Permalänk
Medlem

Pasta, ris eller potatis

Jag undrar vilken ni tycker om mest pasta, ris eller potatis. Själv så älskar man Pasta detta på grund utav att den smakar bäst i min mun och det finns inte några direkta nackdelar med den som till exempel potatis tar år att koka och skala, pasta går på 10 min underbart.

Vilken gillar ni??? Också varför ni tycker som ni tycker skulle vara nice att veta.

Permalänk
Medlem

Äter knappt potatis eller pasta. Jag föredrar fullkornsris eller matvete, typ kamutvete. Lite robustare föda, hehe. Gör sig bra i sallader också.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Ris är vidrigt enligt mig och Pasta är väl okej men potatis i alla olika sorters former är gudomligt.

Permalänk
Rekordmedlem

Beror helt på vad det kombineras med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fan va grym tråd!!

Är nog pasta för mig, smakar bäst av dem 3 generellt. Men färskpotatis och en go köttbit mm

Permalänk
Avstängd

Kokar man potatisen i mikrovågsugnen skall det gå extremt fort jämfört med att göra det på spisen. Bara ett tips.

Annars är ju pasta godast (om man bara kryddar lite med smör och salt ) men inget av alternativen är ju speciellt nyttiga så helst skulle man köra utan slikt. Svårt dock.

Permalänk
Medlem

Potatis. Men föredrar annars Bulgur, man kan göra så mycket annat med det.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

@videopac: Hur ska man koka dem i micron?

OT: Pasta (Ideal-makaroner)

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Äter knappt potatis eller pasta. Jag föredrar fullkornsris eller matvete, typ kamutvete. Lite robustare föda, hehe. Gör sig bra i sallader också.

du har ej funderat på att det är bara matvete av de du nämner som går att odla i Sverige. "Host host går med pasta Host host "

Permalänk
Medlem

En skvätt vatten i en skål och på med gladpack och micra.

Själv gillar jag ris bäst om det håller en bra kvalitet. Färskt ris är grymt.

Permalänk

@TrueType: Man kan göra bakad potatis i micro, tror att det är vad han föreslår. Men man kanske kan koka potatis också, men kanske i mindre mängder då pga uppenbara anledningar

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Hjälpsam

Pasta, jag är lat.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Tredjeplats - Ris är lite svårt att få till o passar inte till så mycket MEN kan vara riktigt bra när det görs rätt!

Andraplats - Stekt potatis är gott o nykokt färskpotatis är riktigt bra med smör o salt så det knycker andraplatsen.

Förstaplats - Pasta måste det bli. Fullkornsmakaroner brukar jag köra på. Blir alltid bra med smör o salt o lite olivolja. Tagliatelle är också bra.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

@gundeboy: Matälskare här så man kan ju göra massor av saker med alla 3, men ris är favorit. Jasminris är favoriten av alla rissorter, indränkt i köttsaft från en blodig biff eller stekt med ägg, lite sesamfrön och sesamolja, kanske till och med en skvätt teriyakisås på toppen mmmmm

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beror helt på vad det kombineras med.

Exakt vad jag tänkte!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fluf:

Pasta, jag är lat.

"Pasta" säger så otroligt lite även om de flesta tänker på snabbmakaroner.
Gör man pasta själv så är man absolut inte lat

https://www.youtube.com/watch?v=ESz55eORW44

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ingenting slår att koka potatis, dra fram en gaffel, massa smör och lite mjölk och mossa sönder dem till en fin potatismos pudding med brunsås och sylt..

Nu vet jag vad morgon dagens matlåda ska bli iaf, tack för det!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Årets tråd?

Jag äter mer ris och potatis än pasta men som det tidigare nämnts i tråden så beror det helt på vad det ska serveras till! Bacon och pasta i en krämig sås är ju extremt gott!

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk

De som tar pasta för att det går fort, tänker ni bara på potatis, ris och pasta som tillbehör eller som en hel rätt? Ska man göra en hel rätt tar pasta längst tid för mig för då ska man göra sås och grejja.

Ris och potatis brukar jag bara sätta på och gå ifrån och fortsätta med resten av maträtten. 80% av fallen vad gäller potatis blir det hasselbackspotatis, det är bara på slutet när man har på smöret och osten som man måste göra något, pasta bör man ju röra om någon gång då och då, mycket jobbigt om man till exempel grillar.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem

Koka spagetti: fem minuter, BAAAM! Riva ost över den kokta spagettin: 30 sekunder, BAAAM! Klicka på ketchup, peppra, och sedan röra om: 30 sekunder, BAAAM! I tid vs. njutning är det svårslaget.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk

Själv fördrar jag ris. Helst Basmatiris. Annars är pasta riktigt gott, går knappt att misslyckas med pasta enligt mig. Potatis kan också vara gott men fy vad jag hatar vanlig kokt potatis tycker det blir för torrt på något vis även med sås till. Men om man gör något med potatisen typ potatis mos eller potatisgratäng så är det riktigt gott.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Generellt så föredrar jag potatis. Dock blir det oftast pasta.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Definitivt pasta, ris är också OK men pootatis är vidrigt.

Permalänk
Medlem

Ersatt past/ris/potatis med broccoli och blomkål, funkar fint och nyttigt.

Permalänk
Entusiast

Är det någon annan som inte är så förtjust i färskpotatis?
Alla verkar alltid vara så desperata efter den varje år och håller koll på de sjunkande priserna medan jag sitter och gäspar och glatt äter min "vinterpotatis".
Blickarna när man säger det här brukar ju döda också.

Känns lite såhär

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ni har ju glömt massor, tex vita bönor.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Ligger ris sist? Nu får ni motivera.....

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Couscous the food so nice the named it twice!

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: Absolut bäst är den nypotatis man odlar själ. Den som säljs i affär är väl framtagna sorter som ska börja växa tidigt men smaken är inget vidare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Mehhh... Går ju inte svara på - allt beror ju på vad man ska äta till.

Hemgjorda köttbullar, gräddsås och lingon eller biff med stekt lök, gräddsås och lingon? Potatis är givet val. Inget annat funkar riktigt.
Hamburgare? Potatis också. Fast i form av pommes frites.
Diverse pastasåser? Ja, det hörs ju på rätten vad som passar till...
Mat med rötterna i Asien? Ris, i de allra flesta fall.

Sedan finns ju couscous, bulgur, matvete, quinoa. TS, du är lite trångsynt i din syn på mat...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]