Permalänk
Medlem

Domän med Gmail?

Hej!

Har för närvarande ''förstanamn.efternamn@hotmail.com'' och vill göra det hela mer professionellt, genom att köpa en egen domän tillexempel ''förstanamn@efternamn.com''. Jag har ett väldigt ovanligt efternamn har har kollat så det är ledigt.

Jag undrar steg för steg hur man går till väga. Först och främst vilken sida som är bäst/mest kunnig att köpa domän ifrån. Godaddy, One, Binero, Loopia? Via GoDaddy tillexempel så får man flera alternativ efter val av domän, där man kan välja tillägg som ''sekretesskydd, och verksamhetsskydd för en viss summa, är detta värt pengarna?

Och för det andra hur man kopplar detta konto till Gmail så man enkelt kan logga in via Gmail och skicka samt ta emot epost via det nya namnet.

Har hittat liknande trådar och sidor som förklarar hur man gör men majoriteten gäller inte längre, pga nya regler, lagar osv.

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Det behövs väl ett Google apps abonnemang för att kunna köra mail via egen domän via Google, det går annars att skaffa en domän och en mailtjänst och sedan använda Gmail för att hantera den riktiga mailservern.
Jag har själv ett par domäner via Live men det är samma sak bara olika företag.
jag har använt Citynetwork (Citysites heter de numera) för att hantera mina domäner och de har även mailtjänst för 348 kr/år, Google tar € 48
Kolla på epostpaketet
https://www.citysites.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag har en domän genom loopia och har kopplat den direkt till outlook så kör allt genom den.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag har en domän genom loopia och har kopplat den direkt till outlook så kör allt genom den.

Hur gick du till väga då? Köpte du ''Webbhotell, privatpaketet'' eller bara domän namnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det behövs väl ett Google apps abonnemang för att kunna köra mail via egen domän via Google, det går annars att skaffa en domän och en mailtjänst och sedan använda Gmail för att hantera den riktiga mailservern.
Jag har själv ett par domäner via Live men det är samma sak bara olika företag.
jag har använt Citynetwork (Citysites heter de numera) för att hantera mina domäner och de har även mailtjänst för 348 kr/år, Google tar € 48
Kolla på epostpaketet
https://www.citysites.se/

Ja det behövs abonnemang hos Google Apps numera, tyvärr.

Ser bra ut det där. Är det E-postpaketet som gäller då, även om jag i slutändan inte vill använda mig utav deras mailtjänst, utan istället gmail alternativt Outlook?

Permalänk
Medlem

Är inte förnamn@efternamn ganska pseudo-professionellt dock? förnamn.efternamn inom någon respekterad e-posttjänst är det jag tycker är mest professionellt, annars är risken att gå för långt och då bli nästan lite löjlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av non_noutils:

Är inte förnamn@efternamn ganska pseudo-professionellt dock? förnamn.efternamn inom någon respekterad e-posttjänst är det jag tycker är mest professionellt, annars är risken att gå för långt och då bli nästan lite löjlig.

Jag förstår hur du menar och håller med dig till en viss del. Dock har jag gärna många dörrar öppna, och främst att sno åt mig domänen innan någon bortglömd kusin i släkten jag aldrig talat med, lyckas ta den för sig själv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Resthead:

Ja det behövs abonnemang hos Google Apps numera, tyvärr.

Ser bra ut det där. Är det E-postpaketet som gäller då, även om jag i slutändan inte vill använda mig utav deras mailtjänst, utan istället gmail alternativt Outlook?

Om du kör Googles betalversion så behöver du ingen annan eposttjänst, jag har däremot hyrt in mig hos Citynetwork så mailen passerar dras servrar men jag kan komma åt den via MS Live.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Resthead:

Jag förstår hur du menar och håller med dig till en viss del. Dock har jag gärna många dörrar öppna, och främst att sno åt mig domänen innan någon bortglömd kusin i släkten jag aldrig talat med, lyckas ta den för sig själv.

Tja, fast då är det ju bara att regga domännamnet och sen låta det ligga för nån hundring per år, snarare än att köra en mailtjänst för mer?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resthead:

Hur gick du till väga då? Köpte du ''Webbhotell, privatpaketet'' eller bara domän namnet?

jag har webhotellpaketet men de är också för jag använder sidan

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!