Partionera din SSD, nödvändigt?

Permalänk

Partionera din SSD, nödvändigt?

Hallå kära Sweclockers medlemmar! Jag startar denna tråd för att ha något att presentera för min kära far som närmar sig de 50. Min far har lärt mig det mesta jag kan om datorer och när vi var små fick vi ofta höra att "Man måste partitionera sin hårddisk! Det handlar om att hålla det rent och städat om man vill ha en snabb dator!" Detta sitter hårt i mig varpå alla mina system är väl partitionerade (ej många partitioner endast nog för att särskilja det viktiga från det mindre viktiga). Nu är det så att min far sitter och håller i en SSD som vi skall installera framåt helgen. SSD.n i fråga är på 256GB varpå jag anser att vi skall partitionera disken så att han får C: för OS och ytterligare en partition där han kan lägga de viktigaste spelen han spelar, far däremot har av någon anledning ändrat sig och säger att "nej nej det är bara jobbigt och onödigt gör en disk istället". Han system kommer att bestå av 1st 256GB SSD och 1st 1TB HDD. Jag har förstått att när man hade HDD så fanns det prestanda att tjäna på att ha den väl partitionerad, SSD.n kan jag inte se att det gör någon skillnad på varpå frågan uppstår...

Är det verkligen lönt att partitionera upp sin SSD? Innan ni svarar att "Ja det är bra om man vill ha det städat" Jo, det är ju givet men vad tycker ni? Skriv era åsikter, varför bör man eller varför bör man inte Skall bli kul att ha denna tråd att visa upp för han och se vad han tycker! Diskutera på!

// Sten Sture den ENORMT Store

Permalänk
Medlem

Kör med en partition och ha mappar för att hålla ordning bara. Finns ingen direkt prestanda att tjäna men du riskerar att ha 15gig ledigt på 3 olika partitioner och ska in med ett spel på 16gig. Worst case men du fattar vad jag menar.
Jag har dock aldrig styckat upp diskar oavsett storlek så är kanske lite emot det allmänt. Har haft nog många att hålla koll på ändå.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Som du säger så finns det inte längre någon särskilt prestandafördel med att ha flera partitioner på en SSD. På mekaniska diskar så varierar ju prestandan beroende på hur långt ut då diskarna datan ligger, men något sånt gäller inte för en SSD.

Den största anledningen till att ha en separat OS-partition är väl för att göra det lättare att installera om OS:et. Men detta gäller ju egentligen bara om man har sina personliga filer på en annan partition, så att man bara behöver formatera om OS-partitionen och installera om. Det fungerar i regel inte med program och spel, eftersom dessa ändå brukar behöva installeras om när man installerar om OS:et. Och att ha personliga filer på en annan partition betyder ju också att man måste hålla på och bråka med Windows för att filer ska hamna rätt.

Så nej, jag ser ingen större anledning till att flera partitioner. Det ger inga nämnvärda fördelar, och riskerar att orsaka problem om någon partition får slut på utrymme.

Permalänk
Medlem

Har egentligen inget direkt prestanda- argument till dom som är emot att partitionera upp sin/sina hårddiskar. Men för mig är det det första jag gör efter en formatering. Genom att ha en ordentlig mapp-struktur hittar man dels lättare bland filer i datorn, om var sak har sin plats. Det blir även lättare att hålla systemet städat om man från början har det i ordning och reda. Och slutligen ser det betydligt seriösare ut att ha ett strukturerat system

Detta går ju att relatera hur mycket som helst med egentligen. Hur skulle det se ut om biblioteket struntade i att sortera sina böcker i bokstavsordning och genre? Eller om ByggMax började ha alla sorters skruv i en och samma låda. Bara några random exempel

Angående det andra alternativet om att det skulle ta lång tid med partitionering, förstår att det bara är ett kul alternativ från TS sida. Men för dom som verkligen tycker det så tar det max 5 minuter att tänka ut en bra partitioneringsstruktur och genomföra den. Och den tiden hoppas jag folk orkar lägga för att få lite ordning och reda!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk

hahaha Det är roligt att se hur splittrade folk är! Jag tror denna tråd kommer säga mer om användarna än om vad som faktiskt egentligen är bäst men det spelar ingen roll egentligen då det är lika intressant! Som sagt brukar jag själv göra det enkelt, jag har en HDD med en enkel partition där jag dumpar alla mina bilder filmer etc samt äldre spel som jag inte tjänar något att dra runt på SSD. Min SSD är delad i 2 partitioner där den enda är OS (70gb) och resten är Spel (resterande mängd) För mig gör det allt mycket enklare då jag snabbt hittar filer etc när jag skall modda m.m. för mig är det så galet viktigt att ha ett rent C: avskyr när det blir kluddigt och man skall börja fippla för att få det rent igen!

