PC bygge för CAD arbete för "lillebrorn"

Permalänk
Medlem

PC bygge för CAD arbete för "lillebrorn"

Hej,

min lillebror (Jag är 26, han 23 så inte direkt längre liten ) har frågad mig om hjälp med att bygga en dator åt han för att han ska vidarutbilda sig och jobba me bland annat SolidWorks och andra CAD program.

Själv är jag väldigt van med att bygga datorer så det är inte direkt nåt problem. skulle bara har lite tips och råd vad jag kanske ska tänka på vid bygge för just en dator som rikta sig mot CAD.

vi har tittat runt lite och han vill gärna håller storleken ner och har blivit förtjust i Fractal Design Node 202.

så undra. är en i5 6600 en bra CPU till en CAD dator?

och hur se det ut med GPU? har ett Gigabyte R9 280 Windforce liggande hemma. är det nåt vättig och använda i detta eller är det bättre att ge sig på nåt nyare?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

i5 6600 kommer fungera perfekt.
Kolla upp det med just Radeon kort och Solidworks. Många CAD program
har favorit kort (oftast nVIDIA) då är ett favoriserat märke att föredra framför själva prestandan.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

i5 6600 kommer fungera perfekt.
Kolla upp det med just Radeon kort och Solidworks. Många CAD program
har favorit kort (oftast nVIDIA) då är ett favoriserat märke att föredra framför själva prestandan.

Värt att nämna är att många program inte ens drar nytta av vanliga kort. quadro-kort finns det mer eller mindre alltid stöd för dock!

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

arbetat med cad i 6år och alla arbetsdatorer jag har använt har haft quadro kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd flyttad*

tacka

Skrivet av hanjou:

arbetat med cad i 6år och alla arbetsdatorer jag har använt har haft quadro kort.

hade igentligen tänkt att undervika quadro korten pga kostnaden och brosan är inte ute efter att slänga ut en mass pengar för det. är ju trots alt en privat dator han själv skaffa och ingen han få finanserat via jobb eller utbildning.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

Också arbetat med CAD i flera år och vi har faktiskt gått över ifrån 100% Quadro till blandat
med majoritet GTX kort. Vi diskuterade med 2 stora CAD konsult firmor i Sverige och dom säger
att trenden att Quadro/FireGL kort är överlägsna avtar.
Som sagt, helt individuellt beroende på vilket CAD man kör. Man måste läsa på i varje unikt fall.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag kör Solidworks på jobbet och Cadar enklare parts och små assemblys, renderar ingen grafik eller så utan jag gör bara enklast möjliga för att få ut PDF ritningar och jag sitter på en gammal I3:a med integrerad grafik, win7 32bit 4gig ram och 160Gb hdd (mekanisk). Det fungerar utmärkt, så jag säger att det beror helt på vilken nivå han vill cada. För att lära sig programmen och köra ett gäng cadkurser på universitetet så duger en sån dator jag har.
Men blir det stora databaser och assemblys så skulle jag köpa något bättre.
Solidworks är för övrigt ett riktigt trevligt program

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk

Jag har haft förmån att rita i Solidworks i 10 år parallellt på stationära Xeon maskiner med Quadro-kort (Dyra maskiner!), samt vanliga Asus G-serie bärbara med högst ordinära konsumenthårdvara. Och handen på hjärtat, jag märker ingen skillnad. Detta gäller assemblys på under 200 enklare parts.

Vad som är viktigt för användarupplevelsen är enligt mig.

- Snabb singeltrådsprestanda på processorn.
- SSD (Programmet startar olidligt långsamt på en mekanisk disk).
- Min 8 gig i ram.

Resten verkar faktiskt inte spela så stor roll konstigt nog.

Permalänk
Medlem

låter ju så att jag har tänkt bra än så länge.

tror inte att han kommer göra just väldigt stora projekt från skolans håll. så 280n räcker ju i alla fall i början tror jag. sen kan man ju alltid uppgradera till nåt annat senare.

Visa signatur