Stabilt moderkort och processor för videoproduktion

Permalänk
Medlem

Stabilt moderkort och processor för videoproduktion

Hej!

Vi skall göra kortare "tutorials" i Camtasia Studio som bland annat kommer att renderas ut som mp4-filer. Till detta behöver jag nu bygga ihop en dator med moderkort och processor som gör att videorenderingen inte tar allt för lång tid. Dock är stabiliteten viktigare än att det går några sekunder snabbare, så hellre ett "tryggt" bygge som tuffar och går, än ett vrålsnabbt monster som craschar. (Men det behöver ju naturligtvis inte vara en motsättning).

Vi kommer att göra en del speakerläggningar också varför det vore bra om inte processorfläkten och videokortet Ni rekommenderar låter alltför mycket. Chassi, nätaggregat och hårddiskar har jag redan (Fractal Design R4 och Corsair AX760i).

Budget någonstans runt 12' inklusive RAM-minnen och videokort. Tack på förhand!

Permalänk

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=16657...

eventuellt byta moderkort och processor till ett z170 en i7 6700 osäker vilken som presterar bäst i just videoredigering och då komma undan nån tusenlapp billigare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Stort tack för det!

Är det någon märkbar skillnad vad gäller videorendering mellan i7-5820K och 6700?
Är det någon skillnad vad gäller "stabilitet", värmeutveckling och därmed krav på "bullrigare" fläktar?

Och vad gäller grafikkortet, vilken roll spelar detta när det gäller videorenderingen till disk? Jag menar så att man inte köper ett överdrivet kraftfullt grafikkort om det skulle vara så att det egentligen är processorn som gör det mesta av detta jobb? Frågar eftersom jag inte känner till vilken "arbetsfördelning" som gäller när man skall rendera ut den färdiga videofilen till mp4.

Permalänk
Skrivet av Wolters:

@Rouge of Darkness: Stort tack för det!

Är det någon märkbar skillnad vad gäller videorendering mellan i7-5820K och 6700?
Är det någon skillnad vad gäller "stabilitet", värmeutveckling och därmed krav på "bullrigare" fläktar?

Och vad gäller grafikkortet, vilken roll spelar detta när det gäller videorenderingen till disk? Jag menar så att man inte köper ett överdrivet kraftfullt grafikkort om det skulle vara så att det egentligen är processorn som gör det mesta av detta jobb? Frågar eftersom jag inte känner till vilken "arbetsfördelning" som gäller när man skall rendera ut den färdiga videofilen till mp4.

äger ingen av dem men tror de är ungefär samma nånstans ellan 80-90TDP dvs de flesta större tornkylare skulle teoretiskt kunna köra dem iaf halvpassivt.

sen angående grafikkortet så beror det ju på om programmvaran har stöd för kodning/rendering med gpu eller inte för att snabba upp det.

har det inte de så borde det göra minial skillnad mellan ett par år gammalt kort och ett top notch har det dock stöd kan det bli som natt och dag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Ok, lite delar då. Jag skulle gå på nyaste tekniken.
ASUS Z170-A - För du har både PCI och PCI-X
i7-6700K - Tyst, snabb
be quiet! Pure Rock , Billig och bra
ASUS GeForce GTX 960 2GB STRIX DC2 OC, Tyst och bra på rendera video.

Permalänk
Medlem

Stort tack, lolight!

Permalänk
Medlem

@lolight Är det någon större skillnad i hastighet (eller något annat) på ASUS GeForce GTX 960 STRIX 4GB och den med 2GB som Du nämner? Såg att det enbart var några hundralappar som skiljde dessa åt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolters:

@lolight Är det någon större skillnad i hastighet (eller något annat) på ASUS GeForce GTX 960 STRIX 4GB och den med 2GB som Du nämner? Såg att det enbart var några hundralappar som skiljde dessa åt.

Ja det skiljer inte mycket åt. Då är det absolut värt att ta 4GB. Hastighet beror på vad du gör, vilket program osv.

Permalänk
Avstängd

Det blir något som liknar detta. För du behöver mycket ram också. DDR4
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9156572/2016-02-13