Oerhört kul att höra era åsikter! Det uppskattas något oerhört!

Permalänk
Medlem

Jag har bara aldrig förstått hur det är svårare med ordning och reda med mappar jämför med partitioner. Exakt samma struktur men mindre klick mellan sakerna

Men jo den här tråden får nog lika bra svar som om du frågat vilken färg som är finast

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Partitionerar inte såpass små diskar, om ens några längre.

SSD'er kommer ju i lagom stora partitioner
Sedan lägger man till lagringsdiskar efter det - blir som partitioner på den gamla goda tiden, men här är varje partition en egen disk istället.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

På min Laptop kör jag en SSD med delade partitioner, men på en Stationär dator låter de helt onödigt om man ändå har massa spel kommer fylla ut utrymmet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Jo ni har helt rätt, jag gillar dock att Partitionera då det i vart fall känns bättre att sära på systemet och alla dessa "påbyggnadsfiler" det är dock endast min känsla och sålänge man ser till att man har allt mappat efter ett system som man själv förstår så är det klart ganska lugnt Mitt synesätt må alltså vara från förr helt enkelt när detta var mycket vanligare. Den viktigaste punkten här misstänker jag är att SSD.n är såpass snabb och effektiv att man helt enkelt inte får någon förlust, men hur hade ni gjort om ni hade kört Hårddisk? jag misstänker att flertalet av er i så fall hade partitionerat, har jag rätt?

Permalänk

Nu för tiden är det meningslöst att partitionera hårddisken. När det finns kapacitet till att ha flera diskar och bygga en vettig mappstruktur från början.

Det är som om järnaffären har askarna med skruv runt hela butiken, istället för att samla allt på ett ställe i en gång. Så man slipper springa benen av sig när man ska ha M-gängad skruv, mutter, brickor etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Har egentligen inget direkt prestanda- argument till dom som är emot att partitionera upp sin/sina hårddiskar. Men för mig är det det första jag gör efter en formatering. Genom att ha en ordentlig mapp-struktur hittar man dels lättare bland filer i datorn, om var sak har sin plats. Det blir även lättare att hålla systemet städat om man från början har det i ordning och reda. Och slutligen ser det betydligt seriösare ut att ha ett strukturerat system

Detta går ju att relatera hur mycket som helst med egentligen. Hur skulle det se ut om biblioteket struntade i att sortera sina böcker i bokstavsordning och genre? Eller om ByggMax började ha alla sorters skruv i en och samma låda. Bara några random exempel

Angående det andra alternativet om att det skulle ta lång tid med partitionering, förstår att det bara är ett kul alternativ från TS sida. Men för dom som verkligen tycker det så tar det max 5 minuter att tänka ut en bra partitioneringsstruktur och genomföra den. Och den tiden hoppas jag folk orkar lägga för att få lite ordning och reda!

Argumentet att du hittar lättare i bland datorns filer med partitionering betyder att du arbetar på helt fel sätt. Användardata sparas i profilkatalogen på moderna OS som indexeras och håller ordning på dina filer åt dig - på ett strukturerat sätt. Du behöver inte vara i roten och rota...

Applicerar vi samma logik som du använder i din liknelse på filsystemet med en partition så hamnar alltså ALLA filer i roten och dessa listas dessutom aldrig i alfanumerisk ordning, utan huller om buller. Vi kan nog alla vara rörande överens om att så är det de facto inte.
Grodan Bolls liknelse är mer korrekt.

Jag har svårt att se hur man får mer ordning och reda med fler partitioner att hålla ordning på, det låter som en paradox.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Argumentet att du hittar lättare i bland datorns filer med partitionering betyder att du arbetar på helt fel sätt. Användardata sparas i profilkatalogen på moderna OS som indexeras och håller ordning på dina filer åt dig - på ett strukturerat sätt. Du behöver inte vara i roten och rota...

Applicerar vi samma logik som du använder i din liknelse på filsystemet med en partition så hamnar alltså ALLA filer i roten och dessa listas dessutom aldrig i alfanumerisk ordning, utan huller om buller. Vi kan nog alla vara rörande överens om att så är det de facto inte.
Grodan Bolls liknelse är mer korrekt.

Jag har svårt att se hur man får mer ordning och reda med fler partitioner att hålla ordning på, det låter som en paradox.

Känns inte som att indexering som du pratar om skulle vara relevant för det du citerade. Jag vill mena att om du har en partition som innehåller mapparna "Downloads" och "Program" så vet man direkt vart man ska leta om man letar efter en applikation, istället för att börja rota i "Program (x86)" där allt ligger i en enda röra.

Som sagt, du förvarar väl inte dina kläder i kylskåpet, bland all mat?

EDIT: "Jag har svårt att se hur man får mer ordning och reda med fler partitioner att hålla ordning på, det låter som en paradox."
Varför förvarar man sina tillhörigheter i flera rum i sitt hem, när man lika gärna kan ha allt i samma rum, blir fler rum att hålla ordning på?

Visa signatur

OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Det enda du får när du patiotionerar en SSD är mindre utrymme. Inget annat. Appropå att hålla i ordning osv...defragmentera INTE SSD hårdiskar. Det visste du nog redan.
Du kan ha fördel av att dela upp systempartition och programpartition, men det har inte med hastighet att gör utan smidighet vid ominstallation av windows och virussökningar. Fördel väldigt sällan alltså. Det är bättre han skaffar en SSD till istället för ren systemdisk.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Känns inte som att indexering som du pratar om skulle vara relevant för det du citerade. Jag vill mena att om du har en partition som innehåller mapparna "Downloads" och "Program" så vet man direkt vart man ska leta om man letar efter en applikation, istället för att börja rota i "Program (x86)" där allt ligger i en enda röra.

EDIT: "Jag har svårt att se hur man får mer ordning och reda med fler partitioner att hålla ordning på, det låter som en paradox."
Varför förvarar man sina tillhörigheter i flera rum i sitt hem, när man lika gärna kan ha allt i samma rum, blir fler rum att hålla ordning på?

Du menar att du inte ser de olika mapparna "downloads" osv som olika rum På HDn? Vad tycker du ger mer "städat" kännsla med en HD som heter "downloads" jämfört med en mapp som heter samma?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Eftersom en SSD vill ha mer ledigt utrymme än vanlig HDD för att må bra. Så blir det dyrt att ha många partitioner. SSD:er är ju så pass mycket mindre än vanliga HDD och Windows har en tendens till att käka upp väldigt mycket utrymme med tiden.

Enda anledningen att partitionera är att göra det enklare att installera om OS. Men då är det bara dokument och liknande som tjänar att ligga på annan disk eftersom många program och spel inte mår bra av att köras på nytt OS utan ominstallation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Indexering är relevant på så sätt att det tillåter dig hitta det du söker utan att använda utforskaren och leta i olika mappar. Som sagt, du arbetar på fel sätt om du inte använder dig av den struktur som redan finns med bl.a. Downloads. På ett orört system är det bara att öppna utforskaren (Windows) för att hitta dessa filer under Hämtade filer. Program installeras i Program med åtkomst via Start-menyn. Vad ska du in i Program (x86) att göra?

Din liknelse saknar återigen förankring eller relevans i hur saker fungerar. Vad är det som är kläder, kylskåp och mat i din analogi? Frågan är retorisk och behöver inget svar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag personligen gör inga partitioner alls utan har alla spel och såklart operativsystemet på en ssd och allt annat på diverse mekaniska hårddiskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Har jag bara en disk i datorn brukar jag som regel dela upp den i två partitioner. En för OS/program och en för mitt eget skit. Tidigare gjorde jag det alltid men är disken <256GB låter jag bli numera. Flyttar alla mappar under användaren till den andra partitionen alt. mountar /home där i unix system.

Har mest gjort det för att det är enklare att återställa om något oväntat skulle hända med OS:et och att det känns bättre när mina filer är separerade från OS/program. Dock så känns det som att det blir mindre och mindre aktuellt numera då så gott som allt som ligger på andra partitionen oftast även i molnet eller på min egen nas.

Men detta gäller som sagt bara när det bara finns en disk i datorn. Har jag två hamnar användarens mappar eller /home på den andra disken.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Gör alltid en extra partition utöver C:, för ordningens skull.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Inaktiv

Jag saknar röstalternativet att det är idiotisk att partitionera en 256GB systemdisk som kör windows, då C:\ blir så liten och det då kan ställa till med en massa problem med den blir full och man hela tiden får rensa.

Jag tillhör också dem som har slutat att partitionera hårddiskar, enda undantaget skulle vara billigare laptops som enbart har en hårddisk, men idag går dessa emot att ha en liten SSD och då är det bara dumt att partitionera den. -Billiga laptops som enbart har 1TB ssd är inte vanliga.

I TS fall så har hans far redan en 1TB hdd, denna skulle han kunna göra 2 partitioner av om han ville, men rör ej den lilla systemdisken.

