Permalänk

6700 vs 6700K?

Tjo... Beställt en dator av komplett nu och den är påväg till mitt hem!

Men i paketet tog jag 6700 istället för 6700k. Nu undrar jag egentligen hur mycket skillnad är det?

Gpu är en msi 980ti så man vill ju det ska prestera så bra som möjligt.. Gjorde jag fel val att välja 6700?

Permalänk
Medlem

@Flodkung123:

Skillnaden är att en i7-6700k kan du överklocka medan en i7-6700 är låst. För att kunna överklocka så behöver man också ett moderkort som tillåter det. ett Z170 för Skylake om jag minns rätt. En överklockingsbar CPU är bättre än en låst ja.

Visa signatur

|Phanteks Evolv ATX TG | Asus Maximus Rog X Formula | Intel i7 8700k | 32 GB Gskill 4133mhz | Asus GTX 1080 Ti Strix OC | 2x Samsung 850 PRO 1 TB och 850 PRO 128 GB | Seasonic Prime ULTRA 1000W Titanium |

Permalänk
Medlem

nej du gjorde inget fel.

Och skillnaden är att ena är upplåst(k) och den andra är inte det(non-k)

Kan skilja lite i frekvens, kommer inte ihåg.

Men i det stora hela så är de i princip identiska. Ska du klocka? ja då borde du nog ha kört på K modellen. Om inte så spelar det ingen roll.

Permalänk
Medlem

6700k har basfrekvensen 4GHz och 4.2GHz turbo.
6700 har basfrekvensen 3.4GHz och 4GHz turbo.

Permalänk
Skrivet av Haloboy:

@Torskfettot:

Skillnaden är att en i7-6700k kan du överklocka medan en i7-6700 är låst. För att kunna överklocka så behöver man också ett moderkort som tillåter det. ett Z170 för Skylake om jag minns rätt. En överklockingsbar CPU är bättre än en låst ja.

Aha okej!

Permalänk
Skrivet av criscros:

nej du gjorde inget fel.

Och skillnaden är att ena är upplåst(k) och den andra är inte det(non-k)

Kan skilja lite i frekvens, kommer inte ihåg.

Men i det stora hela så är de i princip identiska. Ska du klocka? ja då borde du nog ha kört på K modellen. Om inte så spelar det ingen roll.

Okej tack för bra svar! Nej hade inte tänkt att överklocka.

Permalänk
Skrivet av era909:

6700k har basfrekvensen 4GHz och 4.2GHz turbo.
6700 har basfrekvensen 3.4GHz och 4GHz turbo.

Gör det stor skillnad i prestanda i spel?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Flodkung123:

Gör det stor skillnad i prestanda i spel?

Ja, om CPU:n är en flaskhals på något sätt. I de flesta spel kommer ditt grafikkort vara flaskhalsen i hög upplösning och höga inställningar, och din 6700 kommer prestera bra nog, men med tiden kanske spelen blir mer CPU-tunga och då ökar risken att din CPU börjar flaska.

Jag hade absolut inte valt 6700 om jag byggde en dator i den prisklassen. Om inte annat är en upplåst CPU mer långlivad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Ja, om CPU:n är en flaskhals på något sätt. I de flesta spel kommer ditt grafikkort vara flaskhalsen i hög upplösning och höga inställningar, och din 6700 kommer prestera bra nog, men med tiden kanske spelen blir mer CPU-tunga och då ökar risken att din CPU börjar flaska.

Jag hade absolut inte valt 6700 om jag byggde en dator i den prisklassen. Om inte annat är en upplåst CPU mer långlivad.

Vafan då....

Permalänk
Medlem

Får nog hålla med Alling. Även om det känns drygt att skicka tillbaka och behöva vänta på att den nya landar så tycker jag definitivt du ska köra 6700K med tanke på vilken fin dator du bygger.

Prisskillnaden brukar väl bara vara runt 200:-

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Skrivet av El1min4tor:

Får nog hålla med Alling. Även om det känns drygt att skicka tillbaka och behöva vänta på att den nya landar så tycker jag definitivt du ska köra 6700K med tanke på vilken fin dator du bygger.

Prisskillnaden brukar väl bara vara runt 200:-

Orkar inte skicka tillbaka och hålla på.. Får ha den tills det är dags å byta och helt enkelt bita i det sura. Hur länge tror ni den håller då? Det jag är mest orolig över är ju att den ska prestera dåligt!

Permalänk
Medlem

Helt klart värt att skicka tillbaka och köpa k-kodellen enligt mig.. Även om du inte tänker överklocka nu

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Skrivet av breakwin:

Helt klart värt att skicka tillbaka och köpa k-kodellen enligt mig.. Även om du inte tänker överklocka nu

På riktigt? Varför e det mer värt? Så den håller längre med tiden? Eller kommer min dator underprestera?

Permalänk
Skrivet av breakwin:

Instämmer till fullo! Kan du klocka den 10-15% om två, tre år räcker den ett tag till

Permalänk
Medlem

Tycker du skall skicka tillbaka, alltid skönt att ha möjligheten att överklocka.

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem

@Flodkung123:

Den kommer absolut inte prestera dåligt. Den ligger väldigt nära K-modellen i prestanda.

I dagsläget lär du inte märka någon stor skillnad - men livslängden kan förlängas med en K-modell då du kan kräma ur lite extra i framtiden. Vilket kan vara trevligt om du vill byta GPU om några år.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

På riktigt? Varför e det mer värt? Så den håller längre med tiden? Eller kommer min dator underprestera?

Nej. Den kommer inte underprestera idag. Men varför ta det osäkra framför det säkra? Om 1-2 år kanske den flaskar rejält och då kommer du ångrat dig att du inte la 200kr extra, istället för att köpa helt ny då.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Orkar inte skicka tillbaka och hålla på.. Får ha den tills det är dags å byta och helt enkelt bita i det sura. Hur länge tror ni den håller då? Det jag är mest orolig över är ju att den ska prestera dåligt!

Sluta va så lat o bråkig
Byt genast till en K.
Du KOMMER att ångra dig annars.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Visst hade väl en K version kanske varit att föredra men jag tycker inte du behöver oroa dig alltför mycket. 4Ghz med Skylakes ipc är inte fy skam. Beroende på om du köpte överklockningsbart Z-moderkort eller ej hade varit avgörande för mig om jag skickat tillbaka eller inte.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

För enbart frekvens skillnaden utan överklock så skulle jag säga att dem 200kr extra är helt klart värt sitt. Faktumet att den är upplåst gör det till enligt mig en riktig nobrainer. Sedan är andrahands värdet om du uppgraderar i framtiden sjukt mycket högre för upplåsta processorer.

Kom ihåg, det är endast 4GHz i boost, vilket betyder att det endast är det i vissa tillfällen. 6700K ligger som lägst i 4GHz och kan gå ännu högre. (Vid god temperatur och att den faktiskt är belastad, annars kickar Intel Speedstep in och thermal throttling men det är ingenting du bör behöva oroa dig om TS. Speedstep är enbart en energibesparings funktion.)

Jag hade 7 dagar i veckan skickat tillbaka om jag råkat beställa fel. Jag vet inte om det fortfarande är så däremot att icke K modeller har vissa virtualiserings funktioner upplåsta, men det spelar 0 roll så länge du inte kör virtualiserade maskiner. Är nästan säker däremot på att de är numera upplåsta även på K modellen till fullo. (Har för mig att det var VT-D som var låst för K modeller, men kan missminna mig totalt.)

Notera att du verkligen bör även ha ett Z170 moderkort om du inte redan har det till en K processor. Visserligen behövs det inte för att nyttja den högre frekvensen, men det behövs för att kunna överklocka.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Det ingen frågat är:
Vilket moderkort köpte du till?

1. Om du köpte ett Z170 moderkort kan det vara värt att byta till en 6700K. Annars kommer det bli ytterligare en merkostnad för ett annat moderkort som kan överklocka också.

2. För att svara på din frågeställning. 6700 kommer prestera väldigt bra i spel nu. Men med directx12 och liknande tekniker så kan belastningen bli högre på CPUn i framtiden. Då är det värt att ha en CPU som kan överklocka ifall prisskillnaden endast ligger runt någon hundralapp. Men generellt tror jag 6700 kommer prestera bra i framtiden också.

Du får avväga merkostnaden mot framtiden och om du kommer sätta dig in i hur man överklockar och att du känner dig trygg med det. Jag personligen väljer alltid en överklockningsbar CPU för att kunna få en längre livslängd på CPUn.

Permalänk
Skrivet av giraffgraffe:

Instämmer till fullo! Kan du klocka den 10-15% om två, tre år räcker den ett tag till

Kommer nog aldrig överklocka då jag inte vet hur man gör samt det förstör garantin.. Var ju en "Komplett PC" jag köpte fast bytte grafikkort!

Permalänk
Skrivet av El1min4tor:

@Torskfettot:

Den kommer absolut inte prestera dåligt. Den ligger väldigt nära K-modellen i prestanda.

I dagsläget lär du inte märka någon stor skillnad - men livslängden kan förlängas med en K-modell då du kan kräma ur lite extra i framtiden. Vilket kan vara trevligt om du vill byta GPU om några år.

Okej! Då gör jag hellre så att jag köper en ny processor om 2-3 år då dom inte är speciellt dyra. Men hur är det med sockets osv kommer dom passa på min eller behöver jag nytt moderkort med?

Permalänk
Skrivet av breakwin:

Nej. Den kommer inte underprestera idag. Men varför ta det osäkra framför det säkra? Om 1-2 år kanske den flaskar rejält och då kommer du ångrat dig att du inte la 200kr extra, istället för att köpa helt ny då.

Äsch de e väl bara 2-3000kr? Wow.. 1-2 år? Kan den flaska så tidigt?

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Sluta va så lat o bråkig
Byt genast till en K.
Du KOMMER att ångra dig annars.

Lat ja men är ju en hel dator dom byggt ihop åt mig och som anländer imorgon.. Inte så roligt å vänta en vecka till bara för ett CPU byte. Jag väntar hellre tills det är dags att uppdatera den och köper en ny CPU om det så behövs.

Permalänk
Skrivet av J-Ballz:

Visst hade väl en K version kanske varit att föredra men jag tycker inte du behöver oroa dig alltför mycket. 4Ghz med Skylakes ipc är inte fy skam. Beroende på om du köpte överklockningsbart Z-moderkort eller ej hade varit avgörande för mig om jag skickat tillbaka eller inte.

https://www.komplett.se/product/865071/datorutrustning/moderk...

Det var grafikkortet jag valde.

Ahh okej.. Det jag var orolig över är om den skulle prestera dåligt tillsammans med 980ti som dom slänger i. Byta en CPU om 2 år gör mig inget!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flodkung123:

Okej! Då gör jag hellre så att jag köper en ny processor om 2-3 år då dom inte är speciellt dyra. Men hur är det med sockets osv kommer dom passa på min eller behöver jag nytt moderkort med?

Byt till K modellen för 200Kr mer så slipper du köpa ny processor om 2-3 år då du kan klocka K modellen så den håller längre.

Permalänk
Skrivet av Flodkung123:

Äsch de e väl bara 2-3000kr? Wow.. 1-2 år? Kan den flaska så tidigt?

Mycket tveksamt att den skulle 'flaska' om ett-två år för att det inte är en K-modell, tidigare CPUer har hållt mycket längre.(Speciellt om det är en i7:a och man inte håller på med något extremt.) Men, det är kanske roligare att ha en K-modell senare.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Byt till K modellen för 200Kr mer så slipper du köpa ny processor om 2-3 år då du kan klocka K modellen så den håller längre.

Tänker inte överklocka!

Permalänk
Skrivet av Jupiter IV:

Mycket tveksamt att den skulle 'flaska' om ett-två år för att det inte är en K-modell, tidigare CPUer har hållt mycket längre.(Speciellt om det är en i7:a och man inte håller på med något extremt.) Men, det är kanske roligare att ha en K-modell senare.

Ahhh det jag menade.. Men hur mycket i FPS skulle jag förlora på 6700 jämnfört med 6700k? är det lixom 20fps skillnad eller ynka 5?