Hjälp med installation av Windows 7 (från USB-minne)

Permalänk
Medlem

Hjälp med installation av Windows 7 (från USB-minne)

Hej, jag har suttit nu sen kl 3 idag och försökt installerat windows 7 på min dator med USB sticka men det står bara att det saknas cd/dvd drive device (har ingen cd-rom eller dvd spelare) så skulle verkligen uppskatta den hjälp ni kan komma med..

jag har sökt överallt o hittat massa "lösningar" utan att det har funkat så vet inte vad jag ska göra.. har provat detta http://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-win... tex.. och massa andra saker som jag hittat på nätet men NEJ inget funkar...

blir tokig för suttit en hel dag utan o komma nån vart.. fick datorn idag btw och det är denna om det kan hjälpa http://www.inet.se/produkt/v100566/dator-i-delar-baserat-pa-s...

tack på förhand.

Permalänk

Använder du usb 2.0 eller 3.0?

Permalänk
Medlem

Problemet är att du försöker installera ett gammalt operativsystem på ny hårdvara som inte har EHCI stöd vilket krävs för att installera Win7 iaf via USB.
Det går efter en del trixande men lättast är att installera ett aktuellt operativ

googla efter lösningar på windows 7 +skylake så ska du se att du hittar något som funkar för dig.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

@spelarn1995: USB 2.0 för läst att det kunde strula med 3, har även provat windows 32 och 64 om det gör nån skillnad

Permalänk
Medlem

tryck på F8 direkt efter du har startat datorn så du kommer till "boot-device-screen". från den väljer du ditt usb-minne om det är korrekt iordning-gjort så det är ett "körbart-usb" för installation av windows. hittar du inte ditt usb här så testar du först en annan usb-port, kolla både usb3 och usb2 portarna. Usb3 kan bråka lite.

personligen så kör jag på ett billigt usb2-minne för att ha så stor kompatibilitet som möjligt.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk

enRödjävel hann före mig.

Men ibland funkar inte vissa USB minnen att boota ifrån alls. Så har du kunnat boota från den stickan tidigare? Kolla annars i manualen hur du kommer åt boot device skärmen, men troligast är F8 tangenten vid boot.

Kanske också använda USB portarna som finns på baksidan av datorn, dom främre portarna kan vara lite sådär mellan varven att boota ifrån.

Hoppas du får till det!

// MindBlaster

Permalänk
Medlem

@enRödjävel: ok tack <3 jag provar nu och det står UEFI : jetflashtranscend 16gb 1100, partition 1 (15480mb) men sen är det en till under som det står Jetflashtranscend 16gb 1100 (15480mb), det är juh usb:n men vilken utav dom ska jagf trycka på ?

Permalänk
Medlem

@MindBlaster_303: jag har aldrig ens bootat så vet inte, blev helt chockad när datorn kom utan cd spelare eller vad det nu kallas för och är inte så dator kunnig.. tack så mkt o löser det sig inte så ska jag ringa inet imorgon men hade gärna fått det klart idag då jag vill prova lira osv men men

Permalänk
Medlem

@johnnyyk jag skullle testa den som det inte står partion1 på först, och funkar det inte så den andra. funkar inte någon skulle jag formatera om USBstickan och gör en ny windows7installations-usb

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Skrivet av johnnyyk:

@enRödjävel: ok tack <3 jag provar nu och det står UEFI : jetflashtranscend 16gb 1100, partition 1 (15480mb) men sen är det en till under som det står Jetflashtranscend 16gb 1100 (15480mb), det är juh usb:n men vilken utav dom ska jagf trycka på ?

Pröva först den först nämnda, funkar inte det, så prövar du den andra. Segt, ja. Trial and error

Permalänk

Det råkar inte vara ett sånt minne som dyker upp först som en "CD-skiva" när man pluggar in den? Dvs man måste låsa upp enheten innan man kommer åt den.

Permalänk
Medlem

ok och då kom det Recovery

Your pc/device needs to be repaired o massa anant som jag inte han skriva när jag tryckte på den första och på den andra kom jag till samma som förr, jag ska göra om allt för provade med o lägga över drivrutinerna för moderkortet också på usb för hade läst det, så jag fixxar om usb från 0 osv o sen återkommer jag så fort jag provat det igen med f8..

Permalänk
Medlem

@MindBlaster_303: jag vet tyärr inte vad du menar så kan inte svara på det haha, känner mig värdelös

Permalänk
Medlem

Om du använder Rufus, välj iso, sen ändrar du till GPT istället för MBR längst upp.. När du bootar datorn sen, tryck F8, välj UEFI: Jetflash etc så ska de funka..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Problemet är att du försöker installera ett gammalt operativsystem på ny hårdvara som inte har EHCI stöd vilket krävs för att installera Win7 iaf via USB.
Det går efter en del trixande men lättast är att installera ett aktuellt operativ

googla efter lösningar på windows 7 +skylake så ska du se att du hittar något som funkar för dig.

Finns det någon sanning i det du skriver eller trollar du?

Jag har visserligen inte försökt installera Windows 7 på Skylake men det låter jävligt skumt om det inte fungerar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Finns det någon sanning i det du skriver eller trollar du?

Jag har visserligen inte försökt installera Windows 7 på Skylake men det låter jävligt skumt om det inte fungerar.

http://wccftech.com/intel-skylake-remove-support-usb-based-wi...

edit: läste de här på SweC för några dagar sen också har ja för mig..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk

@johnnyyk: Känn dig absolut inte värdelös. Det är inte alltid helt lätt med datorer, därför har vi forum

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Finns det någon sanning i det du skriver eller trollar du?

Jag har visserligen inte försökt installera Windows 7 på Skylake men det låter jävligt skumt om det inte fungerar.

Det är 100% sanning, Intel har tagit bort EHCI stödet i Skylake vilket är känt sedan länge.
Det finns som sagt lösningar för att kringgå detta men frågan är om det är värt det för att stanna på Win7?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

I så fall, kanske värt att pröva installera Windows 10? Finns verktyg som skapar bootbar USB från Microsoft: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Finns ladda ner längre ned på sidan. Dock är det oaktiverat, så den funkar typ i 30 dagar. Tills man matar in en licens.

Permalänk
Medlem

Jo det är krångligt att installera Windows 7 med Skylake, jag har sett att Asrock och MSI ett litet program som kan lösa problemet men det fungerar kanske inte för ASUS moderkort.

Jag har ingen egen erfarenhet av Skylake men här har vi en tråd där en medlem lyckas installera Windows 7 med ett ASUS Z170 moderkort http://www.sweclockers.com/forum/trad/1413049-asus-z170-windo...

Men om du kan tänka dig att använda Windows 10 så fungerar installationen utan problem.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tack alla, jag ska prova allt som ni har skrivit.. provar först windows 10, vill ändå ha det så men tänkte att det e väll lättare o installera windows 7 först eftersom jag har skiva till det men icke! jag återkommer och tack igen, det uppskattas

Permalänk
Inaktiv

Som sagt, Skylake har endast USB 3.0 och därför går inte Windows 7 att installera via USB. Det finns dock en ganska enkel workaround.
Installera Windows 10 utan att ange någon produktnyckel. När du kommer in i windows kör Windows 7 ISOn eller USB'n och därifrån så kan du installera Windows 7.

Jag avråder dock starkt att köra Windows 7 på Intel 100-serien chipsets. Skylake är anpassat för ett modernt OS och du kan nog stöta på många till problem om du insisterar på att köra 7:an.

Du behöver inte installera 7:an först för att uppgradera licensen till Windows 10. Skapa bara ett Windows 10 USB-minne, boota med det och ange din Windows 7 nyckel när installationen frågar efter det så uppgraderas den automatiskt till en aktiv Windows 10 licens.

Permalänk
Medlem

@janee: ok janee, men det verkar som man måste hålla på med BIOS då osv o sånt kan jag ej o är riktit seg i skallen nu så jag provar windows 10 ist o hoppas på det bästa, tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

@Kunzite: ok bra o veta, nu när jag ska prova windows 10 måste jag in i kommandotolken då och grejja med stickan igen ? tänkte nu när jag tagit bort windows 7 från stickan och håller på o installera windows 10 på den

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johnnyyk:

@Kunzite: ok bra o veta, nu när jag ska prova windows 10 måste jag in i kommandotolken då och grejja med stickan igen ? tänkte nu när jag tagit bort windows 7 från stickan och håller på o installera windows 10 på den

Nejdå, ladda bara hem Windows 10 USB verktyget så förbereder det USB-stickan åt dig:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
(Den laddar ner windows, formaterar USB-minnet och lägger in de senaste uppdateringarna automatiskt. Du väljer bara språk och Windows version, sedan är det bara luta sig tillbaka ett par minuter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jo det är krångligt att installera Windows 7 med Skylake, jag har sett att Asrock och MSI ett litet program som kan lösa problemet men det fungerar kanske inte för ASUS moderkort.

Jag har ingen egen erfarenhet av Skylake men här har vi en tråd där en medlem lyckas installera Windows 7 med ett ASUS Z170 moderkort http://www.sweclockers.com/forum/trad/1413049-asus-z170-windo...

Men om du kan tänka dig att använda Windows 10 så fungerar installationen utan problem.

Intel har ett verktyg som hjälpte mig installera Win 7 X64 på en skylake. DVS implimentera USB 3.0 drivisar i WIN 7 Installationen.
Som mycket riktigt påpekade länge upp i tråden, Viktigt att välja GPT i rufus annars stöds inte UEFI utan blir en Legacy vilket slöar ner start tiden avsevärt
Intel USB 3.0 creator

Tillägg
Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Jag håller på och installerar windows nu och verkar rulla på, installations filerna för drivrutinerna kan jag bara lägga över på stickan utan massa krångel va? tänkte till moderkordet osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnyyk:

Jag håller på och installerar windows nu och verkar rulla på, installations filerna för drivrutinerna kan jag bara lägga över på stickan utan massa krångel va? tänkte till moderkordet osv

Vet inte om man kan lägga över sånt på samma sticka som du har OS på. Har du någon mer sticka så lägg över drivrutinerna på det istället. Jag har iaf alltid låtit OS stickan enbart vara till det och sen fixar jag drivrutinerna till en helt annan sticka bara. Sen är det bara att installera dem, ska inte vara några problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnyyk:

@MindBlaster_303: jag har aldrig ens bootat så vet inte, blev helt chockad när datorn kom utan cd spelare eller vad det nu kallas för och är inte så dator kunnig.. tack så mkt o löser det sig inte så ska jag ringa inet imorgon men hade gärna fått det klart idag då jag vill prova lira osv men men

Lite offtopic men du blev förvånad att du fick vad du beställt?
Har själv inte använt cd/dvd på tio år. Fan sista datorn jag installerade hade jag inte ens usbminne, mountade ISOs över nätverket

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

http://wccftech.com/intel-skylake-remove-support-usb-based-wi...

edit: läste de här på SweC för några dagar sen också har ja för mig..

Oj. Hade jag helt missat :/

Skrivet av TiasE:

Det är 100% sanning, Intel har tagit bort EHCI stödet i Skylake vilket är känt sedan länge.
Det finns som sagt lösningar för att kringgå detta men frågan är om det är värt det för att stanna på Win7?

Jag kör Windows 7 för jag inte vill att MS ska få reda på allt jag gör. Windows 10 tillför inte så jättemycket. Vissa grejer jag önskade fanns i Win7 men jag föredrar fortfarande det. Sjukt mycket snyggare än win10 också

Blir kanske Linux när stödet för win7 upphör.

Visa signatur

Citera för svar!