Missa inte Amazon Prime Deal Days!

48-55" TV till bortskämd systerdotter

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Jo, kameralinserna är väl ofta lite mer vidseende än ögat brukar vara. Jag tror dock att jag generellt kommer sitta kanske upp till någon meter nämre än det där, så snarare 2 meter mer eller mindre.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar! Flera intressanta val!

Sharp-TV:n från Dustin är visserligen bra prisreducerad, men just nu lutar jag åt en LG.

Ni som har rekommenderat; kollar ni bara specs, eller har ni en faktakälla någon annan stans? Det goa med att fråga här är ju att man får information en specsökning på prisjakt inte ger!

Tack igen & god natt!

Partheen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon man bör tänka på är uppdateringsfrekvensen som många gånger ligger på 50hz på billigare apparater och då blir det jäkligt jobbigt att titta på den. Som tidigare skribent konstaterade så förstår jag inte heller varför plasma inte sålde bättre, antar att folk i allmänhet är intelligensbefriade och köpte LED (som folk i allmänhet fortfarande inte fattar fortfarande är en LCD panel) för att det var "den nya grejen" ungefär som när 3D kom osv..

Till sak.. hade det varit jag så hade jag köpt följande modell om jag varit tvungen att köpa en LED-LCD..

http://cdon.se/hemelektronik/55-led-tv-samsung-ue55ju6075uxxe...

Kostar ett par hundringar över budgeten men det är den som på pappret verkar bäst enligt mig. 100hz panel, bakgrundsbelyst osv.

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Någon man bör tänka på är uppdateringsfrekvensen som många gånger ligger på 50hz på billigare apparater och då blir det jäkligt jobbigt att titta på den. Som tidigare skribent konstaterade så förstår jag inte heller varför plasma inte sålde bättre, antar att folk i allmänhet är intelligensbefriade och köpte LED (som folk i allmänhet fortfarande inte fattar fortfarande är en LCD panel) för att det var "den nya grejen" ungefär som när 3D kom osv..

Till sak.. hade det varit jag så hade jag köpt följande modell om jag varit tvungen att köpa en LED-LCD..

http://cdon.se/hemelektronik/55-led-tv-samsung-ue55ju6075uxxe...

Kostar ett par hundringar över budgeten men det är den som på pappret verkar bäst enligt mig. 100hz panel, bakgrundsbelyst osv.

Tack för input!
Har du någon egen erfarenhet av Samsungs TV-apparater?

Mvh,

Partheen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har den här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3048302 jag tycker det är ett oerhört bra flyt på bilden och det är väldigt skönt för ögonen när ramen är så tunn!

Denna kostar dock 9000 men det kan ju finnas någon lillebror. Kolla på Sonys Bravia-serien så hittar du bra grejer.

Mvh Maka

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Det duger bra, men förvänta dig inte Cosmonova-bio.
Jag har själv 3m till min 42"s Tv.
Jag kan skicka dig en bild på hur det ser ut från huvudperspektiv.
Jag skall bara komma hem först.

Kolla efter LG's IPS modeller. Dom ligger i samma bildkvalitétsklass som plasma. Men klicka i bakbelyst på Prisjakt, så att du inte råkar få en kantbelyst jäkel.

/Lifooz

Tjena! Kan nån förklara eller visa vad som är skillanden mellan kantbelyst och bakbelyst? Hade varit kul att veta (:

Mvh Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Tjena! Kan nån förklara eller visa vad som är skillanden mellan kantbelyst och bakbelyst? Hade varit kul att veta (:

Mvh Jonathan

Här är en bild som beskriver det rätt bra

Det finns för och nackdelar med båda tekniker, men TV-apparaterna blir i regel tunnare när man kör med edge-lit.
I tidigare kantbelysta apparater var det ofta problem med clouding och ljusläckage i kanterna som syntes väldigt tydlig vid mörka scener och bilder, detta är väl dock i stort sett borta på nyare modeller med undantag för några få.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Bildexpert 📺

Clouding-fenomen och liknande har inte så mycket att göra med belysningen att göra, utan handlar om ojämnheter i polarisationsfilter, light guides och annat som agerar mot LCD-panelen.

Det var lika stora problem även på CCFL-tiden och 00-talet när apparaterna var 15 cm tjocka och 42 tum ansågs "jättestort". Däremot har kvaliteten blivit mycket bättre så att problemen syns tydligare idag. Konsumenterna är också mycket mer kräsna på kvalitet idag jämfört med tidigare.

Första gången jag skrev om clouding-fenomenen i tester var runt 2003-2004. Då blev jag utskälld för att det var något obetydligt som "...endast experter ser".

Permalänk
Medlem

@Partheen: Jag har haft skärmar som är tillverkade av Samsung och även mobiltelefoner med skärmar och jag har varit nöjd med alla.

Personligen så kör jag 100% plasma och kommer aldrig köpa en LCD med eller utan LED igen! Nästa TV jag köper som det ser ut i dagsläget är en OLED men än så länge så är jag nöjd med mina plasmors superba bild.

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"