Permalänk
Medlem

Hjälp med RAM

Hej,
Potensiellt sett en vældigt amatørmæssig fråga. Har ett Z170A med fyra RAM-slots, som ska støtta upp till 64Gb RAM. Idag har jag 8Gb førdelat på 2x4Gb. Jag hadde lust att uppgradera till 16Gb, och tænkte dærfør køpa 2x4Gb till - men så slog det mig att det kanske ær bættre att bara ha två stickor - med tanke på Dual Channel. Hur funkar det dær egentligen?

Datorn anvænds av mig huvudsakligen till spelande, men ønskar extra minne før sambons fotoredigering.

Tack før svar!

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk

@raQblad: Kör på mer minne, du kanske möjligtvis skadar processorns överklockningsmöjligheter. Om du inte använder det extra minnet är det som att slänga pengar i sjön men eftersom du anser att mer minne kan behövas i fotoredigering så kör på det.

Permalänk
Medlem

Det är bara att köpa 2 "stickor" till. Köp däremot samma märke och klockning om det går. De kan strula lite annars. Storleken på de nya stickorna har ingen betydelse, om de är lika stora. Lycka till.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Inga problem med dual channel. Det enda är att möjligheten att överklocka minnena och sätta aggressiva latenser begränsas något. Så köp du två stickor till. Tänk på att försöka få tag på likadana, då är det minst risk för strul. Det kan fungerar med helt andra minnen, både tillverkare och densitet, men det är mer av en chansning.

16GB till fotoredigering ska du definitivt ha, det kommer göra underverk. Att folk fortfarande häckar på 8GB på ett entusiastforum... jag blev begränsad redan för 4 år sedan och köpte en ny Macbook pro som kunde ta 16GB RAM nästan bara därför

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian