Hovrätten: The Pirate Bay-domäner tillfaller svenska staten

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Kaine_Uro:

Den rent praktiska betydelsen av detta? Absolut ingenting eller hur?

Den praktiska betydelsen av detta är att staten slänger pengar på saker som kan användas för bättre ändamål. Hur mycket har det kostat staten att få thepiratebay.se att överge .se till förmån för .org - eller .onion?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Den rent praktiska betydelsen av detta? Absolut ingenting eller hur?

Det praktiska av domslutet att staten får beslagta thepiratebay.se / piratebay.se är att TPB helt enkelt bytte domän direkt efter domslutet, till thepiratebay.org / piratebay.org (de ursprungliga), således ingen påverkan alls egentligen.
Ser man sedan på påverkan på ekonomiska så har det kostat skattebetalarna många miljoner i kostnader, för ingen som helst nytta alls, allt för att behaga media industrin som köper vad de vill ha i vårat rättsväsende, så länge man har pengar så får man som man vill....

Skrivet av hasenfrasen:

Den praktiska betydelsen av detta är att staten slänger pengar på saker som kan användas för bättre ändamål. Hur mycket har det kostat staten att få thepiratebay.se att överge .se till förmån för .org - eller .onion?

Precis, de kunde lagt pengarna på vård/omsorg, skola, utbildning mm än att lägga det på helt onödiga saker, vilket är att slänga pengarna i sjön då man enkelt bytte domän innan de ens hunnit beslagta domänerna.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

En hovrättsdom är aldrig prejudicerande, enbart Högsta domstolen (Högsta förvaltningsdomstolen och Mark- och Miljööverdomstolen) kan meddela att en dom är prejudikat.

Så var är den systematiserade utpressarverksamheten som skulle komma med IPRED? Eller använder alla svenskar VPN idag?

Permalänk
Medlem

Jag kortar ner mitt inlägg från en vägg av text till min poäng...

Detta visar på att att allmänheter har accepterat korruption och att allmänheten inte har något emot att politiker och andra opinionsbildare aktivt ändrar deras värdsbild och lagar utan att bry sig i medborgarnas åsikter.

Man utökar kasettskatten som ska ersätta kopiering samtidigt som man gör den olaglig. Ingen verkar bry sig om att det står någon och bokstavligt urinerar dom i ansiktet. Dom verkar mest låssas som att det regnar.

Så det visar på ett fundamentalt problem med svenskar som mer och mer verkar agera i enlighet med storkprincipen. Dvs det som dom inte ser eller påverkar dom själva det spelar ingen som helst roll. Vilket tyder på att människor i sverige blir mer och mer egocentriska och enligt mig dumma i huvudet.

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Indekkusu:

Så var är den systematiserade utpressarverksamheten som skulle komma med IPRED?

Lyfter man blicken från filtrerat media som t.ex. dn, svd, svt etc finns chansen att man hittar något av intresse - dvs annat än Golf på Kunskapskanalen, Mello på 1'an och Gladiatorerna på 4'an.

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/04/21/bahnho...
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/03/21/pts-oc...

Förslaget från mars i år är verkligen skrämmande. Finns informationen och möjligheten att någon kan tjäna en hacka på det - kommer någon att missbruka det. Att statligt anställda skulle vara någon form av gudomligt felfria individer, well... nä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Vi får hoppas att domslutet innebär att domänen aldrig någonsin får användas eller säljas.

Dålig liknelse. Vet inte om det behövdes i Sverige, men många länder i Europa förverkade adresser, gatunamn och områden som förknippades med Hitler. De hade de all rätt att göra enligt mig i alla fall.

Varför är liknelsen dålig? Det är ju precis det som händer, det är ju en rakt logisk överförelse.

Pirate bay köper en adress i cyberrymden, fördriver en verksamhet som är brottslig, staten vräker piratebay från adressen de köpt.

Du köper ett hus i riktiga världen, du fördriver en verksamhet som är brottslig, staten vräker dig från huset du köpt.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorion:

Pirate bay köper en adress i cyberrymden, fördriver en verksamhet som är brottslig, staten vräker piratebay från adressen de köpt.

Nej. The Pirate Bay bedriver inte en brottslig verksamhet.
Ska du se det så är även Google, Microsoft mm lika brotsliga, då de med tillhandahåller en söktjänst, precis som The Pirate Bay gör.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej. The Pirate Bay bedriver inte en brottslig verksamhet.
Ska du se det så är även Google, Microsoft mm lika brotsliga, då de med tillhandahåller en söktjänst, precis som The Pirate Bay gör.

Jag är väl medveten om detta, jag tänkte poängtera detta för personen som jag citerade. Men jag valde helt enkelt att acceptera tesen att de bedriver tbp i huvudsakligt kriminellt syfte.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Om jag köper en tomt, och bygger en knarkfabrik på tomten.. Så kan alltså staten förverka adressen "eftersom den använts i brottsligt syfte"?

Skulle precis skriva ungefär detsamma. Lagar måste ha förankring hos folket, annars kommer de inte att efterlevas. Det finns några nivåer. Först måste de vara logiska, det är egentligen under lägstanivån. Nästa nivå ligger strax över genomsnittligt intellekt hos befolkningen, och den måste också uppfyllas. Men den riktiga nivån ligger över detta, lagar är principer och ska därför vara intellektuellt försvarbara inte bara av folket utan av intellektuella. Kan de hitta principfel i dem är de helt enkelt dåligt utformade.

Jag kan hitta bombrecept på Youtube och knarksajter via Google. Fina instruktionsvideos från mellanöstern om hur man mest effektivt skär halsen av fiender postas på Twitter. Om lagen ska vara försvarbar ska självklart svenska staten förverka dem också.

När det gäller "det tekniska" verkar de flesta där över 50 vara fullständiga IT-kollin... eftersom datorer är ett hundra procent perfekt logiska och beslut gällande dem av naturen intellektuella, är slutsatsen en graverande avsaknad av intellekt bland lagstiftare och i domstolar. Vi får väl vänta tills neandertalarna går i pension efter 20 år av betald inkompetens i yrket.

Kunde de liksom inte konsulterat någon som kunde "det tekniska" om de var osäkra? Detta är liksom 20 år efter att sossarna lovade bredband åt alla. Det borde ha hänt nåt under den tiden. Dags att uppdatera mjukvaran.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Skulle precis skriva ungefär detsamma. Lagar måste ha förankring hos folket, annars kommer de inte att efterlevas. Det finns några nivåer. Först måste de vara logiska, det är egentligen under lägstanivån. Nästa nivå ligger strax över genomsnittligt intellekt hos befolkningen, och den måste också uppfyllas. Men den riktiga nivån ligger över detta, lagar är principer och ska därför vara intellektuellt försvarbara inte bara av folket utan av intellektuella. Kan de hitta principfel i dem är de helt enkelt dåligt utformade.

Jag kan hitta bombrecept på Youtube och knarksajter via Google. Fina instruktionsvideos från mellanöstern om hur man mest effektivt skär halsen av fiender postas på Twitter. Om lagen ska vara försvarbar ska självklart svenska staten förverka dem också.

När det gäller "det tekniska" verkar de flesta där över 50 vara fullständiga IT-kollin... eftersom datorer är ett hundra procent perfekt logiska och beslut gällande dem av naturen intellektuella, är slutsatsen en graverande avsaknad av intellekt bland lagstiftare och i domstolar. Vi får väl vänta tills neandertalarna går i pension efter 20 år av betald inkompetens i yrket.

Kunde de liksom inte konsulterat någon som kunde "det tekniska" om de var osäkra? Detta är liksom 20 år efter att sossarna lovade bredband åt alla. Det borde ha hänt nåt under den tiden. Dags att uppdatera mjukvaran.

Motargumentet är att google inte har som syfte att vara kriminella... Så passa dig för att starta en mataffär som heter typ "Pelles Knark", som jag tagit upp tidigare. I Sverige ligger tydligen inte det kriminella i vad man gör utan vad man heter (och har för logga)

Och det bör naturligtvis vara så att lagar är förankrade hos folket men så är det inte heller i Sverige. Ladda ner en film: 2 års fängelse och någts hundra tusen i skedestånd till upphovsmannen?

Deltagit i gruppvåldtäckt: 6 månaders fängelse, villkorlig dom och några hundra kronor i skadestånd till den drabbade.

Folket kan inte rimligen gå med på att det ska se ut såhär. Men när vi röstar fram politiker-broilers som inte sett en enda dag av folks verklighet i sitt liv och går i säng med de som betalar dem bäst så är det ett sådant här samhälle vi får.

Bevis? Miljöpartiet, med den här inställningen (saxat http://www.mp.se/politik/internet-och-integritet)

Miljöpartiet vill

skriva in ett skydd för allas rätt till anonymitet i grundlagen,
utveckla skyddet för personlig integritet inom såväl FN som EU,
riva upp och göra om FRA-lagen, och
göra fildelning för eget bruk laglig.

Miljöpartiet sitter i regeringen, och har KULTURMINISTERPOSTEN!!!... Men inget händer. "Vi driver inte den frågan just nu". Har det sagts... Och så undrar de varför man saknar förtroende för våra folkvalda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Det är inget förslag, det handlar om en ändring av Lagen om Elektronisk Kommunikation som började gälla 1 juli 2012. Det handlar om att få ut abonnemangsuppgifter alltså inte lagrad webbhistorik eller email.

Skrivet av Ozzed:

Som sagts tidigare det handlar om syfte och motiv, TPB syfte är att hjälpa folk ladda ner film medans Googles är att hjälpa folk navigera på internet.

Straffet för att ladda ner en film är 50 dagsböter.

Miljöpartiet är inte ensamma i regeringen och de är inte heller i en majoritetsregering så även om de fick stöd av S skulle övriga riksdagen fortfarande kunna rösta ner dem. Det är inte en fråga som enbart berör kulturministern utan även näringsministern och justitieministern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indekkusu:

Det är inget förslag, det handlar om en ändring av Lagen om Elektronisk Kommunikation som började gälla 1 juli 2012. Det handlar om att få ut abonnemangsuppgifter alltså inte lagrad webbhistorik eller email.

Som sagts tidigare det handlar om syfte och motiv, TPB syfte är att hjälpa folk ladda ner film medans Googles är att hjälpa folk navigera på internet.

Straffet för att ladda ner en film är 50 dagsböter.

Miljöpartiet är inte ensamma i regeringen och de är inte heller i en majoritetsregering så även om de fick stöd av S skulle övriga riksdagen fortfarande kunna rösta ner dem. Det är inte en fråga som enbart berör kulturministern utan även näringsministern och justitieministern.

Det krävs mer än en logga och ett namn för att avgöra syftet. Att någon annan godtyckligt bestämt att syftet med TPB är olaglig verksamhet betyder inte per automatik att det är sant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det krävs mer än en logga och ett namn för att avgöra syftet. Att någon annan godtyckligt bestämt att syftet med TPB är olaglig verksamhet betyder inte per automatik att det är sant.

TPB:s syfte är inte direkt någon hemlighet, men visst du kan fortsätta låtsas att det är någon laglig verksamhet de bedriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indekkusu:

TPB:s syfte är inte direkt någon hemlighet, men visst du kan fortsätta låtsas att det är någon laglig verksamhet de bedriver.

Bedriver? Möjligen blundar för att andra använder deras tjänster till olagliga ändamål. Jag har t. ex själv mina slbum där, och det är inte olagligt att ladda ner dem. Det blir då snarare frågan om medhjälp till medhjälp till... Ja, och så vidare. Det är för luddigt för att kunna säga pang bom detta är deras syfte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Ryktet går att sidan är nere för tillfället, kan det ha någonting med svenska staten att göra tro?

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman1337:

Ryktet går att sidan är nere för tillfället, kan det ha någonting med svenska staten att göra tro?

Vad för "rykte"?

Så fort The Pirate Bay har något avbrott så blir det direkt "rykten" om att polisen gjort razzia, eller liknande, men i de allra flesta fallen så är det bara ett pågående underhåll, eller ett tillfälligt tekniskt problem. Ge det några timmar/någon dag så är de uppe igen "som vanligt".

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Bedriver? Möjligen blundar för att andra använder deras tjänster till olagliga ändamål. Jag har t. ex själv mina slbum där, och det är inte olagligt att ladda ner dem. Det blir då snarare frågan om medhjälp till medhjälp till... Ja, och så vidare. Det är för luddigt för att kunna säga pang bom detta är deras syfte.

Att en liten del av alla nerladdningar via TPB är lagliga förändrar inte deras syfte, samma sak med Mossack Fonseca och deras tjänster.

Skrivet av Blomman1337:

Ryktet går att sidan är nere för tillfället, kan det ha någonting med svenska staten att göra tro?

Sverige kan inte göra mer än att beslagta domänen, deras server befann sig senast i Bulgarien (82.118.242.114).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Indekkusu:

Att en liten del av alla nerladdningar via TPB är lagliga förändrar inte deras syfte, samma sak med Mossack Fonseca och deras tjänster.

Sverige kan inte göra mer än att beslagta domänen, deras server befann sig senast i Bulgarien (82.118.242.114).

Nej det gjorde den inte. Du har so mmånga andra gått på "Crimeflare" sidans skojjande

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Nej det gjorde den inte. Du har so mmånga andra gått på "Crimeflare" sidans skojjande

Så sött, en som tror på PP:s sagor och vill att man ska svälja allt du säger då det är "sanning". Dock så har crimeflare's uppgifter visat sig stämma, deras föregående IP var ett från Moldavien. Men låt det inte störa din världsbild

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Indekkusu:

Det handlar om att få ut abonnemangsuppgifter

Du missade nog poängen, dvs att man vill ha in regler som säger att inte enbart smutsig byk skall tvättas, utan allt möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Indekkusu:

Så sött, en som tror på PP:s sagor och vill att man ska svälja allt du säger då det är "sanning". Dock så har crimeflare's uppgifter visat sig stämma, deras föregående IP var ett från Moldavien. Men låt det inte störa din världsbild

Sagor? Nej. PP sprider inga "sagor".

Och nej. Crimeflare stämmer inte, det är en skoj hemsida, dvs inget äkta där

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Du missade nog poängen, dvs att man vill ha in regler som säger att inte enbart smutsig byk skall tvättas, utan allt möjligt.

Det rör sig fortfarande om brott, LEK används inte till allt möjligt som du säger.

Skrivet av PowerNet:

Sagor? Nej. PP sprider inga "sagor".

Och nej. Crimeflare stämmer inte, det är en skoj hemsida, dvs inget äkta där

Stämmer inte? Hur kommer det då att deras uppgifter har visat sig stämma om och om igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Indekkusu:

Stämmer inte? Hur kommer det då att deras uppgifter har visat sig stämma om och om igen.

Nej det har det inte.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Indekkusu:

Det rör sig fortfarande om brott, LEK används inte till allt möjligt som du säger.

Man vill runda 27 kap 19 § rättegångsbalken, DET är skrämmande.

Jag citerar 'Det är tyvärr inte du som avgör om ditt mjöl är rent eller inte. Det gör andra åt dig. Dessutom kan det som anses vara “rent mjöl” plötsligt bli “orent mjöl”.' Läs och lär av t.ex. IB-affären. Tydligen är det fler på sweclockers som anser sig ha 100% statligt certifierat rent mjöl i påsen ("gilla" knappen). Tänk, innan någon annan tänker åt dig.

Själv har jag trots "100% rent mjöl" råkat ut för misstanke och förhör från svensk polis. Jag driver en TOR exit-nod och lär ha samlat ihop hopers meta-data hos diverse tre/fyr-staviga statliga organisationer.