NÄTTAGGREGAT VAL: Media dator av gamla delar

Permalänk
Medlem

NÄTTAGGREGAT VAL: Media dator av gamla delar

Så i.o.m windows 10 funka inte programmen längre för att spela upp Blueray (Totalmediatheater 6 stödjer inte win 10 tydligen)

Så jag plocka ihop några gamla delar:

Modekort: Asus P6T V-2
Processor: i7 920 2.66 Mhz
RAM: Vengance 2x4 Gig
Grafik: Radeon HD 6870 1st
Hårddiskar: 1 Wd Blue 1TB och en till 1TB hitatchi
Blueray läsare och min gamla dvd läsare.

Lite overspec på datorn för att bara se film, men delarna var över.
Polarens nätaggfläk sluta att funka (fick låna nättagget gratis) och tänkte nu köpa nytt.

När jag via http://www.enermax.outervision.com/PSUEngine tittar på vad min dator drar 24/7 säger den 490W som minimum.
C:a 460 om de handlar om 2-8 timmar om dagen vilket e mer rimligt.

Grejen är att när jag ser film ligger datorns och grafikens arbete på kanske 30%. Nästan ingen prestanda går åt.
Jag har inte spel på datorn o de e ju inte tanken heller.
Att skaffa ett nätagg på c:a 550W med 90%+ effektivitet springer iväg lite i pengar utöver det jag vill lägga.
Min fråga är att borde inte ett nätagg på 500W med 85%+ effektivitet eller 650W med 80%+ effektivitet räcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VV00d13:

När jag via http://www.enermax.outervision.com/PSUEngine tittar på vad min dator drar 24/7 säger den 490W som minimum.

Den där sidan är gjord av Enermax, gissa vad de vill sälja till dig

Din dator kommer att dra mindre än 300W som mest vid full belastning. Jag baserar det på vad SC mätte upp i sin recension av 6870, där test-datorn drog 322W från väggen med en överklockad i7 950.

Skrivet av VV00d13:

Att skaffa ett nätagg på c:a 550W med 90%+ effektivitet springer iväg lite i pengar utöver det jag vill lägga.
Min fråga är att borde inte ett nätagg på 500W med 85%+ effektivitet eller 650W med 80%+ effektivitet räcka?

Nätaggets effektivitet har ingen inverkan när du ska dimensionera det. Ett 500W ska alltid kunna leverera 500W, oavsett effektivitet. Ett nätagg med 80% effektivitet kommer däremot att dra 625W från väggen när det levererar 500W (ok, troligtvis inte eftersom effektiviteten beror på belastningen, men du förstår).

Permalänk

@VV00d13:

Skrivet av perost:

Nätaggets effektivitet har ingen inverkan när du ska dimensionera det. Ett 500W ska alltid kunna leverera 500W, oavsett effektivitet. Ett nätagg med 80% effektivitet kommer däremot att dra 625W från väggen när det levererar 500W (ok, troligtvis inte eftersom effektiviteten beror på belastningen, men du förstår).

+1. Ett vanligt missförstånd det där med "effektiviteten" hos nätaggregaten.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den där sidan är gjord av Enermax, gissa vad de vill sälja till dig

Din dator kommer att dra mindre än 300W som mest vid full belastning. Jag baserar det på vad SC mätte upp i sin recension av 6870, där test-datorn drog 322W från väggen med en överklockad i7 950.

Tack för bra ock snabbt svar, vet jag att jag inte behöver kasta pengar på denna datorn

Skrivet av Guybrush82:

@VV00d13: +1. Ett vanligt missförstånd det där med "effektiviteten" hos nätaggregaten.

Får la lite genant erkänna att ja jag var en av dem

Sweclocker rocks!