Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har alla sekretessinställningar på standardinställningarna. Gör bankärenden, "surfar", sparar lösenord på sajter och jag är inte ett dugg orolig. Det man inte vet mår man inte dåligt av. Vad jag gör med min dator känns knappast intressant för någon på MS.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det nu inte är intressant för någon på MS, varför samlar dom då in uppgifterna?

Permalänk
Datavetare

@mrqaffe: Detta förvånar mig inte alls

"Due to a recent memory management change, you may see periodic app crashes or other memory related app errors. Rebooting your PC may correct the issue. Due to this issue, the Github client will not launch. If you need to use the Github client – the workaround is to rollback to the previous build."

Maken till överdesigna finess får man leta efter, de "förbättringar" man gjort i minneshanteringen i Win10 är verkligen ett bevis på att man inte anser att "less is more", förväntar mig ungefär samma utveckling på detta som "superfetch" i Vista. D.v.s. om ett par patcher är vi ungefär tillbaka som det var i tidigare Windows-versioner, denna nya minneshantering är då reducerad till någon lite parentespryl.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@mrqaffe: Detta förvånar mig inte alls

"Due to a recent memory management change, you may see periodic app crashes or other memory related app errors. Rebooting your PC may correct the issue. Due to this issue, the Github client will not launch. If you need to use the Github client – the workaround is to rollback to the previous build."

Maken till överdesigna finess får man leta efter, de "förbättringar" man gjort i minneshanteringen i Win10 är verkligen ett bevis på att man inte anser att "less is more", förväntar mig ungefär samma utveckling på detta som "superfetch" i Vista. D.v.s. om ett par patcher är vi ungefär tillbaka som det var i tidigare Windows-versioner, denna nya minneshantering är då reducerad till någon lite parentespryl.

Sant, det verkar vara en ny variant av Superfetch, dvs en slags ramdisk för cache. Jag har efter några dygns användning 9.5GB cachat vilket verkar mycket, men fördelen är att RAM inte förblir outnyttjat och datorn känns faktiskt löjligt snabb. Nackdelen är då att få det att fungera, men hos mig fungerar det fint. Inte haft några appcrasher alls, spelat Fallout 4 i flera timmar osv. Kör 14251.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

@mrqaffe: Detta förvånar mig inte alls

"Due to a recent memory management change, you may see periodic app crashes or other memory related app errors. Rebooting your PC may correct the issue. Due to this issue, the Github client will not launch. If you need to use the Github client – the workaround is to rollback to the previous build."

Maken till överdesigna finess får man leta efter, de "förbättringar" man gjort i minneshanteringen i Win10 är verkligen ett bevis på att man inte anser att "less is more", förväntar mig ungefär samma utveckling på detta som "superfetch" i Vista. D.v.s. om ett par patcher är vi ungefär tillbaka som det var i tidigare Windows-versioner, denna nya minneshantering är då reducerad till någon lite parentespryl.

Notera att detta endast gäller Insider builds i Fast ring. Alltså den version som du som utomstående kan få tag på som endast är några få builds efter vad Microsofts utvecklare själva har. De har varnat flera gånger nu att de har ökat hastigheten på fast ring väldigt mycket och nya builds släpps varje vecka. Detta har de sagt leder till mycket buggar och instabilitet.

Det är alltså endast några få användare som ligger den yttersta framkant som drabbas av detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om det nu inte är intressant för någon på MS, varför samlar dom då in uppgifterna?

"Sammanfattningsvis kan man likna företagets agerande vid tvångsmatning med tratt av gäss, i syfte att producera gåslever. Vi kunder är gässen och det som Microsoft häller ner i tratten är uppgraderingsfilerna för Windows 10. Gåslevern i den här liknelsen lär vara alla pengar vi kommer att betala till Microsoft för diverse molntjänster, hårdvara och traditionella applikationer under de närmaste åren".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Notera att detta endast gäller Insider builds i Fast ring. Alltså den version som du som utomstående kan få tag på som endast är några få builds efter vad Microsofts utvecklare själva har. De har varnat flera gånger nu att de har ökat hastigheten på fast ring väldigt mycket och nya builds släpps varje vecka. Detta har de sagt leder till mycket buggar och instabilitet.

Det är alltså endast några få användare som ligger den yttersta framkant som drabbas av detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Några få är normalt under 10. Är det verkligen så få utvecklare som är intresserade av W10 och var får du siffran ifrån?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Några få är normalt under 10. Är det verkligen så få utvecklare som är intresserade av W10 och var får du siffran ifrån?

Jag menar att de som är med i fast ring är medvetna om att det innebär en större risk för allvarliga buggar. Speciellt nu på slutet då Microsoft har "varnat" om att de kommer öka takten för fast insider ring kraftigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Jag tycker windows 10 pro är klockrent, så länge man konfigurerar det rätt vid en clean installation så man slipper allt loggande och smygövervakande från microsoft. En nackdel är väll att windows läcker din lokala dns över alla nätverksprotkoll men det finns program som förhindrar detta ( ovpn's vpn client)

Permalänk
Medlem

Går det verkligen inte att på ett bra sätt rensa COM-portar i Windows 10? Ytterligare ett skäl för mig att inte uppdatera då.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-h...

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är se upp med era MSI datorer om ni kör UEFI (vilket ni lär göra med Windows 10).
Lenovo ser ut att också ha problemet och det är säkert spritt till fler tillverkare.

Problemet: efivars är variabler som laddas från flashminnet på moderkortet och mountas av operativsystemen. Problemet här är när detta blir korrupt antingen genom att datorn stängs av plötsligt eller mjukvara som modifierar det inte slutför operationen eller som i Linux fallet nedan man raderar dom. Tydligen har inte dessa tillverkare lyckats implementera UEFI enligt spec och återställer inte detta automatiskt vilket resulterar i att moderkortet blir brickat.

Linux kernel utvecklare är i god att mitigera detta men har utalat att liknande problem finns även i Windows så värt att vara extra noga med korrekt avstängning och undvika röra efivars.

http://thenextweb.com/insider/2016/02/01/running-a-single-del...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Testade två dagar, sen gav jag upp.

Tänkte att det var läge att överge dinosaurie-7an, så jag formaterade och gjorde en ren installation som enda OS för att verkligen ge det en chans. Tyckte UI:t var rätt trevligt till en början, framför allt skrivbordet och taskbaren. Integrationen med OneDrive och det klart förbättrade bildredigeringsverktyget imponerade också. Men när webbläsaren började strula och omotiverat hoppa mellan raderna under bloggande, och när jag insåg att fanskapet inte gick att de-bloata (med låsskärmen i spjutspetsen som aktiveras efter varje automatiskt vänteläge, där man i mitt fall tvingas skriva in lösenordet på 15 specialtecken var 10:e minut), försvann det som en avlöning.

Skärper sig inte MS och ser till att Metro blir totalt avskalbart, då blir mitt nästa OS antingen Linux när det slår igenom, eller i värsta fall Mac OS. Det är inte upp till Microsoft att bestämma om min dator är en gamingrigg, porrserver eller surfplatta.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Jag menar att de som är med i fast ring är medvetna om att det innebär en större risk för allvarliga buggar. Speciellt nu på slutet då Microsoft har "varnat" om att de kommer öka takten för fast insider ring kraftigt.

Vad är "fast insider ring"? Är det människor som inte förstått att test börjar få allt mer uppmärksamhet och därmed fått allt högre status på IT-företagen? Man kan idag få väldigt bra ersättning (lön) för att utföra test men här finns alltså människor som jag gissar spenderar sin tid gratis för "privilegiet" att vara testare för Windows 10, eller har jag missförstått något?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Testade två dagar, sen gav jag upp.

Tänkte att det var läge att överge dinosaurie-7an, så jag formaterade och gjorde en ren installation som enda OS för att verkligen ge det en chans. Tyckte UI:t var rätt trevligt till en början, framför allt skrivbordet och taskbaren. Integrationen med OneDrive och det klart förbättrade bildredigeringsverktyget imponerade också. Men när webbläsaren började strula och omotiverat hoppa mellan raderna under bloggande, och när jag insåg att fanskapet inte gick att de-bloata (med låsskärmen i spjutspetsen som aktiveras efter varje automatiskt vänteläge, där man i mitt fall tvingas skriva in lösenordet på 15 specialtecken var 10:e minut), försvann det som en avlöning.

Skärper sig inte MS och ser till att Metro blir totalt avskalbart, då blir mitt nästa OS antingen Linux när det slår igenom, eller i värsta fall Mac OS. Det är inte upp till Microsoft att bestämma om min dator är en gamingrigg, porrserver eller surfplatta.

Du vet väl att du kan stänga av så du inte behöver skriva in lösenord? Det finns ju i Windows 7 också.
Körde du med Edge får du skylla dig själv, den är som bäst en webbläsare i beta. Använd Chrome eller någon Firefox version.

En bra regel är att kolla igenom ALLA inställningar ist för att köra default och hoppas på att det funkar så som du vill ha det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Vad är "fast insider ring"? Är det människor som inte förstått att test börjar få allt mer uppmärksamhet och därmed fått allt högre status på IT-företagen? Man kan idag få väldigt bra ersättning (lön) för att utföra test men här finns alltså människor som jag gissar spenderar sin tid gratis för "privilegiet" att vara testare för Windows 10, eller har jag missförstått något?

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Insider

Precis, folk spenderar gladeligen tid för privilegiet att vara testare för tidiga funktioner i Windows 10 som senare kommer släppas till allmänheten.

Skrivet av Q4Rspwn:

Testade två dagar, sen gav jag upp.

Tänkte att det var läge att överge dinosaurie-7an, så jag formaterade och gjorde en ren installation som enda OS för att verkligen ge det en chans. Tyckte UI:t var rätt trevligt till en början, framför allt skrivbordet och taskbaren. Integrationen med OneDrive och det klart förbättrade bildredigeringsverktyget imponerade också. Men när webbläsaren började strula och omotiverat hoppa mellan raderna under bloggande, och när jag insåg att fanskapet inte gick att de-bloata (med låsskärmen i spjutspetsen som aktiveras efter varje automatiskt vänteläge, där man i mitt fall tvingas skriva in lösenordet på 15 specialtecken var 10:e minut), försvann det som en avlöning.

Skärper sig inte MS och ser till att Metro blir totalt avskalbart, då blir mitt nästa OS antingen Linux när det slår igenom, eller i värsta fall Mac OS. Det är inte upp till Microsoft att bestämma om min dator är en gamingrigg, porrserver eller surfplatta.

Jag kan glädja dig med att du kan ställa in huruvida du behöver slå in ett lösenord efter sovläge i både Windows 7, Windows 8 och förstås också i Windows 10.

Enklaste sättet i Windows 10 att komma åt inställningen är troligtvis att klicka på sök och skriva inloggningsalternativ. Där kan du välja om det ska krävas ett lösenord efter sovläge eller inte.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad är "fast insider ring"? Är det människor som inte förstått att test börjar få allt mer uppmärksamhet och därmed fått allt högre status på IT-företagen? Man kan idag få väldigt bra ersättning (lön) för att utföra test men här finns alltså människor som jag gissar spenderar sin tid gratis för "privilegiet" att vara testare för Windows 10, eller har jag missförstått något?

Ingen gör det för att tjäna pengar, det är för att det är intressant. Varför inte bidra till Linux-communityn istället, där kan man påverka mycket mer. Visst, men massor av program(typ spel) finns bara för Windows så det är i alla som använder dessa programs intresse att de körs på ett bra(buggfixat) OS.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Win10 är helt ok, inget å klaga på för att vara ett PytteMjuk OS, men jag föredrar Fedora Desktop... men som sagt jag har inte haft några problem med Win10 efter att jag gjorde en clean install, i början körde jag en uppgradering som sabba mina user rättigheter totalt... wipe SSD å började om från grunden å nu hmm de funkar bra...

jag kommer på mig att jag sitter å trycker på Windows knappen å får upp Start menyn, som det skall vara, men i Fedora Desktop så får man upp en översikts bild på alla fönster samt möjligheten att söka bland installerade program, så jag har vant mig med det, i Win10 behöver jag trycka på den "nya" ikonen bredvid start för att få fönster översikten, men det är en vane fråga inge mer än så.. dock så använder jag Fedora Desktop 8 timmar om dagen på kontoret så de där vane beteendet blir nog svårt att få bort just nu iaf

Som sagt, helt ok PytteMjuk OS, kan inte klaga, men det är inge party stämning runt Win10 häller så.
Något som irriterar mig är att trotts att jag stänger av AutoUpdate, så är den igång igen efter att jag har gjort en manuell Update, så Win Update ställer tillbaka mina inställningar till AutoUpdate, något som jag absolut inte vill i dags läget då jag bor i skogen och väntar på fiber skall bli dragen in i huset å sitter på sunkig luftburen DSL lina..

jag kör ändå till 90% av tiden i Fedora Desktop... men jag är öppen, jag är inte hardcore Linux tomte (fanboy som vi säger på SweC ) men föredrar det sedan flera år tillbaka över Windows OS.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Vad är "fast insider ring"? Är det människor som inte förstått att test börjar få allt mer uppmärksamhet och därmed fått allt högre status på IT-företagen? Man kan idag få väldigt bra ersättning (lön) för att utföra test men här finns alltså människor som jag gissar spenderar sin tid gratis för "privilegiet" att vara testare för Windows 10, eller har jag missförstått något?

Du kan själv gå med och bli en Windows Insider ganska enkelt.

Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Avancerade alternativ

Detta rekommenderas endast att göra på en dator som du inte är rädd om. Se till att ha backup på allt innan du byter till Fast Ring eller Slow Ring.

Här kan du läsa om det senaste bygget som är släppt till Fast Ring. Där står det om minneshanteringsbuggen som @mrqaffe nämnde.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/01/27/announ...

"I also want to reiterate once again that with the change to release builds faster to Windows Insiders in the Fast ring, bugs like the ones we had in the last build (or the File Explorer copy UX from the prior build) are going to pop up. Sometimes it might be several builds before we get these bugs fixed. And there might be times where a build we release contains bugs we haven’t found in internal testing as well.

We’re at the beginning of a new development cycle for our next feature update to Windows 10, and that means teams will be checking in lots of new code as they integrate their feature payloads. Being an Insider means you’re getting the latest code changes, and working with new builds that are relatively new even for Microsoft employees. If this worries you, you can switch to the Slow ring and stick with less frequent but more stable builds."

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare

@strejf: tack, men nej tack. Skulle definitivt kunna tänka mig jobba hos Microsoft i Akalla, men det är mot ersättning för mina tjänster. Finns roligare saker jag kan göra på obetald tid än att jobba oavlönad på Microsoft testavdelning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

@strejf: tack, men nej tack. Skulle definitivt kunna tänka mig jobba hos Microsoft i Akalla, men det är mot ersättning för mina tjänster. Finns roligare saker jag kan göra på obetald tid än att jobba oavlönad på Microsoft testavdelning.

Fullt förståeligt. Jag har faktiskt ingen dator med i Fast eller Slow ring just nu och det har jag inte haft sedan Windows 10 RTM build 10240. På sin höjd kan jag köra igång en virtuell maskin om det är någon funktion som verkar högintressant. Men nu vet du och andra som läst mitt inlägg att möjligheten finns i alla fall, alltid roligt att lära sig något?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Går det verkligen inte att på ett bra sätt rensa COM-portar i Windows 10? Ytterligare ett skäl för mig att inte uppdatera då.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-h...

Heh, jag drog mer än lite på smilbanden när jag läste genom tråden där, har de någon robot som bara kastar in samma standard dynga (chkdsk & safe mode) för alla problem som blir rapporterade?
Ingen på ms sida verkade ju ens prova att reproducera det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

"Sammanfattningsvis kan man likna företagets agerande vid tvångsmatning med tratt av gäss, i syfte att producera gåslever. Vi kunder är gässen och det som Microsoft häller ner i tratten är uppgraderingsfilerna för Windows 10. Gåslevern i den här liknelsen lär vara alla pengar vi kommer att betala till Microsoft för diverse molntjänster, hårdvara och traditionella applikationer under de närmaste åren".

Jo jag är helt med på det och även att MS har intresse i vad "jag" gör på min dator.
Frågan var mer ställd till Strejf då han påstod att MS inte har intresse i vad folk gör på sina datorer, det är väl ganska uppenbart att man inte samlar in information som man inte har intresse av.

Sen personligen är väl just detta inte det som får mig att avstå W10 eftersom man är ändå aldrig anonym på nätet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Värt att nämna är se upp med era MSI datorer om ni kör UEFI (vilket ni lär göra med Windows 10).
Lenovo ser ut att också ha problemet och det är säkert spritt till fler tillverkare.

Problemet: efivars är variabler som laddas från flashminnet på moderkortet och mountas av operativsystemen. Problemet här är när detta blir korrupt antingen genom att datorn stängs av plötsligt eller mjukvara som modifierar det inte slutför operationen eller som i Linux fallet nedan man raderar dom. Tydligen har inte dessa tillverkare lyckats implementera UEFI enligt spec och återställer inte detta automatiskt vilket resulterar i att moderkortet blir brickat.

Linux kernel utvecklare är i god att mitigera detta men har utalat att liknande problem finns även i Windows så värt att vara extra noga med korrekt avstängning och undvika röra efivars.
http://i.imgur.com/ppmkq5u.png

http://thenextweb.com/insider/2016/02/01/running-a-single-del...

MSI bärbara datorer, verkar det gälla endast. Bara så att vi inte drar MSI i smutsen i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

MSI bärbara datorer, verkar det gälla endast. Bara så att vi inte drar MSI i smutsen i onödan.

Klarar de inte skriva en UEFI implementation så förtjänar de sitta i smutsen, att vara så ikompetenta är bara skrämmande. Problemet är att man kan inte testa detta förutom på Live hårdvara och vem vill utsätta sig för en brick om det fungerar. Skulle inte förvåna mig om mitt Asus moderkort också skulle ha problemet men inget jag precis vill testa för att sedan dra ner alla komponenter och byta ut moderkortet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag uppdatade vid Win10 launch, gick tillbaka till win efter 2 veckor c:a

Nu sedan 'nov 15 kör jag Win10 på hela tiden, och fler utav mina maskiner skall/kommer uppdateras.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

@mrqaffe: Detta förvånar mig inte alls

"Due to a recent memory management change, you may see periodic app crashes or other memory related app errors. Rebooting your PC may correct the issue. Due to this issue, the Github client will not launch. If you need to use the Github client – the workaround is to rollback to the previous build."

Maken till överdesigna finess får man leta efter, de "förbättringar" man gjort i minneshanteringen i Win10 är verkligen ett bevis på att man inte anser att "less is more", förväntar mig ungefär samma utveckling på detta som "superfetch" i Vista. D.v.s. om ett par patcher är vi ungefär tillbaka som det var i tidigare Windows-versioner, denna nya minneshantering är då reducerad till någon lite parentespryl.

Och nu var det löst.

"The issue of periodic app crashes or other memory related app errors due to a memory management change has been resolved. If you were having issues launching the Git client for Windows, you should now be able to launch it in this build."

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/02/03/announ...

Skrivet av MacAllan:

Jo jag är helt med på det och även att MS har intresse i vad "jag" gör på min dator.
Frågan var mer ställd till Strejf då han påstod att MS inte har intresse i vad folk gör på sina datorer, det är väl ganska uppenbart att man inte samlar in information som man inte har intresse av.

Sen personligen är väl just detta inte det som får mig att avstå W10 eftersom man är ändå aldrig anonym på nätet.

Microsoft samlar in anonym information för att förbättra Windows och förhindra krascher m.m. Inget annat. Precis som man gör i Windows 7 och 8/8.1.

Skrivet av Molvis:

Heh, jag drog mer än lite på smilbanden när jag läste genom tråden där, har de någon robot som bara kastar in samma standard dynga (chkdsk & safe mode) för alla problem som blir rapporterade?
Ingen på ms sida verkade ju ens prova att reproducera det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja tyvärr är deras forum helt horribelt dåligt

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Tidigare fanns det en inbyggd "hjälp" i Windows... varför är den borttagen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Tidigare fanns det en inbyggd "hjälp" i Windows... varför är den borttagen?

Det finns hjälp att få på http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/support

Du kan också kolla appen "Kontakta Support" där du kan få personlig hjälp direkt ifrån Microsoft via chat eller telefon.

"Windows Feedback" är en app där du kan ge förslag på förbättringar och förändringar i Windows 10.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Jag har alla sekretessinställningar på standardinställningarna. Gör bankärenden, "surfar", sparar lösenord på sajter och jag är inte ett dugg orolig. Det man inte vet mår man inte dåligt av. Vad jag gör med min dator känns knappast intressant för någon på MS.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara för att du inte förstår vad massövervakning gör med samhället och hur många slogs och dog för att ge dig friheter du bara slänger iväg nu betyder inte att allt är ok med att MS och deras herrar i NSA övervakar.

Om rent mjöl i påsen var ett acceptabelt argument (hint: det är det inte men låt oss anta att den är det) så är det lite konstigt hur politiker, rika och framförallt övervaknings apparaten verkar ha jävligt smutsigt mjöl i påsen med tanke på hur de gömmer allt samtidigt som de predikar att alla andra ska låta sig bevakas 24/7/365.

Permalänk
Medlem

Verkar dags att addera kb3123862 till de patchar man får hålla koll på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

*** raderat ***

Även om diskussionen är till viss mån överdriven, då det i dagsläget mest handlar om att Microsoft vill veta allt om dig, så de kan sälja reklam, appar etc. i stora mängder.

Men i långa loppet, ser iaf. jag ett stort orosmoln över vad detta kan leda till och då känner jag att det är bättre att stoppa skiten vid dörren, än att behöva ta hand om den när hela huset är fyllt.
Finns iaf. ingen nytta av denna övervakning idag, förutom att Microsoft vill tjäna mer pengar och NSA etc. vill ha koll på oss..

Sen gillar jag inte att ett företag från ett annat land får ta sig sådana friheter, som att kartlägga istort sett hela mitt och resten av världens invånares liv och sedan utan problem kunna lämna ifrån sig dessa uppgifter. Detta är inget jag vill ha eller kommer vilja ha..

Vi lever trots allt i ett övervakningssamhälle nu för tiden och information är makt, klart NSA vill vara med...

Citerat raderat
Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD