Fujitsu Siemens P23T-6 LED (Thor edition) och Overdrive (service menu)

Permalänk
Medlem

Fujitsu Siemens P23T-6 LED (Thor edition) och Overdrive (service menu)

Tänkte jag kunde dela med mig om en liten upptäckt jag gjorde igår. Denna skärm har faktiskt overdrive men detta är gömt, vi hittar den i service menu. I video mode är det aktiv och hyfsat bra dock kan det göras bättre!

För att komma åt service menu håller ni Auto och Eco (intryckt samtidigt i ca 5-6 sekunder, därefter kommer en meny upp som frågar om man vill gå vidare och gör man det ryker garantin. Jag skulle dock inte röra andra settings om ni inte verkligen vet vad ni gör, som sagt garantin ryker och jag kommer inte hjälpa någon "laga" sin skärm som gör fel här, har tyvärr ingen tid för det. Mitt tips till er är att ta en bild med mobilen/kameran ifa ni råkar ändra något eller aktiverar t.ex. autocolour (iirc offsett och gains är unikt för varje panel, kopiera inte mina)

Med hjälp av http://www.testufo.com/#test=ghosting och lite pillande ändrade jag OD (0-127) från 64 till 20 för att bli av med ghosting i office mode, i "Video mode" är vi nämligen låsta till 51 eller mer i brightness. Detta gav iaf mig en bättre overdrive inställning än "Video mode" och jag fick bibehålla exaktheten hos office mode med native colours. Efter man går ur service menyn behöver ni aktiver rätt färg temp på skärmen igen genom att blädra i colour sedan gå tillbaka till ditt val t.ex. native->9300k->native, iaf på min skärm.

Detta skulle jag gissa på fungerar nog med samtliga Fujitsu Siemens P23T modeller...

English: Service menu is accessible for Fujitsu Siemens P23T-6 monitors by simultaneously holding the Eco and Auto buttons for at least five seconds, here you'll be able to change Overdrive (OD) from 64 in office mode (my monitor was much better at 20 for office mode), check the pictures above. After I exited the service menu I had to reselect my colour temp, menu->colour->change from native-> to 9300k-> to native and select, colours restored.

Navigation in Service menu:
Menu = Select
Eco = Up
Input = Down
Mode = -
Lightbulb = +
Auto = Exit (and save)

Permalänk
Medlem

Nu har jag visserligen sålt båda min mina Thor-skärmare men vad är overdrive?

Permalänk