Permalänk

PSU cable extensions

Tjo, tänkte fråga om man köper tex 24pin 8pin samt 6+2pin om det kommer påverka strömmen? läste att det kan öka resistansen pga längden och vad innebär det? Kan det rubba min OC eller måste PSUn bara ta i mer? Kanske bäst att spara ihop till cablemods fulla kit istället eller om någon har förslag på någon billigare variant.

Har förövrigt en EVGA G2 750W påväg från posten.

Permalänk
Medlem

resistansen ökar men det är näst intill omätbara skillnader.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Generellt sett så nej, inte märkbart. Det stämmer att grovlek på ledare och längd påverkar resistansen, men ytterst marginellt i de intervall som är aktuellt här.

Däremot har just EVGA G2 kondensatorer på sladdarna inunder kabelstrumpan för att minska ripped ytterligare. Detta förlorar du med nya kablar, ej med förlängningar. EVGA själva har dock sagt att det inte är någon fara att hoppa över dem och de har också egna sleevade kablar som saknar dessa kondensatorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Generellt sett så nej, inte märkbart. Det stämmer att grovlek på ledare och längd påverkar resistansen, men ytterst marginellt i de intervall som är aktuellt här.

Däremot har just EVGA G2 kondensatorer på sladdarna inunder kabelstrumpan för att minska ripped ytterligare. Detta förlorar du med nya kablar, ej med förlängningar. EVGA själva har dock sagt att det inte är någon fara att hoppa över dem och de har också egna sleevade kablar som saknar dessa kondensatorer.

Ah så om jag köper Silverstones förlängning, behåller jag då kondensatorernas egenskap? Låter ju rätt så bra. Blir nog att köra på det då jag sparar in 500kr. Förlängningar rubbar inte heller tex en väldigt finslipad överklockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raubtier:):

Ah så om jag köper Silverstones förlängning, behåller jag då kondensatorernas egenskap? Låter ju rätt så bra. Blir nog att köra på det då jag sparar in 500kr. Förlängningar rubbar inte heller tex en väldigt finslipad överklockning?

Precis. Får du plats att stuva undan den extra kabellängd du får så kan du köpa extensions för att få utseendet utan att riskera någon prestandaförlust. Förutsatt att de nya kablarna är av bra kvalitet, vilket de bör om du köper Silverstones

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII