Ett sätt att starta AC på distans

Permalänk
Medlem

Ett sätt att starta AC på distans

Har en AC som står och tuffar i ett rum. Det är av rätt stor vikt att den står igång 24/7.
Jag har temperaturövervakning av rummet så jag märker om tempen drar iväg.
Dock saknar jag möjlighet att sätta på AC`n om det skulle bli strömavbrott eller dylikt.
Den går tyvärr inte igång automatiskt..
Tanken har slagit mig att skruva isär den och kortsluta strömbrytaren, Men min bristfälliga kunskap i ämnet hindrar mig.
Någon som har tips?

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Har en AC som står och tuffar i ett rum. Det är av rätt stor vikt att den står igång 24/7.
Jag har temperaturövervakning av rummet så jag märker om tempen drar iväg.
Dock saknar jag möjlighet att sätta på AC`n om det skulle bli strömavbrott eller dylikt.
Den går tyvärr inte igång automatiskt..
Tanken har slagit mig att skruva isär den och kortsluta strömbrytaren, Men min bristfälliga kunskap i ämnet hindrar mig.
Någon som har tips?

Att kortsluta strömbrytaren vore samma sak som att tejpa fast något som trycker in knappen. Men om det ens skulle fungera är tveksamt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av ddr:

Har en AC som står och tuffar i ett rum.

Men den är inte tillverkad av någon särskild och har ingen modellbeteckning överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Men den är inte tillverkad av någon särskild och har ingen modellbeteckning överhuvudtaget?

Jodå.
Tectro TP 1020 heter den.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Skrivet av ddr:

Jodå.
Tectro TP 1020 heter den.

Hmm, klurigt. Samma knapp som slår på apparaten slår även av den, så att fixera den knappen i intryckt läge är nog ingen bra idé.
Jag hittar inga bilder på produktens insida heller, men det är möjligt att det går att koppla förbi reläet som kontrollenheten styr. Detta kan dock ha ett antal roliga biverkningar på apparatens funktion, t ex att termostater, tidsinställning, fläkthastighet etc slutar fungera som förväntat.

Arduino som känner efter om apparaten är i gång och simulerar ett tryck på av-/på-knappen om den inte är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Hmm, klurigt. Samma knapp som slår på apparaten slår även av den, så att fixera den knappen i intryckt läge är nog ingen bra idé.
Jag hittar inga bilder på produktens insida heller, men det är möjligt att det går att koppla förbi reläet som kontrollenheten styr. Detta kan dock ha ett antal roliga biverkningar på apparatens funktion, t ex att termostater, tidsinställning, fläkthastighet etc slutar fungera som förväntat.

Arduino som känner efter om apparaten är i gång och simulerar ett tryck på av-/på-knappen om den inte är det?

Arduino låter som en möjlig lösning. Kan dock ingenting om det och har ingen aning om vad som behövs för att det ska rulla..

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

En arduino som rent mekaniskt trycker på knappen med hjälp av ett RC-servo är det lättaste jag kan komma på, det enda man behöver är en arduino, servo och någon väggvårta/nätadapter.
Själva programmeringen är inte svår, borde nästa finnas ett färdigt exempel som fungerar för dig eller med väldigt lite modifikation och det skulle nog finnas någon som skulle kunna skriva programmet till dig om det skulle vara så.

Annars kan du använda denna eller liknande, men då måste du öppna AC:n och koppla in dig på startknappen.
http://www.electrokit.com/universell-timer-med-usbanslutning....

Permalänk
Medlem

Ett enkelt tips som kan hantera säkert 90% av problemen är att sätta en UPS på den. De flesta strömavbrott är väldigt korta och en UPS som klarar att hålla ACn igång i några minuter är inte dyr. Löser inte problemet med längre avbrott.

Permalänk
Medlem

En sån här kanske kan vara ett alternativ?
http://www.ebay.com/itm/ORVIBO-Allone-WiFi-IR-Smart-Mobile-Ph...

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Skrivet av ddr:

Fast är det egentligen fjärrstyrning du är ute efter? Prylen du länkar til kan väl inte veta att luftkonditioneringsapparaten stannat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Fast är det egentligen fjärrstyrning du är ute efter? Prylen du länkar til kan väl inte veta att luftkonditioneringsapparaten stannat?

Nääe Där har du en poäng, Men en möjlig lösning på det är att installera en webkamera som jag kan kolla om den är igång med. Jag har idag en Tellstick med en knippe termometrar, dessa larmar via mail om tempen stiger över 28 grader.
Så det jag egentligen bara behöver extra förrutom en IR-Wifi-pryl är isf en webkamera.
Frågan är dock om den där kan göra det jag vill. Får försöka läsa mig till det ikväll.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Finns det ingen energimätare för Tellstick? Då märker du om acn är igång, borde ju dra lite även om den inte kyler?

Har ACn fjärr kan man ju använda en IR sändare, eller bara bygla powerknappen med ett relä?

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Medlem
Skrivet av Criuzer:

Finns det ingen energimätare för Tellstick? Då märker du om acn är igång, borde ju dra lite även om den inte kyler?

Har ACn fjärr kan man ju använda en IR sändare, eller bara bygla powerknappen med ett relä?

Har kollat runt efter en energimätare för tellstick, Men icke, det finns inte att få tag i.
En IR-sändare är ett alternativ,Den jag länkade ovan ska jag kika närmare på i eftermiddag.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes