Permalänk
Medlem

Grafikkort för 3ds max?

Hej,
jag har försökt ta reda på vilka grafikkort som kan användas för 3DS Max, men det framgick inte så klart på Autodesks hemsida. De hänvisningar som dom har där är till hela datorer och visserligen kan jag ju kolla efter grafikkorten där, men - är det hela sanningen? Jag använder NVIDIA GTX-kort för videoredigering, men dom korten dyker inte upp i Autodesks listor, där verkar det vara Quadro-kort som gäller?
Som ni kanske märker är jag ingen direkt expert på datorbyggen och komponenter - men jag försöker lära mej att i alla fall kunna välja mellan olika komponenter och då välja det bästa sett ur både prestanda prestanda och pris. Finns det någonstans nån "enkel" lista på tänkbara kort (motsv. den som finns hos Adobe)? eller vilken erfarenhet har ni här?

Mycket tack på förhand,
Håkan

Permalänk
Permalänk
Medlem

Autodesk och NVIDIA vill gärna rekommendera Quadro-kort, men 3DS Max har egentligen ingen nytta av Quadro-kort. Quadro bör istället undvikas eftersom de ger mycket sämre prestanda jämfört med GeForce för samma pris. Se t.ex. detta test där SPECapc används för att testa 3DS Max-prestanda för ett par grafikkort.

Så det är bara att skaffa det snabbaste GeForce-kortet du har råd med. Eller kanske AMD Radeon? NVIDIAs kort verkar vara mycket populärare för 3DS Max, men jag måste erkänna att jag inte vet varför.