Permalänk
Medlem

Byta fläkt nätaggregat

Hej,

Jag har en fläkt som börjat låta illa, antagligen lagret som börjar ge vika i min PSU.
Vill då byta fläkten och vill väl mer eller mindre verifiera det jag har planerat göra..

1: Dra ut strömkontakten, trycka på startknappen ett par gånger för att säkertställa att jag inte får mig en jäkel.
2: Skruva upp nätdelen, skruva loss fläkten, koppla loss kontakten och sen klippa kabeln.
3: Ta min nya fläkt som är 3pin och löda ihop med de gamla kablarna från förra fläkten (som är 2pin), på med krympslang och svart till svart och röd till röd. Sen "säkra" den gula kabeln på nya fläkten.
4: Skruva tillbaka allt och sen starta?

Är väl i princip bara det som krävs för att byta?
Var på inet och köpte en fläkt och de ville ABSOLUT att jag skulle köpa nytt nätaggregat, de vill ju sälja saker. Va knappt så de ville hjälpa mig.
Frågade hur mycket flöde som behövs för att kyla ett nätaggregat.
Blev iaf denna fläkt: https://www.inet.se/produkt/6308894/fractal-design-silent-ser...
Sen sa hon i kassan "Hoppas du är elektriker..."

Förslag på vad jag kan tänka på vid byte uppskattas!

MVH
Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

Hej,

Jag har en fläkt som börjat låta illa, antagligen lagret som börjar ge vika i min PSU.
Vill då byta fläkten och vill väl mer eller mindre verifiera det jag har planerat göra..

1: Dra ut strömkontakten, trycka på startknappen ett par gånger för att säkertställa att jag inte får mig en jäkel.
2: Skruva upp nätdelen, skruva loss fläkten, koppla loss kontakten och sen klippa kabeln.
3: Ta min nya fläkt som är 3pin och löda ihop med de gamla kablarna från förra fläkten (som är 2pin), på med krympslang och svart till svart och röd till röd. Sen "säkra" den gula kabeln på nya fläkten.

Var på inet och köpte en fläkt och de ville ABSOLUT att jag skulle köpa nytt nätaggregat, de vill ju sälja saker. Va knappt så de ville hjälpa mig.
Blev iaf denna fläkt: https://www.inet.se/produkt/6308893/fractal-design-silent-ser...

MVH
Johan

Även om jag gjort detta själv så måste jag endå börja med att säga hur farligt det kan vara att pilla i ett nätaggregat, men det låter som du läst lite tips som fungerar för att sänka risken.

Jag gjorde det lite lättare för mig själv och bara kopplade ur gamla fläkten, och sen drog den nya fläktens kabel ut ur nätaggregatet och kopplade till moderkortet, för att sen styras beroende på last. Har aldrig varit med om att luften som kommer ut är varmare än ens ljummen och fläkten är knäpptyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

Hej,

Blev iaf denna fläkt: https://www.inet.se/produkt/6308893/fractal-design-silent-ser...

MVH
Johan

I just det här fallet ville nog inet dig bara väl,och tänker nog mest på din säkerhet

Sen har väl nätaggen ett par feta kondingar som kan behålla spänning ett bra tag, låt det stå över natten innan du pillar på det

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

de ville ABSOLUT att jag skulle köpa nytt nätaggregat, de vill ju sälja saker.

Anledningen till att Inet varnade dig är att det inte räcker att dra ut strömkontakten då kondensatorerna fortfarande innehåller en laddning som kan skada eller rentav döda även om strömkontakten inte är i. Skulle vara fel av dem att uppmuntra sina kunder till att göra något livsfarligt, handlar inte om att de vill sälja.

Jag hade personligen köpt ett nytt nätaggregat, men om du nu ändå vill göra detta så se till att du är försiktig och har koll på vad du gör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D / MSI RTX 5080 Gaming Trio OC / 64 GB DDR5 6000MHz / Asus Prime X870-P / be quiet! Pure Power 12 M 1000W / WD Black SN850X 4TB / Fractal Design North TG / Philips Evnia 49M2C8900

Permalänk

vilket nätagg gäller det och vilken information står på fläkten? Står det ett modellnummer på fläkten kan du säkert googla upp vilka specifikationer den har och sedan försöka matcha dom. Spontant känns det som att en fläkt på 1200rpm inte är tillräckligt.

Som alla andra skrivit så måste du vara försiktig. Om du verkligen tänker göra det här bör du låta nätagget stå urkopplat i 24 timmar innan du börjar öppna upp den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Även om jag gjort detta själv så måste jag endå börja med att säga hur farligt det kan vara att pilla i ett nätaggregat, men det låter som du läst lite tips som fungerar för att sänka risken.

Jag gjorde det lite lättare för mig själv och bara kopplade ur gamla fläkten, och sen drog den nya fläktens kabel ut ur nätaggregatet och kopplade till moderkortet, för att sen styras beroende på last. Har aldrig varit med om att luften som kommer ut är varmare än ens ljummen och fläkten är knäpptyst.

Jag va inne på det med att koppla direkt på moderkortet.
Frågade inet om det skulle vara en bättre lösning, men de sa nej och därmed basta i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaraxor:

Anledningen till att Inet varnade dig är att det inte räcker att dra ut strömkontakten då kondensatorerna fortfarande innehåller en laddning som kan skada eller rentav döda även om strömkontakten inte är i. Skulle vara fel av dem att uppmuntra sina kunder till att göra något livsfarligt, handlar inte om att de vill sälja.

Jag hade personligen köpt ett nytt nätaggregat, men om du nu ändå vill göra detta så se till att du är försiktig och har koll på vad du gör.

Ska köpa ny dator om cirka 1.5 - 2 år. Vill sen ha denna dator till mediadator eller ge till far eller dylikt.. Åker på ett nytt nätaggregat sen anyways..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

Jag va inne på det med att koppla direkt på moderkortet.
Frågade inet om det skulle vara en bättre lösning, men de sa nej och därmed basta i princip.

Tycker inte det är en sämre lösning, det är en annan lösning. Skulle dock rekommendera att du ställer in så att datorn stängs av ifall fläkten skulle sluta snurra för att öka säkerheten.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara hjälpsamt om du talade om vilket nätagg det handlar om. Det är inte alltid så lätt att hitta info om fläktarna i dem, men det blir inte direkt lättare om man inte ens vet vilket nätagg det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det skulle vara hjälpsamt om du talade om vilket nätagg det handlar om. Det är inte alltid så lätt att hitta info om fläktarna i dem, men det blir inte direkt lättare om man inte ens vet vilket nätagg det är

Självklart kan jag bidra med detta;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=790829

Mailade Corsair innan jag va på inet för att få full info om vilken fläkt jag ska ha.
Men de ville inte ge några uppgifter alls då det kan skada slutkunden (dvs. jag).

Permalänk
Medlem

Inte värt risken. Köp ett nytt agg istället kan sluta illa

Permalänk
Medlem

@Njakke:
hur gammalt är de?
garanti?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

Ok, denna recension säger följande:

Citat:

The semi-transparent cooling fan is being provided by Hong Hua, a Chinese manufacturer. It is a rather powerful 140mm fan with a ball bearing engine, which has a nonsensical maximum speed of 2400RPM and a noise rating of 43.3 dB(A).

Med andra ord, att byta ut fläkten mot en 120mm 1200RPM-fläkt är troligtvis en mycket dålig idé.

Permalänk
Hedersmedlem

GS-serie är budgetbyggt med kondensatorer som tar slut fortare än vanligt även med bra kylning från originalfläkten. Är agget mer än 3 år är det ingen mening att börja reparera, speciellt inte om man sätter en sämre fläkt med fel fläktkurva som gör att agget går varmare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Lösningarna är urladdade på ca 5min sen är det ingen fara så jag ser Inga problem att lösa om den.

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

@Njakke:
hur gammalt är de?
garanti?

Cirka 4 år, och garantin var på 3 år. :-/

Skrivet av perost:

Ok, denna recension säger följande:
Med andra ord, att byta ut fläkten mot en 120mm 1200RPM-fläkt är troligtvis en mycket dålig idé.

Såg att det var en 140mm fläkt, ska byta på inet imorgon till en 140mm istället. Men på din länk så visade sig den 140mm fläkten vara ganska kraftfull.
Funderar på om denna kanske kan duga.
https://www.inet.se/produkt/6308894/fractal-design-silent-ser...
Vet att rpm'n ligger betydligt under, men flödet är ganska bra. Eventuellt går jag upp en prisklass och ligger på ~65 i flöde.

Skrivet av Hytin:

Lösningarna är urladdade på ca 5min sen är det ingen fara så jag ser Inga problem att lösa om den.

Tur att någon håller med mig om den biten då!

Permalänk

@Njakke: Tror du på fullast allvar att en fläkt på 1000rpm ens kommer i närheten av en fläkt på 2400rpm i luftflöde? Om du vill starta en brand eller åtminstone bränna dina komponenter är du definitivt på rätt spår.

Här är en lista från prisjakt på alla fläktar som fyller de specifikationer fläkten behöver: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s269761092

Annars verkar dom nya CX nätaggen vara av helt ok kvalitet trots sin låga prislapp. CX550M går för 600kr i diverse butiker: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3565496

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

Vet att rpm'n ligger betydligt under, men flödet är ganska bra. Eventuellt går jag upp en prisklass och ligger på ~65 i flöde.

Ljudnivå och luftflöde som tillverkarna specar kan man för det mesta bortse ifrån, eftersom det inte finns någon standard för hur sånt mäts. Bara som ett exempel kan du kolla på denna recension av 140mm-fläktar, där fläktarna med lägst specad ljudnivå i själva verket är de mest högljudda. Vill man veta hur fläktar faktiskt presterar så måste man läsa recensioner, och bra fläktrecensioner är tyvärr sällsynta.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hytin:

Lösning? Urladdad? Vad har du för kompetens egentligen?

Avkopplingskondensatorerna kan hålla laddning i flera månader. Dödliga efter 2-3veckor? Oftast inte men neurologiskt skadande.
"Lösningar" vet jag inte vad det är dock.

Skrivet av Njakke:

Cirka 4 år, och garantin var på 3 år. :-/

Såg att det var en 140mm fläkt, ska byta på inet imorgon till en 140mm istället. Men på din länk så visade sig den 140mm fläkten vara ganska kraftfull.
Funderar på om denna kanske kan duga.
https://www.inet.se/produkt/6308894/fractal-design-silent-ser...

Tur att någon håller med mig om den biten då!

Akta så att du inte dödar dig själv pga okunskap.

Anledningen till att Inet inte kan säga vad eller hur är pga risken att du blir skadad.
Tänk dig om Bauhaus berättar hur man snabbt kan reparera en trappa som sedan kollapsar och någon dör? Knappast bra för ett företag att göra så... Finns inget företag som kommer ta i sådana ärenden ens med tång.

Jag har själv bytt fläkt i nätagg men har mer än "rudimentär" kunskap kring ämnet, finns även klasuler i lagen som ger mig således rätt att reparera lågspänningsutrustning på egen risk. Men skulle aldrig berätta vind för våg för någon som inte har stenkoll på hur man gör till att börja med.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Lösning? Urladdad? Vad har du för kompetens egentligen?

Avkopplingskondensatorerna kan hålla laddning i flera månader. Dödliga efter 2-3veckor? Oftast inte men neurologiskt skadande.
"Lösningar" vet jag inte vad det är dock.
Akta så att du inte dödar dig själv pga okunskap.

Anledningen till att Inet inte kan säga vad eller hur är pga risken att du blir skadad.
Tänk dig om Bauhaus berättar hur man snabbt kan reparera en trappa som sedan kollapsar och någon dör? Knappast bra för ett företag att göra så... Finns inget företag som kommer ta i sådana ärenden ens med tång.

Jag har själv bytt fläkt i nätagg men har mer än "rudimentär" kunskap kring ämnet, finns även klasuler i lagen som ger mig således rätt att reparera lågspänningsutrustning på egen risk. Men skulle aldrig berätta vind för våg för någon som inte har stenkoll på hur man gör till att börja med.

Ja det du ordlistan på mobilen kanske lite konstig ibland. Kompetens ja .... Bb1 och bb2 . byter rätt mycket frekvensomriktare på hissar 400v och 40kw ,lite mer kräm där än ett litet nät agg till en pc, så jag kondingar är urladdade efter ca 5 min . så det behöver du inte försöka läxa upp mig i punk

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hytin:

Ja det du ordlistan på mobilen kanske lite konstig ibland. Kompetens ja .... Bb1 och bb2 . byter rätt mycket frekvensomriktare på hissar 400v lite mer kräm där än ett litet nät agg till en pc så jag kondingar är urladdade efter ca 5 min . så det behöver du inte försöka läza upp mig i punk

Snälla, stäng av din autokorrektionen i telefonen !

Ska man in i ett nätaggregat och göra nått så ska man ha tillräcklig kunskap och rätt utrustning för att kunna kontrollera att det är spänningslöst, man ska kunna mäta att det är så och inte gissa att det är så, kondensatorerna bör vara kopplade så att de laddas ur men man ska aldrig gissa utan man ska veta att det är så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hytin:

Ja det du ordlistan på mobilen kanske lite konstig ibland. Kompetens ja .... Bb1 och bb2 . byter rätt mycket frekvensomriktare på hissar 400v och 40kw ,lite mer kräm där än ett litet nät agg till en pc, så jag kondingar är urladdade efter ca 5 min . så det behöver du inte försöka läxa upp mig i punk

Kondensatorer kan hålla spänningen mycket längre än så. Att du tror annat beror kanske på att du bara stöter på dylika i färdiga kretslösningar där man oftast har ett motstånd på större kondensatorer för att ladda ur kontrollerat och snabbt efter frånslag. Dock gäller det långt ifrån alla apparater/kretsar, speciellt inte när marknaden översköljs att lågprisat Kina-skräp, där alltför mycket är livsfarligt konstruerat, trots fina CE-stämplar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

Ska köpa ny dator om cirka 1.5 - 2 år. Vill sen ha denna dator till mediadator eller ge till far eller dylikt.. Åker på ett nytt nätaggregat sen anyways..

Jag har bytt fläktar i nätagg (är elektriker) och det funkar, så länge man har en som kan matcha originalet i luftflöde som sagt.

Har du tryckt på strömknappen ett par gånger så bör kondensatorerna ha laddats ur, men man får ju vara försiktig ändå.

Men jag hade faktiskt också rekommenderat att köpa nytt redan nu.

Om du ändå ska köpa nya delar om 1,5 - 2 år så kan du köpa ett bra nätagg redan nu och ha kvar det till den nya datorn när det blir dags. Det känns helt klart smartare.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jag har bytt fläktar i nätagg (är elektriker) och det funkar, så länge man har en som kan matcha originalet i luftflöde som sagt.

Har du tryckt på strömknappen ett par gånger så bör kondensatorerna ha laddats ur, men man får ju vara försiktig ändå.

Men jag hade faktiskt också rekommenderat att köpa nytt redan nu.

Om du ändå ska köpa nya delar om 1,5 - 2 år så kan du köpa ett bra nätagg redan nu och ha kvar det till den nya datorn när det blir dags. Det känns helt klart smartare.

Jag själv också bytt fläktar, och det är inte alltid en bra lösning.
Det som är problemet är aggets fläktkurva. Om du har en långsam fläkt, kyls agget inte bra och överhettas. Det kan göra detta utan att du märker det, för att sen poff, döda dator eller värre.

Om du ska byta så ska du byta till en med minst lika bra luftflöde iaf, inga budget 1000RPM fläktar, utan rejäla 2000+ RPM fläktar. Varför? jo för att agget då kan styra dem vettigt.

Ang kondensatorerna så verkar många vara förvirrade. 400V kondensatorerna i den lös form, kan hålla sin spänning jävligt länge. Det man gör är som @MultiMan säger, sätter ett motstånd över det för att ladda ur den. Detta både på @Hytin hissar och PC, där det enda som skiljer är att troligen har de större hiss kondningarna mycket kraftigare självurladdning. Ett nätagg är designat att kunna tåla typ många 100ms utan ström, och ändå hålla stabila spänningar. Så dessa kondingar har rätt låg självurladdning, iaf jämfört.

Att trycka in knappen, när strömmen är ute, hjälper. Men det är ingen garanti att de är 100% urladdade. Så var försiktig.

@blackeagle råd ovan är dock den mest vettiga. @Njakke köp ett nytt kvalitets agg, med 7+ års garanti. Du har då ett nytt bra agg, slipper klydda med fläktar mm och har ett agg som du kan använda till nästa dator också.
Inte pga fläkten är kass, utan pga det budget aggets kondensatorer är nog inte i bra skick, speciellt när fläkten troligen varit dålig ett tag. Tänker på resten av din dator, som riskerar skadas av dåligt nätaggregat... Snåla idag, förlora allt imorgon typ.

Om du desperat måste byta, byt iaf till en överdimensionerad fläkt, så agget har en chans att klara sig. För 1-2 år på en för svag fläkt kommer den inte klara. http://www.legitreviews.com/7-way-550-600-watt-power-supply-r... Enligt dessa bilder är det nog inte ens den kontakt typ du förväntade dig ovan. Den är 3 pin, där gula tråden (sensorn) går på en separat kontakt.

Tittar vi på effekten den fläkten måste hantera. Tänk 600W... med lägsta nivån av 80 PLUS cert. http://www.legitreviews.com/7-way-550-600-watt-power-supply-r... Där den när den är ny klarar ca 84%+ effektivitet. Troligen är det nere på ca 80% i bästa fall med 4 år gamla budget kondningar. 20% av det blir alltså värme direkt i agget, dvs upp till 120W!!

Jämför med ett Nvidia 960 som drar 120W i max last: http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-960/...
Dessa kort har en massiv kylare och 1-2 fläktar i nästa samma storlek. Nätagget har vad? En liten fläns... och den fläkt du ska byta. Och när värmen stiger så minskar effektiviteten, så lasten blir ännu värre, om den inte har en bra fläkt att kyla den. Så jag hoppas du förstår varför de har så kraftiga fläktar...

Även om vi räknar 300W last, 60W förlust, så pratar vi ändå en CPU, typ i5a i värme... så det är inte att underskatta.

Permalänk
Medlem

Om den fläkten är lämplig eller inte beror ju på vad det satt för fläkt i och hur mycket agget belastas.

Permalänk
Medlem

Tackar för allas intresse att skriva i tråden.

Vissa skriver fortfarande att jag ska köpa nytt nätaggregat och sen ta med i nästa dator, men då måste jag ändå köpa ett nätaggregat till då jag ska använda datorn till diverse-saker eller ge bort.
Nu låter ju fläkten, men det är lite just nu.
Får väl ha uppsikt och så fort det blir "illa" så lär jag ta beslut då.

Annars blir det en 2000+ rpm fläkt 140mm att ersätta, är fullt möjligt som folk har skrivit!

Permalänk
Medlem

Tips är att låta den gula kabeln sitta kvar i kontakten och låta den sticka ut ur lämpligt hål, så du kan koppla in den i moderkortet så även om nätaggregatet styr fläkten så kan du övervaka hastigheten. Om du nu har någon ledig plats på moderkortet alltså.

Permalänk
Medlem

Jag ersatte fläkten i mitt corsair tx750 rev1 (2800 rpm)
Med en noiceblocker blacksilent pk3 (1800rpm)

Har aldrigt hört fläkten varva upp till närheten av 2800rpm o
accepterade då att jag inte kan belasta agget fullt ut..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hytin:

Du pratar om DC-banken kondingarna släpper laddningen på 5-10 min beroende på storlek ja, kan vara något annat i ett nätagg.. bara en parantes från en som monterat & provkört utrustning med upptill 250Kw frekvensare 200-460v.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Jag ersatte fläkten i mitt corsair tx750 rev1 (2800 rpm)
Med en noiceblocker blacksilent pk3 (1800rpm)

Har aldrigt hört fläkten varva upp till närheten av 2800rpm o
accepterade då att jag inte kan belasta agget fullt ut..

Och hur du gick tillväga va i princip så som jag skrev ovan eller?
Hade du 2pin på nätagget och 3pin på fläkten?