Permalänk

Sälja lägenhet.

Hej!
Hoppas denna hamnar rätt.

Har en fråga gällande rätten att sälja en bostadsrätt som man själv ej äger.

Det är så att min mormor har en lägenhet som hon äger fullt ut, hon är nu dement och bor på vårdhem och okapabel att förstå och ta beslut.

Mina mostrar vill nu sälja hennes lägenhet medan hon är i livet.

Kan man göra så?

/T

Permalänk
Medlem

klart man kan, är inte jätte insatt i detta. Men det borde räcka med att en fullmakt upprättas av din mormor.

Lägenheten kan inte säljas om din mormor inte vill detta och är vid sina sinnens fulla bruk(detta brukar inte hindra att en fullmakt upprättas av famlikjen ändå). Har hon en godman blir det en annan fråga, då är det han/hon som beslutar om vad som är bäst för din mormor ekonomiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isskrevet:

Hej!
Hoppas denna hamnar rätt.

Har en fråga gällande rätten att sälja en bostadsrätt som man själv ej äger.

Det är så att min mormor har en lägenhet som hon äger fullt ut, hon är nu dement och bor på vårdhem och okapabel att förstå och ta beslut.

Mina mostrar vill nu sälja hennes lägenhet medan hon är i livet.

Kan man göra så?

/T

Om en person på grund av sjukdom eller försvagat hälsotillstånd inte kan medverka och ta beslut om en husförsäljning kan en ansökan om god man göras som biträder ägaren vid en försäljning. Om det i det aktuella fallet finns underlag för, behov av att utse god man rekommenderas en kontakt med Överförmyndaren i den kommun pappan bor. De kan ge svar på hur den nu aktuella situationen kan hanteras på bästa sätt.

För mer information om god man se: http://www.domstol.se/familj/god-man-och-forvaltare/

Funkar även med en fullmakt skriven av din mormor.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Njä det vet väl fan om man får om det inte finns något skriftligt på det. Men sen har jag noll koll egentligen

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Från Lawline:

Citat:

FRÅGA
Vår mamma har flyttat till ett demensboende kan jag och min bror dela på pengarna från hennes lägenhet som vi måste sälja?
SVAR
Hej!Ni kan inte i egenskap av nära släktingar sälja lägenheten och dela på pengarna. Lägenheten tillhör er mamma, att hon blivit dement påverkar inte hennes egenskap av ägare till densamma. Då någon ej är i stånd att råda över sig egendom (p.g.a. t.ex. sjukdom) brukar rätten besluta om förordnande av en god man eller förvaltare enligt 11:4 eller 11:7 Föräldrabalken (1949:381, FB), se här och här. Har ett sådant förordnande gjorts är det den gode mannen/förvaltaren som med inhämtande av samtycke från överförmyndaren beslutar om en eventuell försäljning av lägenheten enligt 14:11 FB, se här.
Cajsa Hansen
- See more at: http://lawline.se/answers/11060#sthash.kiztWtb3.dpuf

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ring hit och fråga imorgon,

http://www.juristjouren.se/

Permalänk

@Isskrevet: Att sälja lägenheten med fullmakt är inga som helst problem. Däremot är det ingenting som säger att en fullmakt undertecknad av en bekräftat dement person faktiskt gäller. Dina mostrar kan inte på eget bevåg sälja av din mormors egendom utan samtycke.

Har din mormor en förvaltare kan denne besluta om att sälja lägenheten om det anses lämpligt för din mormor. Om hon befinner sig i ett stadie där det är osannolikt att hon någonsin kommer kunna flytta tillbaka till lägenheten är det troligt att en förvaltare skulle gå med på en försäljning.

Finns det ingen god man eller förvaltare kan man vända sig till överförmyndarnämnden för hjälp.

Har hon fortfarande sin rättshandlingsförmåga intakt kan man ju försöka få till ett arv i förhand för att lösa den här typen av praktiska hinder.

Permalänk
Medlem

Om din mormor är så pass dement, är ingen av hennes barn utsedd till god man?

Är i en liknande situation med tjejens mormor.

Och där är hennes barn (mormorderns) redan "goda män" dvs de sköter all ekonomi och har fullmakt att ta beslut i mormoderns namn.
Detta innefattade även en försäljning av lägenheten hon ägde, som hon inte behövde när hon hamnade på hem.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av oobum:

Om din mormor är så pass dement, är ingen av hennes barn utsedd till god man?

Är i en liknande situation med tjejens mormor.

Och där är hennes barn (mormorderns) redan "goda män" dvs de sköter all ekonomi och har fullmakt att ta beslut i mormoderns namn.
Detta innefattade även en försäljning av lägenheten hon ägde, som hon inte behövde när hon hamnade på hem.

Vet ej gällande just "godman" men vet att någon har fullmakt över allt som har med banken att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Isskrevet: Behöver inte vara samma sak.

Permalänk

Är mostern i stånd att skriva under en fullmakt så är det helt ok.

Vänd er till en fastighetsmäklare så har de full koll på läget!

Permalänk
Medlem

Är din mormor omyndigförklarad eller liknande?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av oobum:

Är din mormor omyndigförklarad eller liknande?

Nej

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta reda på om hon har en god man, det kan skapa helt andra förutsättningar. Om hon inte har det kan det vara läge att fundera plå att skaffa en (om hon är så pass dement), se bara till att det blir en släkting/bekant med vett och moral innanför pannbenet.

Vill hon själv sälja lägenheten eller har ni inte frågat henne? Även dementa kan ha åsikter om saker och ting och de är ingenting man ska vifta bort hur som helst. Speciellt inte om det rör hennes gamla hem.
men det beror förstås på hur pass dement hon är.