Automatisk backup av filer vid avstängning?

Permalänk

Automatisk backup av filer vid avstängning?

Hej!

Finns det inbyggt i Windows eller finns det något gratisprogram som helt enkelt kopierar några filer automatiskt till en annan plats när man stänger av datorn?

Permalänk
Medlem

@_stuntman_: Inte ett direkt svar på din fråga, men en kollega var i behov av en liknande grej så jag gjorde ett script som han hade på skrivbordet, när han klickade på det så kördes först robocopy på några kataloger när den gått klart så gjordes en shutdown.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _stuntman_:

Hej!

Finns det inbyggt i Windows eller finns det något gratisprogram som helt enkelt kopierar några filer automatiskt till en annan plats när man stänger av datorn?

Det går att skapa en Task som körs när event 1074 loggas (restart/shutdown etc) som man kan knyta till ett skript som kopierar filerna, dock oklart om den hinner kopiera allt innan Windows stängs av, om det är små filer, typ loggar så fungerar det säkert. Det går dock att stoppa en avstänging/restart genom att köra shutdown.exe -a och sedan Copy-Item -Path "path" -Destination "Dest" -Force ; Stop-Computer -Force om det nu är en avstängning. kan ju lätt köra nått IF statement för att ta reda på om det är omstart eller avstängning som skall göras från event viewer.

Permalänk
Skrivet av Linus:

@_stuntman_: Inte ett direkt svar på din fråga, men en kollega var i behov av en liknande grej så jag gjorde ett script som han hade på skrivbordet, när han klickade på det så kördes först robocopy på några kataloger när den gått klart så gjordes en shutdown.

Du råkar inte komma ihåg vad du skrev i det scriptet?

Permalänk
Medlem

@_stuntman_:

Skrev ett lite snabbt i PS bara, borde fungera. Du måste dock modifiera den själv för att passa dina behov.
http://pastebin.com/niUDdikM

Såg nu i efterhand att jag stavat som en kratta i skriptet... "Kopierieng lyckas av" Aja gör inte så mycket, ändra själv om du vill.

Permalänk
Skrivet av egnirra:

@_stuntman_:

Skrev ett lite snabbt i PS bara, borde fungera. Du måste dock modifiera den själv för att passa dina behov.
http://pastebin.com/niUDdikM

Såg nu i efterhand att jag stavat som en kratta i skriptet... "Kopierieng lyckas av" Aja gör inte så mycket, ändra själv om du vill.

Ska testa sen, tack så mycket!

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ta bort stäng av knappen i startmenyn och köra hela backup stäng av processen via ditt script i stället, då kan du scripta ihop backupen och kanske även verifiera filerna innan scriptet stänger av datorn om backupen är ok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.