Tråden som skvallrar om Polaris.

Permalänk
Medlem

@Wiczor: haha bara att slå till 😊

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Fast nu var ju inte skillnaden 25%. Ditt påstående var att 6 - 25% var en avsevärd skillnad och skillnaden var i medeltal 9% och märktes öht. inte i 75% av spelen och det är ju det som VERKLIGEN är relevant, dvs. om upplevelsen uppfattas som likvärdig.
Snittet är långtifrån irrelevant i synnerhet inte när spridning på resultaten är någorlunda jämn vilket det är i det här fallet. Alla begriper väl att det inte säger något om ett enskilt spel per definition.
Ja! Det är likvärdigt men inte enbart i 4 spel utan 13 därför att spelupplevelsen uppfattade som bra i 13 spel.

Om det är intressant att skaffa Crossfire beror bla. på vad man har råd med och vilka spel och upplösningar man har tänkt använda men det är långtifrån ett dåligt val, speciellt inte när man betalar 1700 kronor mindre.

EDIT: Kollar man på de 6 spel där Crossfire inte fungerade kan man välja att köra Doom under Vulcan vilket medför att ett enda kort presterar 81 PFS i medel i upplösningen 1440p, dvs det fungerar bra att spela Doom i 1440p med ett enda kort och om du väljer att köra Hitman under DX12 landar du på 53 FPS vilket bara är 13 FPS under vad GTX 1070 presterar som bäst där.
Det här gör att av de 6 spel där Crossfire inte fungerar är det bara 4 som inte går att få att presterar tillräckligt bra i upplösningen 1440p. Dvs. av 23 testade spel i 1440p fungera 2/3 bra med 2 kort i Crossfire.

Beträffande hur vida 4GB räcker har jag läst att under DX12 kan de totalt 8GB man får i en crossfire setup användas som en gemensam minnesbank men det återstå väl att se, i dagsläget fungerar det bra med 4GB iaf.

http://www.hardwareunboxed.com/amd-radeon-rx-480-benchmark-re...

Det beror väl på vad man har för krav, själv är jag van vid konsolspel och har inga som helst problem med 30fps men för de flesta är 60fps ett minimum. Egentligen kan man säga att alla kort som presterar minst 60fps ger en 'spelupplevelse som uppfattas som bra' men det innebär inte att korten är likvärdiga, själva tanken med benchmarks är just att sätta siffror på prestandan istället för att göra en visuell (och subjektiv) bedömning.

Jag förstår nu vad du försökte få fram och jag håller med, i de flesta av de testade spelen märks nog ingen skillnad över huvud taget och 110 vs 100fps är försumbart. Det känns som att vi börjar vandra iväg från diskussionsämnet men du får gärna skicka PM om du vill diskutera vidare, det är alltid kul att sätta sig in i andra perspektiv och bolla tankar och idéer.

Jag skulle absolut kunna rekommendera ett ensamt RX480 till personer som söker något i den pris-/prestandaklassen men CF/SLI är värdelöst enligt mig eftersom det fungerar väldigt dåligt i en del spel och inte alls i andra. Spenderar man relativt mycket pengar på grafikkort så förväntar i alla fall jag mig att få skaplig prestanda i alla spel, inte bara i de som anpassats för CF/SLI.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk

Det här var en rätt häftig lösning från AMD.

http://www.anandtech.com/show/10518/amd-announces-radeon-pro-...

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Berserk:

Instämmer, jag började fundera i dessa banor runt 2010, i och med att mycket av PCI-e bandbredden grafikkort tar är outnyttjat så kanske man kunde montera lagring direkt på exempelvis grafikkort.

Riktigt intressant utveckling och jag hoppas det är något man kan hitta i vanliga konsumentkort framöver.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Instämmer, jag började fundera i dessa banor runt 2010, i och med att mycket av PCI-e bandbredden grafikkort tar är outnyttjat så kanske man kunde montera lagring direkt på exempelvis grafikkort.

Riktigt intressant utveckling och jag hoppas det är något man kan hitta i vanliga konsumentkort framöver.

Vad jag fattar det som så är det extra Gddr minne till grafikkortet. Kan troligen fungera i datacenter där hastighet inte är kritisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Vad jag fattar det som så är det extra Gddr minne till grafikkortet. Kan troligen fungera i datacenter där hastighet inte är kritisk.

Artikeln har uppdaterats, som jag uppfattar det så är det upp till utvecklarna att använda M.2-portarna som de vill. Går dels använda som en cache för grafikkortet men också som vanlig lokal lagring om jag inte missförstår artikeln.

http://www.anandtech.com/show/10518/amd-announces-radeon-pro-...

Permalänk
Medlem

tycker det låter intressant, fortfarande sugen på en högpresterande pc i grafikkortsstorlek å detta e ett steg i rätt riktning

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

AMD har även lanserat Radeon Pro WX serien där minstingen baseras på Polaris 11.

http://www.anandtech.com/show/10521/amd-announces-radeon-pro-...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Sapphire Nitro+ RX 480 korten verkar vara efterfrågade, gissar att de som kommer hit tar slut ganska fort. https://www.amazon.com/gp/bestsellers/pc/284822/ref=s9_top_hd...

Permalänk
Skrivet av anon999:

Sapphire Nitro+ RX 480 korten verkar vara efterfrågade, gissar att de som kommer hit tar slut ganska fort. https://www.amazon.com/gp/bestsellers/pc/284822/ref=s9_top_hd...

Verkar ju vara bra kort i alla fall http://www.pcworld.com/article/3098825/components-graphics/sa....

sapphire är riktigt bra på att göra vettiga kort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Verkar ju vara bra kort i alla fall http://www.pcworld.com/article/3098825/components-graphics/sa....

sapphire är riktigt bra på att göra vettiga kort.

Har läst lite olika i recensioner angående ljudnivån dock. Svårt att veta vad man ska tro - en del skriver att den är jättetyst, och andra att den låter mer än referens...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: det var verkligen snorbilligt för ett så bra kort.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Än en gång läser man om nyheterna senare på Sweclockers.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Verkar knappt vara någon skillnad på 8GB mot 4GB versionen i 1080P. Då kan man spara in ganska mycket pengar på att välja 4GB versionen?

https://www.youtube.com/watch?v=JjTUtUF6gxg

Det vore tokigt att välja 4GB idag då det redan finns en hel del spel som får slut på minne i 1080p, dvs kortet blir obrukbart på högre inställningar (normala inställningar inom kort). Nån hundring för att kunna använda kortet i ett par år extra med möjligheten att trycka i ett till är väll en ganska bra anledning att välja mer minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det vore tokigt att välja 4GB idag då det redan finns en hel del spel som får slut på minne i 1080p, dvs kortet blir obrukbart på högre inställningar (normala inställningar inom kort). Nån hundring för att kunna använda kortet i ett par år extra med möjligheten att trycka i ett till är väll en ganska bra anledning att välja mer minne?

Om vi tittar på sapphire 480 nitro så handlar det tyvärr inte om någon hundring (i dagsläget enligt prisjakt) utan 6 stycken, 2600 mot 3200. Vilket gör ganska mycket, speciellt för oss där 2600kr för ett grafikkort redan är rätt saftigt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

Om vi tittar på sapphire 480 nitro så handlar det tyvärr inte om någon hundring (i dagsläget enligt prisjakt) utan 6 stycken, 2600 mot 3200. Vilket gör ganska mycket, speciellt för oss där 2600kr för ett grafikkort redan är rätt saftigt.

Dock är det frivilligt att köpa kort för rövarpriser, priset kommer förmodligen att justeras inom kort, annars kommer det alltid andra kort.

Edit: När jag läste mitt eget inlägg så ser jag att det kan uppfattas som drygt, vilket inte var avsikten

Permalänk
Medlem

Dock är det frivilligt att köpa kort för rövarpriser, priset kommer förmodligen att justeras inom kort, annars kommer det alltid andra kort.

Edit: När jag läste mitt eget inlägg så ser jag att det kan uppfattas som drygt, vilket inte var avsikten

Eftersom du verkar kunnig. Vad tror du att ett Sapphire RX 480 NITRO+ 8gb kommer att kosta om ungefär två månader? Det kostar 3.149kr nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Footen:

Eftersom du verkar kunnig. Vad tror du att ett Sapphire RX 480 NITRO+ 8gb kommer att kosta om ungefär två månader? Det kostar 3.149kr nu.

3099Kr hos Proshop och CDON.
Rekomenderade priset på det i USA är 269USD, det är lite mer än 2900Kr med moms.
Då är inte 3099Kr så mycket rövarpris, så vänta dig inte en alltför stor nedgång i priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Footen:

Gissningsvis kommer modellerna att kosta mer eller mindre lika mycket på sikt, kanske max en hundring eller två i skillnad. Om två månader skulle jag tippa på att det skiljer ca 300-400 kr mellan modellerna. Minne brukar inte kosta speciellt mycket, speciellt inte den gamla typen som sitter på 480. Just nu verkar det vara butikerna som mjölkar så jädrans mycket dom kan.

Permalänk
Medlem

Då tycker jag att det verkar väldigt prisvärt nu. Kollade upp en extra gång om man ska välja 4gb eller 8gb och det verkar som att en del spel redan ligger på 4gb vram i 1080 som Warhammer total war tex. Är det värt att välja OC varianten som kostar 100:- extra?

Permalänk
Medlem

Gissningsvis kommer modellerna att kosta mer eller mindre lika mycket på sikt, kanske max en hundring eller två i skillnad. Om två månader skulle jag tippa på att det skiljer ca 300-400 kr mellan modellerna. Minne brukar inte kosta speciellt mycket, speciellt inte den gamla typen som sitter på 480. Just nu verkar det vara butikerna som mjölkar så jädrans mycket dom kan.

Jag tror inte att det är butikerna som mjölkar. Baserat på rykten och spekulationer från olika sidor/forum på nätet tror jag att det ligger till som så att Nvidia av någon anledning flyttade fram sin lansering, detta tog partners/distributörer på sängen. Med alldeles för höga lagernivåer på de äldre korten, Nvidia går då in och hjälper till att täcka en del av denna förlusten när dom korten dumpas ut.
Detta är inga problem när man är marknadsledande, ska vi gissa att det i snitt är $100 per kort (970/980/980ti) detta plockar man enkelt igen genom sitt Founders Edition påhitt.
Detta har resulterat i att på vissa marknader sitter där distributörer som vill bli av med gamla kort och AMDs aggressiva prissättning på RX 480 riskerar att sätta käppar i hjulet och då har man helt enkelt höjt priset på RX 480. Plus att AMD inte kan hjälpa sina partners/distributörer på liknande sätt då de inte har ekonomin för det.
USA undgår detta då det är en viktig/stor marknad.
Någonstans åt det hållet tror jag vi hittar problemet.
När tillräckligt många av dom gamla korten är sålda kommer priset ner någon hundring.

Men där finns som sagt lite ljusning i form av Sapphires kort:
8GB Referenskortet ska kosta $229 med svensk moms blir det ca 2473Kr har för mig att Swecklockers nämde 2530Kr eller något som riktpris i Sverige så det stämmer ungefär.
Detta kortet kostar ca 2790Kr från bra butiker alltså 317Kr för mycket.
2600Kr hade varit OK.

Nitro+ 4GB ska kosta $219 med svensk moms blir det ca 2366Kr.
Detta kortet kostar ca 2590Kr från bra butiker alltså 224Kr för mycket.

Nitro+ 8GB ska kosta $269 med svensk moms blir det ca 2906Kr.
Detta kortet kostar ca 3099Kr från bra butiker alltså 193Kr för mycket.

Nitro+ 8GB OC ska kosta $279 med svensk moms blir det ca 3014Kr.
Detta kortet kostar ca 3199Kr från bra butiker alltså 185Kr för mycket.

Ca 200Kr på eftermarknadskorten, knappast katastrof. Jag tror framåt hösten när dom gamla korten är utsålda och tillgängligheten på RX 480 är bättre är priserna 200-300Kr lägre på Sapphires kort och dom andra hänger med ner också.

Skrivet av Footen:

Då tycker jag att det verkar väldigt prisvärt nu. Kollade upp en extra gång om man ska välja 4gb eller 8gb och det verkar som att en del spel redan ligger på 4gb vram i 1080 som Warhammer total war tex. Är det värt att välja OC varianten som kostar 100:- extra?

Det är svårt att säga. Vi har sett Nitro+ kort som klockat över 1400MHz men också dom som bara klarat 1360MHz exempelvis.
Har du otur köper du ett Nitro+ OC som inte klarar mycket mer än 1342MHz medan någon annan köper ett Nitro+ som klarar över 1400MHz.
Det är ju lite av ett lotteri.

Permalänk

Lite mer info om RX 470 och RX 460.

http://videocardz.com/62672/amd-radeon-rx-470-and-radeon-rx-4...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Det vore tokigt att välja 4GB idag då det redan finns en hel del spel som får slut på minne i 1080p, dvs kortet blir obrukbart på högre inställningar

Verkligen? I de review's jag hittar är skillnaden praktiskt taget obefintlig. Vilka spel presterar märkbart sämre i 1440p med 4GB?

EDIT: Det enda undantaget i det här testet var i Mirror's Edge Catalyst när man körde med Hyper quality i 1440p men i det fallet fungerar det inte särskilt bra med 8GB kortet heller, GPU'n presterar helt enkelt inte bra nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Sist jag kollade prisjakt så var 480 strix listat för 3990, helt jävla galet.. Efter att ha sett detta test är jag nöjd med mitt 1060 strix som är bättre och även billigare i sverige...

Edit: Eller ja, bättre och bättre, var väl ganska lika i några test och rx480 bättre i några test.. I usa så hade 480 varit ett bättre val, men inte här imo.. Spelar inte vulkan/dx12 titlar atm

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon999:

Verkligen? I de review's jag hittar är skillnaden praktiskt taget obefintlig. Vilka spel presterar märkbart sämre i 1440p med 4GB?

https://www.youtube.com/watch?v=DGdhW_GF3dg

Undrar jag med, kollar igenom sweclockers test suite och endast i två titlar gör mer än 4GB skilland (GTA och tomb raider), och då kollar jag på 2160p resultaten...

Permalänk
Skrivet av anon999:

https://www.youtube.com/watch?v=DGdhW_GF3dg

EDIT: Det enda undantaget i det här testet var i Mirror's Edge Catalyst när man körde med Hyper quality i 1440p men i det fallet fungerar det inte särskilt bra med 8GB kortet heller, GPU'n presterar helt enkelt inte bra nog.

Från vad jag har sett så är medel-fps ungefär densamma, men man kan få frame drops/stutter i vissa spel med 4GB, framförallt i högre upplösningar än 1080p.

Permalänk
Hjälpsam

Test av RX480 och GTX1060 i DX12 och Vulkan.

http://www.golem.de/news/geforce-gtx-1060-vs-radeon-rx-480-da...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |