Permalänk

Jag hittar inget passande tangentbord

Hejsan!

Jag har letat efter ett mekaniskt tangentbord som passar mig ett tag nu, tyvärr känns det lite krångligt.

Så här ser kraven ut:

TKL (kan i värsta fall göra avkall på detta)
Blåa switchar
Multimediaknappar (kan kanske fungera med Fn-system)
Kvalité, stabilt, välbyggt
Stilren design (åtminstone inte något som skriker "gamer"), ingen ful font.
Nordisk/svensk layout
Bakgrundsbelyst (måste inte vara RGB. Om bara en färg så gärna vit)

Priset är inte av så stor vikt om dessa krav uppfylls.

Är det kanske denna eller denna som ligger bäst till?
(Varför kan inte Corsair göra ett K65 RGB med blåa switchar? Aaargh!)

Hoppas ni känner till något och kan dela med er av era erfarenheter!

Permalänk
Inaktiv

@NybbTronio: Du har ju redan hittat två bra alternativ (båda har dessutom standard-botten-knapprad: i skillnad från corsair)
Tror inte du blir missnöjd med CM.

Annars har väl Ducky en TKL variant på ingång: men vem vet när den Landar i Sverige med Nordisk layout.

Permalänk
Skrivet av anon257891:

@NybbTronio: Du har ju redan hittat två bra alternativ (båda har dessutom standard-botten-knapprad: i skillnad från corsair)
Tror inte du blir missnöjd med CM.

Annars har väl Ducky en TKL variant på ingång: men vem vet när den Landar i Sverige med Nordisk layout.

Okej så de är bra och kvalitets tangentbord?
Innebär standard-botten-knapprad att jag kan beställa en standarduppsättning keycaps från annan tillverkare så passar dem? Och att det inte fungerar med ett Corsair-bord?

Jag ska kika på Duckys alternativ också

Permalänk
Medlem

CM (och Ducky) är, i min mening, bättre än Corsair. Jag tycker inte Corsairs tangtbord har varken kvalitetskänsla eller faktisk kvalitet (jag hade ett K65 som gick sönder efter två månader på kontoret). Många tycker den exponerade metallplattan på Corsaris tangentbord är snygg och borgar för kvalitet, men nästan alla mekaniska tangentbord på marknaden idag har en metallplatta som brytarna sitter monterade i. Skillnaden är att de flesta tillverkare inte valt att göra den till övre delen av chassit, något Corsair valt att göra på K65/70/95. Gällande vad som är snyggt och inte så är smaken som baken. Jag föredrar CM/Ducky/Filco.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera QPAD MK-50. Full NKEY-rollover med PS/2, multimediaknappar, stilren design, dock inte bakgrundsbelyst.

EDIT: Såg nu att du ville ha TKL. Ducky-tborden har bättre urval i det fallet.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk

Jag hade ett Ducky tbord som jag var väldigt nöjd med. Tyvärr spillde jag ut vatten och det var kört med det. Inget fel på Duckys kvalitet, bara min egen klantighet.

CM gör, liksom Ducky bra produkter och jag håller dom många snäpp över Corsair, Steelseries eller typ QPAD. Har beställt ett Masterkeys TKL som ska komma i slutet av månaden. Kör bara med ett vanligt Dell tangentbord från jobbet tills vidare. Var emot RGB belysning tidigare men det är alltid kul att prova något nytt

Visa signatur

Define R4 - i7 4930K - NH U9B - GTX 780 - P9X79 - RM 750W - 16GB 1600Mhz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NybbTronio:

Okej så de är bra och kvalitets tangentbord?
Innebär standard-botten-knapprad att jag kan beställa en standarduppsättning keycaps från annan tillverkare så passar dem? Och att det inte fungerar med ett Corsair-bord?

Jag ska kika på Duckys alternativ också

Ja, det innebär att du kan köpa en "standarduppsättning" med keycaps (med enbart begränsningen ISO Nordic och inte extra begränsningar (kostnader/frånvaro av utbud) ang. bottenraden).

Jag föredrar, precis som @khers och @nuggets232 , Ducky och CM framför Corsair: men det finns inget rätt eller fel vad gäller tangentbord: det är extremt subjektivt. Gemensamt för alla är att det alltid är billigare att köra vidare på "rubberdomes" oavsett, i princip, hur många "rubberdomes" du gör av med per år

Men t.ex. standardbotten-rad är något som potentiellt kan spara en krona eller två om du tänker fastna i mech-träsket. ANSI-layout spar än fler kronor och ökar utbudet markant. Men det är ju inte för att spara pengar som man är fast i mech-träsket!

Reddit har en hyfsat neutral guide med alternativ vad gäller bang-for-buck

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@NybbTronio: Du har ju redan hittat två bra alternativ (båda har dessutom standard-botten-knapprad: i skillnad från corsair)
Tror inte du blir missnöjd med CM.

Annars har väl Ducky en TKL variant på ingång: men vem vet när den Landar i Sverige med Nordisk layout.

Finns bilder här på ANSI Ducky One TKL RGB: https://geekhack.org/index.php?topic=81753.0

Vanliga ANSI Ducky One TKL: https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag på Das Keyboard 4 Ultimate, finns inget snyggare och mer funktionellt tangentbord i min mening! Inget plastigt gamer tangentbord här inte!

http://www.daskeyboard.com/

Permalänk

Det problemet jag ser med alla dessa TKL-bord är att de inte har några dedikerade mediaknappar. Jag förstår att det kan vara svårt att få plats med men för mig gör det absolut ingenting om man tar sig platsen och låter tangentbordet bygga lite på djupet istället.

Permalänk
Medlem

Precis därför jag gillar Corsairs keyboard, grym ljud scroll och dedikerade mediaknappar.
Jag använder det så sjukt ofta, så FN modifiers är helt värdelösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Det problemet jag ser med alla dessa TKL-bord är att de inte har några dedikerade mediaknappar. Jag förstår att det kan vara svårt att få plats med men för mig gör det absolut ingenting om man tar sig platsen och låter tangentbordet bygga lite på djupet istället.

Das keyboard 4 har ju visst det?

Permalänk
Skrivet av beejac:

Das keyboard 4 har ju visst det?

Inte TKL-versionen, full size har en jättefin sådan. Snackar man vanliga storleken med numpad så finns det fler som har mediatangenter.

Permalänk
Inaktiv

@NybbTronio: Dedikerade mediaknappar (utan "Fn+") har ju samma nackdel som "icke-standard-bottenrad", om man överväger att byta keycaps någon gång.

I min värld är det vanligtvis rätt enkelt att dedikera ngn av de "vanliga" tangenterna (t.ex. F9-F12) till "media" om man nu inte kan/orkar trycka på t.ex. "Fn+F5". Antingen via uppspelarens inställningar eller via Autohotkey.

Men gillar man dedikerade mediaknappar så ska man såklart ha det!