Permalänk
Medlem

Usb- och skärmportar fungerar ej

Hej, för 10 timmar sedan funkade min dator dom den skulle. När jag vaknade imorse fungerade helt plötsligt inte mina skärmportar. Usb ingångarna fungerade dock till en början. Sedan efter en omstart fungerade inte heller usb portarna.
Mina fläktar fungerar dom dom ska, förutom fläkten på baksidan, men den har varit sönder ett tag. Det är också dammigt i datorn. Vad kan vara felet? Min första tanke var moderkortet, men det lyser iallafall på en display på moderkortet vad den har för temperatur.
Jag har även kollat efter glapp, och lösa sladdar.
Jag vill helst inte lämna in den på reparation, då detta skulle kunna bli dyrt.
All hjälp uppskattas!

Datorspecs: 6870,8gb ram, 3570k, 600w psu, ssd+hdd, asrock z77 extreme4 moderkort.

Permalänk
Medlem

Vad har du tillgång till för felsökningsutrustning?
Vad har du tillgång till för extra-/reserv-delar?
När rengjorde du datorn senast? Damm kan i värsta fall kortsluta känsliga komponenter på moderkortet eller grafikkortet.
Rekommenderat brukar vara att rengöra datorn inuti minst 1 gång per år om miljön den står i är dammfri. Är det dammigt så behöver den rengöras gärna en gång i kvartalet eller oftare.

Permalänk
Medlem

Skriv hela namnet på nätagget och dess ålder. Bara antal watt säger inte oss så mycket.

Just nu behöver du bara 4 delar.

Moderkort+skärm
Processor
Nätagg
Minne

Ta bort grafikkortet och koppla skärmen till moderkortet. Annars får du ingen bild via moderkortet (kan gå att ändra i bios efter du fixat dator).

Viktigt att du verkligen tar bort allt som inte behövs.

Tex har skadad mus, tangentbord, USB kablar, kringutrustning mm och porten de kopplats till orsakat felen du har, död dator, frysningar, olika start fel mm. Nästan allt som många tror inte spelar roll är ökända för det. Gäller också skadade chassifläktar fläktkontroller, diskar/DVD, kablarna de kopplats med, kablarna som går från chassit till moderkortet mm).