Permalänk
Medlem

sötpotatis eller quinoa är det som gäller för mig

Permalänk
Avstängd

Gillar alla tre men pasta kan bli lite tråkigt för ofta och samma med potatis men ris kan jag äta väldigt ofta utan att ledsna så det får min röst men beror ju på vad som är till och hur det tillagas som pasta kan bli lasagne och potatis blir potatis sallad men om man säger i sin naturliga form så är ris bra skit

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Pasta sen ris och långt efter de andra två potatis

Permalänk
Medlem

Jag tog potatis men på andra plats kommer pasta och sist ris. Det finns mycket man kan göra på potatis som jag gillar exempelvis potatissallad, potatisgratäng, klyftpotatis och hasselbackspotatis.

Perfekt måndagstråd.

Permalänk
Medlem

Potatis och alla de variationer den serveras i är det bästa jag vet!

Som inbiten gymråtta är jag glad att jag inte är mest förtjust i pasta då det innehåller nästan dubbla kalorimängden. Det innebär att jag kan vräka i mig dubbelt så mycket potatis!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Ris all day err day cause fitness
Färskpotatis är dock svårslaget...

Edit: Kanske skall förklara att det jag käkar en jävla massa kyckling, torsk och lax således hamnar pasta sist.

Permalänk
Medlem

Detta är godast:

Dold text
Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Annars är ju pasta godast (om man bara kryddar lite med smör och salt ) men inget av alternativen är ju speciellt nyttiga så helst skulle man köra utan slikt. Svårt dock.

Pasta ska vara bra om man kör fullkorn, och "al dente". (eller hur fan de stavar det där)
"Tuggig" pasta släpper helt enkelt sina kolhydrater över längre tid, så man inte blir hungrig så fort.
Riktigt hur bra det fungerar vet jag inte, men det är vad pastafolket säger.

Till vardags föredrar jag pasta. Men när det ska lyxas lite är skalad, kokt vinterpotatis, med en god krämig gräddsås svart, eller röd-vinbärsgele, och köttbit mitt standardsvar. Självklart får man grisa, potatisen ska mosas, och man ska ha så mycket sås att man måste äta med sked för att det inte ska droppa.

Skrivet av Sisyfos:

Är det någon annan som inte är så förtjust i färskpotatis?

Smakar ju bara jord. Nä fy, nypotatis, det kan folk få behålla för sig själv. Jag äter hellre pulvermos...

Skrivet av Brunbeck:

Köttfärssås? Pasta, utan tvekan.

Det går faktiskt bra med potatismos med. Köttfärssåsen ska vara av sorten mamma gjorde, 500gr köttfärs, en burk krossade tomater, en trea grädde, en stor gul lök, valfri stark köttbuljong efter smak, kinesisk soja, vitlök, och kryddor till önskad smak. Gärna åt chilli / paprika hållet, och starkare om den ska ätas med mos, än vad den behöver vara om man ska äta den med pasta.

Skrivet av LeVvE:

Asterix potatis alla dagar i veckan över ris/pasta.

Bintje, ska det vara. Synd den är så svår att få tag i numera...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Batat (Ipomea batata), kallas även sötpotatis trots att den inte är släkt med potatisen.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Ris är för mig världens viktigaste vara! Ris smakar ris även när man sparar som mikromat. Potatis smakar för jävligt i mikro när man sparar samma med pasta blir bara torrt och ingen smakkänsla alls i dom.

Ris förlorar aldrig smakens känsla och upplevelse oavsett spara eller helt nykokt.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad man äter till.
Grillar jag hamburgare så äter i alla fall inte jag ris eller pasta till.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra tråd!

@itkoll hur kokar man ris bäst då? Sett ngt om att skölja det typ 8ggr och ha i lite vinäger? Blir det bra då eller?

Ris äter jag endast till kyckling med currysås gjord av skyn.

Pasta förtär jag till spagetti och köttfärssås, ibland macaroner och köttbullar/falukorv.

Potatis är den riktiga vinnaren, mest mångsidig! Kött, sås och potatis, grillat med potatissallad, fläskfile med potatisgratäng, fläskytterfile med klyftisar, hamburgare och pommes. En potatis är så grymt bra!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Ris är för mig världens viktigaste vara! Ris smakar ris även när man sparar som mikromat.
Ris förlorar aldrig smakens känsla och upplevelse oavsett spara eller helt nykokt.

Ris är en av de varor som "färdigmat" producenterna går längst med, för att se till så att den är ok att äta. Det finns en bakterie som tydligen inte är speciellt hälsosam i "allt" ris, så man kokar riset, för att sen snabbfrysa det, och ovanpå det förpackas maträtterna med ris i en så kallat skyddande atmosfär, av rent kväve för att bakterierna verkligen inte ska ha en chans.

För ris man kokat hemma, rekommenderas man koka, eller steka det i en halvtimma vid andra uppvärmningen. Jag är inte säker, men ris som kokas en andra gång, i en halvtimma... blir inte det gröt?
(Värt att säga är att jag ätit gårdagens ris värmt 3-5 minuter tillsammans med resten av maten, i micron, precis som alla andra. Men det är tydligen ett risktagande som kan ge matförgiftning)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ris är en av de varor som "färdigmat" producenterna går längst med, för att se till så att den är ok att äta. Det finns en bakterie som tydligen inte är speciellt hälsosam i "allt" ris, så man kokar riset, för att sen snabbfrysa det, och ovanpå det förpackas maträtterna med ris i en så kallat skyddande atmosfär, av rent kväve för att bakterierna verkligen inte ska ha en chans.

För ris man kokat hemma, rekommenderas man koka, eller steka det i en halvtimma vid andra uppvärmningen. Jag är inte säker, men ris som kokas en andra gång, i en halvtimma... blir inte det gröt?
(Värt att säga är att jag ätit gårdagens ris värmt 3-5 minuter tillsammans med resten av maten, i micron, precis som alla andra. Men det är tydligen ett risktagande som kan ge matförgiftning)

B!

Oj, det var helt nytt för mig så kollade lite snabbt på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Rice#Bacillus_cereus

Arsenik-problematiken var bekant för mig sedan tidigare men inte denna bakterie. Där lärde jag mig något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Oj, det var helt nytt för mig så kollade lite snabbt på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Rice#Bacillus_cereus

Arsenik-problematiken var bekant för mig sedan tidigare men inte denna bakterie. Där lärde jag mig något nytt.

Jag lärde mig det för rätt många år sedan när det var något mat-tv program där killen höll på med att göra "fabriksmat" hemma. Typ snabbkaffe, ostbågar, osv. I något av avsnitten var där en bit om färdigrätter, och ris. Jag har käkat gårdagens ris både före och efter det, men man ska tydligen inte, eller åtminstone ska man vara försiktig, och se till så att temperaturen på riset sjunker fort.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Undviker kolhydrater så alla alternativen går bort.

Permalänk

för de smakar skit vet inte riktigt varför de har släpat hit det kunde lika väl stannat borta i kina.

lätt potatis.

Raggmunk å kroppkakor ä så jävla gutt både varma och kalla dagen efter.
gärna med rårörda lingon och ordentliga med fläsk ofc.

tyvärr är jag allergisk mot potatis men de ger ja själva fan i när raggmunk eller kroppkakor ska göra för de e så jävla gutt.

kan leva med utslagen å kliandet ett par dagar efter att ha hanterat potatis i det fallet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

stuvade makaroner (pasta)

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem

Allt är ju bra i lagom mängd och med rätt tillbehör!

Ris (paella):

Ris (curry):

Potatis (pommes):

Potatis (sallad):

Pasta (gnocchi):

Pasta (spaghetti):

Permalänk
Medlem

Givetvis beror det på vad man har till. Man om man bortser från det så är ris nummer 1.
förutsatt att det är långkornigt "parboiled" eller vad det heter, jasmin å basmati är nog egentligen inte högre på skalan än pasta/potatis. Parfym å alldeles för luftigt ris, nej tack.
Samma gäller väl för vissa nyttiga varianter, och skal, NEJ TACK.

Pasta och potatis är aboslut inte dåligt, beroende på vad för form de är i. Däremot sladdriga snabbmakaroner och kokt potatis (som vissa matställen gör även fast de kallar dom pommes frittes).

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Ingenting!
Kör LCHF sedan ett par månader tillbaka , sedan jag minskat kolhydrater och känner mig betydligt piggare och bättre, Men måste jag välja så blir det potatis! Inget slår friterad potatis!

Roligt iniativ!

Mvh Bekric

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Medlem

Min rangordning:
1. Ris: Gott och går att använda till mycket, dock måste jag ha Heinz ketchup och hackad gurka brukar ha också ha till ris Lite av överlevnadsmat om man skulle ha dåligt med pengar

2. Pasta: Ok, inte så gott men godare än potatis

3. Potatis: inte så gott och fick på tok för mycket av potatis när jag var ung

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag lärde mig det för rätt många år sedan när det var något mat-tv program där killen höll på med att göra "fabriksmat" hemma. Typ snabbkaffe, ostbågar, osv. I något av avsnitten var där en bit om färdigrätter, och ris. Jag har käkat gårdagens ris både före och efter det, men man ska tydligen inte, eller åtminstone ska man vara försiktig, och se till så att temperaturen på riset sjunker fort.
B!

Trodde verkligen inte det var så känsligt med ris. Även jag har haft tur, speciellt då jag kokar rätt mycket som sedan värms upp under flera dagar. Men blir nog att vara nogrannare framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

Efter noggrann eftertanke så lägger jag till slut min röst på potatis. Jag har inga problem att äta något av alternativen, men potatis är det som känns lyxigast, och för mig används till mest festliga rätter. Man ör ju köttätare, och inget slår potatis i någon form till en blodig biff.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Alla 3 är gott! Men det blir mest ris hemma då frugan lagar den mesta maten.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv

Angående bakterier i ris: undrar hur det är om man fryser in kokat ris (även om man har råkat riset stå och svalna lite för länge)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Alla 3 är gott! Men det blir mest ris hemma då frugan lagar den mesta maten.

byt fru potatis är bäst, passar så bra till fin bit kött och god sås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon115183:

Angående bakterier i ris: undrar hur det är om man fryser in kokat ris (även om man har råkat riset stå och svalna lite för länge)?

Bakterierna dör vid kokning, möjligen även frysning, men giftet de producerat bryts inte ner av varken eller. Och sporerna de lämnar efter sig gör att nya bakterier kommer igång när man kok-dödat de gamla. (Sporerna tål kokning)

Jag tror inte vi ska låta tråden spåra ut för mycket. Bakterierna producerar gift, giftet är inte bra, och industrin tar till rätt tuffa metoder för att förhindra bakteriernas framfart. Men i sammanhanget ska man kanske ha lite balans. Låt inte riset stå i grytan och svalna långsamt varma sommardagar, utan kyl det så fort som möjligt, så är det nog få som blir sjuka av det. Som sagt, flera av "oss" har ätit "gammalt" ris utan att dö...
B!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag brukar koka 8-10 portioner och frysa in i portionsförpackningar, smidigt att bara ta ut ur frysen och tina. Ibland händer det att man glömmer kastrullen och den blir stående en timme, kanske dags att vara lite mer noggrann och kyla ned och in med riset i frysen direkt. Kan ju tillägga att jag har inte märkt av något trassel med magen hittills så man skall kanske inte skall överdriva riskerna som sagt. Och lite rännskita rensar ju rören så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

byt fru potatis är bäst, passar så bra till fin bit kött och god sås.

Haha nja men potatis är gott, håller med

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]