Speldator utan grafikkort, budget runt 6k

Permalänk
Medlem

Speldator utan grafikkort, budget runt 6k

Tjena!

Tänkte införskaffa ny burk inom kort och skulle behöva expert tips från er! Har ett gtx 750 som jag fick köpa för en billig peng av en kompis så tänkte använda det tills jag uppgraderar i höst till något bättre, datorn ska alltså inte vara ihopsatt för att matcha grafikkortet och alltså vara uppgraderingsbar med tanke på grafikkortet. Tanken är att ta ett 1x8GB ram för att senare uppgradera med ett 8GB till också. Vill kunna spela wow, cs, lol och bf4 just nu utan större problem. Bygger datorn själv och har en windows 10 key redan.

Tacksam för alla tips och svar!

Permalänk
Medlem

kan också tillägga att jag tänkt spela bf1 och liknande när jag köpt bättre grafikkort!

Permalänk

Förmågan att spela bf4 just nu begränsas främst av det nuvarande grafikkortet du har och går inte att påverka i så hög grad med de övriga komponenterna.
Något i den här stilen tror jag skulle vara najs med din budget:

Då är det med en processor och moderkort som tillåter överklockning vilket kan vara trevligt i framtiden om inte nu.

Edit: Glömde denna också! https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers/#specs

Visa signatur

Define mini c window | Ryzen 3900X & noctua nh-u12a | Sapphire vega 56 nitro+ | 2x16gb 3200Mhz cl16 Hyperx predator rgb | Samsung 970 evo plus 500gb | Corsair AX 760 | Asrock X570M pro4

Permalänk

Tycker ovanstående kundvagn ser bra ut skulle dock byta chassit till ett Carbide 200R istället för 100r, av erfarenhet vet jag att det är ganska stor kvalitets skillnad.
https://www.inet.se/produkt/6911371/corsair-carbide-200r-svar...

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Sett att många brukar köra på en be quiet pure rock kylare, men ni rekommenderar den i kundvagnen istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sedan skulle jag absolut lagt till en större hårddisk då spelen du tänker spela rätt snabbt kommer äta upp det där utrymmet. Kör dock på SSD för snabba laddningstider. För att spara in pengar kan du köpa ett billigare nätaggregat, men det är ju upp till dig hur högt du värderar kvalité på nätagg.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Sedan skulle jag absolut lagt till en större hårddisk då spelen du tänker spela rätt snabbt kommer äta upp det där utrymmet. Kör dock på SSD för snabba laddningstider. För att spara in pengar kan du köpa ett billigare nätaggregat, men det är ju upp till dig hur högt du värderar kvalité på nätagg.

Alltså ska jag ska lägga till en till SSD? Tips på detta?

Tips på billigare nätagg? Ingen erfarenhet av att något gått sönder tidigare om det var det du tänkte på

Permalänk
Medlem
Skrivet av albz:

Alltså ska jag ska lägga till en till SSD? Tips på detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja eller företrädesvis en större SSD, t.ex. 512 GB. Det är ju inget krav men du kommer ju att märka att har du både BF4 (~60 GB) och WoW (~30 GB) så är ju 100 GB borta redan där. Sen operativsystem, några fler spel samt program och utrymmet försvinner ganska fort.

Men känner du att du inledningsvis vill hålla dig inom budget så kör på 240 GB och köp till efter behov. Jag själv har endast 256GB SSD och det fungerar, man får helt enkelt vara duktig på att ta bort grejer man "inte behöver".

Angående nättagg så köper man så stort man behöver och kanske max 100Watt över. Köper man för stort drar det ändå massa ström man inte använder, detta gäller speciellt för de med lägre certifieringar. Det finns bra kalkylatorer där man enkelt väljer sina komponenter och får ett hum om hur mycket den drar.

Det jag tycker att det är värt att betala för är modulära aggregat då det är skönt att slippa onödigt kablage i lådan. Många (läs: hardcore) tycker endast att 80+ Guld eller högre duger. Jag har lägre kvalité och det fungerar, men säkerligen är det så att de billigare kommer gå sönder tidigare samt att de låter mycket mer. Ändå är min erfarenhet att nätaggregat lever ut många andra komponenter.
Denna länk har mycket matnyttig info.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Ja eller företrädesvis en större SSD, t.ex. 512 GB. Det är ju inget krav men du kommer ju att märka att har du både BF4 (~60 GB) och WoW (~30 GB) så är ju 100 GB borta redan där. Sen operativsystem, några fler spel samt program och utrymmet försvinner ganska fort.

Men känner du att du inledningsvis vill hålla dig inom budget så kör på 240 GB och köp till efter behov. Jag själv har endast 256GB SSD och det fungerar, man får helt enkelt vara duktig på att ta bort grejer man "inte behöver".

Angående nättagg så köper man så stort man behöver och kanske max 100Watt över. Köper man för stort drar det ändå massa ström man inte använder, detta gäller speciellt för de med lägre certifieringar. Det finns bra kalkylatorer där man enkelt väljer sina komponenter och får ett hum om hur mycket den drar.

Det jag tycker att det är värt att betala för är modulära aggregat då det är skönt att slippa onödigt kablage i lådan. Många (läs: hardcore) tycker endast att 80+ Guld eller högre duger. Jag har lägre kvalité och det fungerar, men säkerligen är det så att de billigare kommer gå sönder tidigare samt att de låter mycket mer. Ändå är min erfarenhet att nätaggregat lever ut många andra komponenter.
Denna länk har mycket matnyttig info.

Ja okej fick en bättre inblick i det nu, får tacka så mycket för att du tog dig tid att förklara!

Tanken är bara att nätagget ska klara av en uppgradering till ett bättre grafikkort senare så jag slipper byta ut det, troligtvis därför (jag antar) ett lite bättre är i kundvagnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av albz:

Sett att många brukar köra på en be quiet pure rock kylare, men ni rekommenderar den i kundvagnen istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, kör Be Quiet Pure Rock istället. Något bättre till samma pris. Anledningen till att Hyper 212 evo dyker upp som rekommendation är att den var bäst för priset förr, men den har numera gått upp i pris samt fått konkurrens.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Svårt att hänga med i diskussionen när kundvagnen alla pratar om är borta

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Som sagt lite halvt okunnig inom detta, skulle vara kanon om någon kunde länka ett billigare nätagg som passar in i kundvagnen, ska kunna klara ett gtx 1080 eller liknande.

Tack för all hjälp för övrigt!