Dokumentären om Copyswede ute nu

Permalänk
Medlem

Trodde mina högtalare blev tokiga men det visar sig bara vara deras normalisering.

Permalänk
Medlem

Jag hade accepterat privatkopieringsavgiften om DRM var förbjudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Jag hade accepterat privatkopieringsavgiften om DRM var förbjudet.

Jag hade accepterat privatkopieringsavgiften om folk privatkopierade.

Permalänk
Medlem

Var inte ens värt att åka och köpa snacks för detta ju

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats på lite hårda frågor mot copysweden, inte lyssna på deras skönmålning på det dom håller på med.

Sen slutade det mitt i en mening, hur mycket mer material fattas?

Helt ok dokumentär annars

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag hade accepterat privatkopieringsavgiften om folk privatkopierade.

Varför då?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Va i helvete ville man veta vad copyswede är och vad de gör kan man ju googla det.
Trodde dokumentären skulle handla om deras beteende kring skälig ersättning och mörkande administrations avgifter. Helt meningslös dokumentär, eller inte ens dokumentär för den är inte djupgående överhuvudtaget, mer som en introduktion/informations film.

Permalänk
Medlem

Rätt pinsamt sitta och lyssna på när han försöker försvara en avgift på något som ingen sysslar med längre, gör om gör rätt.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

"DokcopyswedePlus15 minutes ago

This version is being replaced. Will be up shortly."

Avvaktar då.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Varför då?

Jag tycker att lagen var berättigad en gång i tiden, den tid då (i alla fall jag) folk i större mängd faktiskt privatkopierade.

Det som knappt berörs i den här dokumentären (46 första minuterna i alla fall), är ju det välspridda rykte att streamingtjänsterna i det närmsta tagit över, med andra ord behöver knappt någon över existensminimum hålla på med trasslet att kopiera radio/tv/cd/dvd/bd - när det nu finns alternativ som *tvplay/netflix/spotify/youtube/osv.

Vidare tycker och tror jag att rättighetsinnehavarna får sina rättmätiga inkomster ifrån ovan nämnda tjänster. Visst finns och kommer det finnas *kopierare, men det tror jag är en obetydlig mängd (som minskar för varje dag) för att behövas organisationer såsom copyswede.

Permalänk
Medlem

Wall of text!.
Skulle inte detta vara en "Hård" dokumentär som skulle göra djupdykning i undersökande journalistik angående copyswede var inte hela poängen med detta att göra det ingen annan gjorde??

Det här var super tråkigt. jag har de senaste 5 åren börjat brutits ner från all skit i världen från att vara positivt skeptisk, till nyttig realist, och är nu på väg till deprimerande cyniskt.

Ekonomin kommer aldrig utredas nu i detta maffia bolag, Nej det här var väl ingenting att se, 300 K i donationer och filmen ser ut att vara gjord för mindre än 1/6 av det.

Tråkigt med tanke på att uppdrag granskning aldrig kommer göra något om copyswede då det är det är det enda som kommer nära grävande journalistik i Sverige på tv idag, men som andra sagt det skulle aldrig och kommer inte bli något program där. You don't bite the hand that feeds you.

Men jag gissar på att advokater och HR/PR kom emellan här. Utan godkända frågar kommer dokumentären inte i närheten av någon, inte äns ett känt namn som uppdrag granskning klarar sig genom front dörren jämt.

Sorry för Wall of text behövde skriva av mig lite.

Permalänk

Jag hade gärna sett lite mer bakgrundsinfo om t ex

  • hur avgiftsnivåerna bestämts

  • omfattning av "privatkopiering" vid olika tidpunkter

  • hur mätningarna av omfattningen av "privatkopiering" gjorts de senaste decennierna

Jag tycker det framgick tydligt att det är lagstiftarna som helt bär skulden till de oklarheter och konflikter som finns här.
Organisationen Copyswede har fått i uppdrag att göra exakt det de gör idag. Men de lagar som Copyswede är skyldiga att följa är omoderna och borde ersatts. Det är väl inget Copyswede kan göra något åt själva, utan är något vi måste få politikerna att inse.

Om det är så som det sägs i filmen att "privatkopiering" i princip inte längre förekommer, och att all mediekonsumtion idag sker genom ersättande kanaler (prenumeration, reklam, etc), så borde ju systemet med kopieringsavgifter helt avskaffas. Och det kan inte Copyswede bestämma själv, utan de är väl helt beroende av vad lagstiftarna sagt? Copyswede är ju bara en administratör av systemet. Och det är väl meningslöst att ödsla energin på dom, eller?

Permalänk
Medlem

Detta var ett riktigt skämt till dokumentär. Synd att de sumpade en bra chans.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att dom inte laddat upp hela än utan en trasig fil

DokcopyswedePlus1 hour ago

This version is being replaced. Will be up shortly.

Men kommer en proper senare idag

Permalänk
Medlem

Fel att kalla det dokumentär.
Snarare amatörfilmad informationsvideo.
Dålig foto, ingen grävande journalistik - bara massa intervjuer.

Permalänk
Skrivet av Robbo:

Rätt pinsamt sitta och lyssna på när han försöker försvara en avgift på något som ingen sysslar med längre, gör om gör rätt.

Jag vill inte försvara Copyswede, men jag tycker han genomgående svarade balanserat och tydligt på vad deras uppdrag är (oavsett hur puckat uppdraget nu är).
Han sa att de gått till domstol för att utröna hur lagarna ska tolkas, vilket på sätt och vis är bra i en sån här situation.
Men det är troligen mer en nödhandling pga att de helt enkelt inte fått modernare lagar att arbeta med.
Och det är antagligen också allt de kan göra för att modernisera sig utan att bryta mot lagen och sitt uppdrag.
Vilket tyvärr också innebär en massa onödiga kostnader för alla inblandade företag.

Permalänk
Avstängd

Fråga Daniel Bramme om han vill redovisa var dessa 300k gick
Har nog bra redigerings och kamera utrustning hemma iaf.
Det hela med donationer handlar om god tro"hopp" om att det blir bra.
Synd, kunde bli bra om det utfördes av nån annan kanske.

Permalänk
Medlem

Påstående: Så gott som ingen privatkopierar någonting idag.

Det är väl inte svårare än så än att förbjuda privatkopiering? Vid 30+ och en bekantskap i åldrarna 16 till 50, från norr till söder i vårt land så vet jag inte av och kan inte tänka mig någon som privatkopierar. Gör någon av er det?

SIFO-undersökningen Copyswede beställde redovisar däremot, tvärtemot mitt påstående, att 62% huvudsakligen använder sina usb-minnen och externa hårddiskar till att privatkopiera. Formuleringen av frågorna är inte kända men det avser inte eget material eller piratkopiering.

Copyswede känner heller inte till att lanseringen av Spotify m.m. skulle ha påverkat privatkopieringen. Nej med dykande skivförsäljningar torde den ha mångdubblats tycker man?

Söker man det man vill höra så kan man oftast vrida det till sin fördel, min magkänsla är att det söks likt palmemordet efter detta.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk

Nu fick man ju inte se klart hela pga trasigt klipp.. Men det är ju en bedrövligt tafflig "dokumentär"

Skitdåligt foto, halvdant ljud och inte får man svar på någonting. Trodde dom skulle gräva lite djupare ang att man inte får någon som helst insikt i copyswedes utbetalningar till exempel. En fråga som gör mig som betalar för denna skräpavgift mycket irriterad.

Det leder ju ingenstans det här..Sumpad chans!

Permalänk
Medlem

Hohum?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Ojojoj vilket gymnasieprojekt...

Min oombedda recension:

Tldr - jag är inte imponerad

Jag undrar, som många andra, vad de la budgeten på då de uppenbarligen inte la den på ljussättning, klippning, ljudmix eller grade. Både ljud och bild ser ut att komma direkt ur kameran och klippningen är väldigt odynamisk. Strukturen är stel och odramatisk och manus är någon schizofren blandning av talspråk och formellt skriftspråk. Sen får man ta beskrivningen "dokumentär" med en nypa salt då det snarare är ett reportage eller en uppsats.

Jag började vrida mig i stolen redan efter någon minut eller så då tre olika personer, i långa meningar, sa i princip samma sak när de beskrev hur piratkopieringslagen uppstod. Efter det var det en lång kavalkad av talking heads som sporadiskt avbröts av en lång text som sammanfattade det som precis sagts vilket känns otroligt redundant och långdraget. Under intervjubilderna gjordes försök att liva upp filmen med hjälp av inklippsbilder men då de var väldigt klumpigt fotade och införda i klippningen kändes det mer som ett störande moment.

Det tonades även flitigt till svartruta (aka fade to black) lite hipp som happ. De flesta som studerat film på någon nivå vet att detta indikerar att tid passerat. De flesta som sett "dokumentären" vet att den inte har någon direkt tidslinje. De flesta kan nog lista ut vad jag vill ha sagt med detta stycke.

För att inte bli långrandig tänkte jag runda av här. Jag känner redan att jag börjar sparka på den som ligger och jag vill inte vara för hård mot gänget som ligger bakom produktionen. De verkar vilja ta upp ett ämne till diskussion som de känner starkt inför vilket jag tycker är kanon. 300.000:- är en liten budget för en dokumentär men då detta verkar vara en indie-produktion hade jag förväntat mig mer av resultatet.

I slutändan spelar det ingen roll hur dyr kamera man har eller hur snyggt ljuset är - vikten ligger i hur fängslande berättelsen är. För att få en fängslade berättelse måste man veta vilken film man vill göra. Vad frågeställningen är, vad infallsvinkeln är, varifrån dramatiken kommer. Att peka en kamera mot en medievan VD och säga "berätta om ditt företag" blir tyvärr inte intressantare än att läsa deras pressmeddelanden. Det verkar som att de första stegen, och ironiskt nog det som kan göras billigast, inte gjordes grundligt nog - research, planering, research, dramaturgi och research.

Jaja, det här är mina synpunkter och min uppfattning - inget jag påstår vara absolut sanning. Jag menar inget illa mot de som gjort filmen och jag har inte ens backat den så det här kan ses som obefogat. Jag blev mest besviken på vad jag hoppades skulle vara en riktigt bra, grävande och diskussionsskapande dokumentär. Slutligen vill jag önska teamet lycka till med nästa produktion och en ryggdunk till den som orkat läsa hela inlägget!

Permalänk
Avstängd

Kan dom inte lägga den på YouTube också?

Permalänk
Medlem

Detta!

Skrivet av vanlighalsning:

Jag hade gärna sett lite mer bakgrundsinfo om t ex

  • hur avgiftsnivåerna bestämts

  • omfattning av "privatkopiering" vid olika tidpunkter

  • hur mätningarna av omfattningen av "privatkopiering" gjorts de senaste decennierna

Också:

  • Varför vill copyswede inte säga på vilket sätt de väljer hur stor del av kakan olika kulturskapare ska få?

Har försökt hitta svar på alla ovanstående frågor och det stora problemet är att ingen vill leverera tydligt underlag som stöder deras åsikt. Ingenstans hittar jag en undersökning om hur konsumenter använder mobil och surfplattor för privatkopiering som redovisar sitt tillvägagångssätt; därmed kan jag inte bilda en uppfattning om det är tillförlitligt material och om resultatet visar att det är skäligt med ersättning till kulturskapare.

Tycker att en bra redovisning skulle ha publicerats av copyswede, elektronikbranschen eller båda tillsammans innan förhandlingarna bröt samman. Det borde finnas ett intresse av att veta och inte vilja dölja resultat och metod om det stödjer deras åsikt. (Lätt konspiratoriskt gissar jag på att gjorda undersökningar antingen inte visar tydligt för någon sida eller att de varit tydligt partiska)

Personligen tycker jag att om det sker en betydande mängd privatkopiering på en produkt (även om det inte är alla användare) så har kulturskaparna rätt till ersättning på något sätt, men jag vill se att det faktiskt är en påvisat betydande inkomstförlust precis som kassetband och cd-skivor var.

Det borde definitivt krävas mer insyn i hur copyswede införskaffar sitt underlag och bestämmer hur pengar mycket pengar som ska tas in samt hur de ska fördelas eftersom just nu verkar de vilja att vi blint ska lita på att de gör allt rättvist och korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludwig_van:

Ojojoj vilket gymnasieprojekt...

Min oombedda recension:

Tldr - jag är inte imponerad

Jag undrar, som många andra, vad de la budgeten på då de uppenbarligen inte la den på ljussättning, klippning, ljudmix eller grade. Både ljud och bild ser ut att komma direkt ur kameran och klippningen är väldigt odynamisk. Strukturen är stel och odramatisk och manus är någon schizofren blandning av talspråk och formellt skriftspråk. Sen får man ta beskrivningen "dokumentär" med en nypa salt då det snarare är ett reportage eller en uppsats.

Jag började vrida mig i stolen redan efter någon minut eller så då tre olika personer, i långa meningar, sa i princip samma sak när de beskrev hur piratkopieringslagen uppstod. Efter det var det en lång kavalkad av talking heads som sporadiskt avbröts av en lång text som sammanfattade det som precis sagts vilket känns otroligt redundant och långdraget. Under intervjubilderna gjordes försök att liva upp filmen med hjälp av inklippsbilder men då de var väldigt klumpigt fotade och införda i klippningen kändes det mer som ett störande moment.

Det tonades även flitigt till svartruta (aka fade to black) lite hipp som happ. De flesta som studerat film på någon nivå vet att detta indikerar att tid passerat. De flesta som sett "dokumentären" vet att den inte har någon direkt tidslinje. De flesta kan nog lista ut vad jag vill ha sagt med detta stycke.

För att inte bli långrandig tänkte jag runda av här. Jag känner redan att jag börjar sparka på den som ligger och jag vill inte vara för hård mot gänget som ligger bakom produktionen. De verkar vilja ta upp ett ämne till diskussion som de känner starkt inför vilket jag tycker är kanon. 300.000:- är en liten budget för en dokumentär men då detta verkar vara en indie-produktion hade jag förväntat mig mer av resultatet.

I slutändan spelar det ingen roll hur dyr kamera man har eller hur snyggt ljuset är - vikten ligger i hur fängslande berättelsen är. För att få en fängslade berättelse måste man veta vilken film man vill göra. Vad frågeställningen är, vad infallsvinkeln är, varifrån dramatiken kommer. Att peka en kamera mot en medievan VD och säga "berätta om ditt företag" blir tyvärr inte intressantare än att läsa deras pressmeddelanden. Det verkar som att de första stegen, och ironiskt nog det som kan göras billigast, inte gjordes grundligt nog - research, planering, research, dramaturgi och research.

Jaja, det här är mina synpunkter och min uppfattning - inget jag påstår vara absolut sanning. Jag menar inget illa mot de som gjort filmen och jag har inte ens backat den så det här kan ses som obefogat. Jag blev mest besviken på vad jag hoppades skulle vara en riktigt bra, grävande och diskussionsskapande dokumentär. Slutligen vill jag önska teamet lycka till med nästa produktion och en ryggdunk till den som orkat läsa hela inlägget!

Med tanke på deras tidigare erfarenheter, så är jag faktiskt lite smått chockad över resultatet...
Kan inte annat än hålla med om att det på gymnasienivå.

Rulla ner till "Who we are"..
https://www.kickstarter.com/projects/danielbramme/copygate/de...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ja nu har jag lyckats se hela.. Alltså jag vet inte.. Har de kollat igenom den ens? uselt kameraarbete där på slutet och ingen "slutsats" liksom.. Känns snopet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

ärligt.... detta är larvigt detta kostar 280.000 att göra? allt detta kan redideras på en windows dator.

snarare tror jag crew drog 100.000 i egna fickor istället...

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk

Känner mig lite besviken på det hela hade förväntat mig något mer djupgående och inte bara nån informationsharang :/

Visa signatur

MSI Unify MEG X570 || AMD Ryzen 9 5900X || Asus strix rtx 3070ti OC 8GB || Be Quiet Straight Power 11 850W || G.Skill Trident Z RGB DDR4 3200MHz 32GB || Samsung 980 pro 1TB nvme || Samsung 850 pro 1TB || Samsung 850 evo 500 GB || NZXT AIO Kraken x63 || 3x ML140 Pro 140mm PWM RGB || Fractal Design 7 || Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av EliteSweden:

Hmm...man får inte mycket för 300 000:- idag, det är tydligt.

Känns lite svindelri verkar ju som dokumentären är filmad med mobiltelefon haha ?
speciellt av ljudet att dömma.

Permalänk

Nu är hela filmen uppe med samma länk.

Nej, tyvärr så blev inte avslutet så mycket bättre.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

No offense. Men vad är det för smurf som sköter filmningen och ljudspåret?

Ljud: Sjukt stor skillnad mellan scen till scen, windowsvolymen pendade mellan 5% och 40% beroende på scen. Plötsligt kommer det upp en text som man ska läsa, där är det något trumbeat som har dubbel volym mot snubben som precis snackade. Efter honom kommer det en annan snubbe som man inte hör vad han säger för volymen är så sjukt låg.

Kamera: Typ ingen kollar någonsin in i kameran. Killen med den täta skäggväxten som de intervjuar på restaurangen, där verkar kameramannen vara väldigt intresserad av att köra closeups på hans slips eller blommar på bordet mitt i intervjun för att sedan klippa ur till en normal vinkel igen. Kan de inte köra det på nästa partiledardebatt. Mitt i Åsa Ramsons tal så zoomar kameran in på hennes vänstra öra eller kanske någon fin detalj på talstolen.

Hahah. Förutom dessa sjukt amatörmässiga missar så tycker jag det var en okej genomförd dokumentär.