Uppgraderingen från helvetet, dött moderkort?

Permalänk

Hur har det gått?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Hur har det gått?

Jag har kommit så långt att jag felsökt mer och är nu säker på att moderkortet är kasst. Testade annat nätagg, utan minnen, med alla kablar utan 24-pin och 8-pin till moderkortet. Testade en sak i taget för att vara säker på exakt som var felet om jag skulle lyckas lösa det. Vid inget av fallen kommer jag fram till bios eller får någon felkod i displayen. Nollställde bios, ingen skillnad, samma bootloop. Trodde jag eventuellt hade framgång när jag testade backupbiosen (Gigabyte brukar köra med två), då slutade loopen men kom ändå inte fram till någon bild eller några felkoder.

Testade till sist en funktion som moderkortet har som kan läsa in en ny bios från en särskild USB-port om båda de inbyggda biosarna misslyckas med att ladda och själva inläsningen verkade funka (finns en led så man kan följa förloppet) men efter omstart var jag tillbaka på ruta ett. Testade detta på båda biosarna utan framgång. Verkar helt enkelt som själva biosfunktionen är felet.

Så nu blir det moderkortsbyte, det nya moderkortet ligger här och väntar. Ikväll ska det skruvas.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vänta nu.... du har råd att köpa high-end datorprylar men en burk med tryckluft för 50-100kr som brukar räcka till ungefär 3-4 rengöringar av datorn för min del har du inte råd med?

Du kan köpa dig mjuka ESD borstar om du vill också, det använder jag till att rengöra fläktblad och på andra ytor där man inte kommer åt ordentligt med tryckluft.

Jag brukar ha en burk tryckluft liggande men nu var den slut och korkat nog ville jag inte vänta med att testa det nya grafikkortet. Får skylla mig själv.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Eftersom jag ännu inte fått någon ordning på detta problem har jag beslutat att skylla det på min katt Zelda Finakissen. Hon är nu skyldig mig 3 200:- och för att betala tillbaka detta kommer hon inte att få kattgodis de närmste 15 åren. Funderar även på att byta över till en billigare kattsand.

Dödare av moderkort, Zelda Finakissen:

http://i.imgur.com/y2Hza0H.jpg

Haha! kul tråd, beklagar det inträffade...
jag har en dust med katten granntrakten som ständigt ska hoppa upp på min motorhuv och repa lacken på min nya bil. Svär åt kattjäveln, men den förstår ingenting. Ger den onda ögat och då springer den iväg med svansen mellan benen...
Likt förbannat hoppar den upp med skitiga tassar och lämnar spår av sand och katthår...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Måste du skicka tillbaka det gamla? Om inte pröva släng in det i ungen i 10min 200grader. Foliebollar är bra att lägga det på.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Haha! kul tråd, beklagar det inträffade...
jag har en dust med katten granntrakten som ständigt ska hoppa upp på min motorhuv och repa lacken på min nya bil. Svär åt kattjäveln, men den förstår ingenting. Ger den onda ögat och då springer den iväg med svansen mellan benen...
Likt förbannat hoppar den upp med skitiga tassar och lämnar spår av sand och katthår...

Katter har en förmåga att var väldigt smarta samtidigt som de är otroligt korkade...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av semmel:

@Bascule666: Måste du skicka tillbaka det gamla? Om inte pröva släng in det i ungen i 10min 200grader. Foliebollar är bra att lägga det på.

Har ikväll bytt moderkort och så här långt verkar allt funka som det ska, mitt Gigabytekort hade helt klart lagt av. Återkommer med resultat med det nya Asus-kortet. Nu kommer jag i alla fall in i bios.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var moderkortet som givit upp. Bytte idag till ett Asus ROG-kort och då började helt plötsligt komponenterna indentifieras och bios sparkade igång. Fick omaktivera W10 trots att jag hade en retail Win-10 licens. Funkade med min licens för 8.0 så nu har jag en aktiverad Win-10 som funkar på datorn. Lite surt men jag betalade bara 300:- för Win-10 licensen. Valet att ringa till MS dök aldrg upp.

Nu meckar jag med att få igång mitt Soundblaster Z då jag vill ha bättre prestanda än den inbyggda ljudkretsen. Hade ett SoundblastervZ liggande efter tidigare byggen och ni var det dags att återanvända...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Bascule666: Slutet gott, allting gott. Hade jag varit du hade jag skickat in moderkortet på RMA, det är inte normalt att det går sönder på viset du beskriver, dessutom har flera moderkort ESD skydd, det skall inte hända.

Möjligheten finns att du får ett nytt, då kan du sälja det här på marknaden.

MVH

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Bascule666: Slutet gott, allting gott. Hade jag varit du hade jag skickat in moderkortet på RMA, det är inte normalt att det går sönder på viset du beskriver, dessutom har flera moderkort ESD skydd, det skall inte hända.

Möjligheten finns att du får ett nytt, då kan du sälja det här på marknaden.

MVH

Tack! Tänker ta tag i att försöka få Gigabytemoderkortet utbytt på garantin, måste bara gå igenom alla mina inköp för att hitta var fan jag köpte kortet...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Eftersom jag ännu inte fått någon ordning på detta problem har jag beslutat att skylla det på min katt Zelda Finakissen. Hon är nu skyldig mig 3 200:- och för att betala tillbaka detta kommer hon inte att få kattgodis de närmste 15 åren. Funderar även på att byta över till en billigare kattsand.

fin katt

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_1986:

Tack! I denna tråden finns det fler bilder på Zelda Finakissen och andra fina katter.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Tack! I denna tråden finns det fler bilder på Zelda Finakissen och andra fina katter.

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Sicken sötnos!
Hon borde få dubbel ranson av kattmynta. Du fick ju ny hårdvara att leka med...