Fredagspanelen 110: Vulkan lanserat, massa kärnor för AMD Zen och Xbox One-spel till PC

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 110: Vulkan lanserat, massa kärnor för AMD Zen och Xbox One-spel till PC

Fredagspanelen firar in helgen med massvis av processorkärnor i AMD:s kommande Zen-lansering, Xbox One-exklusiva spel som nu kommer till PC och inte minst den skarpa lanseringen av grafikbiblioteket Vulkan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helgen är räddad!

PS. Kul att se Jakob i ytterligare en panel!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Snusfri

Tänkte först, f*n, bara 33min Fredagspanel, men sen kom jag på att Hitman Beta för PC släpptes nyss så kommer att ha fullt upp iaf

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Kul att se Jakob osv, men var fan håller Emil hus?? Säg inte att hans roll som redaktionell chef fortsättningsvis innebär att han ej deltar i uppdrag som dessa!

Permalänk
Medlem

Jonas nämnde förra (?) fredagspanelen att tidsstämplarna inte funkar om man skriver "AMD" direkt efter själva tiden. Det verkar vara samma sak om man skriver "Amazon".
Kan det ha med hh:mm AM/PM att göra, så att youtube tolkar hh:mm AM som en tid istället för tidsstämpel?

Permalänk
Medlem

Jacobs mugg............

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Bra fredagspanel! Undrar om AMD kommer tillbaks på gameingfronten någon gång? På papper har de alltid sjukt bra produkter. Jonas nämnde tangentbord. Steelseries Apex M800 är jag själv sjukt nyfiken på! Ha en go helg alla swec'are!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ClosetPerv:

Bra fredagspanel! Undrar om AMD kommer tillbaks på gameingfronten någon gång? På papper har de alltid sjukt bra produkter. Jonas nämnde tangentbord. Steelseries Apex M800 är jag själv sjukt nyfiken på! Ha en go helg alla swec'are!

Steelseries Apex M800

Permalänk
Medlem

Tackar

Permalänk
Skrivet av ClosetPerv:

Bra fredagspanel! Undrar om AMD kommer tillbaks på gameingfronten någon gång? På papper har de alltid sjukt bra produkter.

Med grafikkorten tycker jag inte de ligger efter på speciellt inte om man spelar i högre upplösningar än 1920x1080 http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-... är ju bara i absoluta toppsegmentet de ligger lite efter i de andra prisklasserna ligger ju AMD korten över nVidias motsvarighet.
Processorerna kan man ju hoppas de kommer ikapp med i höst/vinter

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vad F är det som hänt med ljudet? Fick skruva upp till +3 på förstärkaren för att höra några röster. Specifikt detta klipp då andra både här och youtube fungerar utmärkt runt 50 - 60.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

skulle vara intressant med en recension av Ducky Shine 5

Permalänk
Medlem

Dags att gå över till 1440p? Har just fått min nya skärm

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Ni nämnde tangentbord. Skulle vara kul om ni kunde kolla på CM Novatouch, så blir det lite variation från alla Cherrybord med RGB-effekter =P. Skulle även vara kul om Emil kunde titta förbi på någon fredagspanel någon gång.

Permalänk

Mest intressanta är Gp100 GPU Nvidias Pascal
NVIDIA Pascal GPU releasedatum fastställts för April 2016

Hoppats på ett kort för 4k i maj med Gp100

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av M1NT:

Kul att se Jakob osv, men var fan håller Emil hus?? Säg inte att hans roll som redaktionell chef fortsättningsvis innebär att han ej deltar i uppdrag som dessa!

Jag kommer säkert gästa ibland som någon form av övervintrad gubben i lådan, den där lite pinsamma släktingen ingen vill kännas vid riktigt. Annars är det korrekt, jag jobbar med en del annat över fler webbplatser och har helt enkelt inte samma möjlighet att hänga med i detaljerna runt vad som händer jämfört med Jonas, Jacob, Kenneth, Andreas E eller Thomas.

*tråd rensad*
Tog bort en del onödigt negativa tongångar, samt svar runt dessa. "Nya" fredagspanelen är och blir kanon, Jonas är stabil som en klippa och de andra kommer snart vara stjärnor framför kameran. Speciellt Jacob är en veritabel brunn av detaljkunskaper runt vad som rullar förbi i nyhetsflödet!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Heja Jacob! (Ja, heja Jonas också men han är ju van.) Otroligt insatt och en behaglig röst att lyssna på. Det är lite ovanligt att se Jonas som den korte men Fredagspanelen är fortsatt intressant.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Var Copygate kommer att sändas?

@JonasT

Vet ni/någon var Copygate kommer att sändas? Finns väldigt lite info om detta.

Jag vet att dom kommer att skicka ut usb-minnen till alla som backat. Dessa kommer att skickas ut så fort dokumentären har premiär.

Kan förstå att dom som backat ska se den först. Så den kommer väl upp någonstans.

Men är så taggad på att se den

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Verkar ju NICE ! Bra jobbat MS ... NOT...

"Windows 10 store exclusive means it is built as a windows app which means:

No SLI/Crossfire,

Windows 10 store download is buggy,

No refund policy explained,

Vsync is always on,

Always borderless fullscreen,

Game files are protected,

Can't launch it via the exe (So adding it as a non steam game will not work)

No fps/hardware monitor software works with it,

You need to take control of the folder as admin if you want access to the files

Mouse software which lets you create custom binds for each game doesn't work

Say bye to using sweetfx and mods

EDIT: I'm not making this up or taking it from other sources. I'm part of the Closed BETA for Fable Legends and have Minecraft Windows 10 Edition. I've came across all of these issues"

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Orici:

Dags att gå över till 1440p? Har just fått min nya skärm

Håller med fast gärna 2160p också videon är riktigt suddig även när jag visar i 1080. Sist jag frågade var det pga att det tog för lång tid att redigera eller något i högre upplösning. Ska de inte satsa på bilden kan de lika gärna köra podcast enligt mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Klart att 32 kärnor och 64 trådar är bra för servrar, men jag tror att Torvalds har rätt i att en hemanvändare inte kommer att ha glädje av det då enkeltrådsprestanda på kanske som mest ett dussin kärnor är viktigare. Programmerare kan inte dela upp problem i godtyckligt många delproblem som passar i en stor multitrådningsstruktur för vilka program som helst. Det lönar sig ju bara så länge varje kärna nyttjas ordentligt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Vart kan man få tag på Copygate dokumentären?

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk

Jag skall erkänna att den främsta anledningen till att jag tittade på fredagspanelen var för radarparet Jonas och Emil. Två killar som gör sig fruktansvärt bra framför kameran och som har en härlig kemi.

Lite som att plocka bort Linus från "The Wan Show" det är inte samma grej längre helt enkelt.

Permalänk

Sedär ja. Sweclockers sajt är som mimers brunn, bottenlös och fylld av kunskap! Tack Jonas!

Permalänk
Skrivet av ClosetPerv:

Bra fredagspanel! Undrar om AMD kommer tillbaks på gameingfronten någon gång? På papper har de alltid sjukt bra produkter. Jonas nämnde tangentbord. Steelseries Apex M800 är jag själv sjukt nyfiken på! Ha en go helg alla swec'are!

bara höra av dig om du har några specifika frågor om det

Visa signatur

// Använder just nu: Sensei RAW Rubberized, Siberia 350, QcK Mass, APEX 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Klart att 32 kärnor och 64 trådar är bra för servrar, men jag tror att Torvalds har rätt i att en hemanvändare inte kommer att ha glädje av det då enkeltrådsprestanda på kanske som mest ett dussin kärnor är viktigare. Programmerare kan inte dela upp problem i godtyckligt många delproblem som passar i en stor multitrådningsstruktur för vilka program som helst. Det lönar sig ju bara så länge varje kärna nyttjas ordentligt.

Det är ett brett påstående men som generellt sett inte stämmer. Programvara skrivs för det mesta inte för ett specifikt antal trådar. Går ett arbete att dela upp på flera trådar så delar man upp det på så många trådar som finns tillgängliga. DICE har varit särskilt flitiga med detta i deras occlusion culling som rent teoretiskt kan skala oändligt.

Huruvida en kärna nyttjas ordentligt har inget med om det lönar sig att göra eller inte. Går det snabbare så går det snabbare, även om kärnorna används ineffektivt.

Permalänk

Åhh va glad man blir varje fredag det är panel

Visa signatur

5900X NH-D15 X570 TOMAHAWK 32GB EVGA G3 750W EVGA 3080 FTW3 Samsung 830 256GB Crucial MX100 512GB Crucial MX300 750GB Crucial MX500 2TB Define C

FreeNAS G3258 Supermicro X10SLM-F 16GB ECC 6x3TB WD Red RAIDz2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

Jag kommer säkert gästa ibland som någon form av övervintrad gubben i lådan, den där lite pinsamma släktingen ingen vill kännas vid riktigt. Annars är det korrekt, jag jobbar med en del annat över fler webbplatser och har helt enkelt inte samma möjlighet att hänga med i detaljerna runt vad som händer jämfört med Jonas, Jacob, Kenneth, Andreas E eller Thomas.

*tråd rensad*
Tog bort en del onödigt negativa tongångar, samt svar runt dessa. "Nya" fredagspanelen är och blir kanon, Jonas är stabil som en klippa och de andra kommer snart vara stjärnor framför kameran. Speciellt Jacob är en veritabel brunn av detaljkunskaper runt vad som rullar förbi i nyhetsflödet!

Har du gått och stulit herr Dimestams jobb?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Zotamedu:

Har du gått och stulit herr Dimestams jobb?

Mja, inte direkt. Det är mycket som flyttats runt och förändrats.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S