Det är något lurt med win 10...

Permalänk
Medlem

i just love my win 7.. and it will stay in my computers until they släpper ett bra omtyckt OS eller om nån annan aktör släpper ett schyst OS..
Win 7 for life

Permalänk
Medlem
Skrivet av dallan87:

@Commander:

Kan du förklara vad det är du är så rädd för att någon annan ska se som du har på datorn och på vilket sätt skulle det skada dig som person?

Skrämmande... du ger inget för begreppet "privatliv" då?

Personligen är jag mer pragmatisk. Spionage eller ej berör mig inte mycket, men jag skulle absolut vilja se att det inte skedde. Nej, den huvudsakliga anledningen för mig att hålla mig borta är den fullständiga användarovänligheten. Hela Modern UI-biten är sämst. När halva systemet ligger i moderna miljön, och andra halvan i skrivbordsmiljö, då har man gjort rejäla designmissar. Ska man gå över till Modern UI så får man göra det ordentligt. Och spel i Windows Store sen. Uteblivit stöd för några av de mest självklara funktionerna. Ja, det ska fixas i framtiden. Ja, Steam lär också ha haft en del problem i sin ungdom, men olikt Windows Store var Valve pionjärer inom området. Bygg en bil idag utan vindrutor eller värme och se hur det går.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dallan87:

@Commander:

Kan du förklara vad det är du är så rädd för att någon annan ska se som du har på datorn och på vilket sätt skulle det skada dig som person?

Man kan använda samma frågeställning för om exempelvis staten skulle installera kameror med mikrofon i alla rum i alla bostäder i landet. Det hade onekligen underlättat uppklarandet av våld i hemmen. Det hela kan analyseras av maskiner eller bara lagras för framtida rättsfall.
Man kan vara för kameraövervakningsförslaget också för det finns inget objektivt rätt eller fel i frågan (själv tycker jag det låter rätt olämpligt). Men jag tänker att det här exemplet kan vara lättare att känna en viss avighet till eller att man iaf kan ha förståelse för att andra inte skulle tycka detta var lämpligt även om det inte medför problem.

Det handlar i båda fallen om var man som individ drar sin gräns för integritet och där har vi alla olika gränsdragningar om vad som är OK att dela med sig av och vad som inte är det.

Det jag vill ha sagt är egentligen bara att man inte borde behöva försvara att man inte drar sin integritetsgräns identiskt som någon annan.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Rekordmedlem

Microsofts personal har läst en litteraturklassiker och försöker skapa sin nya drömvärld....
There is no privacy, no free speech, no free thought

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Microsofts personal har läst en litteraturklassiker och försöker skapa sin nya drömvärld....
There is no privacy, no free speech, no free thought
https://lightlit.files.wordpress.com/2014/07/1984_by_alcook-d4z39dh.jpg?w=197&h=300

Har du ens läst boken? Det är inte en liten skillnad mellan företag och regeringar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Feeku:

Har du ens läst boken? Det är inte en liten skillnad mellan företag och regeringar.

Företagen vill ta över så de blir regering

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Ingen får Windows 10 utan att godkänna EULA först. Det kan man säkert göra av misstag om man inte vet vad man pysslar med. Sen så schemaläggs ju en tidpunkt för uppdatering, den kan man ändra och stänga av.

Jag kan lova dig att ingen som vet vad han eller hon håller på med har fått Windows 10 utan att själv godkänna det.

Microsoft använder fulknep och utnyttjar folks okunskap.

Men man ser ju tydligt att Windows 10 inte är populärt med tanke på hur trögt uppgraderingen går.

De lär få tänka till och rätta till detta snart om de vill att folk ska använda deras nya OS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Microsoft använder fulknep och utnyttjar folks okunskap.

Men man ser ju tydligt att Windows 10 inte är populärt med tanke på hur trögt uppgraderingen går.

De lär få tänka till och rätta till detta snart om de vill att folk ska använda deras nya OS.

Trögt och trögt. 140% snabbare än Windows 7 som var deras snabbaste hittills. Allt är relativt. Jag tror att takten kommer öka drastiskt i mars... Vi får väl se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

@strejf: det är frivilligt men du borde uppdatera.

Du borde uppdatera...

Det är frivilligt men du borde uppdatera...

Vi vill ditt bästa så vi har schemalagt din uppdatering. Du behöver inte tacka oss. Vi gjorde det för vi är så snälla.

Frivilligt är frågan när de gör det för mig utan mitt medgivande om jag varit borta... Frivilligt är också en fråga när de inte tar nej som svar. Frivilligt är också frågan om de har ett automatiskt system för att få oss att inte orka att säga nej.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Personligen är jag mer pragmatisk. Spionage eller ej berör mig inte mycket, men jag skulle absolut vilja se att det inte skedde. Nej, den huvudsakliga anledningen för mig att hålla mig borta är den fullständiga användarovänligheten. Hela Modern UI-biten är sämst. När halva systemet ligger i moderna miljön, och andra halvan i skrivbordsmiljö, då har man gjort rejäla designmissar. Ska man gå över till Modern UI så får man göra det ordentligt. Och spel i Windows Store sen. Uteblivit stöd för några av de mest självklara funktionerna. Ja, det ska fixas i framtiden. Ja, Steam lär också ha haft en del problem i sin ungdom, men olikt Windows Store var Valve pionjärer inom området. Bygg en bil idag utan vindrutor eller värme och se hur det går.

Steam pionjärer?
Knappast. Det fanns säkert halvdussinet satsningar av likartad karaktär men andra vinklingar än bara spel eller bara på specifika plattformar innan. Fanns ett företag i göteborg som jobbade med sånt t ex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av L'ombra:

Den UI-biten du pratar om är inte alls som den va i Windows 8 om det är det du menar, när man väl lärt sig startmenyn i Windows 10 så tycker iaf jag att den är betydligt bättre än gamla startmenyn, den delen du pratar om som UI är idag istället på startmenyn, men kan i princip raderas helt, utan några extra program eller något liknande.

Jag håller med dig, jag va skeptisk i början till windows 10 just pågrund av windows 8 och dess förbannade pekskärmsinriktning, men i Win10 är det inte alls likadant, det är mer inriktat på Skrivbordsmiljö.

Visa signatur

My setup:
[Intel Core i7-5960X @ 4ghz] - [Asus X99-deluxe] - [48GB Corsair Dominator Platinum] - [Geforce Gtx 780TI SLI] - [Corsair AX1200i] - [Kingston 240GB SSD m.2] - [4x 64GB OCZ-Vertex SSD in raid] - [6x 2TB Wd Red] - [Asus ROG SWIFT PG278Q]

Permalänk
Medlem

@Batwoman:

Windows som windows, w7 har väl ju kända bakdörrar om jag inte har fel..
Tror microsoft önskar ha alla på samma OS så det blir enklare med uppdateringar och billigare i driftkostnader...

Den vanliga "övervakningen" går enkelt stänga av med typ --> https://www.safer-networking.org/spybot-anti-beacon/

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

"Ok".

Varför vill ett företag att du ska uppgradera till deras senaste produkt? Finns det något företag som inte vill det?

Det är väll skillnad på att ha företag och ha vilja att tjäna pengar mot att med fula trix försöka få ut det med väldigt fula trix.

Det märker man om man kör Win7 på en av burkarna. i bland kommer det upp någon ruta då och då... Win uppdate försöker lura en och man måste bocka av innan man installerar något-. Höll av misstag på att installera det två gånger för några veckor sedan... brukar dra igång det och dammsuga och kolla av, dom dolde det bland alla språk och jag kollade inte utan tryckte på uppdatera. Kollade av en stund senare och då hade den installerat Win10 (Det var fullt pågående)

Jag orkar inte kolla igen hur man gör för att stoppa det där för Microsoft kör med nya trix hela tiden... Så jag funderar på att installera Linux på den burkan för att bli av med problemet. Har den ändå bara kopplad till tvn och kör mest film och då lär väll Linux duga fint till det.

Kör ärtigt talat bara win på grund av ett antal spel och ett antal program, vore det inte så så hade jag aldrig låtit Windows gå på mina maskiner finns faktiskt inte en enda anledning. Windows är bara ett onödigt ont tyvärr och det där med att hålla på ock kartlägga oss gillar jag inte. Värre på mobilen, funderar på att se över det när jag får tid och plocka bort allt för man ger ju tillgång till exakt alla input på mobilen och det är ju väldigt obehagligt.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

"Ok".

Varför vill ett företag att du ska uppgradera till deras senaste produkt? Finns det något företag som inte vill det?

Skrivet av Rouge of Darkness:

tippar att de kommer köra detta konseptet i framtiden för att snabbare kunna släppa support för äldre operativ.

support kostar att ha i drift.

Skrivet av tcntad:

Varför vill ett företag att du har kvar ett gammlat OS?

W7 är istortsett likadant och bakdörrar sägs ha funnits sen W95, om inte tidigare.

Det är väl därför det blir Windows 10 med uppdateringar över en lång tid framöver istället för nya iterationer av Windows med nya installationsmedier. Frågan är hur microsoft tänker sig tjäna pengar på det. Kanske tänker de att de kommer tjäna igen det på andra produkter som spel och programsviter (office)?

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk

@strejf: Javisst den är frivillig, varför finns bara alternativen "nu" eller "senare" och varför är inte "nej tack" med ?

Du kan välja att ta "senare" hela tiden, men poängen är ju att tjata hål i huvet på folk så dom ger med sig,uselt.

Gratis, säkert... vet du vad, jag funderade på att köpa 10:an när den kom, eftersom jag varit nöjd med 7:an, men hatade 8:an, och, jag skulle köpt 10:an om jag kunde få den utan spionerier och reklam, och säkert många med mig så taktiskt vet jag inte om det här "gratis" var så bra.

Hade det funnits 2 alternativ, "Gratis - med reklam och spionerier" och "standard xxx kr utan reklam och spionerier" så skulle nog de flesta välja den som kostar.

Kan tänka mig att en del av problematiken är att folk knäcker OS o lägger ut då får dom inget, nu med 10:an får dom ju in all info om dej som dom kan sälja o får ändå in pengar på varje kopia den vägen.

Dom får gärna komma o hämta mina datorer om jag är misstänkt för brott, men jag vill inte att mina uppgifter ska cirkulera på nätet fram o tillbaka hela tiden. Dom kan ju fortfarande se allt jag gjort baserat på IP och mina hdds,finns ingen anledning att skicka över det till USA.

Är så lätt o begära ut FÖR mycket info av för "dålig" ursäkt idag, offtopic men hörde idag att en kille på jobbet som krockat med sin bil värd 5000:- skulle bli kollad pga misstanke om bedrägeri (eller hur på 5k) så dom sa öppet att dom skulle kolla hans facebook mm. Kul. Kan säkert inte missbrukas om det sitter ett pervo och du råkar vara en snygg tjej/kille.

Permalänk
Skrivet av Artichost:

Låt oss nu för sakens skull säga att Microsoft samlar in data.
i en dator har du 10.000-tals filer av olika slag till olika program m.m.

Vi säger att det i dagsläget finns 1 000 000 000 datorer med Windows 10,

Inser ni vilken enorm kapacitet det krävs för att spara och gå igenom ett sånt material?
Tror ni på fullaste allvar att Microsoft sitter och betalar folk för att titta igenom detta material?

och OM så skulle vara fallet, Hur stor tror du risken är att dom skulle intressera sig för ngt av ditt innehåll?

Ni fick en hjärna när ni föddes, Använd den!

Dom gick ju ut med att dom visste hur många bilder som hade visats i fotovisaren fram till ett datum under w10, tror du dom gissade ?
Finns en video om det på tuben av quidsoup orkar inte länka men den har varit uppe på forumet tidigare.

Och nej jag tror inte att nån skulle få så tråkigt så att dom skulle få för sig att kolla mina data, men jag gillar inte att om jag hade w10 så skickas den hela tiden över till usa o lagras på en server där.

Dom loggar sidor och knapptryck så NÄR man knäcker den krypteringen så kan man sno min kod när jag loggar in på banken,du behöver inte ens stå utanför huset o knäcka mitt wifi,du kan ta den vart som helst ifrån.
Jag vet att det är långsökt,och risken att drabbas är liten,men som jag ser det så är det ändå en onödig risk.

Och ja vad gäller krypteringen, det finns inget att vinna på att knäcka den så det är nog ingen som jobbar på det.
(One code to rule them all)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Deras EULA säger ingenting om att de inte kommer att dela din data, därav tänker jag också ta för givet att det är precis vad de gör.

https://privacy.microsoft.com/sv-se/privacystatement

Citat:

Informationsdelning. I vissa fall delar vi reklamrapporter om data som vi har samlat in på deras webbplatser eller annonser. Vi kan också dela identifierbara data direkt med tjänstleverantörer för att tillåta dem att tillhandahålla tjänster för vår räkning eller för att samarbeta med oss i att välja och sköta annonserna för våra reklampartner. Till exempel använder Microsoft en tjänstleverantör för att matcha ditt Microsoftcookie-ID och kontodata med data som en annonsör kan ha om dig (t.ex. dina senaste inköp från dem). Detta görs så att annonsören kan nå dig med en reklam de tror kan vara relevant för dig. Dock agerar tjänstleverantören vi använder som en betrodd tredje part och delar inte några personliga data som Microsoft eller annonsören har om dig.

Vi delar dina personliga data med din tillåtelse eller så som nödvändigt för att slutföra en transaktion eller tillhandahålla en tjänst som du har begärt eller godkänt. Vi delar även data med dotterbolag som Microsoft kontrollerar samt samarbetspartner; med leverantörer som arbetar för oss; när detta krävs enligt lag eller som svar vid en juridisk process; för att skydda våra kunder; för att skydda liv, för att upprätthålla våra tjänsters säkerhet, och för att skydda Microsofts rättigheter och innehav.

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Luminous:

Det är väl därför det blir Windows 10 med uppdateringar över en lång tid framöver istället för nya iterationer av Windows med nya installationsmedier. Frågan är hur microsoft tänker sig tjäna pengar på det. Kanske tänker de att de kommer tjäna igen det på andra produkter som spel och programsviter (office)?

Antagligen ja. Man pushar ut W10 så hårt man kan så man kan dumpa support för förlegade OS. Typ W7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dallan87:

@Commander:

Du kan mycket väl googla på integritet, ganska onödigt att försöka förklara mot en vägg här. Under tiden kan du pma dina anv + lösenord till ditt mail, och diverse andra logins, jag lovar jag kommer bara titta, kan skriva kontrakt på det om du vill.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dallan87:

Den UI-biten du pratar om är inte alls som den va i Windows 8 om det är det du menar, när man väl lärt sig startmenyn i Windows 10 så tycker iaf jag att den är betydligt bättre än gamla startmenyn, den delen du pratar om som UI är idag istället på startmenyn, men kan i princip raderas helt, utan några extra program eller något liknande.

Jag håller med dig, jag va skeptisk i början till windows 10 just pågrund av windows 8 och dess förbannade pekskärmsinriktning, men i Win10 är det inte alls likadant, det är mer inriktat på Skrivbordsmiljö.

Nja, har kört både 8 och 10 en del, och medan 10 visserligen var en rejäl förbättring tack vare den minimala justeringen att aktivitetsfältet alltid är synligt och allt körs i fönster så är det fortfarande en salig blandning. Det jag främst syftar på är kontrollpanelen och dess moderna motsvarighet. Kategorierna är till synes slumpmässigt uppdelade mellan moderna och skrivbordsvarianten, och det är lite den blandningen som genomsyrar hela systemet tycker jag. Ser inga som helst förbättringar i gränssnittet över 7, och några enstaka eventuella procent i prestandaförbättring värderar jag inte högt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd

@BABOON_ASS

Tänk dig att det hade varit gratis att uppdatera till Windows 7 från Windows Vista via internet typ 2009. Du vet att Windows 7 är bättre än Vista. Jag vet det. Alla vet det nu. Men då kan jag lova dig att en massa människor hade stannat kvar på Vista bara för att det känns tryggt. För att folk är rädda för förändringar. Visst det är väl ok på sätt och vis men om man ska överdriva lite så tänk dig om alla satt och körde DOS eller Windows 3.11 fortfarande, hur hade det påverkat teknikutvecklingen? Det hade varit katastrof på det området. Spelen hade fortfarande sett ut som skit, hårdvaruutvecklingen hade stannat av. Vi hade kanske inte haft några smarta mobiler eller allt annat som vi tar för givet idag.

Om människan inte hade tagit steget för att utvecklas så hade vi fortfarande suttit kvar i grottorna idag. Därför kan vi ibland behöva en liten knuff i rätt riktning för att komma framåt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Ni som tycker det är så konstigt att vi privatpersoner får Windows 10 gratis har ännu inte förstått att Microsoft inte tjänat så mycket på personer som gått in i affären och köpt Windows. Deras stora inkomst har alltid varit via datortillverkarna som köpt OEM-versioner att bundla med deras datorer och andra företag som köper licenser. Datortillverkar köper fortfarande OEM-versioner av Windows 10 och andra företag köper fortfarande licenser till deras olika produkter.

Med andra ord så förlorar inte Microsoft en massa i inkomst när det gäller att ge bort Windows 10 gratis utan kan istället sänka deras utgifter snabbare om man får bort Windows 7 & 8/8.1 genom att sluta ge support. Detta är inte alls så konstigt som folk försöker få det att låta.

Visa signatur

Intel Core i7-7700K | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair Dominator Platinum 32GB 3600MHz | MSI Z270 Xpower Gaming Titanium | 2x Samsung 960 Pro 512 GB (Raid 0) | Samsung 850 EVO 1 TB | 6 TB HDD | EVGA SuperNOVA 1200 P2 | Case Labs STH10 | Acer X34A Predator | LG 40UF675V |

Permalänk
Datavetare

@fLipSidE0001: att Windows 10 är en gratis uppgradering beror främst på att det inte längre går att ta betalt för ett OS för privatpersonmarknaden längre, bl.a. Apple har sett till att förväntningen numera är fria uppgraderingar.

Kostnadsmässigt vinner inte Microsoft speciellt mycket, både Win7 och Win 8 har officiella slutdatum när support upphör och dessa åtaganden måste Microsoft uppfylla så länge dessa OS har användare när slutdatumet inträffar, vilket kommer vara fallet med 100 % sannolikhet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.1, 1.6 och §11*

Citat:

§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tippar att de kommer köra detta konseptet i framtiden för att snabbare kunna släppa support för äldre operativ.

support kostar att ha i drift.

Skrivet av Jygge:

allt handlat om pengar det kostar mer att ha fler operativsystemen i gång

Skrivet av KingCobra:

Jag uppdaterar alltid till nya uppgraderingar så länge det är gratis. Det gäller appar, program och OS både i mobilen eller datorn. Ju snabbare vi uppgraderar desto snabbare kan företagen lägga sina resurser på det nyaste, aktuellaste och förhoppningsvis bästa produkten de har. Detta genererar ännu bättre, snabbare och säkrare produkt i slutändan och naturligtvis mer pengar till företaget eftersom fler och fler tycker om produkten.

Att som företag ha kvar en massa gamla och utdaterade produkter de får hålla på att fixa snabblösningar till, desto trögare går utvecklingen. Företagen vill inte gå och dra på en massa kvarnstenar bakom sig. Utvecklingen är åt ----> det hållet. Inte <-----.

Skrivet av Wully:

Att drifta windows 7, 8 kostar rätt så jävla mycket.

Hur som helst, 10/10 blogg. Skaffa inte w10 om du inte vill

Skrivet av tcntad:

Antagligen ja. Man pushar ut W10 så hårt man kan så man kan dumpa support för förlegade OS. Typ W7.

Kan vi inte döda den här missuppfattningen innan den blir till sägen? Microsofts supportkostnader är på intet vis beroende av hur många som använder ett visst OS. De har från början lovar att ge support till deras OS under en viss tid, OS:en har sålts på dessa premisser och kan inte inskränkas utan saftig kompensation, då det innebär ett avtalsbrott från MS sida. Det spelar ingen roll om det är 10 miljoner användare eller bara 1000, har de lovat support till ett visst datum är de tvungna att hålla det.

Skrivet av Jonny Myran:

Du får nog ta och flytta ut i skogen utan vare sig dator eller mobil om du inte vill att information ska samlas in om dig.

Skrivet av AMD-Hippie:

Det är något lurt med Microsoft... Men vad ska man göra åt det? Windows behöver man, så enkelt är det Man får se på Windows 10 som en naturlig del i en värld med FRA, Echelon och NSA

PS. Jag har testat Linux flera gånger och pallar det inte. Alternativet är Apple, men då måste man skaffa deras överprisade datorer.

Lite nazism tyckte man också var överlag bra så att man kan få fatt på de där banditerna som förstör så mycket. Drabbar ingen med rent mjöl i påsen, och gossarna är ju så stiliga i kostym. Samma sak med kommunism, det är också en bra grej, men alla måste vara med på båten, inga undantag!
---

Denna fårskockmentalitet jag citerat är precis så Microsoft vill ha det. Tillåt mig att citera mig själv:

Skrivet av GilbertG:

Microsoft har bytt affärsmodell. Och nu har de plagierat både Apple och Goole. Dels vill MS börja med mer eller mindre sömlösa samt kostnadsfria OS-uppgraderingar på regelbunden basis, som både A och G gör, för att få kontroll över användarbasen. Sen vill MS dels samla personuppgifter och ha reklamintäkter som Google, och dels ha en egen app store med full kontroll över innehållet, där några procent av transaktionen går till MS, precis som både A och G.

Dold text

För att detta ska funka måste större delen av deras kundbas vara med på båten. Det är knappast förändringar till gagn för kunden, så för att det inte ska uppstå ett A- och B-lag, där det uppstår ett missnöje över förändringarna och de gamla användarna klamrar sig fast i evighet när folk upptäcker försämringarna, gör MS allt för att folk ska bli med Win10.

Alla behöver inte vara med, det räcker att de flesta är det, för då uppstår en fårskockmentalitet där Win10 normaliseras och vägrarna häcklas och hånas för sitt "överdrivna" månande om integriteten. För "det var ju inte så farligt" och "det händer ju inget".

Och innan något smartass kommer dragandes med "jamen det är ju gratis att uppgradera, det är ju bra!"
Nej, du betalar med ditt liv istället. There is no such thing as a free lunch.

Av tråden att döma har min profetia börjat slå in tidigare än jag trott.

Skrivet av SweMerlin:

Den enda vinsten är Microsofts för anledningen att de gör det här är att de vill få PC-kundbasen att känna igen OS:et när det är dags att köpa en ny telefon, så valet faller på en telefon med Windows.

Vi användare av PC drabbas av detta för vi får ett OS som är framtaget att användas av telefonanvändare med touch screen. Windows 8 var ett horribelt steg åt det hållet och mycket av detta helt onödiga fluff, stora ikonplattor och alla dessa mellanrum utan information (för att telefonanvändarna skall kunna fingra på rätt ikon) finns kvar. Som datoranvändare med tangentbord och mus bör du inte tolerera annat än ett OS framtaget för tangentbord och mus. Inget halvtaskigt mellanting.

.

Precis. Egentligen var det ju Apple som började med att anpassa skrivbrords-OS till telefoner. I vanlig ordning skulle Microsoft kopiera, och resultatet blev ännu värre.

Skrivet av Conditioned:

De flesta företag tar betalt för sina produkter. Om ett företag ger bort en produkt gratis och mer eller mindre tvingar ner den i halsen på folk så finns det alla anledning att ana ugglor i mossen. Du behöver inte ens ha en windows från första början du kan bara installera w10 och det blir aktiverat (tror jag läste det på /.).

I windows 7, som har fler fördelar gentemot 10, och inga nackdelar utom dx12 stöd som fortfarande är oklart hur bra det kommer att bli, så råder det ett ganska enigt konsensus om att du kan stänga av alla övervakningsfunktioner. Det går inte i w10, t.ex så skickas alla sökningar du gör. Faktum är att folk som uppgraderar till w10 uppmuntrar övervakningssamhället. Med windows 7 började ms äntligen skapa sig en bättre framtoning och rykte gentemot kunderna. Detta har de totalt raserat med windows 10. Kortsiktigt tänk om du frågar mig. Han som vara huvudarkitekten för windows 7 vara även mannen bakom framgånen med ms office. Han slutade och jag undrar om det inte var för att ms redan på den tiden som ms började planera framtiden för deras os.

Tyvärr finns ingen seriös konkurrens när det gäller gaming, om det hade varit bara rena kontorsgöromål så tycker jag *nix fungerar lika bra.

Ps. Jag förstår att windows 10 är snyggare och bootar snabbare, men ärligt talat tycker jag inte det är så viktigt. Därför påstår jag att det inte har några 'riktiga' fördelar gentemot windows 7, även om bägge dessa saker givetvis är trevliga.

Instämmer i stort.
Men det finns andra sätt att spela på. Konsoler har i stort sett samma spel som finns på PC. Den ena är förstås från Microsoft, så den vill man kanske inte ha. Sony är ett japanskt bolag och är inte bundna av USA:s spionlagar, de har dessutom en annan syn på och kultur kring integritet. Det är faktiskt det bästa alternativet när det kommer till integritet på en spelplattform. Och jag har läst deras användaravtal. Vill man helst ha kraften och friheten med en PC får man stötta Steam OS, och det tänker jag göra.

Din integritet är ditt liv, och det är ovärderligt. Inga spel i världen är värda ett liv utan integritet.

Skrivet av Feeku:

Storföretag är de facto regeringar i viss mån. Av de 100 största ekonomiska entiterna i världen är hälften företag. Och då pengarikedom tyvärr ger makt lovar jag dig att den ena hälften inte bara sitter snällt och lyder den andra hälften, utan försöker utöva makt i möjligaste mån för att gynna sina intressen och i viss måna även sina idéer. ISDS ger företag rätt att stämma stater på enorma summor för att demokratiskt tagna beslut skadar företagens investeringar. Delvis därför har hydraulisk spräckning ("fracking") blivit så stort i Kanada, för att nekade tillstånd har lett till rättstvister som förlorats, med efterföljande pengarullning. ISDS finns med i TTIP.

Skrivet av dallan87:

@Commander:

Skrivet av insane88:

OK

Och area 51 är full av aliens, Elvis lever och förintelsen har ej ägt rum...

Skrivet av Jonny Myran:

Ni har inte hört det från mig, men det ryktas att Windows 10 har kopplingar till både 11:e september och månlandningen som aldrig ägde rum. Känns som att vi borde starta en deckarklubb här på Sweclockers för att börja nysta i det här mysteriet.
Swecrockers skulle vi kunna heta, eftersom vi är lika lömska som krokodiler.

Skrivet av Artichost:

Låt oss nu för sakens skull säga att Microsoft samlar in data.
i en dator har du 10.000-tals filer av olika slag till olika program m.m.

Vi säger att det i dagsläget finns 1 000 000 000 datorer med Windows 10,

Inser ni vilken enorm kapacitet det krävs för att spara och gå igenom ett sånt material?
Tror ni på fullaste allvar att Microsoft sitter och betalar folk för att titta igenom detta material?

och OM så skulle vara fallet, Hur stor tror du risken är att dom skulle intressera sig för ngt av ditt innehåll?

Ni fick en hjärna när ni föddes, Använd den!

Skrivet av KingCobra:

***bort/mod*** W10 ÄR bättre än w7 på i stort sett ALLA sätt. Släpp stoltheten nu och erkänn att du kanske inte är helt på spåret i denna diskutionen.
Vi vet idag varför IOS, Android, Windows osv osv samlar in en massa användardata. Detta behöver inte tjatas om i tråd efter tråd av mörkrädda paranoida foliehattar här på Swec. Har ni anledning till att smyga med saker som eventuellt FBI/CIA, Kriminalunderrättelsetjänsten (KUT) eller vad sjutton ni tror, skulle vara intresserade av, är det BRA att de kan få reda på det så vi andra kan leva lite tryggare.

INGEN har installerat w10 utan att ha godkänt det. Om någon gjort det på grund av att de inte förstår vad de läser skall man inte trycka på uppdateringsknappen. Så enkelt är det. Man kan inte slå huvudet i en vägg och sen klaga på att ingen sagt att det gör ont.

Att man inte gillar utseendet eller har lite svårt att hitta de första veckorna är ingen anledning till att grina här. Det finns en skitbra sökknapp längst ned till vänster som hittar allting på datorn.

Nedgradering?? Det dummaste jag hört.

Övervakning är per definition något negativt, då en annan part får kunskap om dig och ditt liv utan att du aktivt och medvetet delar med dig, och därmed får denne makt över dig. Den övervakade hamnar i en undergiven ställning. Är den som övervakar dessutom okänd, dvs man vet inte riktigt vem som sitter på andra sidan eller var andra sidan egentligen är eller hur det ser ut där, är det ännu värre. Särskilda skäl måste föreligga för att fördelarna ska överväga med övervakning. Godtycklig övervakning i förebyggande syfte är i grunden negativ.

Och jo, det finns kapacitet att gå igenom tiotusentals filer hos enskilda personer. Missat PRISM? https://en.wikipedia.org/wiki/PRISM_%28surveillance_program%2...

Det är beklagligt att så många är så naiva inför detta. Den långa freden och friheten har gjort folk blinda för maktmissbruk.

Polisstaten är inte ett foliehattspåfund, det är högst verkligt i världen, även i "väst". Dock inte riktigt i Sverige, men det finns inget som garanterar att det aldrig händer. Demokrati och yttrandefrihet är inga självgående maskiner, utan de måste underhållas, jobbas för och månas om konstant.

Oavsett finns alltid risk för dataintrång, och det kan vara både brottssyndikat och illasinnade utländska myndigheter.

Förtydligande
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Nu när Microsofts AI / Bot på Twitter går batshit crazy så hittade jag denna finna moroten;

Skrivet av :

Tay was built by mining public data that’s been anonymized, which is the bot’s primary data source. The data has been modeled, cleaned and filtered by the team who built Tay, the bot’s website states. In addition, if a user chooses to share with Tay, it will track their nickname, gender, favorite food, zip code and relationship status as part of its personalization.

Kanske där all Windows 10 data går.
http://techcrunch.com/2016/03/23/microsofts-new-ai-powered-bo...

Angående batshit crazy enjoy;
http://archive.is/xSmRO
http://archive.is/JqAQS
http://archive.is/pzxk4
http://archive.is/L0EGr

Vet inte om man kan dra slutsatsen om användarna är rasister men men...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Om människan inte hade tagit steget för att utvecklas så hade vi fortfarande suttit kvar i grottorna idag. Därför kan vi ibland behöva en liten knuff i rätt riktning för att komma framåt.

Så du menar att det är Microsoft som bestämmer vilken riktning som är rätt..? Då de knappast ger sina användare något val att stanna kvar på tidigare OS, så blir de ju mer eller mindre tvingade/knuffade att välja Win10 trots att de inte vill.

Då jag tror på valfrihet och egen bestämmanderätt, så ser jag inte Microsofts rätt att göra så här. Ser det mer som att de våldför sig på sin kundbas, då de som inte tycker att Microsoft rör sig i rätt riktning, blir intvingade i deras uppgraderingsskit.
Folk som inte ger andra rätt att välja vad de tycker är rätt eller bra för dem, ger jag inte mycket för och det gäller även företag.

Eftersom de kopierat Apple i så mycket, borde de även kopiera deras uppgraderingstänk.
En ruta om att det finns en uppgradering tillgänglig.
Vill du uppgradera nu eller senare? Senare..
Inte ett pip om det efter det, bara en 1:a vid uppdateringsikonen i inställningar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Alternativ vi användare har är att byta op Linux är inte dum ska ladda ner den i nästa dator .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

@BABOON_ASS

Tänk dig att det hade varit gratis att uppdatera till Windows 7 från Windows Vista via internet typ 2009. Du vet att Windows 7 är bättre än Vista. Jag vet det. Alla vet det nu. Men då kan jag lova dig att en massa människor hade stannat kvar på Vista bara för att det känns tryggt. För att folk är rädda för förändringar. Visst det är väl ok på sätt och vis men om man ska överdriva lite så tänk dig om alla satt och körde DOS eller Windows 3.11 fortfarande, hur hade det påverkat teknikutvecklingen? Det hade varit katastrof på det området. Spelen hade fortfarande sett ut som skit, hårdvaruutvecklingen hade stannat av. Vi hade kanske inte haft några smarta mobiler eller allt annat som vi tar för givet idag.

Många bytte aldrig till Windows Vista, precis som många hoppade över ME eller körde NT/2000 istället för 98. Jag har haft olika varianter av Windows gratis i mer än tio år, men har aldrig haft en tanke på att köra Vista, 8 eller 10 som main. Tyvärr klickade jag i fel Netflix-plan och blev "tvungen" att installera eländet 8.1 på en partition, den har jag sedan "uppdaterat" till 10. Men, gör jag något annat kör jag Fedora (som jag bytte till på min huvuddator när 10 lanserades) eller Win 7 (som jag kör utan spyware/"uppgraderingsförslag"). Självklart använder jag inte grejer som Google, Dropbox eller MS/Googles epost heller. Jag har ett eget moln och kör Protonmail istället. Det går mycket bättre. Filerna är säkra. Det vore rentav tjänstefel att dela ex jobbdata på Dropbox eller över epost.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Trögt och trögt. 140% snabbare än Windows 7 som var deras snabbaste hittills. Allt är relativt. Jag tror att takten kommer öka drastiskt i mars... Vi får väl se.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl ett totalt underbetyg för produkten ? Om man har massiva marknadsföringskampanjer och ger bort den till de flesta utan kostnad och de ändå inte vill ha den så måste det ju vara en riktigt usel produkt ?
Hade produkten varit bra hade väl alla kastat sig över den och jublat av glädje och alla borde väl då bytt OS så fort det varit tekniskt möjligt, typ 100% inom en månad ?

Skrivet av strejf:

@BABOON_ASS

Du har fortfarande inte lärt dig att skilja på förändring och förbättring, förändring utan förbättring är bara meningslöst.

Visa signatur