7950 problem döende kort?

Permalänk
Medlem

7950 problem döende kort?

Hej

Min lillebror har vissa problem med sitt sapphire radeon hd 7950 vapor-x då under belastning uppstår underliga renderings problem och ibland så blir hela skärmen vitt. Se bilderna nedan:

Har testat uppdatera drivrutinerna, klocka ner kortet , loggat temperaturerna inget som är farligt högt (65C under belastning), testat resterna av komponenterna (intelburntest på cpun och memtest på minnet allt funkar), testade avaktivera kortet i bios:et och körde på det interna grafikkortet och då försvinner problemet.

Jag har slut på idéer om hur jag skulle kunna fixa problemet och tänkte kolla om någon av er har några idéer eller om jag ska acceptera att kortet är dött. Kortet är ca 3 år gammalt. Värt att nämna är att det här är det andra 7950 som har dött för mig de senaste 3 månaderna lite surt.

Specifikationer på datorn i fråga:

Intel i5 2500k
Asus z77 sabertooth
Corsair vengeance 8gb ddr3
Sapphire radeon hd 7950 vapor-x
Ett nätagg 650w

Hoppas någon har något förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEsw:

Hej

Min lillebror har vissa problem med sitt sapphire radeon hd 7950 vapor-x då under belastning uppstår underliga renderings problem och ibland så blir hela skärmen vitt. Se bilderna nedan:

Har testat uppdatera drivrutinerna, klocka ner kortet , loggat temperaturerna inget som är farligt högt (65C under belastning), testat resterna av komponenterna (intelburntest på cpun och memtest på minnet allt funkar), testade avaktivera kortet i bios:et och körde på det interna grafikkortet och då försvinner problemet.

Jag har slut på idéer om hur jag skulle kunna fixa problemet och tänkte kolla om någon av er har några idéer eller om jag ska acceptera att kortet är dött. Kortet är ca 3 år gammalt. Värt att nämna är att det här är det andra 7950 som har dött för mig de senaste 3 månaderna lite surt.

http://i.imgur.com/7XPiaQW.jpg

http://i.imgur.com/3kTTdsC.jpg

Intel i5 2500k
Asus z77 sabertooth
Ett nätagg 650w

Vilket nät agg har du? Kan du kolla det?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@BrusE: Fractal Design integra 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEsw:

Hej

http://i.imgur.com/7XPiaQW.jpg

http://i.imgur.com/3kTTdsC.jpg

Intel i5 2500k
Asus z77 sabertooth
Ett nätagg 650w

Blir det bara så i league of legends? eller är det load i allmänhet?

Permalänk
Medlem

@Ruzikx: Det blir så i alla spel och ibland utanför spel.

Permalänk
Medlem

Testa sänka volt och klockfrekvens kanske?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Kortet håller nog tyvärr på att ge upp. Hade liknande problem med ett 7970; provade olika nätagg, andra moderkort, olika drivrutiner, uppdaterade bios och när inget funkade provade jag att baka kortet (10 min i ugn på 200 grader) vilket gav mig 3-4 månaders användande innan det började bete sig som innan igen. Så mitt tips är att prova allt du kan komma på och om inget funkar slänga in kortet i ugnen.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |
Laptop: Apple MacBook Pro late 2011

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem som TS fram tills att jag avinstallerade Raptr. Har inte haft en krasch sen dess.

Permalänk
Medlem

Detta började också hända för mitt 7950 kort, fast i måndags. För mig så dyker detta problem upp helt slumpmässigt. Sist det hände mig så skedde det innan windows hade bootat.