Vad är dina åsikter om tatueringar?

Permalänk
Medlem

Vad är dina åsikter om tatueringar?

Halloj gott folk! Jag tänkte att vi kunde dra igång en diskussion om tatueringar, då jag vet med mig att det finns en del av oss som har dessa på våra kroppar.

Kan ju vara kul om man även skriver om man själv är tatuerad, stora/små motiv, om dom är "döljbara" eller inte

Jag har min vänstra överarm tatuerad och ska gadda höger överarm nu på fredag, och min åsikt om tatueringar i allmänhet är att det är konst som man bär med sig vart man än går, men att iochmed att den alltid är med en ska ha någon personlig betydelse.

Det finns ju som sagt var en hel del olika syner på just tatueringar så jag vill gärna höra era!

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Har en skorpion (mitt stjärntecken) på skulderbladet, relativt stor.
Klurar på vad nästa ska bli. Något relaterat till min dotter antagligen.

Personligen vill jag kunna dölja dem, men tänker inte mer på det än att det är en smaksak.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

När jag ser en tatuering tänker jag oftast: "Det hade varit snyggare utan". I vissa fall tänker jag: "Snygg, men hade varit snyggare utan"

Permalänk
Medlem

Kör på! Är själv tatuerad på både händer, hals och ansikte.. tillsammans med armar, bröst och ben

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem

Tycker det kan vara snyggt i viss grad, men trots det associerar jag det ofta till att bäraren antingen mår dåligt eller vill kompensera för något i en känsla av att inte duga som man är. Jag vet mycket väl att det inte stämmer, men assosicationen har väl kanske spätts på av Lyxfällan, där väldigt många av deltagarna är tatuerade.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Tycker det kan vara snyggt i viss grad, men trots det associerar jag det ofta till att bäraren antingen mår dåligt eller vill kompensera för något i en känsla av att inte duga som man är. Jag vet mycket väl att det inte stämmer, men assosicationen har väl kanske spätts på av Lyxfällan, där väldigt många av deltagarna är tatuerade.

För vissa kan det stämma att man vill dölja något, jag själv är ett exempel då jag aldrig tyckt om min kropp, och kan därför med hjälp av tatueringar och diverse bodymods skapa min egen version av mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilsin:

Kör på! Är själv tatuerad på både händer, hals och ansikte.. tillsammans med armar, bröst och ben

Najs! Har du även andra bodymods? Hur gammal är du? Har flera i din umgängeskrets tatueringar på hals och ansikte?
Ursäkta om jag frågar, jag är bara väldigt intresserad i ämnet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har en skorpion (mitt stjärntecken) på skulderbladet, relativt stor.
Klurar på vad nästa ska bli. Något relaterat till min dotter antagligen.

Personligen vill jag kunna dölja dem, men tänker inte mer på det än att det är en smaksak.

Så du vill köra på meningsfulla symoliseringar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tatueringar är kroppskonst och precis som annan konst så tycker folk det ser olika bra ut eller inte bra ut alls. Själv har jag tecknat i hela mitt liv, alltid varit konstintresserad på ett eller annat sätt vilket sedan har lett till tatueringar och kroppskonst. Jag har min högra underarm och hand samt mitt högra ben tatuerat med olika motiv.

Mvh Timmy

Permalänk
Medlem

Tycker det är grymt snyggt och hade gärna gjort massor, det är bara att jag velar fram och tillbaka angående motiv. Hade gärna haft sleeves ala Peter Tägtgren. För tillfället "nöjer" jag mig dock med piercing i ögonbrynet och en septum.

*edit*
Kan tillägga att jag funderat på det här med tatueringar till och från under 10 års tid, haha. Någon gång ska det bli av!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot tatueringar, då jag har en själv. Har en tatuering stor som typ en apelsin på högra axeln, så jag kan dölja den med en t-shirt.

Permalänk

jobbar på en sleeve på ena armen inte börjat på den andra än

har även en ful jävel en polare som nu är tattuerare gjorde tidigt i hans karriär hemma i soffan när han köpte sin första apparat när han var 15.

har inget mot tattueringar dock är jag lite emot att tattuera sig i ansiktet men inget jag ska lägga mig i och försöka övertala någon annan att låta bli men kommer inte köra något själv i ansiktet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

När jag ser en tatuering tänker jag oftast: "Det hade varit snyggare utan". I vissa fall tänker jag: "Snygg, men hade varit snyggare utan"

Så du tycker att det är okej för folk att ha tatueringar, men din personliga smak är att det inte är så snyggt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite små grejer på kroppen tycker jag kan vara okej/snyggt ibland, men jag har väldigt svårt för folk som tatuerar sig i ansiktet.

Jag tycker själv att det aldrig har sett bra ut på någon. Personen förminskas för mig och de känns som den mår jätte dåligt och har svårt att uttrycka sig.

Men de är väl subjektivt som allt annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem

Jag har funderat i 15 års tid på om jag ska ha en tatuering eller inte.
Har fortfarande inte bestämt mig!
Skulle jag skaffa en så blir det en fågel Fenix på bröstet, då mitt brösthår redan formar silhuetten av vingar.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv

Jag har en ryggtavla, det var min första gaddning. Slog på stor direkt. Varför? Här är en lustig historia det är så att min far drev för några år sedan en av sveriges största distrobutörer av tatueringsmaterial till tatuerare och studios runt i Norden. Jag jobbade där och byggde upp lite av en skeptisism till tatueraryrket. Efter ha sett en del av vissa tatuerares hantering av dessa olika materiel så blev man lite rädd. Hälso standarderna är inte de högsta i alla lägen om man säger så.

Men samtidigt byggdes det upp en fascination till det. Jag gillade vad det gjorde, förstod hur de gjordes och intressera mig i teknikerna och metoderna. Fick chansen att bygga ett par tatueringsmaskin powersupplies. Skulle vilja påstå att de var en av de bästa man kunde köpa på marknaden som inte kosta 5 gånger mer.

Så jag kan ju säga att jag älskar tatueringar och vill bygga vidare på min ryggtavla. Men det får dröja lite till, det är inte billigt hehe. Jag tycker man ska tatuera allt utom ansiktet i princip. Sett kanske 100 ansikts tatueringar, inte en enda är fin!

Dock skulle jag ge alla en ärlig varning att kolla upp sin tatuerares hälsostandarder. Hur de gör rent maskiner osv för i en av mina personliga skräck historier har jag fått göra rent åter använda grips och tips som var igen klumpade med bläck och blod... inte en trevlig upplevelse.
(Vi erbjöd tvättning då man enligt lag göra rent i en autoklav, dock har inte alla råd med dessa och då erbjöd vi tvättning av utrustning och pakning och tvättning i autoklav.)

Permalänk
Medlem

Vad glad jag blir att det inte har dykt upp en enda bodymods hatare än! När det kommer till ansiktstattueringar så tycker jag att det kan vara fett snyggt, har dock inga planer på att göra en själv, men man vet ju aldrig

Visa signatur

Permalänk

Alla får väl göra som dom vill men själv kommer jag aldrig att tatuera mig. Sen tycker jag det bara ser korkat ut att ha tatueringar i ansiktet, på huvudet, på halsen och på händerna. Nej tatueringar ska gå att dölja med vanlig klädsel. Kroppssmycken tycker jag dock att man kan ha i ansiktet om det är med måtta.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pany:

Tatueringar är kroppskonst och precis som annan konst så tycker folk det ser olika bra ut eller inte bra ut alls. Själv har jag tecknat i hela mitt liv, alltid varit konstintresserad på ett eller annat sätt vilket sedan har lett till tatueringar och kroppskonst. Jag har min högra underarm och hand samt mitt högra ben tatuerat med olika motiv.

Mvh Timmy

Är det motiv valda för att dom är vackra/coola eller motiv som symboliserar något i ditt liv? Då menar jag som största anledning till motivet, behöver ju inte vara fult för att det har någon symbolik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker inte tatueringar på tjejer är särskilt attraktivt, vettefan varför. dock tycker jag sleeves ser jävligt nice ut, kanske får skaffa en själv

Imo ska man kunna täcka sina tatueringar, många företag styrs fortfarande av gammalt folk med gamla värderingar, tatueringar på hals/händer/ansikte är ju fan karriärsjälvmord

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Personligen är jag inget för tatueringar, skillnad är väl extremt genomtänkta med ett syfte (Polaren och hans bröder har en Zelda Triforce där varje bror han en egen del ifylld).

Kommer nog aldrig personligen skaffa en egen, men har inget emot att andra tycker om det och vill ha. Men kan tycka att det går överstyr om hela kroppen är fylld, speciellt ansikte (Sorry PV52 ^^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Jag har en ryggtavla, det var min första gaddning. Slog på stor direkt. Varför? Här är en lustig historia det är så att min far drev för några år sedan en av sveriges största distrobutörer av tatueringsmaterial till tatuerare och studios runt i Norden. Jag jobbade där och byggde upp lite av en skeptisism till tatueraryrket. Efter ha sett en del av vissa tatuerares hantering av dessa olika materiel så blev man lite rädd. Hälso standarderna är inte de högsta i alla lägen om man säger så.

Men samtidigt byggdes det upp en fascination till det. Jag gillade vad det gjorde, förstod hur de gjordes och intressera mig i teknikerna och metoderna. Fick chansen att bygga ett par tatueringsmaskin powersupplies. Skulle vilja påstå att de var en av de bästa man kunde köpa på marknaden som inte kosta 5 gånger mer.

Så jag kan ju säga att jag älskar tatueringar och vill bygga vidare på min ryggtavla. Men det får dröja lite till, det är inte billigt hehe. Jag tycker man ska tatuera allt utom ansiktet i princip. Sett kanske 100 ansikts tatueringar, inte en enda är fin!

Dock skulle jag ge alla en ärlig varning att kolla upp sin tatuerares hälsostandarder. Hur de gör rent maskiner osv för i en av mina personliga skräck historier har jag fått göra rent åter använda grips och tips som var igen klumpade med bläck och blod... inte en trevlig upplevelse.
(Vi erbjöd tvättning då man enligt lag göra rent i en autoklav, dock har inte alla råd med dessa och då erbjöd vi tvättning av utrustning och pakning och tvättning i autoklav.)

Det är en fantastisk värld det här med tatueringar! Jo hälsoaspekten är ju egentligen rätt allvarlig då man tekniskt sett öppnar sår i kroppen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Tycker inte tatueringar på tjejer är särskilt attraktivt, vettefan varför. dock tycker jag sleeves ser jävligt nice ut, kanske får skaffa en själv

Imo ska man kunna täcka sina tatueringar, många företag styrs fortfarande av gammalt folk med gamla värderingar, tatueringar på hals/händer/ansikte är ju fan karriärsjälvmord

Smaken är ju som baken själv tycker jag att en gaddad brud är direkt mycket mer attraktiv

Jo, den biten är ju sant i vissa fall, dock så spelar det inte så stor roll inom min jobb sektor då ingen bryr sig (byggbrachen)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ingen tatuering själv och kommer aldrig att skaffa en heller (tror jag), däremot tycker jag att det är snyggt med 1 eller 2 (inte jättestora och om själva motivet är snyggt). Men inte som vissa har att hela kroppen är tatuerad, det ser inte alls bra ut tycker jag personligen.
Men det är helt ok om någon annan har det oavsett antal och storlek bara dom själva är nöjda och glada. Alla måste ju få välja hur dom vill se ut.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror på hur de ser ut på bäraren, det finns en del som är snyggt och en del som ser för jäkligt ut, nåde motiv och teknisk kvalitet kan ju skilja rätt mycket och jag har sett båda varianterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Personligen är jag inget för tatueringar, skillnad är väl extremt genomtänkta med ett syfte (Polaren och hans bröder har en Zelda Triforce där varje bror han en egen del ifylld).

Kommer nog aldrig personligen skaffa en egen, men har inget emot att andra tycker om det och vill ha. Men kan tycka att det går överstyr om hela kroppen är fylld, speciellt ansikte (Sorry PV52 ^^)

Alla åsikter är välkomna! Blir inte mycket till en diskussion om alla tycker lika

Hehe, mitt mål är att vara "täckt" innan jag fyller 30

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en Chelsea.FC tatuering på högra axeln.
Den gjorde jag 1990 i Malmö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

Har ingen tatuering själv och kommer aldrig att skaffa en heller (tror jag), däremot tycker jag att det är snyggt med 1 eller 2 (inte jättestora och om själva motivet är snyggt). Men inte som vissa har att hela kroppen är tatuerad, det ser inte alls bra ut tycker jag personligen.
Men det är helt ok om någon annan har det oavsett antal och storlek bara dom själva är nöjda och glada. Alla måste ju få välja hur dom vill se ut.

För att inte vilja gadda sig så tycker jag att du har en väldigt bra syn på oss som vill

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I likhet med en del andra har man funderat på att gadda sig i många år men aldrig riktigt blivit ok med vilket motiv. I allmänhet tycker jag det är snyggt, varför folk väljer att ha det i ansiktet dock är nånting jag inte begriper mig på. Men det är inget jag fördömer direkt utan snarare väljer att se dom nackdelar jag kan se, svårare att få jobb exempelvis. Men jag vet inte....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Helt ok, så länge det är någonting som betyder någonting (undantaget är om motivet bara är sjukt coolt!)

Något att tänka på är att man inte får ge blod inom 6 månader efteråt. Lustigt nog är reglerna lite konstiga här och om ens stadigvarande sexuella partner skaffar en tatuering får man inte donera blod på 1 år.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.