Tråden som skvallrar om Polaris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

För att folk inte ska bli besvikna så säger jag det igen: 8gb under 2600 kommer inte ske på lanseringen.

OCn kommer vara sådär på Ref korten. Under 1400mhz.

Det kommer vid OC ligga runt 980 Stock och vid Stock ligga över 970 och runt 390.

Quote me on this

Nu är jag mest spänd på vad partners sen lyckas med och hur kommer 470 se ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror precis som du faktiskt. Dock det som är mest intressant är DX12 benchmarks, förväntar mig att kortet presterar ganska mycket bättre där än i gamla DX11 tester

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Vist amd har lagt/kortet hamnar kanske under 980, inget egentligt fel i det.

Men i mellansegmentet har prestandan nästan stått helt still i flera år, så känns inte mer än vettigt att lägga ribban på eller strax över 980.

Men realistiskt hamnar kortet troligen strax under 980 (man har ju för höga förväntningar egentligen).

Bara priset blir bra, även om det inte är bra just vid släpp, stabilteras priset troligen inte långt efter släpp (får man hoppas).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Men i mellansegmentet har prestandan nästan stått helt still i flera år, så känns inte mer än vettigt att lägga ribban på eller strax över 980.

Men realistiskt hamnar kortet troligen strax under 980 (man har ju för höga förväntningar egentligen).

Bara priset blir bra, även om det inte är bra just vid släpp, stabilteras priset troligen inte långt efter släpp (får man hoppas).

Tweaktown postade detta inatt tillsammans med en bild som antydde något positivt. Eller så är det helt enkelt så att de presterar precis lika bra.
"You'll be surprised with the results of the AMD Radeon R9 390X versus the new RX 480!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Tweaktown postade detta inatt tillsammans med en bild som antydde något positivt. Eller så är det helt enkelt så att de presterar precis lika bra.
"You'll be surprised with the results of the AMD Radeon R9 390X versus the new RX 480!"

Vad jag har sett så kommer RX480 ligga före 390X i DX12 tester så som AoS.

Om detta stämmer så kommer kortet vara en dräpare i DX12 och mil före både 970/980.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Fast nu är inte 980 något mellansegment. När produkten markerades som utgående blev den det i pris men i början av Maj innan nya GTX och RX hade presenterats så var priset 4500-5000kr.

Det är detta AMD menade att man skulle ge samma prestanda för 500$ kort för 200$.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Hjälpsam

Vi har egentligen bara sett två slags tester 3DMark och AoS, så prestanda är fortfarande osäkert.

Polaris har en lång rad förbättringar av arketekturen, jag hoppas att den hamnar något före GTX980 i Swecs prestandaindex.
Hoppas också på ett pris runt 2500kr, vi får se.
Tror inte att den klockar speciellt bra.
Tror på god tillgång.
Tror att många märkesdatorer kommer att använda Polaris.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam

@PalmiNio: Ja för mig är R9 380 och GTX960 mellanklasskort.
Skulle kunna lägga dem som övre mellanklass.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem

Det som är så löjligt är ju att vi alla förväntar oss ungefär samma resultat och samstämmigheten i ryktesfloran har varit väldigt konsistent, men ändå sitter vi alla här och hoppas att bli förundrade om några timmar. Tänk att man fortfarande beter sig som en unge som väntar på julklapparna!

Permalänk
Skrivet av PalmiNio:

Fast nu är inte 980 något mellansegment. När produkten markerades som utgående blev den det i pris men i början av Maj innan nya GTX och RX hade presenterats så var priset 4500-5000kr.

Det är detta AMD menade att man skulle ge samma prestanda för 500$ kort för 200$.

Har inte hakat upp mig på priset, utan snarare att prestandan i lägre segmentet borde gått upp för länge sen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av PalmiNio:

Folk......

Den får stryk av ett extremt överklockat 970 som samtidigt slår en stock 980.

Så den är i enligt det testet precis bakom 980 som det har ryktats.

Förstår inte varför Zotac 970 kortet som används som referens i det Nordic Hardware rapporterar om kallas för "överklockat". Om något är överklockat så körs det på en högre klockfrekvens än vad leverantören specificerar, Zotac 970 som används här kör med den frekvens det har ur kartong och den matchar inte riktigt 980 referens i det läget.

Kollar man på SweClockers sammanställning över vilken frekvens man rimligen kan förvänta sig att nå på 970 med överklockning så är deras lägsta värde 1443 MHz (referenskortet överklockade lite bättre för SweC, där nådde man 1453 MHz. Generellt har kortet som SweC testat överklockat från 1450 MHz upp till 1590 MHz.

Personligen anser jag därför att med den frekvens RX480 kortet i praktiken kommer få så måste de i alla fall matcha 970 korten med eftermarknadskylare. Misslyckas man med det känns det väldigt mycket som för lite alldeles för sent (970 börjar närma sig 2 år...).

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tror precis som du faktiskt. Dock det som är mest intressant är DX12 benchmarks, förväntar mig att kortet presterar ganska mycket bättre där än i gamla DX11 tester

Å andra sidan brukar det påpekas att det bara finns ett "äkta" DX12 spel, lite dyrt att köpa ett kort baserat på endast ett spel

Tittar man i backspegeln och tittar hur det sett ut för DX12 det första året så pekar allt mer på att denna övergång blir precis som alla andra, d.v.s. det kommer ta ca tre år innan majoriteten av spelen kör men den nya DX-versionen. Så DX12 är absolut framtiden, men den framtiden ligger kanske lite längre in i framtiden än vad man kanske förleds tro när man läser forumen här.

Däremot kommer det garanterat komma DX12 patchar till alla större spel framöver, precis som det kom DX10/11 patchar till flera större DX9 spel.

Är själv mest intresserad av de tekniska nyheterna i Polaris 10. T.ex. har man och i så fall hur mycket är triangelkapaciteten boostad (en svag länk i tidigare GCN).

Vad har man specifikt gjort för VR?

Finns det något likt Pascals Simultaneous Multi-Projection? Som jag förövrigt väldigt gärna vill se att t.ex. SweClockers testar så man får en känsla för PR vs verkstadskvot i tekniken.

Hur mycket effektivare är kompressionen av frame-buffer i Polaris jämfört med tidigare? Denna punkt är kritisk då man siktar på 390/390X prestanda fast med väsentligt lägre VRAM-bandbredd. Tror ändå det finns en hel del att hämta här, denna teknik infördes först med GCN1.2 och effektiviteten där låg i nivå med Kepler (Maxwell hade rejält mycket bättre effekt, Pascal är ett lyft men inte riktigt i samma nivå som Kepler->Maxwell).

Och för guds skull AMD: släpp ett whitepaper i samband med att NDA lyfts som beskriver alla nyheter. Senaste gången man gjorde detta var för GCN1.0 medan Nvidia har gjort det för GK104, GK110, GM107, GM204, GP100 samt GP104 under samma tidsspann. Kanske inte något alla vill läsa men sådant är väldigt trevligt att ha som referens (där står fakta, inte spekulationer) och det är användbart för utvecklare att känna till denna information så välinvesterad tid i min mening.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Det som är så löjligt är ju att vi alla förväntar oss ungefär samma resultat och samstämmigheten i ryktesfloran har varit väldigt konsistent, men ändå sitter vi alla här och hoppas att bli förundrade om några timmar. Tänk att man fortfarande beter sig som en unge som väntar på julklapparna!

Nyfikenhet! Inte bara förväntan.
När presterar GPUn bättre än tidigare generationer? Hur effektiv är komprimeringen? Vad är faktiskt ljudnivån från fläkten? Vad blev prislappen, (GTX 1070 och 1080 prisade ut sig från min burk, betalar inte de summorna för kort som är konstruerade ungefär som ett R9 270, eller på samma processnod RX480).

Nästan alla intressanta frågetecken kvarstår!

Permalänk
Avstängd

Lär ge samma upplevelse som 970/980/390/390x i default.
frågan är vart kortet hamnar med vattenkylning och lite spanking.
dx12, Gibbo ocuk nämnde att samma fps med 390x/480 i dx12.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman: Själv överklockar jag inte, Zotac sägs även dra över 200W.

Får du ut något matnyttigt av dessa slides?
http://videocardz.com/61557/rajas-super-secret-cigar-stash
Primitve Discard Accelarator borde tex kunna höja prestandan rejält i vissa titlar.
AMD_s förmåga att klara stora färgdjup borde vara av intresse för fotintresserada.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Förstår inte varför Zotac 970 kortet som används som referens i det Nordic Hardware rapporterar om kallas för "överklockat". Om något är överklockat så körs det på en högre klockfrekvens än vad leverantören specificerar, Zotac 970 som används här kör med den frekvens det har ur kartong och den matchar inte riktigt 980 referens i det läget.

Ja vi får se. Ser att Zotacen får bra mycket högre än vad Stock 970 får.

Mindre än 6 timmar kvar tills vi får svaret

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Längtar som fan!:)

Sitter i princip o väntar på en gpu till min dator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PalmiNio:

Jo, nog sitter man och väntar på recensionerna nu.

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning!!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Asus Z97-P | I5 4690K | Crucial Ballistix 8GB 1600MHz | Gigabyte 970 G1 Gaming | Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Någon som vet om butikerna börjar sälja idag?
Varken Inet eller Webhallen i malmö har fått någon info alls.

Luktar papperslansering.
Jag behöver verkligen ett vettigt kort idag!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hellspawned:

Luktar papperslansering.

Det skall vara en fullskalig lansering idag, dvs att butikerna förmodligen publicerar korten strax efter 15:00 då recensionerna kommer.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Luktar papperslansering.

NDA är inte ens över. De får inte sälja dem ännu...

Den är över kl 3 idag för oss och kan anta att det kommer dyka upp lite överallt då.

Många affärer runtom i världen har cirka 1000 kort var så tvivlar verkligen på papperslansering

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

NDA är inte ens över. De får inte sälja dem ännu...

Den är över kl 3 idag för oss och kan anta att det kommer dyka upp lite överallt då.

Många affärer runtom i världen har cirka 1000 kort var så tvivlar verkligen på papperslansering

Jo, det vet jag.
Men båda butikerna har svarat "vi har inte fått in dem och som det ser ut nu så är de inte ens på väg".

Edit:
Sen har det också funnits NDAs som löpt ut efter lansering för att recensionerna inte skulle skada försäljningen.
Men det var nog inte med grafikkort.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Halloojj:

Väntar med spänning!!

Hur mycket?Hur mycket?!

[u]RX 480 Achieves High Clock Speeds At Surprisingly Low Voltages

One of the more interesting new pieces of information that’s worth mentioning is that while RX 480’s voltages will go up to ~1.0875 at stock. The card can hit 1.33Ghz at really low voltages, as low as 1.025v in fact. That’s significantly less than the ~1.25v stock voltage that we’ve seen on many previous GCN based 300 series, 200 series and HD 7000 series graphics cards. It’s also a below the 1.25v limit on the GTX 1080 and most GTX 900 series graphics cards. So XFX’s 1328Mhz factory overclock is pretty much the tip of the iceberg.

http://wccftech.com/amd-rx-480-overclocks-well-retailers-in-s...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Asus Z97-P | I5 4690K | Crucial Ballistix 8GB 1600MHz | Gigabyte 970 G1 Gaming | Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Jo, det vet jag.
Men båda butikerna har svarat "vi har inte fått in dem och som det ser ut nu så är de inte ens på väg".

Edit:
Sen har det också funnits NDAs som löpt ut efter lansering för att recensionerna inte skulle skada försäljningen.

Nä då måste du uppfattat fel de får nog inte avslöja innan 15

Inets Facebook "Vi kan ej gå ut med någon info innan release tyvärr men håll utkik på vår hemsida kl 1500 ;)"

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Jo, det vet jag.

Edit:

Tror tyvärr att första batchen som kommer upp idag endast finns på centrallager och kommer säljas först och främst på nätet.

Så vill du ha från Inet och Webhallen så är det hemsidan som gäller kl 15:00. Vet att de ena av dem har den på sitt centrallager iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Jo, det vet jag.

Edit:

Inet hade ju t.o.m. skapat en produktsida för RX480 som det länkades till igår. Sidan är inte aktiv men eftersom det finns en 'placeholder' kan vi anta att de även kommer att sälja korten. Webhallen kommer antagligen också att sälja korten, eller så väljer de att inte ta in referenskorten i nuläget med tanke på deras tidigare uttalanden.

De påstod att korten kostade 'en bra bit över 2000kr att köpa in' vilket jag tolkar som åtminstone 2300-2400kr och med 25% moms på det hamnar priset på 2900-3000kr. Då snackar vi alltså att sälja korten till inköpspris utan någon som helst vinst, så om de nu väljer att sälja korten ändå lär de verkligen få äta upp sina tidigare uttalanden och förtroendet för dem är nog som bortblåsrt för många kunder.

Det var vissa som lite konspiratoriskt hävdade att de sa så för att hålla uppe priserna på nuvarande kort och det verkar tyvärr stämma...
@Webhallen

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Hur mycket?Hur mycket?!

[u]RX 480 Achieves High Clock Speeds At Surprisingly Low Voltages

One of the more interesting new pieces of information that’s worth mentioning is that while RX 480’s voltages will go up to ~1.0875 at stock. The card can hit 1.33Ghz at really low voltages, as low as 1.025v in fact. That’s significantly less than the ~1.25v stock voltage that we’ve seen on many previous GCN based 300 series, 200 series and HD 7000 series graphics cards. It’s also a below the 1.25v limit on the GTX 1080 and most GTX 900 series graphics cards. So XFX’s 1328Mhz factory overclock is pretty much the tip of the iceberg.

http://wccftech.com/amd-rx-480-overclocks-well-retailers-in-s...

Detta hade jag på känn och har tjatat om det kul att det är så nu då!

Men hoppas dock rykten ang dålig oc är "lögn" eller snarare så att de ej kunde öka volten och slog i ett maxtak pga dåligt mjukvarustöd:)

Permalänk
Medlem

Lagermässigt ser det ju bra ut, iaf i Tyskland.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv

Kort lär garanterat finnas i seriösa butiker. Finns inga tecken på att det skulle vara ont om kort. Har läckt ut lastpallar med kort från butikslager exempelvis.

Edit: Personen ovanför var före ser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kort lär garanterat finnas i seriösa butiker. Finns inga tecken på att det skulle vara ont om kort. Har läckt ut lastpallar med kort från butikslager exempelvis.

Edit: Personen ovanför var före ser jag.

Ja, det vill till att vara på hugget.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron