Permalänk
Skrivet av Lechuza55:

Har en Asus RT-AC87U som verkar vara ett måndags exemplar 2.4ghz är snabbare än 5ghz trors otaliga prover, och ändringar.

Så nu funderar ja på antigen en Netgear r7000, Asus AC66U eller Asus AC68U.

Är de någon som vet om någon av dessa funkar riktigt bra till 5ghz ?

Bredband: Fiber 100/10 Telia, och ja alla mina enheter är 5ghz kompatibla.

Edit: hittade denna på nätet: TP Link archer c9 ac1900, verkar jäkligt bra! Någon som möjligtvis testat ??

Har inte gjort något prestanda test på min R7000, men har inte märkt något prestanda förlust på 5Ghz.

Sen får du tänka på att 5ghz når kortare sträcka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lechuza55:

Har en Asus RT-AC87U som verkar vara ett måndags exemplar 2.4ghz är snabbare än 5ghz trors otaliga prover, och ändringar.

Så nu funderar ja på antigen en Netgear r7000, Asus AC66U eller Asus AC68U.

Är de någon som vet om någon av dessa funkar riktigt bra till 5ghz ?

Bredband: Fiber 100/10 Telia, och ja alla mina enheter är 5ghz kompatibla.

Edit: hittade denna på nätet: TP Link archer c9 ac1900, verkar jäkligt bra! Någon som möjligtvis testat ??

Har du testat med den senaste firmware och/eller merlin firmware?

http://asuswrt.lostrealm.ca/

Jag kör senaste firmware från merlin i min rt-ac87u och den fungerar 100%.
Jag har 100/10 internet just nu och får 109/12 på wifi 5ghz.

Får 1000/100 inom 2-3 månader och kan återkomma då vad jag får ut för att se hur mkt just asus routern klarar. Köpte den just för gbit då den ska vara snabb som attans enligt tester jag läst.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

@Mogwaii: tjena! Tack för svar!! Ja skulle uppdatera firmware igår men de stod att jag hade de senaste. Gick in i routern och kollade på uppdateringar. Men hur bytar man firmware till den Merlin? Kan du länka och skriva en liten guide kanske? Om de går åt helvete, hur får ja tillbaka asus firmware?

Ja har som sagt 100/10., På 5ghz får ja ut 125-130 / 12-14. De må låta bra men när ja spelar onlinespel så laggar de faktiskt. Får lagspikes. Ja har kompatibla enheter till 5ghz.

Ändringar i routern jag gjort är att jag ändrat till "N only" och maxat MHz.

Edit: värt att nämna är att nej mina datorer är inte dåliga och ja sitter endast 3-3.5meter ifrån routern. Tittar man på lampan som indikerar för 5ghz så tänds den och släcks hela tiden medans 2.4ghz lyser konstant

Edit2: Ja hade visst ändå inte asus senaste uppdatering så ja har nu uppgraderat till den. Sjuka är att enligt bredbandskollen (som ja jämnfört med hela tiden) ligger ja nu på 94.47/12.65 så de har faktiskt blivit sämre

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Asus är väldigt trevligt, annars har du tex denna för bra pris: Linksys WRT1900AC. Lycka till!

Asus är väldigt trevligt så länge det fungerar... nu har jag haft två routrar från Asus som båda slutat fungera efter något år, vilket jag inte tycker är acceptabelt. Därför letar jag just nu specifikt utanför det varumärket! Jag ska kolla in den där från Linksys. Sitter på en från Cisco (Linksys) nu och den är helt okej.

Skrivet av Broken-arrow:

R7000 är en bra maskin.

Jag har hört och läst gott om den. Ska kolla närmare på om Netgear kan uppfylla mina krav!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Skrivet av Wifi:

Asus är väldigt trevligt så länge det fungerar... nu har jag haft två routrar från Asus som båda slutat fungera efter något år, vilket jag inte tycker är acceptabelt. Därför letar jag just nu specifikt utanför det varumärket! Jag ska kolla in den där från Linksys. Sitter på en från Cisco (Linksys) nu och den är helt okej.

Jag har hört och läst gott om den. Ska kolla närmare på om Netgear kan uppfylla mina krav!

Ja den tycker jag är bra i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Behöver råd på modem. Kör för närvarande med Telias smart gateway i bryggat läge, men den funkar inte särskilt bra. Det jag behöver är ett bra modem som stödjer Annex M och ip telefoni då jag måste koppla på larmet på den.

Skulle även behöva råd angående accesspunkter. Den ena ska sitta i en stor verkstadshall (ca 20x20m och 8 eller 10 m takhöjd, en ganska kall och dammig miljö) och den andra i ett vanligt bostadshus. I verkstaden funderar jag på en rundstrålande Ubiquiti Unifi AP-AC Lite men är detta något som passar bra i ett relativt stort hus (ca 165 kvadrat) med många väggar och dylikt?

Denna AP:n jag funderar på: https://www.dustinhome.se/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag håller på att bygga nätverk nu i huset under renoveringen och har precis fått fiber inkopplat. Min 10+ åriga router D-Link DGL4300 orkar inte med upphastigheterna längre plus att jag tröttnar på att byta transformatorn hela tiden (ca en gång om året och D-Link skickar fortfarande nya).

Men det var ju inte länge sedan SweC lämnade nyheten om AD-standarden som är på gång http://www.sweclockers.com/nyhet/21592-tp-link-talon-ad7200-forsta-wigig-routern

är det något att vänta på eller vad säger ni? Jag kör så mycket kabel det bara går, men eftersom jag bevisligen inte byter router så ofta kanske det är bra att satsa på det senaste?

Permalänk
Skrivet av Argammon:

Jag håller på att bygga nätverk nu i huset under renoveringen och har precis fått fiber inkopplat. Min 10+ åriga router D-Link DGL4300 orkar inte med upphastigheterna längre plus att jag tröttnar på att byta transformatorn hela tiden (ca en gång om året och D-Link skickar fortfarande nya).

Men det var ju inte länge sedan SweC lämnade nyheten om AD-standarden som är på gång http://www.sweclockers.com/nyhet/21592-tp-link-talon-ad7200-forsta-wigig-routern

är det något att vänta på eller vad säger ni? Jag kör så mycket kabel det bara går, men eftersom jag bevisligen inte byter router så ofta kanske det är bra att satsa på det senaste?

Nu är jag inte expert på AD, men det når väldigt korta sträckor. Kabel är i 99% av fallen billigare och levererar stabil anslutning (så länge kabeln är frisk och/eller kabeln är rätt kopplad).

Bättre och byta router än lägga ut stora summor pengar på något som tar ett bra tag innan det stöds av mottagarenheter, AC räcker långt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Håller helt med, kabel is the shit, har redan dragit 400meter i huset och bara kommit halvvägs. Blir två olika nätverk i huset, ett för fiber-TV och ett för internet. Har märkt av att hålstenskällarväggar med utanpåliggande stålreglar synnerligen effektivt dödar Wifi-signaler, vilket säkert skulle rendera 60 GHz oanvändbart förutom precis runt teknikrummet.

AC- får det bli, och R7000 verkar ju bra och uppskattad här i forumet. Ser dock inte att någon nämnt storebror X6 AC3200 (R8000). Den verkar ha stört hög WPN-LAN output 3200Mbit/s, vet inte vad R7000 ger? Tre extra antenner kan man väl båda ha och mista när jag mest kör kabelbundet ändå. Den kanske har något annat bra som jag inte ser?

Antar att R7000 ligger på sweetspot gällande pris/prestanda men på 10 år är 900:- inte stor skillnad när man bygger ett helt hus =). Så är R8000 strulfri kanske det lutar åt den...

Permalänk
Skrivet av Argammon:

@Broken-arrow: Håller helt med, kabel is the shit, har redan dragit 400meter i huset och bara kommit halvvägs. Blir två olika nätverk i huset, ett för fiber-TV och ett för internet. Har märkt av att hålstenskällarväggar med utanpåliggande stålreglar synnerligen effektivt dödar Wifi-signaler, vilket säkert skulle rendera 60 GHz oanvändbart förutom precis runt teknikrummet.

AC- får det bli, och R7000 verkar ju bra och uppskattad här i forumet. Ser dock inte att någon nämnt storebror X6 AC3200 (R8000). Den verkar ha stört hög WPN-LAN output 3200Mbit/s, vet inte vad R7000 ger? Tre extra antenner kan man väl båda ha och mista när jag mest kör kabelbundet ändå. Den kanske har något annat bra som jag inte ser?

Antar att R7000 ligger på sweetspot gällande pris/prestanda men på 10 år är 900:- inte stor skillnad när man bygger ett helt hus =). Så är R8000 strulfri kanske det lutar åt den...

Jo dock kan större kusiner ge mer huvudvärk, t.ex R7500 är en bra router men FW är helt annan historia (inte lika stabil som R7000 ironiskt nog). Så läs på om du hittar något om R8000, vill du ha snabbt trådat finns ju http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-reviews/32012-fi... som är riktigt snabba rackare (men kräver ju att användaren kan en del om nätverk).

Har själv dragit nätverk i min lägenhet och ska fortsätta med det, är rätt kul hobby faktisk (inte överdrivet dyrt heller).

Visa signatur

Permalänk

Har 1000/1000 fiber, vilken router bör jag köpa? Helst en lite billigare variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bossebarra:

Har 1000/1000 fiber, vilken router bör jag köpa? Helst en lite billigare variant.

R7000

Bästa prestanda under 1000kr

Visa signatur

Permalänk

@Mogwaii: Tack för snabbt svar!

Permalänk

@Mogwaii: Finns dock ingen under 1700kr, har du någon billigare, runt tusenlappen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bossebarra:

@Mogwaii: Finns dock ingen under 1700kr, har du någon billigare, runt tusenlappen?

Ok. Priser går upp och ner, ska du kunna nyttja 1000mbit så behöver du tyvärr en router i den prisbilden.

Min gamla asus rt 66u klarar ca 400-500 mbit och därför köpte jag asus nya ac rt87u. Men den kostade 2500kr.

Visa signatur

Permalänk

@Mogwaii: Egentligen behöver bara att den klarar av 1000/1000 med sladd, trådlöst spelar inte jättestor roll. Blir det någon skillnad på priset då?

Permalänk
Medlem

Hejsan Argammon,

Skrivet av Argammon:

Nu passar jag på att göra livet mer komplext för dig...
Varför inte satsa på bra accesspunkter och en separat router (pfSense)?
Jag har lite snöat in mig på att köpa Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3348260) och sätta dem i taket, ungefär som brandlarm.
De drivs med PoE så en IP-kabel räcker.
Jag gillar konceptet "en grunka för varje funktion", modem, router/fw, accesspunkt.
Det blir lättare att byta då.

Dags att ara lite fler VP-rör till lämpliga takplatser för acesspunker kanske?
Glöm inte att även dra ett rör för en framtida utomhus accesspunkt.
(jag drog ett rör till kylskåpsplatsen när jag renoverade)

PS
Lite avancerat och OT:
Ta en titt på 1-wire (https://en.wikipedia.org/wiki/1-Wire).
Jag har kollegor som har byggt upp sensorsystem så de mäter temperaturen i källare, bottenvåning, övervåning, i takbjälklaget och utomhus. Man kan ju även passa på att sätta dig termometer för murstocken, fuktmätare i grunden etc
DS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bossebarra:

Jag kör en Ubiquiti Networks EdgeRouter Lite med en AP efter
Den bör klara 1000/1000 och ligger utan AP strax över 1000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bossebarra:

@Mogwaii: Egentligen behöver bara att den klarar av 1000/1000 med sladd, trådlöst spelar inte jättestor roll. Blir det någon skillnad på priset då?

Det är trådad hastighet jag syftar på, wifi hastigheten beror på många faktorer.

Finns en hemsida http://www.snbforums.com som du kan hitta djupare information ang vad dom olika routrar klarar på papper och vad dom i verkligheten levererar.

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ThomasLidstrom:

Griller i huvudet är alltid trevligt, bra med inputs från olika håll. Har ju som sagt inget emot att satsa på bra grejor om kvalitén motsvarar prisökningen. Har dock inte hittat någon rimligt prissatt router med stöd för PoE. Helt klart att jag kommer kunna förbereda för accesspunkt, eftersom mer och mer blir trådlöst vare sig jag vill eller inte. Fram tills dess tror jag nog det blir en hushållsrouter. R8000 verkar som en bra grej, men endast om man har många trådlösa enheter, och jag satsar ju på att minimera det antalet. En R7000 kommer nog duga gott.

Men det finns säkert några som kan tipsa om bra Switchar också. Givetvis Gigabit, 24-portar för rackmontage 19". Sedan pratade jag med killen som drog in fiber i huset, han sade att det behövdes särskilt "bra" switch för fiber-tv vilket jag kan förstå till viss del då man inte vill ha något lagg. Denna behöver dock bara ha 8 portar, någon här som kanske har erfarenhet av att switcha tv-signalen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argammon:

@ThomasLidstrom:

Griller i huvudet är alltid trevligt, bra med inputs från olika håll. Har ju som sagt inget emot att satsa på bra grejor om kvalitén motsvarar prisökningen. Har dock inte hittat någon rimligt prissatt router med stöd för PoE. Helt klart att jag kommer kunna förbereda för accesspunkt, eftersom mer och mer blir trådlöst vare sig jag vill eller inte. Fram tills dess tror jag nog det blir en hushållsrouter. R8000 verkar som en bra grej, men endast om man har många trådlösa enheter, och jag satsar ju på att minimera det antalet. En R7000 kommer nog duga gott.

Men det finns säkert några som kan tipsa om bra Switchar också. Givetvis Gigabit, 24-portar för rackmontage 19". Sedan pratade jag med killen som drog in fiber i huset, han sade att det behövdes särskilt "bra" switch för fiber-tv vilket jag kan förstå till viss del då man inte vill ha något lagg. Denna behöver dock bara ha 8 portar, någon här som kanske har erfarenhet av att switcha tv-signalen?

Jag har fiber på gång och letade febrilt efter en stabil router som kunde ge mig tillräcklig WAN-LAN throughput och R7000 var den som hade högst! Den har även fått bra omdömen generellt och jag köpte en får några månader sedan och den har varit stabil som en klippa! Jag märkte en enorm skillnad med strömning av filmer NAS -- > XBOX från att ha buffrat en stund med min förra router till att starta med en gång, samma när man spolar i filmer osv.

Sen är ju alltid kabel bäst ur alla synpunkter, kräver mer jobb med installation men det gör du förhoppningsvis bara en gång

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"

Permalänk

OK ny här på forumet men här verkar ju krylla av snillen! Min fråga är om jag måste köpa nytt eget modem/router eller om jag kan använda det Telia nu vill skicka till mig. Efter mycket strul med min uppkoppling har man till slut kommit fram till att mitt modem är trasigt. Det modem de tänker skicka är ett Technicolor TG799vn v2. I spec:en står det att modemet har: Maximum rate: 24 Mbps for downstream and 3 Mbps for upstream.
Vårt Telia 30 abonnemang kan max ge: 12-30 Mbit/s nedströms, upp till 12 Mbit/s uppströms.

Fråga: kommer jag att kunna få mer än 3mbit uppladdningshastighet utan att byta till ett annat än deras egna modem?

Vänligen

Permalänk
Medlem

@ThomasLidstrom:

Blev en R7000. Kan bara hålla med som tidigare i tråden att det känns som ett kvalitetsbygge men att den som gjort GUIn fastnat i tiden. Hade faktiskt riktigt svårt att få den uppkopplad också. Detta kan ha haft med min ISP att göra. Jag fick först en koppling när jag "simulerade" min gamla routers macadress på R7000. Därefter har den fungerat oklanderligt. Återstår att se om man i framtiden testar någon öppen mjukvara på den.

Permalänk
Medlem

Hejsan Argammon,

Skrivet av Argammon:

@ThomasLidstrom:

Blev en R7000. Kan bara hålla med som tidigare i tråden att det känns som ett kvalitetsbygge men att den som gjort GUIn fastnat i tiden. Hade faktiskt riktigt svårt att få den uppkopplad också. Detta kan ha haft med min ISP att göra. Jag fick först en koppling när jag "simulerade" min gamla routers macadress på R7000. Därefter har den fungerat oklanderligt. Återstår att se om man i framtiden testar någon öppen mjukvara på den.

Klockrent!
Det viktigaste är att du är nöjd.
R7000an verkar vara byggd för att hantera många uppkopplingar, i Prisjakt står det att den klarar av 38 793 simultana uppkopplingar.
Man får hoppas att det räcker ett tag....
Hör gärna av dig efter ett tag och åt oss veta "så gick det senare"

Permalänk
Skrivet av bebelbrox:

OK ny här på forumet men här verkar ju krylla av snillen! Min fråga är om jag måste köpa nytt eget modem/router eller om jag kan använda det Telia nu vill skicka till mig. Efter mycket strul med min uppkoppling har man till slut kommit fram till att mitt modem är trasigt. Det modem de tänker skicka är ett Technicolor TG799vn v2. I spec:en står det att modemet har: Maximum rate: 24 Mbps for downstream and 3 Mbps for upstream.
Vårt Telia 30 abonnemang kan max ge: 12-30 Mbit/s nedströms, upp till 12 Mbit/s uppströms.

Fråga: kommer jag att kunna få mer än 3mbit uppladdningshastighet utan att byta till ett annat än deras egna modem?

Vänligen

Vårt att veta, dock så är det svårt att ersätta modemet (för den du köper måste ju funka med ditt abonnemang).

Visa signatur

Permalänk

Ska flytta till en lägenhet utan kablar i väggarna så funderar på att gå över helt till trådlöst. Tänkte höra med er hur det ser ut med wifi routers nuförtiden. Just nu har jag en gammal netgear router som klarar "n" standarden, men antar att 1900ac är det nya man ska kolla på. Kommer troligtvis ha 100/10 hastighet i lägenheten och den är på 80 kvm vilket inte är så jättestort, så räckvidd borde inte vara något större problem.

Många här verkar rekommendera R7000, men får lite dålig magkänsla av att köpa en router som har funnits i snart 3 år. Har kollat lite på WRT1900AC/S, men problemet med dom verkar vara att stock firmwaret inte är stabilt alls plus att det endast finns beta versioner om man skulle vilja ha ett custom dd-wrt eller liknande.

Skulle helt enkelt vilja ha en klar bild på vad jag ska köpa. Har kollat en del recensioner och alla verkar prioritera olika. Jag behöver bara en riktigt snabb och stabil router, bryr mig mindre om funktioner o.s.v.

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mogwaii:

Ok. Priser går upp och ner, ska du kunna nyttja 1000mbit så behöver du tyvärr en router i den prisbilden.

Min gamla asus rt 66u klarar ca 400-500 mbit och därför köpte jag asus nya ac rt87u. Men den kostade 2500kr.

Jag har också fått min fiber uppgraderad av hyresvärden till 1000/1000 så hade samma funderingar. Som student blev jag lite ledsen i ögat av den här prisbilden, kanske får bli till sommaren då att köpa ny hårdvara eftersom det onekligen hade varit trevligt att kunna använda det fullt ut. Dock är det ju inget fel på de 100/100 som jag redan får ut så det kanske inte är värt det alls. Tänkvärt.

Permalänk
Inaktiv

Får fiber snart (Telia Öppen Fiber) och har tänkt att köra på 250mbit/100mbit via Bahnhof. Funderar på en ny router.
Väljer mellan följande:

- Asus RT-AC87U
- Asus RT-AC88U
- Asus RT-AC3200
- Asus RT-AC5300

Har en drös av apparater hemma:
- 3st smartphones
- 2st smart TVn
- 1st server
- 2st laptops
- 1st surfplatta
- 1st PS4

Jag använder kabel och WiFi och bor i ett tvåvåningshus av stenbetong. Har svårt att bestämma mig. Tänkte även köra på Bahnhofs Integrity VPN om det nu spelar någon roll.

Permalänk
Skrivet av anon51222:

Får fiber snart (Telia Öppen Fiber) och har tänkt att köra på 250mbit/100mbit via Bahnhof. Funderar på en ny router.
Väljer mellan följande:

- Asus RT-AC87U
- Asus RT-AC88U
- Asus RT-AC3200
- Asus RT-AC5300

Har en drös av apparater hemma:
- 3st smartphones
- 2st smart TVn
- 1st server
- 2st laptops
- 1st surfplatta
- 1st PS4

Jag använder kabel och WiFi och bor i ett tvåvåningshus av stenbetong. Har svårt att bestämma mig. Tänkte även köra på Bahnhofs Integrity VPN om det nu spelar någon roll.

Skulle även tittat på R7000.
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3223...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hjälp! bor i en stuga på bakgården hos min moster, nuvarande routern är skräp, kikar lite på en ny men är osäker över räckvidden.
Behöver en router som klarar av att ge bra styrka ca 20m över Wifi
Några förslag?