Stänga av eluttag när telefon är i närheten

Permalänk
Medlem

Stänga av eluttag när telefon är i närheten

Tja!

Jag skulle vilja hitta någon lösning som gör att när min telefon är i närheten av min lägenhet så stängs ett eluttag av. har tittat på smart outlets men ser inte att dom har sådan funktion utan det är bara slå av/på manuellt eller schema.

Någon som vet en bra lösning på detta?

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ohdear:

Tja!

Jag skulle vilja hitta någon lösning som gör att när min telefon är i närheten av min lägenhet så stängs ett eluttag av. har tittat på smart outlets men ser inte att dom har sådan funktion utan det är bara slå av/på manuellt eller schema.

Någon som vet en bra lösning på detta?

Hur nära menar du ? En wifibaserad lösning borde gå att göra eller om man baserar det på en proximity beacon, de använder oftast blåtand och det går att göra med nfc också eller gps och mobilt bredband om det ska vara lite längre avstånd utomhus så hur lång är i närheten av ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har inget bra svar till detta, men vad fyller eluttaget för funktion om den ska stängas av när telefonen är i närheten? Använd bara inte eluttaget?

Permalänk
Medlem

Om du kör android så kanske Tasker kan göra något med "smarta eluttag", typ Tellstick.

Exempel om din telefon är anslutet till ditt hemma-WiFi, så stäng av uttag A.
Men då får du ju problem med att inget sätter igång uttaget igen när telefonen tappar kontakten med ditt WiFi.

Sen är jag också nyfiken på varför du vill stänga av ett uttag när du är hemma.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Inaktiv

Tellstick, nexa, fibaro och alla de smarta systemen kan ge dig vad du vill ha. Men det finns såvitt jag vet inte någon superenkel lösning.

Permalänk
Medlem

Haha, jag kanske skulle beskriva vad det är till för..

Jo jag har köpt en ip kamera som jag satt upp i hallen. den är på 24/7 och spelar in hela tiden. Jag skulle vilja att den stängs av när vi är hemma och sätts på när vi åker där ifrån per automatik. Så jag tänkte att eftersom telefonen är något som man alltid har med sig så kunde man göra något system som automatiskt stänger av kameran när man befinner sig inom räckvidd och sedan när man åker till jobbet eller liknande så sätts den på.

Jag har en edimax ic-3116w och den har ingen sån funktion vad jag kan se.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ohdear:

Haha, jag kanske skulle beskriva vad det är till för..

Jo jag har köpt en ip kamera som jag satt upp i hallen. den är på 24/7 och spelar in hela tiden. Jag skulle vilja att den stängs av när vi är hemma och sätts på när vi åker där ifrån per automatik. Så jag tänkte att eftersom telefonen är något som man alltid har med sig så kunde man göra något system som automatiskt stänger av kameran när man befinner sig inom räckvidd och sedan när man åker till jobbet eller liknande så sätts den på.

Jag har en edimax ic-3116w och den har ingen sån funktion vad jag kan se.

Kollade på några proximity beacons och de angav en räckvidd upp till 30 m men i ditt fall så kan du troligen ha betydligt längre räckvidd utan att det blir problem så wifi borde duga.
Det finns väl 2 sätt att göra, telefonen tappar kontakten med din AP eller beacon och telefonen skickar nån signal via internet till huset som styr.
Eller så har man nån separat AP/wifikort/dator där man kör nått som ger en signal när den inte längre kan se telefonen.
Det är lösbart men det finns nog inga färdiga lösningar.
Men borde gå att bygga av nått sånt här som sensor.
http://www.ebay.com/itm/BlueDuino-Rev2-Arduino-Compatible-Plu...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem