Sålt telefon köparen vill ha lösenord

Permalänk
Avstängd

Sålt telefon köparen vill ha lösenord

Sålde en samsung på tradera och återställde den, nu påstår den nya ägaren att dem inte kan använda telefonen fören dem fått mitt lösenord till mitt google konto.

Vill inte lämna ut detta då jag har alla mina kontakter osv på det kontot, vet att iphone har problem med återställning om den är kopplad till icloud men samsung?

Någon som vart med om detta eller försöker dem blåsa mig?

Permalänk
Medlem

@Dumli:

Varför skulle han vilja blåsa dig på ett google-konto? knappast något som han har någon användning för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumli:

Sålde en samsung på tradera och återställde den, nu påstår den nya ägaren att dem inte kan använda telefonen fören dem fått mitt lösenord till mitt google konto.

Vill inte lämna ut detta då jag har alla mina kontakter osv på det kontot, vet att iphone har problem med återställning om den är kopplad till icloud men samsung?

Någon som vart med om detta eller försöker dem blåsa mig?

Har du gjort följande?

Disable the Reactivation Lock, if you’ve set it. You’ll find it in Settings > Security > and uncheck Reactivation lock.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av Dumli:

Sålde en samsung på tradera och återställde den, nu påstår den nya ägaren att dem inte kan använda telefonen fören dem fått mitt lösenord till mitt google konto.

Vill inte lämna ut detta då jag har alla mina kontakter osv på det kontot, vet att iphone har problem med återställning om den är kopplad till icloud men samsung?

Någon som vart med om detta eller försöker dem blåsa mig?

Inte varit med om detta men det låter som en blåsning. Varför skulle man behöva lämna ut sitt egna konto för? Det är väl bara för dom att återställa telefonen igen? Är det någon som kanske inte har någon koll överhuvudtaget? Att dom inte vet att man måste ha ett eget Google-konto för det?

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk
Medlem

Du ska absolut inte lämna ut ditt lösenord.
Har dom ett eget konto är det ju bara att föra in och börja använda mobilen.
Förtydliga för dom att dom behöver skaffa ett eget Google-konto om dom inte redan har det.

Permalänk
Medlem

Läser man om Samsung så står följande

Samsung's Reactivation Lock is a security feature installed on most recent Samsung devices by default. This feature prevents anyone from data wiping and resetting your phone, stopping anyone else from using your phone.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Det är 100% blåsning. Ge inte ut lösenordet.

Ni som frågar vad han skulle ha för nytta med det? Ptja, kanske kolla in mailen, få tillgång till ALLA sparade lösenord i Chrome, kopplade kontokort mm? Hört talas om identitetsstöld?

Ge INTE ut lösenordet! Han har absolut ingen nytta utav det. Är telefonen fabriksåterställd så behövs det ingen info alls om det föregående kontot. Telefonen är som ny.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Det är 100% blåsning. Ge inte ut lösenordet.

Ni som frågar vad han skulle ha för nytta med det? Ptja, kanske kolla in mailen, få tillgång till ALLA sparade lösenord i Chrome, kopplade kontokort mm? Hört talas om integritetsstöld?

Ge INTE ut lösenordet! Han har absolut ingen nytta utav det. Är telefonen fabriksåterställd så behövs det ingen info alls om det föregående kontot. Telefonen är som ny.

Om den är fabriksåterställd riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Hört talas om integritetsstöld?

Identitetsstöld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Identitetsstöld.

Haha, tack. Lite sömnig nu.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

Gjorde en fabriksåterställning innan jag skickade och telefonen var som när jag startade den första gången. Alltså vid inställningsskärmen där man först väljer språk.

Tycker det känns jävla knepigt att dem ska ha mitt lösenord. Tydligen så har dem vart i en "tre" butik där en säljare tydligen påstått att detta behövs.. Jag skulle kontakta min operatör tydligen fast jag köpte telefonen kontant alltså olåst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Funktionen finns. Och jag har sett det själv. Butiken jag jobbar i hade precis sålt en S7a till den här snubben. 15min senare hade han glömt den grafiska kod han valt. Vilket resulterade i att vi var tvungna att återställa via recovery-läge. Vid uppstart ville den ha Google kontots huvudlösenord (eller snarlikt, lät så där halvtaskigt översatt).

Som en vid sidan av historia, fungerade det inte med hans google lösenord heller. Trots att vi återställde det och test att logga in på gmail via en dator.

Permalänk
Medlem

Som tidigare personer skriver. Samsung och Sony (kanske fler nu) har en funktion som liknar Apples "find My iPhone" där telefonen låses till Googlekontot. Denna kickar in som sista steg när inställningar är gjorda. Det syns alltså inte direkt efter en fabriksåterställning. Då måste den tidigare ägaren koppla bort skyddet via inställningar. Då jag jobbar med bland annat återköp av telefoner är detta något som vi måste kontrollera vid näst intill daglig basis. Så det måste inte handla om stöld av identitet som många hojtar om. Utan helt enkelt en säkerhetsfunktion som inte alla uppmärksammat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem

@Dumli:

Bor ni nära varandra? I så fall kan du ju möta upp killen och se vad det är som hänt. Men jag skulle inte ge ut ditt eget lösenord oavsett vad.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd

Okej hur löser jag detta då om nu så är fallet? Vi bor långt ifrån varandra så klart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Be hen skicka telefonen till dig så du kan återställa den på rätt sätt och sedan så skickar du tillbaka den. Frakten får du väl se som läropengar.

Permalänk
Medlem

@Dumli:

alternativ:

Du skulle kunna göra ett nytt google konto som du flyttar över dina nuvarande saker till och rensar det nuvarande helt på kontokort, appar kontakter etc och anv det nya till dig. Och efter att han låst upp det så byter du lösenord på't och flyttar tillbaks sakerna.

Skulle väl kunna ringa med video samtal och så får han visa vad som står och så får han väl låsa upp det under samtalet och du byter lösenordet efteråt.

Svårlöst då det inte är en dator som man kan låta folk logga in via remote mjukvara.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Om det nu är så att samsung börjat göra som apple (vilket är bra) dvs. att man inte kommer in i telefonen med annat appleid (lös google konto) om man inte avaktiverat find my iphone (läs samsung).

Då kan man inte fjärrstyra telefonen heller. Eftersom man troligen inte kommer in och kan installera appar. Annars ska teamviewer fungera, men får man inte in appen blir det svårt.

Jag hade gett han en bild på skärmen när problemet uppstår, så du vet säkert. Jag hade inte vart bekväm att lämna ut mitt lösenord eftersom jag har massa kopplat till googlekontot, så hade bett personen skicka tillbaka den.

Permalänk
Medlem

@Dumli

Jag tycker du ska göra som guineapig föreslår, det är enklast för dig och du kan lära dig att det blir rätt.
Går inte köparen med på detta så är de helt klart ute efter ditt konto.

Permalänk
Medlem

Xperia Z3+ har motsvarande låsning, kan inte använda telefonen fören gamla användaren loggar in med sin gmail och sedan måste gå in i inställningar och avaktivera även om man har gjort en total återställning innan.
Så man ska vara noga med att avaktivera säkerhetsfunktionen innan man säljer iväg telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blojmonster:

Funktionen finns. Och jag har sett det själv. Butiken jag jobbar i hade precis sålt en S7a till den här snubben. 15min senare hade han glömt den grafiska kod han valt. Vilket resulterade i att vi var tvungna att återställa via recovery-läge. Vid uppstart ville den ha Google kontots huvudlösenord (eller snarlikt, lät så där halvtaskigt översatt).

Som en vid sidan av historia, fungerade det inte med hans google lösenord heller. Trots att vi återställde det och test att logga in på gmail via en dator.

Det fungerar så länge lösenordet inte nyligen har bytts, då får man vänta 72h innan man kan använda telefonen.
Hjälpte mamma med sin nya s7 när hon köpt ny telefon och inte kunde lösenord

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

Vet inte om det fungerar men du kan prova ta bort enheten där och se om det hjälper, https://security.google.com/settings/security/activity

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumli:

Sålde en samsung på tradera och återställde den, nu påstår den nya ägaren att dem inte kan använda telefonen fören dem fått mitt lösenord till mitt google konto.

Vill inte lämna ut detta då jag har alla mina kontakter osv på det kontot, vet att iphone har problem med återställning om den är kopplad till icloud men samsung?

Någon som vart med om detta eller försöker dem blåsa mig?

Alla senaste Android telefoner har en säkerhetsfunktion som vill att du ska logga in på mobilen om du återställde mobilen utan att logga ut från ditt Google konto. Troligtvis detta du gjort.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Inte hundra men tror det går att komma förbi vissa med en reflash men det är ungefär det eller att man loggar in med gamla kontot och avaktiverar telefonen för det, vissa kräver dock att du verkligen kan nolla telefonen helt eller downgrade till en pre 5.1

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om det nu är så att samsung börjat göra som apple (vilket är bra) dvs. att man inte kommer in i telefonen med annat appleid (lös google konto) om man inte avaktiverat find my iphone (läs samsung).

Då kan man inte fjärrstyra telefonen heller. Eftersom man troligen inte kommer in och kan installera appar. Annars ska teamviewer fungera, men får man inte in appen blir det svårt.

Jag hade gett han en bild på skärmen när problemet uppstår, så du vet säkert. Jag hade inte vart bekväm att lämna ut mitt lösenord eftersom jag har massa kopplat till googlekontot, så hade bett personen skicka tillbaka den.

Det Apple verkar göra bättre är att man måste avaktivera find my phone när man vipar telefonen.
Det säger telefonen själv till om. Sedan är det klart&betalt

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3