Nvidia släpper drivrutin för att åtgärda fläktproblemen i GTX 1080 Founder's Edition

Permalänk
Melding Plague

Nvidia släpper drivrutin för att åtgärda fläktproblemen i GTX 1080 Founder's Edition

Nvidia har uppmärksammat de problem som många användare påpekat gällande fläktproblemen i GTX 1080 Founder's Edition. Företaget förbereder nu en ny drivrutin som ska åtgärda detta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har jag helt missat detta "problem" ?
.. vad är det ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv

Gott snack Nvidia! Köper mitt 1080 Asus Strix snart sitter med 780. lär bli så sjukt värt det

Permalänk
Medlem

Verkar som Nvidia haft en del bekymmer med sina drivers senaste tiden. :\

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Det var fan på tiden!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Absolut inte "antiNvidia" nisse. Men tänk om detta "problem" var med flit inför lanseringen för att gpu boost skulle nå sin absoluta maxklock och därmed ge bättre siffror ;).

Sedan efter recensionerna så fixar vi det. Ta detta på skoj, bara en tanke som slog mig.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Har jag helt missat detta "problem" ?
.. vad är det ?

Fläkten varvade upp under mycket korta perioder (kanpp sekund) hos en hög med personer.

Skrivet av Devil May Cry:

Absolut inte "antiNvidia" nisse. Men tänk om detta "problem" var med flit inför lanseringen för att gpu boost skulle nå sin absoluta maxklock och därmed ge bättre siffror ;).

Sedan efter recensionerna så fixar vi det. Ta detta på skoj, bara en tanke som slog mig.

Med tanke på hur korta pulserna var så känns det inte vettigt

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devil May Cry:

Absolut inte "antiNvidia" nisse. Men tänk om detta "problem" var med flit inför lanseringen för att gpu boost skulle nå sin absoluta maxklock och därmed ge bättre siffror ;).

Sedan efter recensionerna så fixar vi det. Ta detta på skoj, bara en tanke som slog mig.

Men i artikeln stod det att det inte var korrelerat till belastning?

Permalänk
Medlem

Hmm... undras om inte mina 980 Ti drabbats lite av detta, och att det följt med senaste drivrutinerna som främst togs fram för 1080? För mig sker det dock enbart ibland när jag stänger ned Windows, någon knapp sekund innan strömmen slutligen slås av, och det beteendet är nytt (sedan någon/några veckor tillbaka).

Gissar att de justerat eller bytt algoritm för fläktstyrningen, och råkat missa något specialfall.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Och det är bara AMD som gör dåliga drivrutiner? xD Tycker det har varit mycket strul från Nvidia det senaste.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hmm... undras om inte mina 980 Ti drabbats lite av detta, och att det följt med senaste drivrutinerna som främst togs fram för 1080? För mig sker det dock enbart ibland när jag stänger ned Windows, någon knapp sekund innan strömmen slutligen slås av, och det beteendet är nytt (sedan någon/några veckor tillbaka).

Mitt 8800 GTX betedde sig så någon vecka innan det totaldog.

Fläkten på mitt 980 Ti beter sig likadant nu som alltid dock.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av backfeed:

Hmm... undras om inte mina 980 Ti drabbats lite av detta, och att det följt med senaste drivrutinerna som främst togs fram för 1080? För mig sker det dock enbart ibland när jag stänger ned Windows, någon knapp sekund innan strömmen slutligen slås av, och det beteendet är nytt (sedan någon/några veckor tillbaka).

Så här ser det ut om du har problemet: https://goo.gl/photos/Np692EHagtGkBVxQ7

Detta är från min personliga dator hemma som lider av problemet, även om det för mig faktiskt inte är störande, upptäckte det bara för att jag läste om det här på Swec. Tyckte det var bra av NV att relativt snabbt svara att man hade en lösning på gång med drivrutin. Så som konsument är jag ändå nöjd med dessa korten. Ska dock tillägga att jag köpte dessa på lanseringsdagen innan jag hade chans att prova bättre saker. Men är man early adopter så är man

Permalänk
Medlem

Att produkter har barnsjukdomar är ju inget nytt direkt. Därför jag aldrig skaffat ngt direkt vid lansering. Väntar hellre några månader så man vet hur det faktiskt fungerar i praktiken. Då kan man undvika den här typen av problem.

I övrigt vore det ju även tacksamt om Nvidia kunde göra ngt åt pribsbluffen också. Menar den mellan Foundres Edition kontra partnertillverkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Så här ser det ut om du har problemet

Jo, jag vet att det inte är samma problem, men tyckte det var lite lustigt att just mitt specifika problem dykt upp väldigt nyligt, sannolikt efter drivrutinsuppgradering, och tänkte att Nvidia kanske har gjort något med fläktstyrningen generellt - inte bara för 1080.

Bara ett lustigt sammanträffande.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Och det är bara AMD som gör dåliga drivrutiner? xD Tycker det har varit mycket strul från Nvidia det senaste.

Om "mycket" är en eller två drivrutiner så ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Har jag helt missat detta "problem" ?
.. vad är det ?

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1428759-nvidia-gtx-1080...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1428906-fan-reving-gtx-...
https://forums.geforce.com/default/topic/938256/geforce-1000-...
http://www.techpowerup.com/222895/nvidia-gtx-1080-founders-ed...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

@Friterad: Nja sedan Mars har de släppt 6 drivrutiner, samtliga har haft problem antingen med ett eller annat. 364.47 och 364.51 har nog varit värst detta året iaf, då nVidia själva bad användarna rulla tillbaka till versionen innan.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av backfeed:

Jo, jag vet att det inte är samma problem, men tyckte det var lite lustigt att just mitt specifika problem dykt upp väldigt nyligt, sannolikt efter drivrutinsuppgradering, och tänkte att Nvidia kanske har gjort något med fläktstyrningen generellt - inte bara för 1080.

Bara ett lustigt sammanträffande.

Misstänker att det beror på att grafikkortet tappar strömmen som matas via AUX 6+8-pin aningen före det gör det via moderkortet. Att det börjat göra så är förmodligen för att en eller flera kondensatorer börjat ladda ur aningen snabbare.

Permalänk

Undrar när de ska släppa fast sync... Sega jävlar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

@Friterad: Nja sedan Mars har de släppt 6 drivrutiner, samtliga har haft problem antingen med ett eller annat. 364.47 och 364.51 har nog varit värst detta året iaf, då nVidia själva bad användarna rulla tillbaka till versionen innan.

Har inte haft ett enda problem och jag har inte sett någon klaga över drivrutiner förutom en. Men det är alltid med varje drivrutin några få stackare som får problem.

Permalänk
Medlem

Hmm... Då fixar dom nog även DX12 buggen där perspektiv ändras så kortet slipper rendera så mycket
Skulle vilja se ny test efter den fixen
http://forums.hexus.net/hexus-news/358001-amd-exec-discusses-...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Har inte haft ett enda problem och jag har inte sett någon klaga över drivrutiner förutom en. Men det är alltid med varje drivrutin några få stackare som får problem.

Well om tillverkaren av drivrutinen själv drar tillbaka den och ber användarna rulla tillbaka kan det nog vara bra att göra det även om man inte har problem skulle jag tippa på.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ett kort för över 7 lax borde inte ha dessa problem.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Kunde varit värre. Tänker alltid på denna gamla goding: https://www.youtube.com/watch?v=sRo-1VFMcbc

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Well om tillverkaren av drivrutinen själv drar tillbaka den och ber användarna rulla tillbaka kan det nog vara bra att göra det även om man inte har problem skulle jag tippa på.

Som sagt, en eller två drivrutiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Misstänker att det beror på att grafikkortet tappar strömmen som matas via AUX 6+8-pin aningen före det gör det via moderkortet. Att det börjat göra så är förmodligen för att en eller flera kondensatorer börjat ladda ur aningen snabbare.

Ah. Så kan det förstås mycket väl vara.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Som sagt, en eller två drivrutiner

Om vi räknar som dig så har alltså AMD också bara haft problem med en eller två drivrutiner de senaste 5 åren...?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Har inte haft ett enda problem och jag har inte sett någon klaga över drivrutiner förutom en. Men det är alltid med varje drivrutin några få stackare som får problem.

Kan väl iof. bero på vilken konfiguration man har och\eller vilka spel och appar man kör, ex. Folding.
I vart fall lägger dom nog inte ner arbete på att ta fram nya drivrutiner för att det är skojigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Som sagt, en eller två drivrutiner

Som Nvidia dragit in ja, sen kan det nämnas att tex. drivrutinen som nämnts i denna artikel (368.25) inte dragits tillbaka, så de förra 2 var i större fara att skada korten. Så där har du 3 st utav totalt minst 6 driver releaser och vi är i månad 6 av detta år

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Om "mycket" är en eller två drivrutiner så ja.

Skrivet av Gambit_2K:

@Friterad: Nja sedan Mars har de släppt 6 drivrutiner, samtliga har haft problem antingen med ett eller annat. 364.47 och 364.51 har nog varit värst detta året iaf, då nVidia själva bad användarna rulla tillbaka till versionen innan.

Jag håller med Gambit om att det vart mycket strul med drivrutiner från nVidia de senaste månaderna.

Visst, som du själv säger så är det inte alla som har dessa problem men nVidia har verkligen vart duktiga på att introducera allvarligare buggar vid varje release (som förvisso fixats). Glöm inte att vissa är SLI specifika eller specifika till ett visst operativsystem osv.

Personligen har jag haft hyfsad tur med drivisarna men efter jag installerade 368.22 så kan jag inte ha min HDMI sladd från receivern kopplad till grafikkortet för då stängs min monitor av när receivern inte är på. Sätter jag på receivern så startar monitorn också, skitskumt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9