Service på bilen (kamrem) - hutlösa priser ?

Permalänk
Medlem

Jag bytte vattenpump och kamrem i Polen, köpte billigt biljet med Tyskland färjan och körde dit. Betalade för byte av vattenpump, kamrem inklusive service (oljebyte, filter m.m) ca 2000kr. Biljeten gick på ca 600kr fram och tillbaka samt ca 1000 lapp i bensin pengar.

Äger en VW Passat 2007.

Hörde med VW Verkstaden här då ville de ha ca 12000kr

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Långt ifrån alla bilar har trippel- eller ens dubbellänkade kedjor. Finns massor av motorer med helt vanliga enkellänkade, men de kan hålla länge ändå. När de går av blir det totalras, och det händer ju till och från, trots kedja alltså. Oftast pga bristfälligt underhåll, men även bristande konstruktioner.

Eftersom du skriver minst, vilka motorer anser du har kvadruppel-kedja eller mer? Jag kan inte komma på någon motor för ögonblicket. Det blir en oerhört stor massa att rotera runt.

Ska korrigera mitt svar! Många mindre motorer har uppenbarligen enkla kedjor!? Jag är dock mest insatt i Mercedes dieslar av större volym och där finns både 2 och 3 länkar i bredd. Trodde det var vanligare dock. Hur som helst är en kedja bättre än en rem på alla vis (om man inte är ljudkänslig). En kedja på en bra motor ska hålla hela livslängden. Intervaller för kedja tror jag knappt finns, inte på Merca i alla fall. Utan byts vid behov.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Stämmer bra, livslängden beror helt på vilket märke och vilken motor det är. Men med tanke på att en kedja är mins trippellänkad så kan det aldrig gå av utan kommer rulla på tills man kan byta den.

Har en granne som har en gammal Merca som har gått 40 000mil och aldrig servats på verkstad. Han byter olja och filter själv en gång per år och slitdelar när de går sönder. Bevisligen finns det grejer som håller

Ja den kan gå av! En polare hade en Opel Vectra -07:a som kedjan brast på vid 10000mil. Opel tog inte på sig något då en service vid 4000mil saknades. Skandal enligt mig då den borde hålla ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Resorb:

Ja den kan gå av! En polare hade en Opel Vectra -07:a som kedjan brast på vid 10000mil. Opel tog inte på sig något då en service vid 4000mil saknades. Skandal enligt mig då den borde hålla ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, den "bör" inte hålla ändå. Smörjningen är av största vikt på moderna motorer och serviceintervallerna är redan utsträckta så långt det går. En missad service kan innebära att motorn går utan tillräcklig smörjningen i 1000 mil eller mer, fullt tillräckligt för att skada en kamkedja.

Andra bra exempel är Audi, där vissa av deras V6-motorer knappt klarar ett par hundra mil över intervallerna innan kedjorna börjar sträckas ut onormalt.

Varför menar du att kunden inte ska behöva sköta sina åtaganden men tillverkaren ska ställa upp till 100%? Du vet vad oljan har för uppgift i motorn antar jag? Annars läs på.

@JeagerMeisterSWE: Min M30-motor på 3,5L i BMW 535 har en enkelkedja, och det är ju ingen liten motor direkt. Väldigt ovanligt att kedjan går av på den motorn, så hela konstruktionen är det som avgör pålitligheten, inte bara hur grov kedjan är.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

På bilar med vattenpumpen så ska man då absolut byta vattenpumpen i samma veva.
Hör av dig till någon verkstad på landsbygden istället, det skiljer rejält i pris. Har de bättre städat och rena vita golv i verkstaden så räkna med att det är dyrt.

hade en gammal volvo 240 1983 som kamremmen kuggade över på, bytet kostade 600kr på en lokal liten verkstad
Hade sedan en volvo 850 1994 kamremsbytet gick på 3400kr på en mindre verkstad
Hade sedan en volvo v70 2000 kamremsbyte med pump gick på 4200kr på en mindre mekonomen verkstad
Nu har jag en Subaru 2006 som jag inte fått någon kamrem bytt på än. men tippar på att det ligger runt 4-6000kr (har en bra mindre verkstad där jag bor som jag lämnar in det mesta med bilar på de har rimliga priser)

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Prova en verkstad på en mindre ort.
När vi gjorde en större service på vår Volvo skilde det ca 4000kr mellan Malmö och Markaryd

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Stämmer bra, livslängden beror helt på vilket märke och vilken motor det är. Men med tanke på att en kedja är mins trippellänkad så kan det aldrig gå av utan kommer rulla på tills man kan byta den.

Har en granne som har en gammal Merca som har gått 40 000mil och aldrig servats på verkstad. Han byter olja och filter själv en gång per år och slitdelar när de går sönder. Bevisligen finns det grejer som håller

Mycket beror ju på hur bilen blir körd också typ hur lång genomsnittsresan, fler korta resor tär mer på motorn. Men bara att han servar den varje år med ny olja och filter gör underverk. Många slarvar med oljebyten och tittar enbart på milen den gått sen senaste byte.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Mycket beror ju på hur bilen blir körd också typ hur lång genomsnittsresan, fler korta resor tär mer på motorn. Men bara att han servar den varje år med ny olja och filter gör underverk. Många slarvar med oljebyten och tittar enbart på milen den gått sen senaste byte.

Stämmer vet en bil som var 12 år gammal hade gått 5000 mil ca men bara fått 2 oljebyte han körde typ 2 km Max när han åkte.

Blir mycket kondens i oljan då samt så är kallstarta det värsta som man kan göra SEn mår inte vevhuset speciellt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

En kollega böt kamrem och vattenpump förra veckan på sin passat 2011.
Köpte original delarna själv från tyskland och gick till en mindre verkstad i stan som böt grejerna för 2000 kr.
Jag gjorde stora servicen själv på min bil, tändstift, luftfilter, cupéfilter, bränslefilter, oljefilter och olja. delarna kostade 800 kr från tyskland och oljan ytterligare 400 kr.
Så billigt kan man komma undan om man köper bil med kedja och inte rem

Att byta olja på en bil är busenkelt men gällande kamrem skulle jag köpa delarna själv och gå till en mindre verkstad om jag vore du.

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Stämmer vet en bil som var 12 år gammal hade gått 5000 mil ca men bara fått 2 oljebyte han körde typ 2 km Max när han åkte.

Blir mycket kondens i oljan då samt så är kallstarta det värsta som man kan göra SEn mår inte vevhuset speciellt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Har själv en colt 01 som inte gått 9000 mil än, men den hade fullstämplad bok (kamrem bytt två gånger ) när jag köpte den 2014 (6800mil). Nu stämplar jag inte boken av förklarliga skäl utan byter själv olja en gång om året oavsett miltal. Dock är kostnaden för ett oljebyte helt ok (under 500kr) eftersom det är en 1,3 liters motor hehe.

Praktisk kollektivtrafik-ersättare för studenten, funkar även som rese/äventyrsbil på norska bergsvägar ^^

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Hur som helst är en kedja bättre än en rem på alla vis (om man inte är ljudkänslig)

Inte om man köper en volkswagen
http://teknikensvarld.se/varning-kop-inte-denna-volkswagen-mo...

Permalänk
Medlem

Servar alltid bilen på en verkstad i Borås som har funnits i något år här nu.
Dessutom vet jag vilka grabbarna är.

Bättre service eller priser får man ingen annanstans i Borås! 100%.

Verkstaden heter VKT Autoservice AB och är en Autoexperten firma.

För att serva min Volvo V70 2.5T -06 så betalar jag runt 4000-4500kr

då ingår detta:

Top Tec 4200 5W-30 Olja 5.5 Liter
NGK Platina tändstift 5st
Luftfilter
Kupefilter
Oljefilter + ny oljeplugg

Samt att verkstaden även brukar kolla igenom de vanligaste slitage delarna, och berätta om något är dåligt.
Tror även de fyller på spolarvätska och andra vätskor som kan behövas för det priset med.

Ibland kör de med riktigt bra erbjudanden via deras facebooksida.. Kan vara allt möjligt

Att folk är så dumma och servar sina bilar på dessa märkesverkstäder är för mig helt ofattbart!
Jag kan lova att det fuskas och slarvas väldigt mycket på många större här i Borås. Och dessutom tar de ut sjuka priser med.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

@Drasteroid: Du betalar mer hos en icke-auktoriserad verkstad än vad det kostar för mig hos BMW för samma service, dock utan tändstift. (3500:- betalade jag)

EDIT: Kollade och nu ligger priset på ~3100:- så väldigt dyrt för dig måste jag säga.

Men folk ska ta och tänka på att detta inte är en vanlig service TS ska göra utan byte av kamrem vilket inte kan jämföras, päron och äpplen som man säger.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

På mekonomen gärdet verkar det vara arbeta klåpare. Lämande in min förra bil för att byta fram lampor. Dom lyckades sätta dessa upponer på något vis så sladdarna och hållaren gick sönder efter 2-3 dagar. Fick åka till audi och fixa det.
Hade även in min nya bil för att fixa en givar för absen. Dels så lyckades dom inte hitta felet och dels så satt dem hjulen på fel ställe efter. Återigen fick jag åka till audi för att fixa till det strulpellarna lyckats med.

Aldrig mer.

Kontenta: kan absolut vara värt några tusen extra för bra service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

@Joakimbeijer: Du betalar mer hos en icke-auktoriserad verkstad än vad det kostar för mig hos BMW för samma service, dock utan tändstift. (3500:- betalade jag)

EDIT: Kollade och nu ligger priset på ~3100:- så väldigt dyrt för dig måste jag säga.

Men folk ska ta och tänka på att detta inte är en vanlig service TS ska göra utan byte av kamrem vilket inte kan jämföras, päron och äpplen som man säger.

Har du samma mängd olja?
Vilket märke på oljan?

Dessutom kostar Platina stiften nästan 200kr st så 1000kr bara där.

Skicka gärna en offert kopia till mig som visar att du betalar mindre än det jag angav för exakt samma saker.

Ett oljefilter till BMW passar inte Volvo du vet.
Jag servar min bil med märkes tillbehör dessutom.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Mycket beror ju på hur bilen blir körd också typ hur lång genomsnittsresan, fler korta resor tär mer på motorn. Men bara att han servar den varje år med ny olja och filter gör underverk. Många slarvar med oljebyten och tittar enbart på milen den gått sen senaste byte.

Givetvis är det så, jag vill bara mena på att det finns gott om bilar som kan gå hur långt som helst rent maskinellt utan större underhåll. Ja, han är lite speciell. Han har haft samma gräsklippare så länge jag mins och den sköter han på samma vis

Skrivet av Cadtekniker:

Klart att det finns dåliga exempel! Precis som med allt annat!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Nej, den "bör" inte hålla ändå. Smörjningen är av största vikt på moderna motorer och serviceintervallerna är redan utsträckta så långt det går. En missad service kan innebära att motorn går utan tillräcklig smörjningen i 1000 mil eller mer, fullt tillräckligt för att skada en kamkedja.

Andra bra exempel är Audi, där vissa av deras V6-motorer knappt klarar ett par hundra mil över intervallerna innan kedjorna börjar sträckas ut onormalt.

Varför menar du att kunden inte ska behöva sköta sina åtaganden men tillverkaren ska ställa upp till 100%? Du vet vad oljan har för uppgift i motorn antar jag? Annars läs på.

@JeagerMeisterSWE: Min M30-motor på 3,5L i BMW 535 har en enkelkedja, och det är ju ingen liten motor direkt. Väldigt ovanligt att kedjan går av på den motorn, så hela konstruktionen är det som avgör pålitligheten, inte bara hur grov kedjan är.

Men BMW är inte Mercedes Mercedes har alltid haft kedja, BMW har det på på alla motorer från 1994 (om jag inte är ute och cyklar?). Alla större motorer (+2 liter) har dubbelkedja bortsett från några enstaka motorer. Visst är det många andra faktorer som spelar in, men verken Mercedes eller BMW är några dåliga motorbyggare direkt

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

@kex: Då måste jag fråga, vad säger att dessa klåpare inte skulle kunna få jobb på t.ex Audi där du bor?
Märkesverkstäder är inte alltid bra vad jag märkt (dock kanske det finns lite högre krav där än på andra ställen, vad vet jag )

Permalänk
Medlem

Jag har varit på mekonomen 2 ggr här men säkert 20+ på audi östermalm. Aldrig varit problem hos dem. Så jag grundar detta på satistik

@jappejopp

Permalänk
Skrivet av kex:

Jag har varit på mekonomen 2 ggr här men säkert 20+ på audi östermalm. Aldrig varit problem hos dem. Så jag grundar detta på satistik

@jappejopp

Det jag menade var att märkesverkstäder kan lika gärna ha dessa personerna
Men skönt att det fungerar för dig, själv lär jag nog köra med en fordonslärare som servat bilen halva bilens liv (ny köpt bil, 08a skoda fabia) eftersom han är billig och duktig vad jag vet!

Permalänk
Medlem

@Drasteroid: Jag är mycket väl medveten om att det inte passar de olika delarna och är olika mängd olja, i detta fall ligger volymen på 6.5L och de använder BMW TwinPower Turbo 0W-40 / 5W-30.
Dock fanns det inte mycket om benämningen på den, tidigare gjorde Castrol deras oljor men nu är det Shell.

Individuell inspektion utfört av BMW-servicetekniker exakt anpassad efter din bils behov inklusive BMW Oljeservice och andra säkerhetskontroller enligt BMW-standarden.
T.ex. diagnos, snabbtest, trafiksäkerhetsrelaterade funktioner, hjulupphängning, koppling, kontroll och varningslampor, karosseri, däck etc. Erbjudandet inkluderar: Samtliga kontroller enligt BMW-standarden (vätskor, bromsar, karosseri, belysning mm.), byte av olja, oljefilter och mikrofilter, BMW-godkänd märkesolja, förbrukad olja och gamla filter kasseras på miljövänligt sätt, kontroll av kylvätskenivån/ kylvätskekoncentration.
Byte respektive påfyllning mot separat debitering, byte bromsvätska mot separat debitering. Återställning av underhållssystemet.
3.044,00 kr

Dold text

Men jag skulle inte rekommendera att köra på en märkesverkstad då de missade en del i deras protokoll som man fick säga till om...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

Det jag menade var att märkesverkstäder kan lika gärna ha dessa personerna
Men skönt att det fungerar för dig, själv lär jag nog köra med en fordonslärare som servat bilen halva bilens liv (ny köpt bil, 08a skoda fabia) eftersom han är billig och duktig vad jag vet!

Ja det är helt sant. Därför jag skrev mekonomen Gärdet. Finns säkert mekonomen med bra folk också;)

Det låter som en bra deal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Nej, den "bör" inte hålla ändå. Smörjningen är av största vikt på moderna motorer och serviceintervallerna är redan utsträckta så långt det går. En missad service kan innebära att motorn går utan tillräcklig smörjningen i 1000 mil eller mer, fullt tillräckligt för att skada en kamkedja.

Andra bra exempel är Audi, där vissa av deras V6-motorer knappt klarar ett par hundra mil över intervallerna innan kedjorna börjar sträckas ut onormalt.

Varför menar du att kunden inte ska behöva sköta sina åtaganden men tillverkaren ska ställa upp till 100%? Du vet vad oljan har för uppgift i motorn antar jag? Annars läs på.

Lite fel info av mig. Efter att ha dubbelkollat hur det låg till med polarens bil så var servicen var gjord, men hade gått över tid med några månader.
Så visst kan jag ha viss förståelse att Opel inte ville ta på sig något pga av detta, MEN att kedjan skulle gå av helt av den orsaken köper jag inte riktigt. Då skulle min gamla Toyota Avensis brakat för länge sedan.

Finns självklart andra bidragande orsaker som kanske i kombination med "slarvet" gjort att den brustit. Men den teorin överlåter jag till någon annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gammalt..

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Stämmer bra, livslängden beror helt på vilket märke och vilken motor det är.
Har en granne som har en gammal Merca som har gått 40 000mil och aldrig servats på verkstad. Han byter olja och filter själv en gång per år och slitdelar när de går sönder. Bevisligen finns det grejer som håller

Min gamla 190D gick 48000 med samma kamkedja (då skrotades den av nån annan som tyckte att den var i vägen för hans framfart..)
Mycket var bättre förr..Det var tex inte så trångt i motorummet..(leve Volvo 240, 600 pix för ett rembyte..)
Senaste gången jag bytte kamrem var på en Fiat, 1600 spänn..
(Nästa blir på en mc - två kamremmar..)

Permalänk
Medlem

Kolla med någon mindre firma typ "Kalle i gropen" "Muhammad runt hörnet". Priser på 2500 - 3500 borde inte var några problem.
Mjukvara uppgradering är onödig. Endast på en ny bil med "barn sjukdomar" kan det vara bra.
Vattenpump byts normalt sätt alltid i förebyggande syfte på 2:a kamremsbytet.
Köp en Haynes manual & prova själv. Beställ delar på nätet ebay mm etc, vatten pump, rem & spännrulle kostar inte många kronor.

Permalänk
Medlem

Oljan är avgörande faktor i bilar med kedja. Slarvar man med oljebyten eller kvaliten på oljan så är det stor risk att kedjan kraschar. Oljan används för att spänna kedjan, bl a. SKa dock inte svära att det fungerar så på alla bilmärken/modeller dock. Men på många iaf. Sen att många bilmärken kör med 3000 milsservice tycker jag är idiotiskt. Klart det kraschar om man inte byter oljan oftare. Problemet är att tillverkarna räknar bilens livslängd betydligt kortare än vad vi gör. På VW är bilens livslängd 15k mil. Därav den taskiga serviceintervallen. Kan hända att de nu på senare tid har ändrat sig om detta. Runt 1500 mil är vettigt eller 1 år.

Vissa saker är mekonomen billigare på, och de lämnar 3 år på kamremsbyte. Iaf här i Karlstad. Vilket innebär att det bör ju vara lite kvalite på delarna och arbetet. Det skulle kosta 7200 inkl vattenpump att byta på en passat 2.0 tdi 2010.

Förr var det säkerligen bättre kvalite på kedjan å dess komponenter. Nu är det väl aluminium i delarna. Förr var det väl järn = höll livet ut på bilen. Nu ska det ju sparas några kr och vikt så de byter ut dessa Viktigaste komponenter mot skit.

Visa signatur

.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vilken respons!!

För att göra en liten update här, så kan jag säga följande;

Jag har tagit åt mig utav era råd att

  • Byta vattenpumpen i samband med servicen

  • Inte göra jobbet på en märkesverkstad

  • Kolla runt på omkringliggande firmor inom några få mils avstånd

Övriga saker jag blivit tipsad om

  • Om besiktning ligger inför dörren, att göra den innan servicen, för att på så vis få fram om något mer behöver åtgärdas / kontrolleras.

  • Ta den detaljerade offerten med delar och gå till Mekonomen etc för att prisjämföra och/eller köpa delarna där istället och låta en verkstad utföra servicen med delarna jag kommer med. (för att pressa priset ytterligare)

Saker jag inte tagit åt mig åt i denna tråden

  • Att jag skulle köpa en annan bil istället

  • Att jag skulle meka själv

  • Övrigt som inte har med trådens fokus att göra

Till alla medlemmar som skrivit värdefulla inlägg, så ber jag att få tacka er för tips och råd.
Det hela slutar med att jag kommer betala 7 281kr för samma service som Volvo skulle debitera mig 12 165 kr för.
Alltså en skillnad på nära 5000kr (!!) (4 884kr för att vara exakt)

Då har jag bara kollat runt med spec. från Volvo mot andra verkstäder och tar en lite mindre.
Jag kommer inte köpa delarna löst, utan köper dem på verkstaden i fråga.
(Skulle jag köpa det löst kunde jag spara ytterligare 600-700kr, men kände att jag ville ge verkstan det då skillnaden ändå var såpass stor)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Beroende på vart termostaten sitter kan det vara bra att byta den i samma veva då dom ibland sitter innanför vattenpumpen

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Vilken respons!!

För att göra en liten update här, så kan jag säga följande;

Jag har tagit åt mig utav era råd att

  • Byta vattenpumpen i samband med servicen

  • Inte göra jobbet på en märkesverkstad

  • Kolla runt på omkringliggande firmor inom några få mils avstånd

Övriga saker jag blivit tipsad om

  • Om besiktning ligger inför dörren, att göra den innan servicen, för att på så vis få fram om något mer behöver åtgärdas / kontrolleras.

  • Ta den detaljerade offerten med delar och gå till Mekonomen etc för att prisjämföra och/eller köpa delarna där istället och låta en verkstad utföra servicen med delarna jag kommer med. (för att pressa priset ytterligare)

Saker jag inte tagit åt mig åt i denna tråden

  • Att jag skulle köpa en annan bil istället

  • Att jag skulle meka själv

  • Övrigt som inte har med trådens fokus att göra

Till alla medlemmar som skrivit värdefulla inlägg, så ber jag att få tacka er för tips och råd.
Det hela slutar med att jag kommer betala 7 281kr för samma service som Volvo skulle debitera mig 12 165 kr för.
Alltså en skillnad på nära 5000kr (!!) (4 884kr för att vara exakt)

Då har jag bara kollat runt med spec. från Volvo mot andra verkstäder och tar en lite mindre.
Jag kommer inte köpa delarna löst, utan köper dem på verkstaden i fråga.
(Skulle jag köpa det löst kunde jag spara ytterligare 600-700kr, men kände att jag ville ge verkstan det då skillnaden ändå var såpass stor)

Skönt att de blev så mycket Billigare Andreas. Du får hjälpa mig jaga verkstad när de blir dags. Min bil måste bara bli äldre än 5år först.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av radx:

Skönt att de blev så mycket Billigare Andreas. Du får hjälpa mig jaga verkstad när de blir dags. Min bil måste bara bli äldre än 5år först.

Ja de pengarna kan man ju lägga på något roligare!
(och du om någon vet ju alltid att jag hittar något att spendera dem på.. haha)

Bara att hojta till @radx så skall jag ta fram min förundersökning när det är dags

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •