kontaktad av säljaren eller något sådant. Men som det är nu... så lämnar det en hel del att önska(!).

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Har vänner som jag kör andra lir med så, därav kommer det inte bli fullt ut detta när jag lirar.

Byteshandel kan vara roligt, men i och med att systemstöd saknas för själva byteshandel så är det chat spam och det blir riktigt dåligt och drygt. Det borde finnas ett AH eller att du har en typ av kö där du kan söka upp det du vill ha och kryssar i att du är intresserad av att bli kontaktad av säljaren eller något sådant. Men som det är nu... så lämnar det en hel del att önska(!).

Enda vettiga sättet för att trada i POE för allt annat än currency-currency är genom http://poe.trade , lite sorgligt att det skall behövas en tredjeparts sida för detta men den funkar utmärkt även om jag själv håller trading till ett minimum.

Edit: fel länk..

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Har vänner som jag kör andra lir med så, därav kommer det inte bli fullt ut detta när jag lirar.

Byteshandel kan vara roligt, men i och med att systemstöd saknas för själva byteshandel så är det chat spam och det blir riktigt dåligt och drygt. Det borde finnas ett AH eller att du har en typ av kö där du kan söka upp det du vill ha och kryssar i att du är intresserad av att bli kontaktad av säljaren eller något sådant. Men som det är nu... så lämnar det en hel del att önska(!).

Poe.trade kombinerat med Acquisition fungerar mycket bra. Kom ihåg att kolla Verify på poe.trade om varan fortfarande finns kvar och använd Whisper-texten som sidan genererar åt dig. Acquisition är lättanvänt och till stor del automatiserat. Det ska finnas bra guider på Youtube.

Personligen gillar jag denna typ av byteshandel som kräver interaktion med andra spelare, även om de kan vara jobbiga ibland.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på en rolig build som fortfarande funkar? Gärna med fokus på ranged.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Någon som har tips på en rolig build som fortfarande funkar? Gärna med fokus på ranged.

Denna rekommenderas starkt
https://www.pathofexile.com/forum/view-thread/1041989

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Åh, jag älskar klasser som fokuserar på båge, den där builden måste testas! Tack så mycket!

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Ska någon med och köra en ny hc caracter från lvl 1?
Talisman HC, bara snabb lvling utan riktigt lvling gear tänkte jag mig!

Permalänk
Skrivet av IshethZenunim:

Åh, jag älskar klasser som fokuserar på båge, den där builden måste testas! Tack så mycket!

Jag spelar för tillfället Crit Voltaxic Rift och herregud vad bra den är. GMP Chain Lightning Arrow kommer upp i 62k dps (där nästan allt är Chaos damage) och för single target ligger Blast Rain med Chaos och Poison på 72k.

Om du är intresserad kan du kolla Mathils tråd
https://www.pathofexile.com/forum/view-thread/1550827