HP Spectre är "världens tunnaste" bärbara

Permalänk
Melding Plague

HP Spectre är "världens tunnaste" bärbara

Datortillverkaren HP slår på stora trumman för den senaste inkarnationen av bärbara datorn Spectre, bolagets nya ultratunna flaggskepp som mäter in på ynka 10,4 millimeter i profil.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser mycket trevlig ut, premiumlooken har de fått till. Lär väl kosta multum dock.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Hoppas att jag kan övertala företaget att göra den här som ett val bland arbetslaptops.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ser extremt bra ut... Vill se recension på denna kära SweC redaktion!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Ser ju helt ok ut
Men ärligt talat, vem fasen bryr sig om 1mm tunnare dator? Hade det inte varit bättre att göra den lika "tjock" som en Macbook air och ha längre batteritid? Det hade man iaf märkt av tillskillnad från 1mm tunnare profil...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Trevligt! Kommer slå till när den släpps.

Permalänk
Avstängd

Grattis till HP för att ha lyckats ta fram världens tunnaste laptop!

Jag skulle vilja ha en laptop som gick att ladda över USB Type-C, precis som jag laddar min telefon.

Lite för dyr dock...

Permalänk

Denna kan inte ha bra kylning. HP är ju även kända för att tillverka laptops som går varmt. Hade en HP laptop med en i7 2630QM som gick jädra varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ser ju helt ok ut
Men ärligt talat, vem fasen bryr sig om 1mm tunnare dator? Hade det inte varit bättre att göra den lika "tjock" som en Macbook air och ha längre batteritid? Det hade man iaf märkt av tillskillnad från 1mm tunnare profil...

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med!

Permalänk
Skrivet av milky81:

Ser mycket trevlig ut, premiumlooken har de fått till. Lär väl kosta multum dock.

"HP Spectre lanseras i juni med ett rekommenderat cirkapris på 14 990 kronor."

Ser riktigt fin ut dock var den rätt dyr.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skäggig legend

Helsike vad elegant! Som morran skulle sagt: vill haaaa..!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Skulle inte ens ge min värsta fiende en HP

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Entusiast

Fortsätter designtrenden mot allt tunnar enheter kommer vi snart få ersätta "paper cut" med "ultrabook cut".

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Pekstöd hör inte hemma på en laptop, så inget fel där. Gällande upplösningen känns Full HD lagom för en sådan liten skärm. Så nej, jag tycker inte den har några större fel.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Haziza:

Skulle inte ens ge min värsta fiende en HP

Va är det för fel på HP nu då ;_;

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweClockers:

Trots sin slimmade profil är datorn inte utrustad med en passivt kyld processor ur Intels Core M-utbud, utan en Core i5 alternativt Core i7 på 15 W TDP.

Så världens tunnaste dator kommer med världens tunnaste fläkt? Den lär väl inte vara ljudlös direkt? Nej, passiv kylning eller GTFO.

Skrivet av Aje:

Gällande upplösningen känns Full HD lagom för en sådan liten skärm.

Särskilt med tanke på att den säkert hade haft PenTile om den hade haft "högre" upplösning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Skulle inte ens ge min värsta fiende en HP

Kan hålla med till viss del där.. om det gäller vanliga konsument-laptops.
Själv har jag en av deras Workstation-laptops och den har rullat på utan problem i 5 år nu.

Vet inte hur Spectre PRO är, men troligtvis ett bättre val..

Skrivet av tvelander:

Va är det för fel på HP nu då ;_;

HP är rätt kända för att ha undermålig kylning i sina konsumt-laptops.. Detta gör att moderkorten havererar, då t.ex. lödningarna släpper..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av milky81:

Ser mycket trevlig ut, premiumlooken har de fått till. Lär väl kosta multum dock.

Om man inte bara tittar på bilder i artiklar, utan även läser dem så finns många svar

"HP Spectre lanseras i juni med ett rekommenderat cirkapris på 14 990 kronor."

Skrivet av Xyborg:

Ser ju helt ok ut
Men ärligt talat, vem fasen bryr sig om 1mm tunnare dator? Hade det inte varit bättre att göra den lika "tjock" som en Macbook air och ha längre batteritid? Det hade man iaf märkt av tillskillnad från 1mm tunnare profil...

9,5h är ju bra batteritid

Permalänk
Medlem

Agent 007?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har varit nöjd med HPs företagsmodeller som vi kört med här vid jobbet, speciellt Probook 6xx och Elitebook 8xx serien. Gillar starkt min Elitebook 840 design och datorn startar typ ännu snabbare än min hemmadator gör (hinner inte ta av mig rocken på morgarna förrän man ska logga in). Vissa kör med Spectre 360 också vilka har fått bra recensioner men jag vill ha matt skärm som arbetsdator själv.

Som privatdator tror jag inte jag hade köpt nån HP (hellre MSI, ASUS osv) förutom deras nyare hybrid modeller (Elite X2) om man nu hade varit tillräckligt rik att inte bry sig med några tusen hit och dit.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Ser mycket trevlig ut, premiumlooken har de fått till. Lär väl kosta multum dock.

Smakar det så kostar det... inget ovanligt med det.

Skrivet av Xyborg:

Ser ju helt ok ut
Men ärligt talat, vem fasen bryr sig om 1mm tunnare dator? Hade det inte varit bättre att göra den lika "tjock" som en Macbook air och ha längre batteritid? Det hade man iaf märkt av tillskillnad från 1mm tunnare profil...

Skickades från m.sweclockers.com

Lite min tanke också. Kan jag få 2 mm tjockare och 18-19 timmars drifttid istället, så den håller en helg kanske, nu när den är så "lätt att ta med".
Annars ska man ju släpa med laddaren, som väger den med...

Skrivet av Melinho2895:

Denna kan inte ha bra kylning. HP är ju även kända för att tillverka laptops som går varmt. Hade en HP laptop med en i7 2630QM som gick jädra varmt.

Detta är också ett stort problem med vissa tillverkare. Men dock är dagens CPUer betydligt mer förlåtande än din gamla 45W CPU
15W är full möjligt att kyla i tunnare maskiner, problemet blir ju att du inte kan vidhålla lasten så länge innan CPUn måste throttla ner.

Permalänk
Medlem

Mycket snygg dator men inte bryr jag mig om hur tunn en dator är (eller ens vikten). Man är ju man och har muskler.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Som många redan påpekat: snygg design men det går åt fel håll på datorfronten, tjockare med större batterier och framförallt en dator som tål lite oväntade olyckor är det jag vill ha. Sen att det på toppen av allt är just en HP också får mig att säga no-no utan att tveka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Ser ju helt ok ut
Men ärligt talat, vem fasen bryr sig om 1mm tunnare dator? Hade det inte varit bättre att göra den lika "tjock" som en Macbook air och ha längre batteritid? Det hade man iaf märkt av tillskillnad från 1mm tunnare profil...

Skickades från m.sweclockers.com

Det handlar om att den där ynka millimetern gör att den är världens tunnaste dator och därmed får rubriker överallt (ökad försäljning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fortsätter designtrenden mot allt tunnar enheter kommer vi snart få ersätta "paper cut" med "ultrabook cut".

Eller att Ultrabook byter namn till Paperbook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ser ju helt ok ut
Men ärligt talat, vem fasen bryr sig om 1mm tunnare dator? Hade det inte varit bättre att göra den lika "tjock" som en Macbook air och ha längre batteritid? Det hade man iaf märkt av tillskillnad från 1mm tunnare profil...

Skickades från m.sweclockers.com

Säger detsamma, fast om kylning istället för batteritid. Gör den några millimeter tjockare och fixa bättre kylning som inte behöver jobba på max vid 15% CPU load (som min gör för tillfället).

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Grattis till HP för att ha lyckats ta fram världens tunnaste laptop!

Jag skulle vilja ha en laptop som gick att ladda över USB Type-C, precis som jag laddar min telefon.

Lite för dyr dock...

Med tanke på att den endast har 3st USB Type-C och en 3,5mm port skulle jag gissa att den även laddas över Type-C. Fördelen med HP är ju också att dom ofta har massa erbjudanden och prissänkningar på sina laptops. Nackdelen är att dom också har en tendens att smälta under användning

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Eller att Ultrabook byter namn till Paperbook

McBook?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Datavetare

Angående HP Spectre: 15k är rätt normalt i den här klassen, ett klart minus för att man inte fått in en bättre skärm likt den Dell XPS 13 eller MacBook. Denna dator lär nog främst användas till att läsa/skriva dokument, surfa och liknande. Högupplöst skärm är guld värd om man jobbar mycket med text då texten blir långt mer som tryckbokstäver med högupplöst skärm.

Just 1920x1080 är en dålig match för 13" (har just den upplösningen på jobblaptopen) då det blir plottrigt att köra utan skalning, 125 % skalning har aldrig fungerat speciellt bra. 150 % skalning är lite i överkant plus att det strular mer än vad 200 % skalning gör. 2560x1440 eller 3200x1800, utan Pentile, tycker jag fungerar bäst på just 13".

Skrivet av Paddanx:

Detta är också ett stort problem med vissa tillverkare. Men dock är dagens CPUer betydligt mer förlåtande än din gamla 45W CPU
15W är full möjligt att kyla i tunnare maskiner, problemet blir ju att du inte kan vidhålla lasten så länge innan CPUn måste throttla ner.

Har en Ultrabook med i7-5600U (15 W TDP) på jobbet och den kan hålla sin maxturbo på 3,1 GHz under kompileringar som fullt ut lastar alla 4 trådar under många minuter. I det läget hörs definitivt fläktarna, men den trottlar inte alls.

Hemma finns en laptop med 6Y30 (Skylake Core M med 4 W TDP). Den trottlar efter ett tag om GPU + CPU jobbar, men lastar man enbart CPU-delen så håller den max turbo i flera minuter i alla fall. Har faktiskt inte sett datorn trottla när bara CPU-delen lastas, men å andra sidan är max turbofrekvens endast 2,2 GHz så inte precis någon prestandademon.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Hoppas att jag kan övertala företaget att göra den här som ett val bland arbetslaptops.

Inte troligt, den har inte alls samma hållbarhet och featureset som Elitebook serien. Som en reselaptops för höga chefer, men inte som primär dator. Behövs docka, fler portar, SIM-kort, matt skärm m.m. Har precis köpt in 820 G3 till företaget och den är inte fy skam den heller, väldigt välbyggd i magnesium och tunn trots så många portar och expansionsmöjligheter, 1.29kg tror jag.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm