Datorn vill installera uppdateringar som inte finns...

Permalänk
Medlem

Datorn vill installera uppdateringar som inte finns...

Har nu suttit i över 6 timmar och försökt lista ut vad f** som är problemet med burken min. Ska förklara..

Denna symbol är ständigt närvarande, även fast det inte finns några uppdateringar..

Har startat om datorn säkert 30ggr och skiten är fortfarande kvar.. Har uppdaterat allt. Skulle inte bry mig så mkt om det inte vore för att hårddisken ger ifrån sig ljud som är rätt irriterande. Låter som att den försöker börja arbeta men misslyckas om och om igen.. (är en lagringsdisk, E: )
Funkat bra tills i morse så datorn ville installera nån uppdatering som inte finns. Vill understryka att det installeras inget, och vid omstart så dyker inget upp på skärmen som skulle tyda på att nått installerats. Datorn stängs av normalt. Efter att datorn startat igen och man öppnar ett program (vilket som helst) börjar HDD'n låta och symbolen är där igen...

(Jag har Windows 7 Ultimate)

Måste vara nån korrupt uppdatering eller program som spökar..

Nåja har nån nått tips på hur jag ska fixa detta är jag väldigt tacksam!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganzah:

Har nu suttit i över 6 timmar och försökt lista ut vad f** som är problemet med burken min. Ska förklara..

Denna symbol är ständigt närvarande, även fast det inte finns några uppdateringar..
http://s30.postimg.org/ycxnz5tu5/37099e1d_139b_4b1f_b59b_62e0e83dffc2_0.jpg

Har startat om datorn säkert 30ggr och skiten är fortfarande kvar.. Har uppdaterat allt. Skulle inte bry mig så mkt om det inte vore för att hårddisken ger ifrån sig ljud som är rätt irriterande. Låter som att den försöker börja arbeta men misslyckas om och om igen.. (är en lagringsdisk, E: )
Funkat bra tills i morse så datorn ville installera nån uppdatering som inte finns. Vill understryka att det installeras inget, och vid omstart så dyker inget upp på skärmen som skulle tyda på att nått installerats. Datorn stängs av normalt. Efter att datorn startat igen och man öppnar ett program (vilket som helst) börjar HDD'n låta och symbolen är där igen...

(Jag har Windows 7 Ultimate)

Måste vara nån korrupt uppdatering eller program som spökar..

Nåja har nån nått tips på hur jag ska fixa detta är jag väldigt tacksam!

dingdong ska inte sno andras trådar

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@TheStudent:
Nej, inte samma problem. Jag får inga meddelanden förutom symbolen att starta om datorn + HDDn ger ifrån sig ljud. Har inte problem med internet heller.
Gör gärna en egen tråd för att inte förvirra det mer än nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganzah:

@TheStudent:
Nej, inte samma problem. Jag får inga meddelanden förutom symbolen att starta om datorn + HDDn ger ifrån sig ljud. Har inte problem med internet heller.
Gör gärna en egen tråd för att inte förvirra det mer än nödvändigt.

så där jag tog bort min fråga jag kör en egen tråd sorry

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Inaktiv

Starta inte om, stäng av datorn istället.
Starta datorn sedan med power knappen.

Hade samma sak med Windows 7 pro. Startade om flera ggr och den dök upp, när jag valde att stänga av datorn så började den installera uppdateringarna.

Permalänk
Medlem

@MickeMM:
Förstår precis vad du menar, och hade det i åtanke redan vid första omstart (jag stängde av och sedan på på burken). Efter många försök vilket inte gav resultat, så körde jag "Starta om" istället. Vilket inte heller funkade fruktansvärt drygt detta då man inte kan sätta finger på var problemet sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganzah:

@MickeMM:
Förstår precis vad du menar, och hade det i åtanke redan vid första omstart (jag stängde av och sedan på på burken). Efter många försök vilket inte gav resultat, så körde jag "Starta om" istället. Vilket inte heller funkade fruktansvärt drygt detta då man inte kan sätta finger på var problemet sitter.

Du kan ju pröva en system-återställning till en tidigare punkt och se om det löser problemet

Permalänk
Medlem

Varför går du inte in i Windows Update och kollar hur det ser ut där?

Permalänk
Medlem

Prova kör en fixit för Windows update
https://support.microsoft.com/sv-se/kb/971058

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Du kan ju pröva en system-återställning till en tidigare punkt och se om det löser problemet

Redan gjort, som att problemet hänger med av nån anledning.

Skrivet av niclasc:

Varför går du inte in i Windows Update och kollar hur det ser ut där?

Klart jag har, typ de första man gör....

Skrivet av jocke92:

Prova kör en fixit för Windows update
https://support.microsoft.com/sv-se/kb/971058

Ska kolla upp detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganzah:

Har startat om datorn säkert 30ggr och skiten är fortfarande kvar.. Har uppdaterat allt. Skulle inte bry mig så mkt om det inte vore för att hårddisken ger ifrån sig ljud som är rätt irriterande. Låter som att den försöker börja arbeta men misslyckas om och om igen.. (är en lagringsdisk, E: )

Koppla ur lagrings disken E: för säkerhets skull medan du fixar uppdaterings felet. Jag är nyfiken om den har något med felet att göra.

Jag skulle också oroa mig för att disken kanske håller på att gå sönder och börja kopiera. Tester av disken görs efteråt. Det har hänt mig 2-3 gånger att en disken jag misstänkte gått sönder mitt i tester. Jag hade dock alltid backup. Fel på diskar bruka bli värre och värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Koppla ur lagrings disken E: för säkerhets skull medan du fixar uppdaterings felet. Jag är nyfiken om den har något med felet att göra.

Jag skulle också oroa mig för att disken kanske håller på att gå sönder och börja kopiera. Tester av disken görs efteråt. Det har hänt mig 2-3 gånger att en disken jag misstänkte gått sönder mitt i tester. Jag hade dock alltid backup. Fel på diskar bruka bli värre och värre.

Aj aj, detta låter inte bra.. Vilka tester av lagringsdisken föreslår du?

EDIT:
Kollade hälsan på båda mina diskar med HD Tune Pro och det är OK hälsa på båda. Även BRA hälsa med Defraggler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganzah:

Aj aj, detta låter inte bra.. Vilka tester av lagringsdisken föreslår du?

EDIT:
Kollade hälsan på båda mina diskar med HD Tune Pro och det är OK hälsa på båda. Även BRA hälsa med Defraggler.

Ljudet du beskrev skulle åtminstone oroa mig. Va försiktig, ha backup och testa ändå att koppla ur den för att utesluta att disken har något med uppdaterings felet att göra.

Finns andra som bett om hjälp där test program sa att disken var ok. Några få dagar senare svarade dom att disken gått sönder och att problemet de hade försvann när de köpte ny disk. Disk tillverkarna bruka ha egna test program på sina hemsidor.

Kanske disken fysik är ok men blivit korrupt. Man tar bort alla partitioner på disken och skapar ny för att fixa fel där det inte räcket att bara formatera disken.

Edit:
Jag hade tur sist jag hörde samma ljud. Den gången var det dålig strömkabel. Jag undvek den dåliga kabeln tills uppgradera med bättre grafikkort och nätagg.

Permalänk
Medlem

@panpo98:
Ska testa koppla in/ut disken samt kolla om jag kan hitta nått program för WD diskar.
Allt kablage i datorn är nytt så borde inte vara dem.

Har en Samsung SSD 850 EVO 250GB + WD Green 2TB*

Permalänk
Medlem
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Har du kollat om det står något i %windir%\windowsupdate.log?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

@Senseye:
Hittar bara 'WindowsUpdate.log' och där står en massa skit, vad är det jag ska leta efter?

Permalänk
Medlem

BTW lagringsdisken ger inte längre ifrån sig ljudet (ingen aning varför..) Men datorn vill fortfarande stängas av för att installera nått som inte finns. Misstänker att det är nått i windows update som hakat upp sig.
Har kollat in/ur alla kablar i båda min diskar, resultatet ser lika ut.

Permalänk
Inaktiv

Prova gör som de beskriver här http://blog.microcentertech.com/2011/12/how-to-clear-windows-... som fermia länkade till. - Kör sedan Ccleaner i admin läge, rensa både filer och register..

Stäng av datorn och starta den igen, ingen omstart.

Permalänk
Medlem

@MickeMM:
Ska göra de. Men är de säkert att köra? Vad innebär det?
Ska jag bocka i allt i CCleaner? alltså att man tar bort allt som går eller är det nått speciellt jag ska ta bort/ tänka på?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ganzah:

@MickeMM:
Ska göra de. Men är de säkert att köra? Vad innebär det?
Ska jag bocka i allt i CCleaner? alltså att man tar bort allt som går eller är det nått speciellt jag ska ta bort/ tänka på?

Ja, det är säkert att köra.. Låt den stå som standard, alltså lägg inte till eller ta bort ngt. Risken är att du rensar alla dina lösenord m.m om du inte har en backup, tex firefox synk. Men kör Ccleaner efter du rensat i update mappen.

Skulle inte detta fungera alls, så låt datorn stå på över natten, kör energiinställningen som full (ej spar eller balanserad) och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganzah:

@shad0w:
Hittar bara 'WindowsUpdate.log' och där står en massa skit, vad är det jag ska leta efter?

Kolla längst ner i filen så borde de senaste händelserna finnas, brukar stå felkoder där om uppdateringar inte går att installera.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

@Senseye:
Här är log'en. Vad jag får ut av detta är att windows update försöker uppgradera till windows 10 men misslyckas.
Raden där det står "Report" är alltså att den försöker uppgradera till windows 10 ( varje 10minuter som går försöker den igen, eller som jag förstått det, varje gång jag startar om datorn*)
Problemet uppstod den 4de vilket stämmer in på när datorn började strula. Öppnar dock inte skumpan ännu, vill se om problemet försvinner efter (om möjligt) windows 10 kan tas bort från windows update eller dyl.

Under har du screenshots av logen:

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man blir av med detta problemet? Testade tidigare att avaktivera automatisk uppdatering men det verkade inte funka.