Permalänk

RX 480 200$

Hoppas verkligen Amd kan pressa ner priserna på Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderLindhe:

https://www.youtube.com/watch?v=eqCo0LTUhsE

Eller så köper du AMD och skiter i Nvidias prissättning.. Som sagt - vi får ändå invänta lite mer testresultat innan det är läge att bestämma sig för hur hela bilden ser ut.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Eller så köper du AMD och skiter i Nvidias prissättning.. Som sagt - vi får ändå invänta lite mer testresultat innan det är läge att bestämma sig för hur hela bilden ser ut.

Lite så är det, men satan vad de klias i köpe fingrarna

Permalänk
Avstängd

Prispressar kungarna (AMD) är på G.

AMD rör om i grytorna...

http://videocardz.com/60819/amd-radeon-rx-480-confirmed-as-po...

LinusTechTips (AMD just dropped some CRAZY knowledge...):

MVH

Permalänk
Medlem

Kul att Raja tappar kortet i marken xD

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlexanderLindhe:

Haha va lite kul tappade hela pösen hehe

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

LinusTechTips (AMD just dropped some CRAZY knowledge...):

MVH

Haha, en utav kommentarerna på youtube "Wow that GPU is groundbreaking" LOL

Permalänk
Medlem

Lite prestandratest på det så kanske vi kan få svart på vitt om det är värt framför att sälja en njure för nvidia.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Vilken diss

Nu är väl resultaten i AOTS inte direkt något av värde då vi alla vet att AMD presterar mycket bättre i det spelet och sämre i spelen som spelar roll. Dock vet jag hur AMD's marknadsföring kommer se ut resten av året

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Vilken diss
http://www.nordichardware.se/wp-content/uploads/AMD-Radeon-RX-480_1.jpg

Nu är väl resultaten i AOTS inte direkt något av värde då vi alla vet att AMD presterar mycket bättre i det spelet och sämre i spelen som spelar roll. Dock vet jag hur AMD's marknadsföring kommer se ut resten av året

AMD presterar inte bättre än Nvidia i det spelet, AMD presterar bättre i DX12 än så länge. Det kan man se i fler tester än just i AOTS. Håll reda på begreppen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag tenderar att föredra Nvidia-gpu:er över AMD-gpu:er (av den enkla, högst subjektiva anledningen att de brukar bråka mindre), men jag hoppas verkligen att RX 480 blir en stor j*vla succé för AMD!

Dels för att få ner nvidia (och deras priser) på jorden, och dels för att AMD behöver marknadsandelarna.
Marknaden för kort runt $200 är en riktigt stor marknad, vinner AMD fäste där så "kan allt hända".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Vi får väl se om NVidia hinner få ut ett 1060 innan det är dags att köpa nya kort hemma, för 1070 och 1080 är ju åt helsike för dyra för mig.

Inte kört NVidia hemma sedan Geforce 440 nånting, eftersom AMD alltid haft bättre prestanda för pengarna när det varit dags, men det kan ju ändras denna gången.

Max 3000kr har jag satt som gräns inför nästa uppgradering iaf, jag gav väl 2190kr för mitt 7870XT för ett par år sedan och det klarar sig ifos fint än, men gästspeldatorn behöver ju byta ut sitt 4870 för det låter rätt rejält när man spelar WoW eller D3, så jag kan ju passa på att uppgradera ändå XD

Blir väl två isf, för om jag uppgraderar så lär sambon vilja ha lika bra eller bättre grafikkort, för hon spelar mer än jag, så vi får väl se var det slutar

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag tenderar att föredra Nvidia-gpu:er över AMD-gpu:er (av den enkla, högst subjektiva anledningen att de brukar bråka mindre), men jag hoppas verkligen att RX 480 blir en stor j*vla succé för AMD!

Dels för att få ner nvidia (och deras priser) på jorden, och dels för att AMD behöver marknadsandelarna.
Marknaden för kort runt $200 är en riktigt stor marknad, vinner AMD fäste där så "kan allt hända".

Just det snacket att AMD skulle bråka mera är vad som sätter käppar i hjulen, konsumenter lär sig något om ett kort som i sig inte stämmer alls.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Avstängd

ser ut som amd äger upp allt upp till 500$ kort.
nvidia kan tills vega kommer i oktober ha 1070/1080 för sig själva.
men sen...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

AMD presterar inte bättre än Nvidia i det spelet, AMD presterar bättre i DX12 än så länge. Det kan man se i fler tester än just i AOTS. Håll reda på begreppen.

Att AMD ska vara märkvärt bättre i DX12 i överlag är inget jag har lagt märke till, utan det verkar snarare bero på om AMD sponsrar spelet eller inte. AOTS och Hitman är solklara fall där man ser att AMD har varit inblandad. Men i Tomb Raider och Quantum Break är det Nvidia som tar täten, och det är utan någon direkt inblandning i utvecklingen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Fint, hoppas detta sänker priserna på nvidia.

Permalänk
Medlem

Grym prissättning! Hade ändå önskad att RX 490 var på intågande. Nu känns det som att antingen gå för 480 eller betala det dubbla för ett 1070. Finns inget gyllene mitt-i-mellan..

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Att AMD ska vara märkvärt bättre i DX12 i överlag är inget jag har lagt märke till, utan det verkar snarare bero på om AMD sponsrar spelet eller inte. AOTS och Hitman är solklara fall där man ser att AMD har varit inblandad. Men i Tomb Raider och Quantum Break är det Nvidia som tar täten, och det är utan någon direkt inblandning i utvecklingen.

Hade så varit fallet hade AMD spöat Nvidia även i DX11 i AOTS. Men så är det ju inte. Nvidiakorten går riktigt bra i DX11 i just AOTS, så ditt argument vacklar i bästa fall.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag känner mig lite som en AMD-fanboy, men jag värdesätter prestanda per krona så väldigt mycket högre än allt annat, så jag kan sällan vara något annat.

Om priset stämmer lutar det definitivt åt ett köp.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Jag känner mig lite som en AMD-fanboy, men jag värdesätter prestanda per krona så väldigt mycket högre än allt annat, så jag kan sällan vara något annat.

Om priset stämmer lutar det definitivt åt ett köp.

Samma här, även om jag har ett GTX970, motivationen är att jag har ett CF moderkort.

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Medlem

Inte för att jag känner mig som en fanboy (trots att mitt kraftfullaste grafikkort aldrig varit från nVidia), men mitt R9 290 duger nog fint en bit in på 2017 åtminstone.
Det enda som skulle få mig att köpa ett Rx 480 är nog om det kommer nån variant som går att klocka sanslöst eller låsa upp eller så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hade så varit fallet hade AMD spöat Nvidia även i DX11 i AOTS. Men så är det ju inte. Nvidiakorten går riktigt bra i DX11 i just AOTS, så ditt argument vacklar i bästa fall.

Anledningen till att AMD inte spöar Nvidia i DX11 är för att Nvidia har bättre drivrutiner. DX12 är inte beroende utav drivrutiner på samma sätt eftersom att spelen har direkt tillgång till hårdvaran.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Anledningen till att AMD inte spöar Nvidia i DX11 är för att Nvidia har bättre drivrutiner. DX12 är inte beroende utav drivrutiner på samma sätt eftersom att spelen har direkt tillgång till hårdvaran.

Och oftast GameWrecks.

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Medlem

Det här såg ju för bra ut för att vara sant ett 980 bättre kort i lägre pris.

Linus reaktion när kortet faller är så roligt och kul att dom klippte till något underhållande utav det.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteelSeries86:

Och oftast GameWrecks.

Jo tyvärr så har det en tendens att ställa till det för AMD-kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är detta grafikkort efterträdaren till R9 380X?

Permalänk
Medlem

Fast som du säger så är det ju därav ett spel som väl visar på AMDs DX12-prestanda jämfört mot Nvidias. Nvidias DX11 drivers är grymt bra i jämförelse med AMDs.
En anledning till att det syns så mycket större skillnad i just AotS är förmodligen för att det är ett RTS med många enheter som rör sig, samt att det har byggts upp från grunden för att visa på DX12-prestanda i spel. Lite av ett grafiskt runk helt enkelt. De andra DX12-spelen som ligger ute drar inte nytta av det lika väl, vilket förmodligen är varför det ofta sägs att AotS än så länge är det enda spelet som "på riktigt" implementerat DX12. Det har ju uppenbarligen inte med AMDs DX12-drivrutiner att göra, vilket vi ser i andra spel, men kanske har mer med spelet att göra.

Det skulle i alla fall kunna vara fallet. Däremot tror jag själv inte att det har med någon sponsring att göra.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Just det snacket att AMD skulle bråka mera är vad som sätter käppar i hjulen, konsumenter lär sig något om ett kort som i sig inte stämmer alls.

Men snälla, vet du vad "subjektiv" betyder?

Skrivet av MinscS2:

Jag tenderar att föredra Nvidia-gpu:er över AMD-gpu:er (av den enkla, högst subjektiva anledningen att de brukar bråka mindre)

Jag kan inte hjälpa att jag haft mindre problem med Nvidia än AMD, det är bara min erfarenhet. Det är knappast som jag vill att AMD-korten ska strula.

Samtidigt så finns det garanterat folk som tvärtom haft mer problem med Nvidia än AMD, men hur hjälper det mig i ovansagda situation? Inget alls.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Och då är det väl en mer rättvis jämförelse än att konstatera vilket företag som plöjt ner mer pengar i DX11-drivrutiner?

T om Yoshman har ju erkänt vid olika tillfällen att AMDs kort är mer robusta hårdvarumässigt och i DX12 får de sträcka på benen. Det är förmodligen ingen högoddsare att async compute kommer användas mer och mer framöver då det verkar vara en funktion som medger ganska stora prestandavinster. Att Nvidia valt att inte satsa på den kan inte AMD lastas för.

Låt oss njuta av konkurrensen, den för utvecklingen framåt och priserna nedåt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ständig negativ ton och gnäll från en del användare, köp det grafikkort ni vill använda och lämna det därhän.

Det är bra för konsumenterna att AMD släpper ett kort med prestanda som Polaris för 199$, oavsett vilken typ av Fanboy som handlar.

Att VR redo kort kan köpas billigt gynnar utvecklingen.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED