Lumia 950 och 950XL (uppdaterad)

Permalänk
Medlem

Fick ner 10.0.14295.1000

Jag kan inte längre öppna sms-appen. Alltså jag kan varken skicka, se eller ta emot sms efter denna uppdatering. Insider fast.
Andra core-appar crashar då och då, t.ex store. Mobilen känns väldigt långsam, bara att öppna en länk tar längre tid än vanligt.

Batteritiden är kass, inte ens en dag nu.

Hoppas på att nästa version i fast kommer väldigt snart...

Permalänk
Skrivet av KaZZoA:

Fick ner 10.0.14295.1000

Jag kan inte längre öppna sms-appen. Alltså jag kan varken skicka, se eller ta emot sms efter denna uppdatering. Insider fast.
Andra core-appar crashar då och då, t.ex store. Mobilen känns väldigt långsam, bara att öppna en länk tar längre tid än vanligt.

Batteritiden är kass, inte ens en dag nu.

Hoppas på att nästa version i fast kommer väldigt snart...

Tråkigt att det krånglar för några, min 950 går som en dröm på denna build. Inga problem med blåtanden heller då jag använder telefon hela dagarna med detta.

Permalänk

Fått tillbaks min 950Xl nu ser ut att fungera bra.

Tänker dock sälja den då jag tröttnat på att vänta och köpte mig en Nexus 6p

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har sedan i julas använt Windows både stationärt och bärbart och efter många år med både dator och telefon från Apple verkligen blivit imponerad av Windows utveckling. Blev följaktligen intresserad av Lumia för att göra konverteringen total. Många har avskräckt mig, bland annat i den här tråden, men i fredags bestämde jag mig för att chansa och plockade upp en 950.

Nu har jag inte haft telefonen längre än ett par dygn, men korta reflektioner:

Facebook, Messenger, Instagram, Swish och BankID finns, det är egentligen bara Snapchat jag saknar, samtidigt som det är skönt att slippa.

Snäppet buggigare än iOS, absolut, men inte behövt starta om luren och bara två (!) appkraschar hittills. Mycket som är bättre än iOS också, bland annat flertalet nativeappar samt bekvämlighetsgrejer som mer navigation i nedre delen av skärmen.

Snyggt UI, lätt att greppa, välsynkat med datorerna om än inte ikapp Apple.

Än så länge nöjd, chockad över hur bra allt funkat. Ser fram emot att se var Windows Phone i kombination med Windows 10 står om ett år!

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur man ändrar ord i auto-correction?
Vart fel stavat och nu kommer det som första ord hela tiden. Grr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Skaffade mig igår en Lumia 950. En grej dock, jag kan inte lägga till mitt konto. Klickar jag på E-post appen sen + för att lägga till konto så laddar det ett tag, sen ingenting. Någon som vet vad det beror på och hur man får bort det? Kan ju inte ladda ner de appar jag vill utan att ha ett konto kopplat till telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpusk:

Skaffade mig igår en Lumia 950. En grej dock, jag kan inte lägga till mitt konto. Klickar jag på E-post appen sen + för att lägga till konto så laddar det ett tag, sen ingenting. Någon som vet vad det beror på och hur man får bort det? Kan ju inte ladda ner de appar jag vill utan att ha ett konto kopplat till telefonen.

Det lät ju jäkligt störigt. Om ingen annan vet någon bättre lösning så kör en hard reset.

Permalänk

@airmail:

Hej Airmail!

Jag har hört/läst rykten att det går att använda mobilen som vilken win 10 dator som helst; betyder det att jag kan installera normal programvara?

Continuum: Hur känns det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkeagleclaw:

@airmail:

Hej Airmail!

Jag har hört/läst rykten att det går att använda mobilen som vilken win 10 dator som helst; betyder det att jag kan installera normal programvara?

Continuum: Hur känns det?

Tyvärr är det endast uwp appar som fungerar i continuum, men själva continuum känns ungefär som en desktop, iaf när man kör med kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpusk:

Resetta mobilen.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Tyvärr är det endast uwp appar som fungerar i continuum, men själva continuum känns ungefär som en desktop, iaf när man kör med kabel.

@Darkeagleclaw: Som @theailer säger, bara UWP. Har heller inte provat continuum då jag saknar Display Dock och inte har något behov av det.

Permalänk
Administrativ avgift

Någon som har några småtips till en ny lumia 950 ägare?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Någon som har några småtips till en ny lumia 950 ägare?

Byt region till USA så att du kan använda Cortana. Ganska roligt i mitt tycke. Berättar hur trafiken är när jag ska åka och påminner mig om att är fem minuter kvar osv.
Sen är det bra att stänga av saker som kan dra batteri i onödan.
Annars är det väl bara att pilla runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Byt region till USA så att du kan använda Cortana. Ganska roligt i mitt tycke. Berättar hur trafiken är när jag ska åka och påminner mig om att är fem minuter kvar osv.

Vad har du stängt av då för att få bättre batteri än den redan är?

Resetade mobilen för att komma bort från Redstone.
Drog in .218 och nu har jag fått WiFi buggen. wtf..
Aldrig varit problem innan.
Nån som vet någon lösning?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Vad har du stängt av då för att få bättre batteri än den redan är?

Resetade mobilen för att komma bort från Redstone.
Drog in .218 och nu har jag fått WiFi buggen. wtf..
Aldrig varit problem innan.
Nån som vet någon lösning?

Stängde av notifieringar och blåtand osv. Sen vet jag inte om det hjälpte direkt.
Det finns bra appar att använda om du vill gräva lite mer i det.

Jag hade också problem med wifi efteråt men det var nog min router som bråkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Stängde av notifieringar och blåtand osv. Sen vet jag inte om det hjälpte direkt.
Det finns bra appar att använda om du vill gräva lite mer i det.

Jag hade också problem med wifi efteråt men det var nog min router som bråkade.

Utveckla gärna

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Utveckla gärna

Menar du med wifi?
Jag startade om routern

Permalänk
Administrativ avgift

Lider av problemet att min mobilsurf inte funkar (Comviq) testat med manuellt inställning men det funkade inte, sms o ringa funkar superbt. Någon som har en aning? (Täckning är ej problemet då jag har alla pluppar o 4g symbolen.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Sjukt dåligt att cortana inte finns här ännu, hade gärna haft henne även på engelska. Är det bara region man ska ändra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Sjukt dåligt att cortana inte finns här ännu, hade gärna haft henne även på engelska. Är det bara region man ska ändra?

Ja och sen om du vill prata så får du köra engelska. Funkar ypperligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ja och sen om du vill prata så får du köra engelska. Funkar ypperligt.

Är det inte jobbigt med US store?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Lider av problemet att min mobilsurf inte funkar (Comviq) testat med manuellt inställning men det funkade inte, sms o ringa funkar superbt. Någon som har en aning? (Täckning är ej problemet då jag har alla pluppar o 4g symbolen.

Jag hade samma problem på en Lumia 735 med Windows 10, att växla till endast 3G, vänta på att den kopplar upp sig och sen växla över till 4G löste problemet. Skulle förvåna mig mycket om inte samma sak hjälpte här, dock ingen permanent lösning eftersom det bara håller sig till omstart osv.

Permalänk
Medlem

Skulle inte en av 950 eller 950xl ha stöd för 2 simplatser??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mmomento:

Skulle inte en av 950 eller 950xl ha stöd för 2 simplatser??

Båda modellerna finns som single och dual sim. Den vanliga 950:n har jag dock för mig att den inte skulle säljas officiellt i Sverige med dual-sim.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Thinkpad X13 | Ryzen AI 7 Pro | Win11
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Är det inte jobbigt med US store?

Har jag faktiskt inte tänkt på
De appar som finns som jag behöver har inte varit något problem.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till senaste builden igårkväll (insider fast) nu på morgonen mellan 7 till 9 har telefonen slukat 56% batteri trots batterisparläge... Någon som upplevt samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polze:

Uppdaterade till senaste builden igårkväll (insider fast) nu på morgonen mellan 7 till 9 har telefonen slukat 56% batteri trots batterisparläge... Någon som upplevt samma sak?

Min förra telefon (930) gjorde det ibland vid nya builds, men det lugnade oftast ner sig efter en tid, någon dag kanske. Har dock ingen aning om vad det beror på, tyvärr.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Jag kände att telefonen var varm i fickan under den tiden, så jag misstänkte att något var fel. Provade starta om telefonen när jag upptäckte det, och jag klarade mig hem med 8% batteri vid 5 tiden

Permalänk

Hej.
Jag är sjukt intresserad av 950 men sitter med iPhone 6s-abonnemang så kan inte byta ännu.

Är ni nöjda? Är OSet stabilt? Det enda man läser är ju avsaknaden av appar. Men jag tror jag klarar mig ändå.

Eftersom jag inte ska skaffa Windows Phone ännu så undrar jag var man kan läsa rykten om ny/kommande modeller?

Vad är just DU mest nöjd med i din 950/xl?

/Englund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund_81:

Hej.
Jag är sjukt intresserad av 950 men sitter med iPhone 6s-abonnemang så kan inte byta ännu.

Är ni nöjda? Är OSet stabilt? Det enda man läser är ju avsaknaden av appar. Men jag tror jag klarar mig ändå.

Eftersom jag inte ska skaffa Windows Phone ännu så undrar jag var man kan läsa rykten om ny/kommande modeller?

Vad är just DU mest nöjd med i din 950/xl?

/Englund

Det bästa är kameran. Den är bland det bästa du kan hitta i en mobiltelefon. Även Displayen är riktigt bra. Kör preview och där är mjukvaran lite buggig.
En bra sida att hålla koll på nyheter är www.mspoweruser.com

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025