Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

Ska man skaffa en Xeon E3-1265L eller eller en Xeon E3-1265L? Orginalet är på 2.5GHz med produktkod SR0PB, men så finns det en annan på 2.4GHz och kod SR0G0.
De verkar båda fungera i gen8, men den senare verkar vara någon specialare Intel gjort.

Ni som har skaffat en E3-1265L, vilken har ni och hur tycker ni att den fungerar?

http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/6596-hp-mic...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Ska man skaffa en Xeon E3-1265L eller eller en Xeon E3-1265L? Orginalet är på 2.5GHz med produktkod SR0PB, men så finns det en annan på 2.4GHz och kod SR0G0.
De verkar båda fungera i gen8, men den senare verkar vara någon specialare Intel gjort.

Ni som har skaffat en E3-1265L, vilken har ni och hur tycker ni att den fungerar?

http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/6596-hp-mic...

Om du kan få tag i den förstnämnda, Intel® Xeon® Processor E3-1265L v2 (8M Cache, 2.50 GHz), så är det den du skall köpa.

Har själv den i två av mina maskiner, uppgraderade från G1610T.

Permalänk
Medlem

Vad är det igentligen som talar för denna lilla burken gentemot Dell Poweredge T20? Med T20 så får man ju 500GB disk och en bättre processor om jag sett rätt.
Ska beställa någon av dem på rean idag men är kluven.
Tänkte passa på att köpa 250GB Corsair SSDn för 599kr från NoN och en 8GB sticka RAM samtidigt.
Hjälp mig välja!! =D

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nortish:

Vad är det igentligen som talar för denna lilla burken gentemot Dell Poweredge T20? Med T20 så får man ju 500GB disk och en bättre processor om jag sett rätt.
Ska beställa någon av dem på rean idag men är kluven.
Tänkte passa på att köpa 250GB Corsair SSDn för 599kr från NoN och en 8GB sticka RAM samtidigt.
Hjälp mig välja!! =D

En stor fördel är att lilla HP:n har hot-swap. Har precis lagt en order på den så hoppas den ska fylla mitt behov. Finns hyfsad marginal så man kan uppgradera den senare med minne och cpu. Det gäller iofs båda men tycker nog ändå den är lite bättre. Smidigare om inte annat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Perrablerra: Tack för ditt svar. Just hot-swap är inget som jag är i behov av. Inte till en början iaf. HPn tar ju dessutom "bara" 16GB RAM och har svagare nätagg. Fasen så svårt. Sitter ju med en HP laptop och den gillar jag.
2xRJ45 har ju HPn däremot, det skulle kunna vara smidigt en dag.

Permalänk
Medlem

@Perrablerra & @nortish HP Microserver har inte hot swap. Däremot är diskarna enkelt åtkomliga framifrån. Stora fördelen annars är väl det kompakta formatet? För mig var det iaf ett stort plus, iLO är också trevligt. Vet inte om det finns motsvarande från Dell.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Vad är iLO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

@Perrablerra & @nortish HP Microserver har inte hot swap. Däremot är diskarna enkelt åtkomliga framifrån. Stora fördelen annars är väl det kompakta formatet? För mig var det iaf ett stort plus, iLO är också trevligt. Vet inte om det finns motsvarande från Dell.

Japp det heter iDRAC, däremot har inte alla modeller det alternativt så man måste köpa till det.

http://www.dell.com/learn/us/en/555/solutions/integrated-dell-remote-access-controller-idrac

Skrivet av nortish:

Vad är iLO?

http://www8.hp.com/se/sv/products/servers/ilo/

Permalänk
Medlem

Beställning lagd på G8, 4 st 4 tb wd red, en extra 8gb sticka + en liten ssd Hade planer på att bygga en egen NAS/Server av ngt mini-itx kort, i3 osv men detta blev bra mycket billigare och lär fungera för mina behov, plex + torrents/filserver.

En fråga, vad ska man köra för operativsystem?
Har kollat lite på Ubuntu 14.04 LTS, verkar som att det ska fungera med allt där, torrent, plex, openvpn etc.
Funkar det på denna med/utan iLO samt drivrutiner? Om iLO inte fungerar, hur styrs den då via min PC? (Helt ny på detta, ska bli kul lära sig )

Permalänk
Medlem

Har skummat igenom tråden lite men kan inte hitta något om nätagget. Låter det mycket? Isf skulle man kunna byta det mot en pico-psu? Skulle ju spara en del plats.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Malkan:

Beställning lagd på G8, 4 st 4 tb wd red, en extra 8gb sticka + en liten ssd Hade planer på att bygga en egen NAS/Server av ngt mini-itx kort, i3 osv men detta blev bra mycket billigare och lär fungera för mina behov, plex + torrents/filserver.

En fråga, vad ska man köra för operativsystem?
Har kollat lite på Ubuntu 14.04 LTS, verkar som att det ska fungera med allt där, torrent, plex, openvpn etc.
Funkar det på denna med/utan iLO samt drivrutiner? Om iLO inte fungerar, hur styrs den då via min PC? (Helt ny på detta, ska bli kul lära sig )

Kör själv med unRaid på min, hur nöjd som helst. Vet att det täcker mina behov mer än väl och gillat smidigheten.
Med iLO kan du göra samma saker som om du satt vid burken med tangentbord, mus och skärm. Kräver dock en licens för att få den funktionaliteten fullt ut. Köps för 120ish på Ebay och gäller ett år.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Vill även passa på att fråga om någon här provat att byta fläkten. Läste på silentpcreview att den sitter med en 6-pins kontakt med 5 sladdar. Finns en beskrivning hur man moddar detta men tänkte om någon här har någon egen lösning? Deltafläktar är ju inte direkt kända för att vara tysta

http://www.silentpcreview.com/article1377-page9.html

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

@Perrablerra: Ingen mening, har man 4 diskar i är det dem man hör.. Fläkten har aldrig stört mig. Men det eviga tickandet från diskarna när man slår på en film. Duh..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

@Perrablerra: Ingen mening, har man 4 diskar i är det dem man hör.. Fläkten har aldrig stört mig. Men det eviga tickandet från diskarna när man slår på en film. Duh..

Det låter ju bra. Mina diskar är hyfsat tysta + att den inte kommer stå i närheten av soffan. Tror snarare fläktljudet från projektorn kommer överrösta det tickandet isf Men då den ju ska rulla dygnet runt (självklart) vill jag inte riskera att störas av den när jag ska sova. Men om det är lugnt så får fläkten vara. Lästa om någon uppgradering av bios som lades till för något år sedan. Den kanske fixade en bättre fläktkurva också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det blev en T20 med 8gb extra ram och 240gb ssd för mig. Kunde inte riktigt motivera en "sämre" processor, mindre ram kapacitet och ingen hårddisk, trots att den är fin och det står HP på. Får hoppas att jag inte ångrar mig och kommer tillbaka och stör er här i tråden. iLO lockade lite däremot och den smidiga tillgången till hårddiskarna.
Väl mött, god natt!

Permalänk
Medlem

Dom e roliga på Dustin, igår var G8 nedsatt från 2495 kr till 1949 kr, idag är den nedsatt från 5795 kr till 2495 kr 57% rabatt
https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

@[SH]

Tack för svar, ska kolla närmare på unRaid under dagen, kanske kan vara något Jo, har köpt iLO på ebay ca 120 kr, bra kurs

Permalänk
Medlem

@Malkan: Dustin har tappat 10 pinnar hos mig för att de håller på sådär. Det är inte en engångshändelse utan de har satt det i system på tusentals produkter varje dag. Det är olagligt att annonsera med rea om inte priset inte ibland är till ordinarie pris. Undrar om detta är en lucka i lagen. Priset idag är ju realiserat till samma pris som var ordinarie pris igår. Jävla fifflare, trodde mer om dustin.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

*Bort*

Annonsering sker i forumets marknad. /Najk
Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Det är väl B120i som INTE har stöd för hotswap? Jag kan ha fel och har inte närskådat bakplanet till diskarna men jag TROR att om bara den controller man stoppar i har stöd för hotswap så borde det fungera.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Med iLO kan du göra samma saker som om du satt vid burken med tangentbord, mus och skärm. Kräver dock en licens för att få den funktionaliteten fullt ut. Köps för 120ish på Ebay och gäller ett år.

FK: Licensen gäller för alltid. Det är supporten som måste förnyas efter ett år.

Skrivet av nortish:

Det blev en T20 med 8gb extra ram och 240gb ssd för mig. Kunde inte riktigt motivera en "sämre" processor, mindre ram kapacitet och ingen hårddisk, trots att den är fin och det står HP på.

Bid deal:Xeon E3-1200 v2 mot E3-1225 v3

HP är inte bara finare, den är också snyggare samt kan matchas med trådlös router och switch, det du

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Noob fråga garanterat, men hur många diskplatser har den?
Och vilket os rekommenderas om man inte vill köra nån Linux dist?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Vill även passa på att fråga om någon här provat att byta fläkten. Läste på silentpcreview att den sitter med en 6-pins kontakt med 5 sladdar. Finns en beskrivning hur man moddar detta men tänkte om någon här har någon egen lösning? Deltafläktar är ju inte direkt kända för att vara tysta

http://www.silentpcreview.com/files/images/hp-microserver-gen8/14.jpg

http://www.silentpcreview.com/article1377-page9.html

Yes sitter en Noctua i min nu, det är lite fuljobb med kabel för att få det att fungera men visst går det. Ska försöka få klart videon om detta under veckan. Noctuan är tyvärr lite för klen, inga varningar men tycker att tempen steg lite väl mycket. Blir att testa en Fractal Design fläkt och se om det ger bättre resultat. Klart tystare är den i alla fall och har rullat felfritt i snart en månad med Noctua-fläkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Noob fråga garanterat, men hur många diskplatser har den?
Och vilket os rekommenderas om man inte vill köra nån Linux dist?

Det sitter fyra slädar i fronten för 3,5"-diskar, sen finns det en intern SATA-port så dit kan man koppla exempelvis en SSD. Det finns också en intern USB-port och en intern MicroSD-plats.

Själv fick jag igång min nya G8 igår med FreeNAS och hittills har det fungerat riktigt bra, har aldrig kört FreeBSD förut (eller någon BSD-variant för den delen) så det är lite nytt att sätta sig in i, men har man lite koll på Linux/*NIX så känner man igen mycket. FreeNAS har också ett trevligt webgränssnitt där det går att ställa in väldigt mycket och även sätta upp en del vanliga servermjukvaror med ett klick.

-----------------

Har själv en fråga: Har läst att om man inte kör RAID-läget utan istället väljer AHCI så körs inte fläkten i den lägsta möjliga hastigheten, går det att ha RAID-kortet igång utan att utan att använda det för RAID utan att något påverkas i exempelvis FreeNAS? (där jag ju kör ZFS). Eller lyckades HP fixa till det problemet i den allra senaste firmwaren?

(Som jag förstod det så berodde problemet på att RAID-kortet kunde läsa temperaturen på diskarna rätt och skicka vidare till moderkortet, men om man körde AHCI så kunde inte chipsetet på moderkortet rapportera temperaturen rätt.)

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

FK: Licensen gäller för alltid. Det är supporten som måste förnyas efter ett år.

Tack för infon! Läste uppenbarligen på lite dåligt när jag skaffade min licens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Har själv en fråga: Har läst att om man inte kör RAID-läget utan istället väljer AHCI så körs inte fläkten i den lägsta möjliga hastigheten, går det att ha RAID-kortet igång utan att utan att använda det för RAID utan att något påverkas i exempelvis FreeNAS? (där jag ju kör ZFS). Eller lyckades HP fixa till det problemet i den allra senaste firmwaren?

(Som jag förstod det så berodde problemet på att RAID-kortet kunde läsa temperaturen på diskarna rätt och skicka vidare till moderkortet, men om man körde AHCI så kunde inte chipsetet på moderkortet rapportera temperaturen rätt.)

Det var med en gammal BIOS-version. Köpte min i jan/feb nu i år, vet inte hur det funkade med fläktarna med den BIOS-version som maskinen levererades med då det första jag gjorde var att uppdatera och sedan köra AHCI. Maskinen går tyst och fint nu iaf.

För att få ner senaste BIOS måste du registrera din maskin hos HP, något som kan vara lite påfrestande då deras webbsida inte är, milt uttryckt, särskilt användarvänlig. Maskiner köpta hos Dustinhome kan inte heller registreras som köpta i Sverige. Många, jag bla, lyckas registrera dem som spanska. Kolla någon sida bakåt i tråden också, där var det ett annat land som figurerade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Det var med en gammal BIOS-version. Köpte min i jan/feb nu i år, vet inte hur det funkade med fläktarna med den BIOS-version som maskinen levererades med då det första jag gjorde var att uppdatera och sedan köra AHCI. Maskinen går tyst och fint nu iaf.

För att få ner senaste BIOS måste du registrera din maskin hos HP, något som kan vara lite påfrestande då deras webbsida inte är, milt uttryckt, särskilt användarvänlig. Maskiner köpta hos Dustinhome kan inte heller registreras som köpta i Sverige. Många, jag bla, lyckas registrera dem som spanska. Kolla någon sida bakåt i tråden också, där var det ett annat land som figurerade.

Tack för svar, lyckades registrera den hos HP (och kunde välja att den var köpt i Sverige), men jag hade redan senaste BIOS.

Är 11% hastighet på fläkten (enligt iLO-kontrollpanelen) det lägsta den kan gå i? Den är relativt tyst men det är lite på gränsen eftersom jag har den i sovrummet. Kanske får kika i FreeNAS om det finns någon inställning som skulle kunna få CPUn att undvika att klocka ner sig.

Visa signatur

Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Tack för svar, lyckades registrera den hos HP (och kunde välja att den var köpt i Sverige), men jag hade redan senaste BIOS.

Är 11% hastighet på fläkten (enligt iLO-kontrollpanelen) det lägsta den kan gå i? Den är relativt tyst men det är lite på gränsen eftersom jag har den i sovrummet. Kanske får kika i FreeNAS om det finns någon inställning som skulle kunna få CPUn att undvika att klocka ner sig.

Kör du med B120i raid kortet så kommer du ner till 6% fläkthastighet.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Kör du med B120i raid kortet så kommer du ner till 6% fläkthastighet.

Härligt, får ta och testa det i eftermiddag. Går det att ha RAID-kortet aktiverat utan att skapa någon RAID? Kör som sagt FreeNAS och där gäller ju ZFS, så då vill jag ju egentligen inte köra någon form av hårdvaruraid.

EDIT: Slog på RAID-kortet men fläkten lägger sig fortfarande på 11%. Belastningen på CPUn enligt top i FreeNAS är 2%. Aktiverade också "powerd" i FreeNAS.

Jag har "HP Dynamic Power Savings Mode" aktiverat (i iLO: Power Management > Power Settings), bör jag byta till "OS Control Mode"?
Eller går fläkten bara ner i varv om det inte är någon diskaktivitet? Eller måste jag lägga till disken i RAID-kortets meny på något sätt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ToJa92: Tänkte köpa en själv. Har du fått den nya versionen med uppdaterad heatskink? Den ska ha större kylfäns med heatpipes i botten.

Mest naturligt om du ska köra ZFS är att ha kortet i AHCI, men det kan också funka om du kör varje disk i raid0 (för fläkljudets skull). Dock tappar du då möjligheten att kunna flytta din zfs pool till en annan dator som inte har HP raid controller installerad. Kan man inte strypa fläkten på något vis?

Skulle gissa på att du behöver ha disken tillagd i en array för att den ska vara övervakad av kontrollerkortet, men har ingen egen erfarenhet tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@sunefred: ny heatsink på ms gen8? Vart har du läst det?