Permalänk
Skrivet av Pake:

Eftersom en SSD vill ha mer ledigt utrymme än vanlig HDD för att må bra.

Hmm, vad är anledningen till det här? Min erfarenhet är att en mekanisk disk med hög fyllnadsgrad i större grad drabbas av negativa effekter (försämrad prestanda som en följd av fragmentering) än en SSD.

Permalänk
Medlem

Partitionerade alltid förut, men har slutat med det främst pga tredjepartsprogramvara skrivet av av idioter som hårdkodar sökvägar. Att bängla med länkar och rättigheter är för mig större nackdelar än de fördelar partitionering kan ha.

Med ssd är det extra meningslöst, där fragmentering inte längre är ett problem.

Har för övrigt gett upp att försöka hålla perfekt ordning och reda i filsystemet, då många tredjepartsprogram inte följer Microsofts riktlinjer utan kastar sina filer hejvilt överallt. Det är t.ex. mycket skit som hamnar i "My documents" som inte borde vara där, men jag orkar inte bry mig längre.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Som jag ser det så är flera partioner snarare mer likt att ha flera hus än att ha flera rum. 1 SSD med flera mappar = ett hus med flera rum, 3 partioner med flera mappar = tre hus med flera rum.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Brukar oftast ha minst tre partitioner (förutom swap).
En för /, en för /home och så en för att testa nya distros.

Lättare när man ska installera om OS och för att göra backups.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Lättare när man ska installera om OS och för att göra backups.

Det första kan jag hålla med om, men när det gäller backup är det lite tveksamt, men du kanske gör backup-images istället för fil-för-fil? Kör man fil-för-fil (vilket jag gör, för maximalt förenklad restoremöjlighet och versionshantering) så spelar det ju ingen roll om /home är en mapp eller partition (eller disk).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk

Man kan tänkas skapa en partion som är 10-15% mindre än disken och lämna resten oallokerad för lite manuell over-provisioning. Men jag gissar att TS pappas dator inte kommer vara i akut behov av detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Som jag ser det så är flera partioner snarare mer likt att ha flera hus än att ha flera rum. 1 SSD med flera mappar = ett hus med flera rum, 3 partioner med flera mappar = tre hus med flera rum.

Haha, jag kan inte mer än hålla med dig i din tolkning av mitt exempel. Jag håller dock fortfarande fast vid att ett strukturerat system med en bra mapp-struktur är att föredra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Din disk kommer alltid att ha minst en partition innan du kan använda den så jag anser att du måste partitionera den. Om det är Windows du installerar så skapar installationsprogrammet partitioner åt dig så det krävs inte någon manuell partitionering om man inte vill det. Men jag gissar att du funderar på att skapa ytterligare partitioner än det antal som skapas som default av operativsystemets installationsprogram?

Ni som påstår att det inte behövs några partitioner kan ju ta och studera disklayouten och återkomma i tråden och förklara hur det fungerar med enbart opartitionerat utrymme....

Men jag svarade alternativet "Jovars! Alltid trevligt när det är städat men egentligen spelar det ingen roll" eftersom jag gör lite olika beroende på syfte med diskenheten. Ofta har jag dual boot windows och Linux och då måste jag ju skapa fler partitioner än vad som krävs för endast ett operativsystem. På en SSD så är utrymmet ganska begränsat så jag skapar inga extra partitioner utöver det som krävs för operativsystemen. I och för sig har jag alltid en swappartition för Linux (även om man kan ha swap på fil) men tycker det blir mer städat så.

På en större disk (TB och större) brukar jag dela upp det mer om det inte enbart är en lagringsdisk. Men då är det heller ingen SSD eftersom jag tycker det är för dyrt med så stor SSD och då finns det ju också prestandaorsaker för partitioneringen.

Tycker alltså att din far i grunden tänker rätt. Jag är dessutom i hans ålder, inte långt kvar till 50. Men han bör fundera på om han vill ha dual boot med andra operativsystem och om han vill ha MBR eller GPT partitoner (jag förderar GPT, men kör man windows måste man i så fall köra 64-bit och UEFI-boot på systemdisken). Och som någon nämnde kan det vara bra att ha lite overprovisioning på en SSD.

Permalänk
Medlem

Besvärligt om OS behöver mer plats än vad som råkar finnas på partitionen (för Windows.old t.ex) och slöseri med plats om man skapar stor marginal för att det ska finnas plats för sånt.

Partitionerade senast för kanske 6 år sen, ser ingen poäng med det längre.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Själv kör jag endast på SSD'er. Har då aldrig partitionerat, inte ens på tiden när jag hade HDD's. Känns väldigt onödigt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR