Kan man mäta högtalarens impedans på nåt enkelt sätt?

Permalänk
Medlem

Kan man mäta högtalarens impedans på nåt enkelt sätt?

Hejsan

För er som inte vet så har jag hittat ett högtalarsystem där jag jobbar. Min fråga är om man kan mäta högtalarens impedans på nåt enkelt sätt för det står ingenstans på någon utav högtalarna om vilken impedans dem har.

Jag har en gissning på att impedansen ligger på 8 ohm i och med att det är 2 par kablar som går mot baselementent (dvs basen drivs av 2 kanaler höger och vänster) och då antar jag att fronthögtalarna också är på 8 ohm. Det är bara en teori jag har.

Anledningen till att jag frågar är att jag har en förstärkare (gissar att det är en 80 talare) som jag hittade där på samma ställe som högtalarna. Det står på baksidan att den klarar 6-16 ohm. Men vad jag har läst så fungerar dem flesta förstärkarna med 4 ohm. Jag är lite osäker på detta så nån för gärna bekräfta det för mig

SÅ om jag kopplar in dessa högtalare som kanske är på 4 ohm ini stärkaren skulle det funka bra eller kommer den gå sönder?

Jag körde med dessa högtalare i mammas compactstereo som åxå går ner till 6 ohm, så det bör inte vara nåra problem med min då

Bilder:

http://i.imgur.com/20HJAme.jpg Förstärkaren är en pioneer dc-x21z

http://i.imgur.com/3tUyV97.jpg Basen

http://i.imgur.com/AKjzEPr.jpg

http://i.imgur.com/EhFl71O.jpg Högtalarna är alla likadana

http://i.imgur.com/y0erk6p.jpg

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara ett par enkla Jensen, garanterat 4-8ohm.

Bara att köra, du hör när det låter illa, sänk lite.

Permalänk
Medlem

Du kan mäta impedansen med en multimeter som har ohmmätningsfunktion. Egentligen är högtalaren impedans komplex och därför i högsta grad frekvensberoende. En multimeter mäter endast den reella delen. Men för alla praktiska tillämpningar är det tillräckligt bra.
Jag får 8.1 ohm när jag mäter på mina 8-ohmshögtalare.

Om du kopplar en högtalare på 4 ohm till en förstärkare märkt med 6 ohm så kommer det fungera. Det som händer är att förstärkaren måste trycka ut mer ström (ampere) för att driva högtalaren. Du kommer alltså att få lägre ljudvolym, om du nu drar upp volymen högt så kan du överbelasta förstärkaren. Så det är något man måste ha i åtanke

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ser ut att vara ett par enkla Jensen, garanterat 4-8ohm.

Bara att köra, du hör när det låter illa, sänk lite.

Tack:) Va bra då testar jag ifall det går bra

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archaea:

om du nu drar upp volymen högt så kan du överbelasta förstärkaren. Så det är något man måste ha i åtanke

Och en överbelastad förstärkare låter inte bra i högtalarna = sänk lite.

Permalänk
Medlem

Testade lite grann nu. Och jag kan bara säga att mellanregistret och diskantregistret lät bra men basregistret lät lite hårt om man säger så, vet inte riktigt hur man ska förklara. Hade vart lättare om nån utav er hade lyssnat

Sen så kanske denna basen (4 eller 5.25 tum) är lite för litet för att fylla upp ett rum på 42 kvadrat

Tycker det är konstigt för högtalarna lät bättre med mammas förstärkare som står i en annan del av rummet. Och förstärkaren skötte sig bra med mammas högtalare. Verkar riktigt konstigt tycker jag.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

@jeffan97: Precis som vi pratat om tidigare så blir en bandpasslåda sitt eget naturliga filter. Både uppåt och nedåt i frekvens. Detta medför även att frekvenskurvan ser ut som en puckel. Beroende på var den puckeln hamnar infrekvens kan det upplevas som att vissa basljud är extra förstärkta. Detta fenomen kallas lite elakt för "en-tons-bas" eftersom alla ljud får ungefär samma karaktär.

Det är möjligt att det som du upplever som ett hårt basljud är just en puckel i frekvensgången.
Vidare kan det bero på placeringen som ofta har stor inverkan.

Vidare vill jag revidera en uppgift här i tråden.
Om du belastar en förstärkare med lägre impedans så kommer den lämna mer effekt så länge den har strömresurser till det. Resultatet blir att det låter högre givet att bägge högtalarna har samma känslighet.
Det är ju trots allt det motstånd som högtalaren har som vi pratar om, högre motstånd gör det svårare för en förstärkare att leverera effekten, och resultatet blir då helt enkelt lägre effekt till högtalaren.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@jeffan97: Precis som vi pratat om tidigare så blir en bandpasslåda sitt eget naturliga filter. Både uppåt och nedåt i frekvens. Detta medför även att frekvenskurvan ser ut som en puckel. Beroende på var den puckeln hamnar infrekvens kan det upplevas som att vissa basljud är extra förstärkta. Detta fenomen kallas lite elakt för "en-tons-bas" eftersom alla ljud får ungefär samma karaktär.

Det är möjligt att det som du upplever som ett hårt basljud är just en puckel i frekvensgången.
Vidare kan det bero på placeringen som ofta har stor inverkan.

Vidare vill jag revidera en uppgift här i tråden.
Om du belastar en förstärkare med lägre impedans så kommer den lämna mer effekt så länge den har strömresurser till det. Resultatet blir att det låter högre givet att bägge högtalarna har samma känslighet.
Det är ju trots allt det motstånd som högtalaren har som vi pratar om, högre motstånd gör det svårare för en förstärkare att leverera effekten, och resultatet blir då helt enkelt lägre effekt till högtalaren.

Jaha på så vis men då vet jag det tack för infon

Jo det hade jag någorlunda koll på, var bara osäker på om den pallade det. Sen så hade det inte gjort nåt om den hade gått sönder för jag har den bara tillfälligt tills jag får tillräckligt med pengar till en ny förstärkare

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archaea:

Du kan mäta impedansen med en multimeter som har ohmmätningsfunktion. Egentligen är högtalaren impedans komplex och därför i högsta grad frekvensberoende. En multimeter mäter endast den reella delen. Men för alla praktiska tillämpningar är det tillräckligt bra.
Jag får 8.1 ohm när jag mäter på mina 8-ohmshögtalare.

Om du kopplar en högtalare på 4 ohm till en förstärkare märkt med 6 ohm så kommer det fungera. Det som händer är att förstärkaren måste trycka ut mer ström (ampere) för att driva högtalaren. Du kommer alltså att få lägre ljudvolym, om du nu drar upp volymen högt så kan du överbelasta förstärkaren. Så det är något man måste ha i åtanke

Jag har en multimeter som kan mäta ohm Men hur kopplar man i multimetern rent praktiskt så att den visa rätt värde? Jag testade men det gick inte så bra

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

@jeffan97: Processen är lite olika på olika multimetrar. Har du en multimeter med auto-range behöver du bara ställe den i ohm-mätningsläge. Om du inte har det ställer du multimetern på förväntat värde (6 ohm?) avrundat uppåt. Ut från multimetern kommer två prober, en röd och en svart. Koppla in kablar bak i högtalaren (Jag ser på dina bilder att du inte har nån kabel där). Ta nu den ena proben på ena kablen och den andra proben på andra kabeln.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Rekordmedlem

Det går inte att mäta fram nått rättvisande värde med en vanlig multimeter speciellt inte om man mäter genom filtret, multimetern mäter med låg ström och DC, det blir alltså oändlig resistans i en kondensator och ingen mot-emk i spolarna så de mätvärden man ev får blir väldigt felvisande och ev blir det inget värde alls för man får en kondensator i serie.

Det kan gå att få en fingervisning av impedansen om man mäter direkt på talspolen men ska man mäta på en komplett högtalare med filter behövs en impedansmätare.
Eller att man mäter och räknar manuellt men det är lite bökigt men det går.
Det finns en metod beskriven i labbeskrivningen nedan som mäter impedansen utan ett speciellt RCL instrument.
http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/kurser/DT2420/Lab2_TS-pa...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ja, du har rätt i det du säger. Jag har aldrig haft högtalare med inbyggda filter (vad jag vet), men jag är inte så inne på maffiga ljudsystem. Dock gäller ditt resonemang med oändlig resistans endast för högpassfilter. För lågpassfilter är kondensatorn parallellkopplad med högtalarspolen.

Vi har tre möjligheter för högtalarens impedans (approximativt):

1. Inget filter: Impedans Z = Re + jwL. Multimetern kommer endast mäta R. Högtalarens impedans är dvs minst Re.
2. Lågpassfilter: Impedans Z = Rf + (Re + jwL)//(1/jwC). Multimetern mäter (efter transienta förlopp avtagit) Rf + Re
3. Högpassfilter: Impedans Z = 1/jwC + Rf//(Re + jwL). I detta fall är det som du säger, multimetern kommer visa overload.

Rf är filterresistansen och Re är resistansen i högtalarelementet.

Jag tyckte bara att TS kunde prova med multimeter eftersom OM (!!) man får ett värde så vet man att detta är minstavärdet.
Nu är detta ren spekulation, men jag antar att tillverkarna gör reaktansen så låg som möjligt; eftersom den påverkar återgivningen av ljud vid olika frekvenser olika mycket.

Det här blev kanske lite väl komplicerat för trådens ändåmål, men jag blev inspirerad av din länk så kunde inte hejda mig

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archaea:

@mrqaffe: Ja, du har rätt i det du säger. Jag har aldrig haft högtalare med inbyggda filter (vad jag vet), men jag är inte så inne på maffiga ljudsystem. Dock gäller ditt resonemang med oändlig resistans endast för högpassfilter. För lågpassfilter är kondensatorn parallellkopplad med högtalarspolen.

Vi har tre möjligheter för högtalarens impedans (approximativt):

1. Inget filter: Impedans Z = Re + jwL. Multimetern kommer endast mäta R. Högtalarens impedans är dvs minst Re.
2. Lågpassfilter: Impedans Z = Rf + (Re + jwL)//(1/jwC). Multimetern mäter (efter transienta förlopp avtagit) Rf + Re
3. Högpassfilter: Impedans Z = 1/jwC + Rf//(Re + jwL). I detta fall är det som du säger, multimetern kommer visa overload.

Rf är filterresistansen och Re är resistansen i högtalarelementet.

Jag tyckte bara att TS kunde prova med multimeter eftersom OM (!!) man får ett värde så vet man att detta är minstavärdet.
Nu är detta ren spekulation, men jag antar att tillverkarna gör reaktansen så låg som möjligt; eftersom den påverkar återgivningen av ljud vid olika frekvenser olika mycket.

Det här blev kanske lite väl komplicerat för trådens ändåmål, men jag blev inspirerad av din länk så kunde inte hejda mig

Det är ju syftet med filter! Man kan även vilja styra fasen vid brytfrekvenser.