Permalänk
Medlem

Tjej behöver köpråd!

Hej svenska klockare!

Jag kommer snart att börja studera och pendla med tåg som tar runt 1½ timme enkelresa varje dag och jag har tänkt att plugga mycket när jag ändå sitter på tåget.

Många utav mina vänner har Macbook's och dom är nöjda men några killkompisar som sitter mycket vid datorer säger att det inte är värt pengarna så nu är jag lite kluven på vad jag ska göra.

Jag vill ju självklart få så mycket kvalité för pengarna jag bara kan så Macbook kanske inte är det bästa alternativet? Jag är inte så duktig på datorer och det känns som en enda djungel bara jag tänker på det så skulle uppskatta lite hjälp och råd!

Min budget är runt: ~8000 SEK.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@daLLEEE:

Från en tidigare MacBook hater, till att sen bli en användare av MacBook - just för plugg; så är det i mina ögon ett ganska enkelt svar, men vid rätt förutsättningar.

Med en budget på 8000kr kommer du inte ha råd med en MacBook till nypris, men skulle du få tag på en begagnad MacBook, för max 8000kr som inte har allt för många år på nacken, så är det helt klart en bra deal. Åldern är viktig med tanke på att du inte vill ha en dator vars batteri har slitits på, då en dator för studenter i mina ögon har kravet att den skall klara en hel skoldag utan laddning.

Utöver det så går det säkerligen att få tag på billigare pluggdatorer för runt 8000kr som helt klart täcker behoven som en student kan ha. Om du skall plugga arkitekt eller läsa med hjälp av CAD-program eller liknande så kan det ställa vissa krav på hårdvaran, om inte så är fallet så klarar du dig garanterat under 8000kr om du köper en PC.

Jag hade prioriterat Batteritid=Vikt>Pris>Prestanda i ditt fall. För att få en så portabel och energieffektiv dator som möjligt!

Jag vet att det inte är ett konkret svar, men kanske en liten vägledning. Lycka till!

Permalänk
Medlem

@daLLEEE:

om du med plugga menar sitta o läsa kursmaterial, använda Officepaketet osv så ser jag inte meningen med att betala premium för en macbook då det finns fina ultrabooks som klarar det galant och är lika "mobila". Däremot vet jag att folk som använder en del speficika program föredrar mac framför pc. när jag studerade fanns en linje som hette grafik design och kommunikation, där använde 99% macbook just för bättre kompabilitet med programmen de använde i skolan. Lite mer info vad du ska använda datorn till specifik hjälper till vid rekommendation.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Det du skall ha är en lätt dator med bra batteritid och trots det lite prestanda under huven så att du inte behöver sitta på tåget och svära åt datorn halva resan.

Krav borde vara:
SSD
Lätt
Nätt

Har själv en Macbook Air och den uppfyller alla mina krav och är en förträfflig maskin. Tyvärr är dem väldigt dyra. Så jag kan inte rekommendera en om du inte hade tänkt lägga 9-10 tkr

Ett par av mina kollegor som inte begåvades med Surface Pro/Hp 1040 fick sådana hära: Lenovo Yoga 700. Och dem har varit riktigt nöjda med dem. Dem är dock lite dyra.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3394094,3440709,3352382,...

om du har någon aning vad dessa sakerna betyder.
jag hade lagt min röst på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3494840 pga stor ssd, grafikkort (om något svag). dock har den sämst batteritid av dom alla.
bäst batteritid har: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3394094 som även är billigast, men den har ingen ssd.
bästa av mina val är helt klart: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3381343 men den är också dyrast

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Enkelt svar:

Du är datorvan och gillar att pilla med pc och dator: Köp en pc

Du är inte datorvan, hatar när datorn går sönder, andra får ofta hjälpa dig fixa: Köp en mac

Mac är värt pengarna om man inte vill pilla och vill ha nått som "bara funkar"

Permalänk
Medlem

Ska du mestadels skriva och annat man gör i MS Office eller motsvarande så tycker jag att du ska kika på en Chromebook i stället. Tänk så många par skor du kan få för mellanskillnaden!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Ursäkta OT men det här verkar vara ett växande fenomen. Vad har det för betydelse att du är tjej, jag förstår inte. Ja, om du är tjej så bör du definitivt köpa Macbooken, just för att du är en tjej. Hade du däremot varit en kille så hade det varit ett big no-no! (???)

Får man vara fördomsfull så kan jag spekulera i att du antar att killar automatiskt tror att tjejer är okunniga och därför behöver extra hjälp. Dålig resonering tycker jag om så är fallet. OT måhända, men kunde inte hålla mig.

Permalänk
Medlem

Som htbtoma säger, finns det inte specifika kompatibilitetsskäl (eller starka personliga preferenser, vilket inte verkar finnas) så finns det inga skäl att betala premium i mina ögon heller.

Permalänk
Permalänk

OT: Jag skulle satsa på Mac, har testat en sådan under några veckor och blev helt frälst

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem

Rekommenderat är att om du t.ex. tar hjälp av någon kompis när du har problem med datorn så kolla med den kompisen och om inte så kör på något liknande som dina vänner har. Fördelen med detta oavsett vilken dator du väljer är att du har en eller flera som kan hjälpa dig om det är något du behöver hjälp med.

Windows är fördelaktigt pga att det är så många som kör att det nästan alltid är någon som råkat ut för samma problem som de du får och det lär finnas info om det på nätet. Mac är lite "lättare" i vissa lägen men skillnaderna där är minimala. Ska du bara skriva och liknande så behövs verkligen inte mycket alls, för studier så rekommenderas att du kör någon form av moln eller online dokument hantering typ googledocs är vanligt, även bra för grupparbeten. Så även om datorn dör eller liknande har du kopior på allt arbete.

Som nämnts ovan, datorn bör vara lätt och smidig, gå in på t.ex. siba eller elgiganten och kolla på vilken skärmstorlek m.m. du tycker passar dig. Kolla alltid priser på prisjakt eller liknande och googla vad datorn heter samt review eller så, då ser du snabbt om det är några varningsflaggor.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Hej.

När jag pluggade smartphone programmering köpte jag mig en macbook pro med några år på nacken. (2010 tror jag den var ifrån när jag köpte den 2013) för 5000kr. Uppgraderade minnet till maximala 8Gb för 300 kr, bytte ut CD spelaren mot en andra HDD på 750Gb inkl adapter för ca 1000 kr och ersatte den primära disken med en 128gb SSD för 1000kr (SSD är mycket billigare nu)

Den maskinen använder jag fortfarande och den rullar på bra. Man kan se film på den och man kan göra det mesta i "administratonsväg" men jag har aldrig testat att spela tyngre saker på den.

Batteriet håller ca 4-6 timmar vid surf/jobb och runt 2 om jag kollar HD-film.
Jag rekommenderar denna lösningen. Viktigt är dock att se till att det är en "unibody" där du kan byta ut innehållet. Inte en "AIR" version. Skalet är i min mening väldigt slitstarkt och det belysta tangentbordet är kanon. Det bästa är pekplattan. Jag har aldrig hittat en PC med samma känsla i styrningen.

Mac är för folk som vill hålla på med sina saker, PC är för folk som vill hålla på med sin dator.
Du får själv välja sida. Själv använder jag både och, beroende på uppgiften.

Lycka till.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

hmmm

som tidigare talare redan nämt så är det lite efter behov, personligen tycker jag bra om de flesta av lenovos thinkpad varianter som brukar ha schyst tangentbord, bra batteritid och priset sticker inte iväg aldeles

Permalänk
Medlem

Man kan ju få en begagnad late 2013 eller med lite tur en 2014s MacBook Pro Retina för 8-9000kr begagnat. I princip samma dator som säljs nu ny, med lite marginella skillnader. Rejält bra för pengarna. Har du dessutom en iPhone finns det en del fördelar med Mac OS X över Windows.

Permalänk
Medlem

Ska nu åka iväg och kommer kolla på resten utav alla svar, tack så himla mycket för alla svar! Det uppskattas!

Permalänk
Medlem

Jag röstar på en Macbook! Finns väl ingen bärbar i samma prisklass som når samma batteriprestanda? Vi ladda vår macbook 1 gång varannan dag och då tar min sambo med sig den till Universitetet varje dag. Den är grym!

Permalänk
Medlem

Ett mycket vettigt alternativ som också är galet snygg för 10800:-
Spectre x360 (svart & koppar) i5, 8GB ram, 256GB SSD & 1920x1080 (ips)

Finns i silver också (inte lika snygg):
Spectre x360 (silver) i5, 8GB ram, 256GB SSD & 1920x1080 (ips)

Annars är denna väldigt prisvärd för 9000:-
Envy i5, 8GB ram, 128GB SSD & 1920x1080 (ips)

Samma burk för endast 10000:- som dock har bra mycket bättre spec,
Envy i7, 8GB ram, 256GB SSD & 3200x1800 (ips)

Nackedelen med Envy till skillnad från Spectre är att Envyn saknar pekskärm, bakgrundsbelyst tangentbord och att kunna vrida skärmen runt 360 grader.

Jag hade passat på att handla från HP innan deras januari-rea tar slut på fredag den 29/1 17:00!

Jag skulle absolut inte köpt en Macbook Air pga att skärmen har usel upplösning. Full HD är verkligen ett minimum som Macbook Air inte uppfyller.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V