Permalänk
Medlem

Stabilt bygge till min kära hustru!

Hej!
Jag skall bygga ihop en dator till min fru som sitter med tunga Excel-ark i Office 64-bit. Hon behöver alltså något som vispar på siffrorna rätt duktigt på en plattform som innebär så lite strul det någonsin går att uppbåda! Dvs stabilt som tusan!

Det får väl bli något välbeprövat ATX-moderkort och en stabil Intelprocessor med många trådar och 32 GB i RAM. Men grafiken är inte något viktigt alls. Den måste dock klara att köra en större skärm med en upplösning på 2560 X 1440 utan några som helst problem. Helst utan fläkt dock, för hon gillar inte när det surrar för mycket! Och en SSD på 256 GB som C-drive, kan jag tänka vore bra att starta upp på.

Så vad säger mina herrar (och damer), som kan sådant här? Vad skall vi slå till med för delar så att man inte hinner blinka innan Excel räknat klart?

Permalänk
Medlem

Budget?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Budget?
Men skulle nog säga att ett Asus z170-a med en i7 6700k och 32Gb corsair vengeance RAM kommer duga gott och väl men man kan komma undan billigare (och dyrare)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PV52:

Budget?
Men skulle nog säga att ett Asus z170-a med en i7 6700k och 32Gb corsair vengeance RAM kommer duga gott och väl men man kan komma undan billigare (och dyrare)

Inte tid att slå upp det, men finns Corsair Vengeance som DDR4? Jag fick för mig att det är DDR3, eller är det Corsair Vengeance Pro series jag tänker på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Inte tid att slå upp det, men finns Corsair Vengeance som DDR4? Jag fick för mig att det är DDR3, eller är det Corsair Vengeance Pro series jag tänker på?

Corsair Vengeance som DDR4 finns ja http://www.inet.se/produkt/6110164/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-21...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
99:e percentilen

Hon borde inte behöva större moderkort än mATX, då jag antar att hon inte ska ha tre grafikkort. Mindre dator är bara skönare.

Angående kylning så är Noctua-fläktar att föredra. Sådana i 400 rpm kyler betydligt bättre än inga fläktar alls, men är HELT ohörbara oavsett avstånd.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Asus x99 deluxe .
Intel E5 2630 v 3 xeon cpu
32 gb r-dimm ecc ram minne
Intel 750 4 x 400gb i raid 0+1
Nvidia gtx 950 grafikkort.

Permalänk
Medlem

Tack alla för supersnabba svar! Det finns ingen budget, dvs jag tänker inte snåla på detta, men självklart inte sätta henne i en Lamborghini som hon kanske inte ens märker att hon har i ryggen. Vad är den stora skillnaden mellan Intel i7 6700K och den som bara heter Intel Core i7-6700 (utan K). Det viktiga är ju som sagt, att hela bygget blir stabilt och inte börjar strula. Vi skall ju inte överklocka eller trimma den på något sätt. Jag förstod nog inte riktigt diskussionen runt RAM-varianterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

Tack alla för supersnabba svar! Det finns ingen budget, dvs jag tänker inte snåla på detta, men självklart inte sätta henne i en Lamborghini som hon kanske inte ens märker att hon har i ryggen. Vad är den stora skillnaden mellan Intel i7 6700K och den som bara heter Intel Core i7-6700 (utan K). Det viktiga är ju som sagt, att hela bygget blir stabilt och inte börjar strula. Vi skall ju inte överklocka eller trimma den på något sätt. Jag förstod nog inte riktigt diskussionen runt RAM-varianterna?

6700 är nog egentligen vettigare än 6700k då skillnaden är att 6700k är upplåst för överklockning.

En - k modell av processor är dock mer värd i andrahandsvärde.

När det kommer till RAM så var diskussionen om corsair vengeance fanns med rätt "gränssnitt" dvs. DDR4. Vilket det gör.

Varför jag rekommenderar dessa RAM är för att dom är väldigt stadiga.

När det kommer till grafikkort/grafikkrets då det inte behövs ett dedikerat kort för det i det här fallet så stärker det anledningen att köra på i7 6700 då det finns en integrerad grafikkrets kompetent nog att utföra det som nämnts ska göras.

Förslag med x99 plattformar är därför inte lika intressant då det inte finns inbyggda grafikkretsar i tillhörande processorer.

Hoppas du får ihop nå "skojsigt"

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Tack än en gång! Det blev Asus Z170-A med en i7 6700k. Dock drog jag ned det till 16GB RAM för jag tror nog det räcker. Hon kör i princip enbart Excel och inte en massa andra program samtidigt.