Kopplar in 3e monitor, 1080 GTX klockar upp ofantligt mycket.

Permalänk
Medlem

Kopplar in 3e monitor, 1080 GTX klockar upp ofantligt mycket.

Hej!

Så jag upptäckte nyss ett problem.

Jag har en väldigt gammal 3e monitor som jag använder till diverse testning av webbdesign och annat. Den har endast VGA och jag fick därför köpa en Aktiv VGA -> DisplayPort konverterare(Länk till produkten) nu när jag fick mitt GTX 1080 då den inte har en DVI-A utgång(som mitt GTX 670 hade)

Jag upptäckte dock ett problem när jag kopplade in denna monitor. Grafikkortet började klocka upp från sitt vanliga idle på ca 253Mhz till 1225Mhz(!) detta i sin tur ledde till att idle temperaturen gick från ca 43 grader till 54 och att fläktarna på kortet slog av och på hela tiden i 1-5 sekunders intervaller.

När jag sedan koppla ur den 3e skärmen så återgick allt till det normala (253Mhz, 43grader, fläktar avstängda)

Någon som vet vad detta kan bero på eller hur jag kan fixa det? Någon inställning jag kan göra för att behålla kortet på sina standard 253Mhz när den 3e monitorn är i kopplad?

Här är en bild på hur det såg ut, observera klockfrekvensens upp och nedgång i MSI Afterburner och fanspeeden i GPU-Z

Permalänk
Medlem

Det är väl inget nytt så mycket som jag vet. Maxwell serien har gjord samma sak med fler-monitors setup för att den måste driva flera pixlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1:

Men 1000 Mhz extra för en gammal 1280x1024 känns ju nästan lite absurt eller? Känns som det är något annat som spökar....

Permalänk
Medlem

@Morx: Det låter inte alls normalt, jag hade för mig att NVIDIA fixade det där för länge sedan. Jag driver 3 1080p-skärmar med mitt GTX 970, och det idlar på 135 MHz och ~36-40 grader med fläktarna avslagna. Låter som en bugg i drivrutinerna, och det är fler som har samma problem: https://forums.geforce.com/default/topic/942288/very-high-idl...

Permalänk
Medlem

@SimpLar: Tack för länken! Då e jag inte knäpp iaf kanske då... riktigt frustrerande problem att ha då kortet aldrig får vila riktigt. försökte justera fläktkurvan nu af så att fläktarna inte slår av och på hela tiden utan idlar på en låg hastighet istället, känns som det är bättre för deras livslängd kanske.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Morx:

Känns som det är bättre för deras livslängd kanske.

Det må vara så att det känn så, men det finns ingen fakta som visar på det.

Permalänk
Medlem

@SimpLar:

Har gjort ännu mer efterforskningar och detta verkar verkligen vara ett problem som existerar och ignoreras. viktigt att betona är dock att många verkar ha detta problem med 144hz skärmar och/eller flertalet inkopplade skärmar. Jag har dock ingen 144hz skärm alls och mina 3st är 60hz skärmar.

Jag hitta dock en kommentarstråd på reddit där folk hade liknande problem med 980ti och tips på en lösning som hittills verkar fungera! (well lösning är att ta i men en workaround).

Installera nVidia Inspector
högerklicka på "Show Overclocking" knappen i högra hörnet, välj Multi Display Power Saver
klicka i din GPU, Run at windows Startup och sätt Activate full 3D, och Video på en bra threshold (jag har mina på 30%)

poof nu hoppa min GPU ner på 253mhz igen med fläktarna på 0%.

väldigt skumt problem detta men nu verkar allt "funka".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morx:

@SimpLar:

Har gjort ännu mer efterforskningar och detta verkar verkligen vara ett problem som existerar och ignoreras. viktigt att betona är dock att många verkar ha detta problem med 144hz skärmar och/eller flertalet inkopplade skärmar. Jag har dock ingen 144hz skärm alls och mina 3st är 60hz skärmar.

Jag hitta dock en kommentarstråd på reddit där folk hade liknande problem med 980ti och tips på en lösning som hittills verkar fungera! (well lösning är att ta i men en workaround).

Installera nVidia Inspector
högerklicka på "Show Overclocking" knappen i högra hörnet, välj Multi Display Power Saver
klicka i din GPU, Run at windows Startup och sätt Activate full 3D, och Video på en bra threshold (jag har mina på 30%)

poof nu hoppa min GPU ner på 253mhz igen med fläktarna på 0%.

väldigt skumt problem detta men nu verkar allt "funka".

Kul att det löste sig. Det där med 144 Hz-skärmar "löstes" också med nya drivisar för cirka ett halvår sedan, om jag inte minns fel. Tror inte Nvidia själva lär lägga ner så mycket mer tid på detta då det är problem som gemene man inte upptäcker.

Skickades från m.sweclockers.com