Lämna tillbaka 970 1,5 år efter inköp(garanti)

Permalänk

Lämna tillbaka 970 1,5 år efter inköp(garanti)

Hej.

För ett år sedan så köpte jag ett 970, det hade och har coilwhine men eftersom att jag hade ett chassi som är ljuddämpande så valde jag att inte reklamera det. Nu har jag bytt till ett chassi utan ljuddämpande material och ljudet börjar ta kål på mig. Är det möjligt att reklamera det så här sent efter inköp eller måste man göra det i början när det gäller coilwhine?

Kortet inköptes December 2014 på inet

Visa signatur

4690K, GTX 1080, 16GB RAM, 750W, 250GB SSD x2, iPhone 7, Macbook Pro 2012

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med affären det är köpte ifrån. Borde ju ändå gå kan jag tycka då det är nu det har börjat störa dig.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffeesauce:

Hej.

För ett år sedan så köpte jag ett 970, det hade och har coilwhine men eftersom att jag hade ett chassi som är ljuddämpande så valde jag att inte reklamera det. Nu har jag bytt till ett chassi utan ljuddämpande material och ljudet börjar ta kål på mig. Är det möjligt att reklamera det så här sent efter inköp eller måste man göra det i början när det gäller coilwhine?

Kortet inköptes December 2014 på inet

Jag är i samma sitts och brydde mig inte om det så mycket i början men det tjuter på rätt bra. Håll tråden uppdaterad då jag är nyfiken.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att det känns som att det inte borde gå, mest för att det annars vore en relativt bra strategi (speciellt när det gäller grafikkort) att behålla/sträva efter att få ett kort med coilwhine för att sedan byta ut det på garantin efter 1-2 år.

Alltså få ett nytt grafikkort vartannat år på garanti. Men i övrigt så tror jag nog att du skulle ha reklamerat det i början (inom reklamationstiden, det är väl 1 år?).

Bara tyckande som yttras här.

Permalänk
Medlem

Är väl bättre att ställa denna frågan till företaget där du köpt kortet i fråga? Vill inte de hjälpa dig ställer du samma fråga direkt till tillverkaren av kortet.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

https://lagen.nu/1990:932 23 § Kräver att reklmationen görs inom skälig tid från att felet upptäckts. Jag har tyvärr otroligt svårt att se hur detta skulle kunna gå igenom efter så pass lång tid.

Permalänk
Medlem

@Nesvop: agreed.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Rekordmedlem

Man har reklamationsrätt i 3 år MEN reklamationen ska ske inom skälig tid efter det att man upptäckt felet, och 2 månader anses vara skälig tid, har det gått längre tid är det inte lika lätt att få igenom en reklamation men du kan alltid försöka.
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Coffeesauce:

Hej.

För ett år sedan så köpte jag ett 970, det hade och har coilwhine men eftersom att jag hade ett chassi som är ljuddämpande så valde jag att inte reklamera det. Nu har jag bytt till ett chassi utan ljuddämpande material och ljudet börjar ta kål på mig. Är det möjligt att reklamera det så här sent efter inköp eller måste man göra det i början när det gäller coilwhine?

Kortet inköptes December 2014 på inet

Reklamationsrätt har du, men vet inte hur lätt det är att få igenom att 1,5 år från det du upptäckte felet är skälig tid för att påtala problemet till butiken. Om du har garanti kvar kan det kanske gå där, beroende på vilka villkor de har på den vad gäller tid innan du anmäler felet...

Skrivet av Nesvop:

Jag tycker nog att det känns som att det inte borde gå, mest för att det annars vore en relativt bra strategi (speciellt när det gäller grafikkort) att behålla/sträva efter att få ett kort med coilwhine för att sedan byta ut det på garantin efter 1-2 år.

Alltså få ett nytt grafikkort vartannat år på garanti. Men i övrigt så tror jag nog att du skulle ha reklamerat det i början (inom reklamationstiden, det är väl 1 år?).

Bara tyckande som yttras här.

Reklamationsrätten gäller i 3 år där de första 6 månaderna är speciella på det viset att butiken har bevisbördan för att visa att det inte var fel på varan från början. Efter det är det du som ska bevisa (göra troligt) att det var fel från början.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Kontakta och säg att du inte noterade detta förut pga ljuddämpat chassi, men att du med nya chassit har märkt det och finner det irriterande. Det är nog din bästa strategi!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Inaktiv

Ärlighet varar längst.. Säg som det är när du kontaktar butiken.

Permalänk
Medlem

Coilwhine är ju helt normalt och kommer förmodligen inte anses vara ett fel på produkten, det är som sagt väldigt vanligt. Hade varit bättre om du ångrade köpet när det var nytt för att sedan köpa ett annat grafikkort.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Som sagt, säg som det är och hoppas på lite good will.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Har med ett 970 med samma problem, har dock som du ahde ett ljud dämpande chassi så det märks inte för min del

Permalänk

Tar och går iväg till butiken och säger som det är. Inet har varit snälla mot mig hittils. Återkommer med svar

Visa signatur

4690K, GTX 1080, 16GB RAM, 750W, 250GB SSD x2, iPhone 7, Macbook Pro 2012