Permalänk
Medlem

Surface pro 2. Vem kan löda?

Hej alla.
Jag har en surface pro 2 där ffc/fpc kontakten på moderkortet som är till lcd kabeln har gått sönder. Finns det nån vänlig människa här som kan löda sånt här smått eller någon som vet nåt ställe som sysslar med sånt här? Om nåt skulle hända med plattan så den blev helt obrukbar när försök till lagning görs så är det inte hela världen.

Permalänk
Medlem

Jag antar att garantitiden är passerad för länge sedan. Men är det inte en bättre idé att skicka in den till MS och betala en serviceavgift?

Permalänk
Medlem

@Mejslarn: Det kostar mer än vad det är värt. Dom skulle ha 3000 för att byta skärmen. Tycker det borde finnas någon som håller på med sånt här. Kanske mobilreparationsfirmor eller liknande.

Permalänk
Skrivet av CeeM:

Hej alla.
Jag har en surface pro 2 där ffc/fpc kontakten på moderkortet som är till lcd kabeln har gått sönder. Finns det nån vänlig människa här som kan löda sånt här smått eller någon som vet nåt ställe som sysslar med sånt här? Om nåt skulle hända med plattan så den blev helt obrukbar när försök till lagning görs så är det inte hela världen.

lite foton vore bra så man vet hur skadat det är

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag fick hjälp att löda nån komponent till ett grafikkort hos en firma som lagade mobiler och annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är som andra säger omöjligt att svara på utan ordentliga bilder. I princip ska det inte vara något problem att fixa med rätt verktyg och ett mikroskop, men om några banor på kretskortet är skadade så kan det bli svårt att göra en lösning som även fungerar elektroniskt (rätt impedans och längd för höghastighetsdata).

Permalänk
Medlem

@beh: Det ska inte vara något skadat i övrigt utan det är ffc/fpc kontakten (51p 0,3mm) till skärmen som behöver bytas.
Jag har haft den kopplad till min tv som mediacenter sen den gick sönder.
Jag har hittat rätt kontakt tror jag. http://www.mouser.se/ProductDetail/Omron-Electronics/XF3B-514...

Bilden funkade visst inte så.. kolla här för bild
https://goo.gl/photos/7JWSWoTBKUpjVSvY6

Är väldigt tacksam för all hjälp och tips ska ni veta.

Bild fungerade inte
Permalänk
Medlem

Någon med varmluft och koll så kanske.. Risken är att moderkortet går när du ska smälta det!

Kolla med någon mobil/datorreparatör som har varmluft.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av CeeM:

@beh: Det ska inte vara något skadat i övrigt utan det är ffc/fpc kontakten (51p 0,3mm) till skärmen som behöver bytas.
Jag har haft den kopplad till min tv som mediacenter sen den gick sönder.
Jag har hittat rätt kontakt tror jag. http://www.mouser.se/ProductDetail/Omron-Electronics/XF3B-514...

Bilden funkade visst inte så.. kolla här för bild

Är väldigt tacksam för all hjälp och tips ska ni veta.

är det den vita flärpen som viks upp & under den svarta som man stoppar in flexkabeln?
om ja förstår rätt sitter alla lödpukterna under plasten. ?

är det ytmonterat eller genomgående kontakt ?
den maskin som lött det har ju gjort en tråd i taget & sen har plasten tryckts på efteråt.
då blir det ju svårt göra det för hand med en lödkolv

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

är det den vita flärpen som viks upp & under den svarta som man stoppar in flexkabeln?
om ja förstår rätt sitter alla lödpukterna under plasten. ?

är det ytmonterat eller genomgående kontakt ?
den maskin som lött det har ju gjort en tråd i taget & sen har plasten tryckts på efteråt.
då blir det ju svårt göra det för hand med en lödkolv

Precis. Den vita viks upp.. Jag ska skruva bort kortet och ta en bild från andra sidan. Tror det är lödat därifrån.

Permalänk
Skrivet av CeeM:

Precis. Den vita viks upp.. Jag ska skruva bort kortet och ta en bild från andra sidan. Tror det är lödat därifrån.

så det som gör att det inte funkar är att den svarta plasten är bortbruten?
flexen får inte kontakt med pinnarna för att den blir lite uppböjd, har du något utrymme ovanför kontakten eller är det precis under Skärmen ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

så det som gör att det inte funkar är att den svarta plasten är bortbruten?
flexen får inte kontakt med pinnarna för att den blir lite uppböjd, har du något utrymme ovanför kontakten eller är det precis under Skärmen ?

Jag är osäker på vad som är felet med kontakten. Det kan vara som du säger. Jag har vickat lite försiktigt med kabeln när den sitter i och får fram lite olika färger på skärmen. Det finns nog lite utrymme över kontakten. Vad tänkte du på?

Permalänk
Skrivet av CeeM:

Jag är osäker på vad som är felet med kontakten. Det kan vara som du säger. Jag har vickat lite försiktigt med kabeln när den sitter i och får fram lite olika färger på skärmen. Det finns nog lite utrymme över kontakten. Vad tänkte du på?

vicka inte, tryck ner flexen så den har kontakt med alla pinnarna testa om det funkar.

min tanke var ju att kan du lägga en plastremsa som är lika tjock & bred som flexen i kontakten, och sen ersätta den plast som är borta med epoxyputty så länge du inte får något spill på pinnarna och den nya epoxyn är runt 1-2mm tjock så borde den hålla..

just det den vita flärpen måste fortfarande fungera..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@CeeM: Det ser fint ut, ett problem kan bli att få nog värme för att kontakten ska lossna eftersom det är ett stort jordplan över hela kortet. Varmluftspistol och aluminiumstape behövs för att skydda andra komponenter när du värmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

@CeeM: Det ser fint ut, ett problem kan bli att få nog värme för att kontakten ska lossna eftersom det är ett stort jordplan över hela kortet. Varmluftspistol och aluminiumstape behövs för att skydda andra komponenter när du värmer.

Låter ju som du kan det här. Vill du försöka?
Det gör som sagt inget om du inte lyckas men det skulle vara kul om du gjorde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeM:

Låter ju som du kan det här. Vill du försöka?
Det gör som sagt inget om du inte lyckas men det skulle vara kul om du gjorde det.

Tack för förtroendet, men jag har tyvärr inte den utrustningen hemma. Annars skulle jag inte tveka med att hjälpa dig. Du kan kolla på http://www.elektronikforumet.com/ och höra om någon har lite mer välfyllt labb än vad jag har.