Microsoft lovar stöd för Freesync och G-sync till Universal Windows Platform

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lovar stöd för Freesync och G-sync till Universal Windows Platform

Stödet för spelfunktioner i Microsofts applikationsplattform UWP har den senaste tiden kritiserats hårt. Under GDC 2016 meddelar företaget att plattformen snart ska bli bättre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att de måste gå in och öppna upp för specifika funktioner och tillägg säger ju lite om vad som är grundfelet med hela spektaklet.
Allt är inmurat under deras kontroll. Dit hela kalaset med Windows 10 är på väg.

Permalänk
Medlem

Är det någon som tror på att det kommer släppas några titlar som faktiskt har glädje av sync ?
Krush candy kloner räknas inte !

Permalänk
Medlem

Hur jag än ser på UWP så ser jag inga som helst fördelar för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem

MS ser hur mycket stålar Steam drar in och när alla stora tillverkare har sina egna tjänster så vill självklart MS även de ha en del av kakan. Vill själv ha allt på samma ställe och även om steam inte är där jag köper spel direkt pga priserna förutom vid rea kan man alltid länka dem dit med hyfsad bibehållen funktion.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Snusfri

Många som klagat just pga att det är Microsoft som ligger bakom UWP/Store.
Sedan har många klagat alldeles förtidigt och sagt att det är exakt som GFWL osv.

Man måste dock tänka på att Store och UWP är väldigt nytt och låta Microsoft få förklara hur det tänkt sig och sedan får man gå därifrån, alldeles för många har hoppat på anti-UWP tåget på tok för tidigt.

Sitt ner i båten, se hur det utvecklas och om det utvecklas åt fel håll så kan man kritisera då.

Steam tex var inte alls bra när det kom heller.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Användare sätter sig inte bakom lås och bom av ren fri vilja. Vad finns det för initiativ för oss förutom alla framtida exklusiva titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Många som klagat just pga att det är Microsoft som ligger bakom UWP/Store.
Sedan har många klagat alldeles förtidigt och sagt att det är exakt som GFWL osv.

Man måste dock tänka på att Store och UWP är väldigt nytt och låta Microsoft få förklara hur det tänkt sig och sedan får man gå därifrån, alldeles för många har hoppat på anti-UWP tåget på tok för tidigt.

Sitt ner i båten, se hur det utvecklas och om det utvecklas åt fel håll så kan man kritisera då.

Steam tex var inte alls bra när det kom heller.

UWP bör väl snarare jämföras med flash.
Steam är ju inte en utvecklarplatform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Är det någon som tror på att det kommer släppas några titlar som faktiskt har glädje av sync ?
Krush candy kloner räknas inte !

Det finns redan idag många titlar som skulle ha fördel av det, och många ggr fler är på väg så ja? Dessutom andra program som video spelare o.s.v. kan också utnyttja detta som t.ex. Plex till Windows store.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wolfkin:

Hur jag än ser på UWP så ser jag inga som helst fördelar för oss konsumenter.

Korsplattoformstöd är smidigt för konsumenter om det görs rätt. Du vet allt det där gnället om spel som bara släpps till vissa plattformar? Det försvinner om de bygger på samma ramverk i grunden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Det finns redan idag många titlar som skulle ha fördel av det, och många ggr fler är på väg så ja? Dessutom andra program som video spelare o.s.v. kan också utnyttja detta som t.ex. Plex till Windows store.

Varför skulle man behöva variabel refreshrate till plex eller videospelare ?
Att fixera refresh till vad mediat har är ju självklart för uppspening, men variabelt ?

Permalänk
Skrivet av THB:

Många som klagat just pga att det är Microsoft som ligger bakom UWP/Store.
Sedan har många klagat alldeles förtidigt och sagt att det är exakt som GFWL osv.

Man måste dock tänka på att Store och UWP är väldigt nytt och låta Microsoft få förklara hur det tänkt sig och sedan får man gå därifrån, alldeles för många har hoppat på anti-UWP tåget på tok för tidigt.

Sitt ner i båten, se hur det utvecklas och om det utvecklas åt fel håll så kan man kritisera då.

Steam tex var inte alls bra när det kom heller.

Nej det går åt fel håll, när UWP och WStore kommer till linux är jag på!
Men det känns lite som ett "desperat" försök av MS att hålla kvar alla vid deras Windows..
Önskar att jag kunde gå över till linux på heltid men det finns inte nog med spel, tänk va skönt att du skulle slippa köpa Win-licens varje gång du bygger ny dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Många som klagat just pga att det är Microsoft som ligger bakom UWP/Store.
Sedan har många klagat alldeles förtidigt och sagt att det är exakt som GFWL osv.

Man måste dock tänka på att Store och UWP är väldigt nytt och låta Microsoft få förklara hur det tänkt sig och sedan får man gå därifrån, alldeles för många har hoppat på anti-UWP tåget på tok för tidigt.

Sitt ner i båten, se hur det utvecklas och om det utvecklas åt fel håll så kan man kritisera då.

Steam tex var inte alls bra när det kom heller.

Många klarar för att det inte fungerar.
Att utvecklare måste göra egna uppdateringar och fixar bara för det ska fungera i UWP är ju stört löjligt.
UWP hör inte hemma på desktop eller spel helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@TheBasicOne: Missförstår jag dig, eller vill du ha winsdows store på Linux?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Varför skulle man behöva variabel refreshrate till plex eller videospelare ?
Att fixera refresh till vad mediat har är ju självklart för uppspening, men variabelt ?

För att lösa samma problem som gsyng/vsync så krävs full screen mode, dvs ett läge du behöver för att sätta Framerate för program, idag kan du inte göra det i Window mode i något program så länge du inte ställer om hela systemet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

@TheBasicOne: Missförstår jag dig, eller vill du ha winsdows store på Linux?

Nja inte riktigt, klarar mig utan det, det jag kommenterade på var mer denna formen av meningar " alldeles för många har hoppat på anti-UWP tåget på tok för tidigt." och de uttalandena han gjorde..
Jag menar mest att det finns anledningar att vara mot WinStore t.ex att man måste ha Windows för spel, vilket faktiskt börjat ändrats!
Jag tycker att ska de få lyckas ska det vara mer fritt! (OSX och Linux får gärna vara inkluderat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Många som klagat just pga att det är Microsoft som ligger bakom UWP/Store.
Sedan har många klagat alldeles förtidigt och sagt att det är exakt som GFWL osv.

Man måste dock tänka på att Store och UWP är väldigt nytt och låta Microsoft få förklara hur det tänkt sig och sedan får man gå därifrån, alldeles för många har hoppat på anti-UWP tåget på tok för tidigt.

Sitt ner i båten, se hur det utvecklas och om det utvecklas åt fel håll så kan man kritisera då.

Steam tex var inte alls bra när det kom heller.

Nej, Windows Runtime som är vad som driver UWP-appar är inte nytt, det kom med Windows 8, alltså mer än 3 år sedan skarpt. Problemet är att det är WinRT-program inte att det är Microsofts affär. Steam har Steamworks, men det är bara ett gäng APIer för Win32/OSX/Linux inte något eget körverk och utvecklingsplattform. Man har all rätt att klaga när det lovas massor och tar flera år innan det levereras ett AAA-spel med försämrad funktionalitet. Det är en ny plattform på plattformen, istället för att låta utvecklarna köra Win32, samtidigt så får de inte tillgång till vissa APIer som de låser till WinRT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Korsplattoformstöd är smidigt för konsumenter om det görs rätt. Du vet allt det där gnället om spel som bara släpps till vissa plattformar? Det försvinner om de bygger på samma ramverk i grunden.

Fast nu är ju Xbox OS, Windows och Windows Runtime tre olika plattformar tyvärr. Det blir massor merjobb när man ska portera till alla tre, vad det gäller sånt som spel. Även om de ska tillåta UWP-appar på Xbox One så ska de inte ersätta Xbox OS/speloperativet, vi vet ännu inte hur mycket åtkomst Store-appar kommer få till grafikprocessorn ens där.

Permalänk
Medlem

@TheBasicOne: Ah
Finns väl egentligen inget som hindrar att någon sätter upp något motsvarande för OSx/Linux. Förutom att spelutvecklandet är rätt svagt på dessa plattformar. Men tyvärr så är det väl lite moment 22 där. För liten målgrupp för att vilja utveckla spel på bred front. Folk provar inte alternativ till MS för att det utvecklas för lite spel.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

@TheBasicOne: Ah
Finns väl egentligen inget som hindrar att någon sätter upp något motsvarande för OSx/Linux. Förutom att spelutvecklandet är rätt svagt på dessa plattformar. Men tyvärr så är det väl lite moment 22 där. För liten målgrupp för att vilja utveckla spel på bred front. Folk provar inte alternativ till MS för att det utvecklas för lite spel.

Steam har ju börjat med sitt linux stöd, vilket faktiskt har börjat röra sig framåt, i alla fall i mitt tycke (dock en bit kvar).
Detta känns som att det skulle vara ett "försök" till stop mot det steam håller på med, eftersom man MÅSTE ha Windows för att köra detta..
Jo drivrutinerna är inte heller dem bästa men vem ska börja?
Det som hade varit perfekt vore om Sony och Nintendo körde något skarp (fast nerbantat) Linux OS så att spelutvecklare använde sig av Vulkan och lätt kunde porta över det till "vanliga" Linux! (vad jag vet görs inte detta till fullo i alla fall..)

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Många klarar för att det inte fungerar.
Att utvecklare måste göra egna uppdateringar och fixar bara för det ska fungera i UWP är ju stört löjligt.
UWP hör inte hemma på desktop eller spel helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

UPW hör absolut hemma på desktop. Att inte behöva lyfta upp eller ens ta med sig mobilen i framtiden när man sätter sig vid datorn är väldigt bekvämt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Många som klagat just pga att det är Microsoft som ligger bakom UWP/Store.
Sedan har många klagat alldeles förtidigt och sagt att det är exakt som GFWL osv.

Man måste dock tänka på att Store och UWP är väldigt nytt och låta Microsoft få förklara hur det tänkt sig och sedan får man gå därifrån, alldeles för många har hoppat på anti-UWP tåget på tok för tidigt.

Sitt ner i båten, se hur det utvecklas och om det utvecklas åt fel håll så kan man kritisera då.

Steam tex var inte alls bra när det kom heller.

Det stora problemet Microsoft har är att de leds av exekutiva affärstyper som inte har den minsta känsla för spelmarknaden.

När Windows 10 släpps så säger Microsoft "Nu ska vi supporta spel på PC". Släpper Xbox app på Windows Store. Precis vad PC-gamers inte vill se, att plattformen blir en reklamkanal för deras Xbox-satsning. Jag har inte glömt hur Microsoft kastade PC spel i papperskorgen och satsade allt på Xbox och Xbox 360. Utvecklingen stannade av och andra fick ta upp flaggan. Hur många år för länge satt vi inte med ett stagnerande DX9 innan MS blev tillräckligt pressade för att börja uppgradera DX?

Nu nyligen så kommer det med "Spel ska släppas på Xbox och PC" och så släpper de några spel på UWP Store som inte har någon möjlighet för många funktioner som PC-spelare är vana med. Kunde de inte varit ärliga och talat om det från början, istället för att vara efterkloka? Är det verkligen så svårt för dem att fatta att det kan gå i baklås med alla begränsningar som finns nu?

Det verkar som de gett upp slaget om konsolmarknaden nu och försöker ge sig in på PC-spel igen. Någon som kommer ihåg MS pinsamma Xbox One presentation med TV, TV, TV, Kinect & Sports? Snacka om att ha felbedömt en marknad som redan var döende när intresset för Wii redan falnat sen länge.

Microsofts lyckade satsning på mobiler är också en indikation på deras förmåga att inte begripa nya marknader. De försökte kopiera Apple och ett helt slutet system istället för att använda det som gjort Windows och Android stort, en fri och relativt öppen marknad. Nu sitter de där med ett ruttnande Nokia-lik och en marknadsandel som kan gå under 1%.

Du säger att Store och UWP är väldigt nytt, men Store har funnits sen Win 8 som släpptes skarpt 2012. UWP är nytt för Win 10, men det är bara en utveckling på konceptet från Win 8 Store. Så det är egentligen inte speciellt nytt, utan mer som en uppgradering.

Jag kan sitta i båten, men Microsoft har inte gjort rätt för spel på PC på väldigt länge. De gjorde istället fel igen. Microsoft har 0 förtroende från min sida som PC gamer.