Permalänk
Medlem

Windows hittar inte FreeNAS

Idag var det lite pill hemma med att få igång en FreeNAS på en gammal stationär Dell. Gick bra, fick igång allting och skapade CIFS osv. Problemet är att när man är i Windows och vill ha åtkomst via "Nätverk" i utforskaren så hittar inte ena datorn, dock gör en annan dator hemma det. Båda kan ju komma in på FreeNAS webgui, och något skumt är att datorn som inte kan hitta FreeNAS via utforskaren faktiskt ser alla andra datorer och enheter, och det är inget konstigt i Windows delningsinställningar.

Problemet är rimligtvis Windows, frågan är vad. Googlat en del utan framsteg. Förresten kör båda datorerna (den som har åtkomst och den som inte har det) Windows 10.

Permalänk

händer ibland för mig också bara att ansluta manuellt \\192.168.0.10\share med ditt ip nummer till nasen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger jörnåker:

händer ibland för mig också bara att ansluta manuellt \\192.168.0.10\share med ditt ip nummer till nasen

Skall man skriva sin dators ip i någon inställning i webguiet eller hur menar du?

Permalänk

högerklick på nätverket i utforskaren och ta map network drive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger jörnåker:

högerklick på nätverket i utforskaren och ta map network drive

Hittar inte manuellt heller tråkigt nog.

Permalänk
Medlem

Nu verkar det fungera, skrev in vad NASens mappar hette istället i map network drive. Dock så finns ju ett annat problem, behörighet. Antar att jag får pilla i FreeNAS webgui för det?